Ursprungligen postat av kovo
Jäkligt glad att det inte var 777 han spårade ur på för dom måste dom väll dumpa bränsle?
Man kan i regel landa på samma bana man startat på utan att behöva dumpa bränsle. Men trippelsjuan har möjlighet att dumpa bränsle för att komma ned i vikt.
Ursprungligen postat av kovo
Har det hänt er piloter samma sak?
Jag har hittills varit förskonad från att behöva landa extra för att slänga av någon.
Däremot har jag nekat både ombordstigning och hemresa.
Ursprungligen postat av kovo
Hur mkt kommer han få pröjsa om det blir rättegång, och vad åtalas han för.
Jag antar att han döms efter tysk lag.
Nu är inte jag jurist, men hade det varit i Sverige eller ombord på ett svenskt plan gissar jag att något av följande kunnat bli aktuellt:
- Framkallande av fara för annan (böter eller fängelse i högst två år).
- Luftfartssabotage. "Den som i annat fall vidtar en åtgärd som är ägnad att framkalla fara för säkerheten för ett sådant fartyg eller en sådan plattform som anges i första stycket eller för ett luftfartygs säkerhet under flygning döms för sjö- eller luftfartssabotage till fängelse i högst fyra år."
Hur som helst lär han få en saftig nota för extralandningen.
Ursprungligen postat av kovo
Borde dom ha kastat av han när han ryckade på startbanan? Man såg att det var fel i huvudet på han!
Ja, med facit hand borde dom det.
Ursprungligen postat av kovo
Kan man öppna dörren, och kunde han ha haft sönder något fönster?
Man kan inte få upp dörrarna efter att man kommit upp i luften. Det går säkert att skada ett fönster men knappast sparka ut det.
Ursprungligen postat av kovo
Riktigt vidrigt,och nu är jag rädd för att flyga, men nu är jag rädd för att någon ska börja spåra totalt...
Nu för tiden har vi förstärkt cockpitdörr så att piloterna ska kunna få landa ifred.
Ursprungligen postat av Murder.Inc
Vet inte om det stämmer det här, men jag har hört att man får använda relativt mycket våld för att förhindra en kapning eller annat luftfartssabotage utan påföljd efteråt. Någon som kan bekräfta eller dementera detta
Ja, befälhavaren får använda så mycket våld som krävs.
Precis som på båtar gäller svensk lag ombord och då polis eller andra myndigheter inte kan utöva sin makt där, har detta i princip delegerats till befälhavaren.
Luftfartslagen 5. kap:
4 § Om någon genom sitt uppträdande utgör en omedelbar fara för luftfartygets säkerhet eller för säkerheten ombord, får befälhavaren vidta de åtgärder mot denne som behövs för att avvärja faran.
För att genomföra dessa åtgärder får befälhavaren inte använda strängare medel än förhållandena kräver.
Befälhavaren bör i första hand försöka tala den som skapat faran till rätta genom upplysningar och anmaningar. Våld får tillgripas endast när andra medel inte hjälper. Om våld tillgrips, skall den lindrigaste form användas som kan förväntas leda till det avsedda resultatet. Våld får inte brukas längre än som är absolut nödvändigt.
Medlemmar av besättningen skall i fall som avses i första stycket lämna befälhavaren den hjälp han behöver. Passagerare får efter anmaning av befälhavaren lämna sådan hjälp. Om en åtgärd med hänsyn till den föreliggande faran måste vidtas omedelbart, får besättningsmän och passagerare själva genomföra den utan anmaning av befälhavaren.
Besättningsmän och passagerare som lämnar hjälp eller annars vidtar åtgärd enligt fjärde stycket har samma rätt som befälhavaren att bruka våld. Lag (1986:166).
4 a § Har någon i fall som avses i 4 § gjort större våld än i varje fall är medgivet, skall han ändå inte dömas till ansvar, om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig. Om gärningen anses brottslig, får dömas till lindrigare straff än vad som annars är föreskrivet. Lag (1986:166).
Sista paragrafen är intressant.
Om befälhaveren ber dig hjälpa till kan du alltså passa på att klappa till så mycket du orkar och sedan hänvisa till att du inte kunde besinna dig!