Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1213 2009-06-28, 22:08
ryssfyran
Något liknande har jag lyckligtvis inte varit med om men skulle det inträffa på ett plan jag satt på hade jag nog inte varit så stursk. Låter väldigt obehagligt att han började slänga saker mot rutorna och säga att han skulle ut när planet låg på marschhöjd. Helt vansinnigt att börja yra om att planet är osäkert när det precis skall lyfta också, kan bara föreställa mig hur alla flygrädda kände sig.

Tack för att du delade med dig av din historia och för bra frågor som jag också skulle vilja veta svaret på.

Tack på förhand!
#1214 2009-06-28, 22:19
Kläppskog
Ursprungligen postat av kovo
Spännande historia
Ibland hade det varit behändigt med en elchocksmojäng...
#1215 2009-06-28, 22:33
kovo
Jag är bara så jävla glad att det inte var tre japanska affärsmän som satt i första klass,för då kanske det hade slutat på annat sätt, för det var dom 3 i första klass som stoppade honom.

Han berättade också för dom att han hade dragit från Thailand utan bagage eller någonting utan att kunna förklara varför.

Men fatta baksmällan, han rullar från Bangkok, säkert packad med lite sömnpiller i sig, lyckas ta sig genom säkerhetskontroller och Pass, hitta rätta gaten och tillochmed lyckas byta till rätt plan i wien, för att sedan spåra ur. När han sedan nyktrar till upptäcker han att han är i Berlin hos snuten? Då skulle jag vilja se hans psykotiska min...:o
#1216 2009-06-28, 23:28
Murder.Inc
Ursprungligen postat av kovo
Jag är bara så jävla glad att det inte var tre japanska affärsmän som satt i första klass,för då kanske det hade slutat på annat sätt, för det var dom 3 i första klass som stoppade honom.

Han berättade också för dom att han hade dragit från Thailand utan bagage eller någonting utan att kunna förklara varför.

Men fatta baksmällan, han rullar från Bangkok, säkert packad med lite sömnpiller i sig, lyckas ta sig genom säkerhetskontroller och Pass, hitta rätta gaten och tillochmed lyckas byta till rätt plan i wien, för att sedan spåra ur. När han sedan nyktrar till upptäcker han att han är i Berlin hos snuten? Då skulle jag vilja se hans psykotiska min...:o


Fy fan vilken resa. Vet inte om det stämmer det här, men jag har hört att man får använda relativt mycket våld för att förhindra en kapning eller annat luftfartssabotage utan påföljd efteråt. Någon som kan bekräfta eller dementera detta
#1217 2009-06-29, 01:35
ksv
Ursprungligen postat av kovo
Jäkligt glad att det inte var 777 han spårade ur på för dom måste dom väll dumpa bränsle?
Man kan i regel landa på samma bana man startat på utan att behöva dumpa bränsle. Men trippelsjuan har möjlighet att dumpa bränsle för att komma ned i vikt.

Ursprungligen postat av kovo
Har det hänt er piloter samma sak?
Jag har hittills varit förskonad från att behöva landa extra för att slänga av någon.
Däremot har jag nekat både ombordstigning och hemresa.

Ursprungligen postat av kovo
Hur mkt kommer han få pröjsa om det blir rättegång, och vad åtalas han för.
Jag antar att han döms efter tysk lag.
Nu är inte jag jurist, men hade det varit i Sverige eller ombord på ett svenskt plan gissar jag att något av följande kunnat bli aktuellt:
  • Framkallande av fara för annan (böter eller fängelse i högst två år).
  • Luftfartssabotage. "Den som i annat fall vidtar en åtgärd som är ägnad att framkalla fara för säkerheten för ett sådant fartyg eller en sådan plattform som anges i första stycket eller för ett luftfartygs säkerhet under flygning döms för sjö- eller luftfartssabotage till fängelse i högst fyra år."

Hur som helst lär han få en saftig nota för extralandningen.

Ursprungligen postat av kovo
Borde dom ha kastat av han när han ryckade på startbanan? Man såg att det var fel i huvudet på han!
Ja, med facit hand borde dom det.

Ursprungligen postat av kovo
Kan man öppna dörren, och kunde han ha haft sönder något fönster?
Man kan inte få upp dörrarna efter att man kommit upp i luften. Det går säkert att skada ett fönster men knappast sparka ut det.

Ursprungligen postat av kovo
Riktigt vidrigt,och nu är jag rädd för att flyga, men nu är jag rädd för att någon ska börja spåra totalt...
Nu för tiden har vi förstärkt cockpitdörr så att piloterna ska kunna få landa ifred.

Ursprungligen postat av Murder.Inc
Vet inte om det stämmer det här, men jag har hört att man får använda relativt mycket våld för att förhindra en kapning eller annat luftfartssabotage utan påföljd efteråt. Någon som kan bekräfta eller dementera detta
Ja, befälhavaren får använda så mycket våld som krävs.
Precis som på båtar gäller svensk lag ombord och då polis eller andra myndigheter inte kan utöva sin makt där, har detta i princip delegerats till befälhavaren.

Luftfartslagen 5. kap:
4 § Om någon genom sitt uppträdande utgör en omedelbar fara för luftfartygets säkerhet eller för säkerheten ombord, får befälhavaren vidta de åtgärder mot denne som behövs för att avvärja faran.
För att genomföra dessa åtgärder får befälhavaren inte använda strängare medel än förhållandena kräver.
Befälhavaren bör i första hand försöka tala den som skapat faran till rätta genom upplysningar och anmaningar. Våld får tillgripas endast när andra medel inte hjälper. Om våld tillgrips, skall den lindrigaste form användas som kan förväntas leda till det avsedda resultatet. Våld får inte brukas längre än som är absolut nödvändigt.
Medlemmar av besättningen skall i fall som avses i första stycket lämna befälhavaren den hjälp han behöver. Passagerare får efter anmaning av befälhavaren lämna sådan hjälp. Om en åtgärd med hänsyn till den föreliggande faran måste vidtas omedelbart, får besättningsmän och passagerare själva genomföra den utan anmaning av befälhavaren.
Besättningsmän och passagerare som lämnar hjälp eller annars vidtar åtgärd enligt fjärde stycket har samma rätt som befälhavaren att bruka våld. Lag (1986:166).


4 a § Har någon i fall som avses i 4 § gjort större våld än i varje fall är medgivet, skall han ändå inte dömas till ansvar, om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig. Om gärningen anses brottslig, får dömas till lindrigare straff än vad som annars är föreskrivet. Lag (1986:166).
Sista paragrafen är intressant.
Om befälhaveren ber dig hjälpa till kan du alltså passa på att klappa till så mycket du orkar och sedan hänvisa till att du inte kunde besinna dig!
#1218 2009-06-29, 11:41
Murder.Inc
Ursprungligen postat av ksv
Man kan i regel landa på samma bana man startat på utan att behöva dumpa bränsle. Men trippelsjuan har möjlighet att dumpa bränsle för att komma ned i vikt.

Jag har hittills varit förskonad från att behöva landa extra för att slänga av någon.
Däremot har jag nekat både ombordstigning och hemresa.

Jag antar att han döms efter tysk lag.
Nu är inte jag jurist, men hade det varit i Sverige eller ombord på ett svenskt plan gissar jag att något av följande kunnat bli aktuellt:
  • Framkallande av fara för annan (böter eller fängelse i högst två år).
  • Luftfartssabotage. "Den som i annat fall vidtar en åtgärd som är ägnad att framkalla fara för säkerheten för ett sådant fartyg eller en sådan plattform som anges i första stycket eller för ett luftfartygs säkerhet under flygning döms för sjö- eller luftfartssabotage till fängelse i högst fyra år."

Hur som helst lär han få en saftig nota för extralandningen.

Ja, med facit hand borde dom det.

Man kan inte få upp dörrarna efter att man kommit upp i luften. Det går säkert att skada ett fönster men knappast sparka ut det.

Nu för tiden har vi förstärkt cockpitdörr så att piloterna ska kunna få landa ifred.

Ja, befälhavaren får använda så mycket våld som krävs.
Precis som på båtar gäller svensk lag ombord och då polis eller andra myndigheter inte kan utöva sin makt där, har detta i princip delegerats till befälhavaren.

Luftfartslagen 5. kap:
Sista paragrafen är intressant.
Om befälhaveren ber dig hjälpa till kan du alltså passa på att klappa till så mycket du orkar och sedan hänvisa till att du inte kunde besinna dig!


Tack för infon. Då var jag inte helt fel ute i alla fall.
#1219 2009-06-30, 11:46
sleinad
Alltså...va trött man blir på tidningar.
Nu verkar de vara ute efter att få samtliga flygrädda att sluta flyga Airbus.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1624089/ny-krasch-med-ett-airbus-plan

Det nämns EN gång att det är Yemenia Airlines som krashat och hela SJU gånger att det är en Airbus. Herregud, tagga ner!
#1220 2009-06-30, 11:49
TheMouse
Ursprungligen postat av kovo


777 klockrent plan! Härligt luftigt och sjysst med egen TV!
Startade från Bkk i natt klockan 12 i åskväder, lite små bumpigt hela vägen till Wien men inga konstigheter. Landa på tid..



Låter bra det där.
Ska åka 777 från LHR-LAX i September.
Tror det var United airlines som körde åt Sas.
Har aldrig åkt så stort plan innan.
Hoppas detta är ett bra plan och att United är ett bra bolag.
#1221 2009-06-30, 11:54
The Stranger
Ursprungligen postat av kovo
Så kom man hem idag, 6 (7) Flighter senare, inte helt utan dramatik men en sak har jag lärt mig, och jag vill inte skrämma någon men det är nog inte planet man ska vara rädd för, utan det är folket som sitter i planet!

777 klockrent plan! Härligt luftigt och sjysst med egen TV!
Startade från Bkk i natt klockan 12 i åskväder, lite små bumpigt hela vägen till Wien men inga konstigheter. Landa på tid..

Byter plan för vidare färd till Arn, Fokker 70, ganska litet plan, men fräscht och trevligt, fullsatt.
Planet börjar taxa ut mot startbanan, i närheten av mig sitter Svensk Man, verkar virrig och stissig.. Plötsligt reser han sig upp med passet och ställer sig upp och går fram till flygvärdinnan som sitter i fram på sin plats! Hon säger åt han att genast sätta sig ner för att planet snart ska lyfta, han börjar babbla om att planet är osäkert och han ska gå ut! Hon säger att planet är säkert och inget att oroa sig för, han börjar babbla om att han har något viktigt att berätta om planet, men han vill inte säga vad.. Hon tar med sig mannen till sin plats, sätter sig och mummlar och har sig,pratar om osäkert plan, och blänger på folk aggresivt, då fattade jag att han inte var flygrädd utan STÖRD! Planet lyfter! Jag hoppades in i det sista att dom skulle kasta av honom.. Allt snack hör jag för vi sitter långt fram.

När planet varit i luften kanske 5-10 minuter springer han fram till flygvärdinnan igen och börjar babbla om att han ska gå av planet,bälteslampan lyser hela tiden, barskt tillsagd att spänna på sig bältet, men han håller på och gapar om alla möjliga konstigheter, vet inte var han är och han ska av..

Tillslut sätter han sig igen och man ser på ögonen att han e helt schitsoo!

Flygvärdinorna 2 st, börjar dela ut mat, jag noterade att busieness folket fick riktiga bestick och jag tänkte att hoppas fan inte dåren får det! Eller tag på några..

Marsh Höjd, 29000 fot tror jag det var, kommer flygvärdinnan fram till honom och frågar om han vill ha sin macka, då reser han sig snabbt upp och säger att han SKA UT!! Flygvärdinnan låser vagnen snabbt i gången och säger att nu räcker det! Hon säger till kapten, hon ber någon hålla i vagnen så att han inte kommer förbi, han står vid vagnen alldeles stissig! Tar upp en vatten flaska 1,5 l, öppnar den, tar 2 klunkar och kastar flaskan över kabinen, sprutandes vatten på folk. Tar det han får tag på från vagnen och kastar mot rutan, och över folket. Händelseförlopp (mkt fort)..

3 stora killar varav en var Polis, drar ner mannen i ett säte och håller fast han, Kapten medelar omedelbar nedstigning till Berlin, där polis väntar.. Flygvärdinan har tagit fram buntbands handbojjor ur en medicinväska.

En snabb landning på Berlin Tegel Flygplats, där tre stora tyskar plockar med sig psycho! Folk skärrade i hela planet, omtankning av plan och 1 timmes försening.. Han hade berättat för de tre killarna att han trodde flygvärdinan skulle skjuta honom..

Flygvärdinnorna och Piloterna var jäkligt bra, och resan från berlin till Stockholm var Bra och trevlig.

Jäkligt glad att det inte var 777 han spårade ur på för dom måste dom väll dumpa bränsle?

Mkt Text men frågor!

Har det hänt er piloter samma sak?
Hur mkt kommer han få pröjsa om det blir rättegång, och vad åtalas han för.
Borde dom ha kastat av han när han ryckade på startbanan? Man såg att det var fel i huvudet på han!
Kan man öppna dörren, och kunde han ha haft sönder något fönster?

Riktigt vidrigt,och nu är jag rädd för att flyga, men nu är jag rädd för att någon ska börja spåra totalt...


Fyfan det där lät inget vidare!... Tänk scenariot att samma sak händer fast snubben som är CP är påtänd kroppsbyggare och kampsportare och ingen annan på planet är speciellt stor. Läskigt!! Är det låst fram till Pilotens hytt? Det värsta hade ju vart om nån idiot tar sig fram dit och skadar pilotern/piloterna så de ej kan flyga planet :'(
#1222 2009-06-30, 12:36
Fillin
Ursprungligen postat av ksv

Sista paragrafen är intressant.
Om befälhaveren ber dig hjälpa till kan du alltså passa på att klappa till så mycket du orkar och sedan hänvisa till att du inte kunde besinna dig!

Kan du förövrigt göra som civilperson ute i det vanliga livet också.
Ursprungligen postat av The stranger

Är det låst fram till Pilotens hytt? Det värsta hade ju vart om nån idiot tar sig fram dit och skadar pilotern/piloterna så de ej kan flyga planet.

Ursprungligen postat av ksv
Nu för tiden har vi förstärkt cockpitdörr så att piloterna ska kunna få landa ifred.

#1223 2009-06-30, 13:00
100apor.se
Ursprungligen postat av sleinad
Alltså...va trött man blir på tidningar.
Nu verkar de vara ute efter att få samtliga flygrädda att sluta flyga Airbus.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1624089/ny-krasch-med-ett-airbus-plan

Det nämns EN gång att det är Yemenia Airlines som krashat och hela SJU gånger att det är en Airbus. Herregud, tagga ner!


kanske idiotpilotrna skulle ta o låta bli att flyga in i dom värsta ovädren!

-iaf när man flyger en Aribus!
#1224 2009-06-30, 13:08
Spinnacer
Ohh Kul tråd! Är inte flygrädd men har några frågor i alla fall...

1.Vilken är den knivigaste situationen du varit med om som pilot (som fått dig nervös/stirr)?

2. Kollar du ofta på flygkrasch-dokumentärserien "Mayday" som sänds på sena nätter på tv4?

3.
När jag var ute och flög för några år sen hände något underligt. Precis innan landning så slog de på full gas och steg brant som in i helvete, låg ner i sätet (typ 60 graders lutning) Vadfan handlade det om?

Tacksam för svar.