Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1321 2009-07-19, 18:27
pilot
Ursprungligen postat av bob-marerly
Logiken säger väll att de är konstruerade för att alltid vara låsta när planet står på marken och fördelar sin tyngd på landningsställen som i en del av låsningsmekaniken. Det bör således vara omöjligt att fälla in dem under den tid planet står på marken. Jag har dock ingen vidare kunskap, men jag talar utifrån vad som faller mest logiskt nu.


Ja du har delvis rätt, då huvudställen går in åt sidan är det för mycket tyngd på dom för att att dom ska röra på sig.

Noshjulet där emot:

http://www.airliners.net/photo/Air-China/Boeing-767-2J6-ER/1230411/L/
#1322 2009-07-19, 18:29
bob-marerly
Ursprungligen postat av pilot
Ja du har delvis rätt, då huvudställen går in åt sidan är det för mycket tyngd på dom för att att dom ska röra på sig.

Noshjulet där emot:

http://www.airliners.net/photo/Air-China/Boeing-767-2J6-ER/1230411/L/

Där ser man, intressant.
#1323 2009-07-19, 21:10
Tjohilda
Ursprungligen postat av ksv
St. Elmo's fire.

Läcker bild! Har inte sett det fångat på kort så bra tidigare.



Det är inte blixtar på avstånd, utan utefter själva rutan.

Jag brukar få se St. Elmo's fire någon gång om året. Lika vackert varje gång!
Brukar släcka ned belysningen och ringa efter flygvärdinnorna så till slut halva besättningen står och trängs i cockpit beskådar showen.



Har jag alltid velat se. Är ju inte så vanlig "på marken" längre, eftersom det finns åskledare i alla höga byggnader.
#1324 2009-07-19, 21:11
Verkrachting
Ursprungligen postat av pilot
Ja du har delvis rätt, då huvudställen går in åt sidan är det för mycket tyngd på dom för att att dom ska röra på sig.

Noshjulet där emot:

http://www.airliners.net/photo/Air-China/Boeing-767-2J6-ER/1230411/L/


Om man lyckas med det där så ska man byta jobb, eller hur?
#1325 2009-07-19, 21:13
Tjohilda
Ursprungligen postat av bijjer
http://en.wikipedia.org/wiki/St._Elmo%27s_fire


I luften kring åksoväder finns en hel del elektrisk energi som kan visa sig på det här sättet när man flyger igenom det.

Vad jag vet har inga incidenter rapporterats p.g.a. detta fenomen. Däremot kan vulkanutbrott skapa elektrisk energi och också ge upphov till St. Elmo's fire. Då kan det blir problem, p.g.a. all aska och smågrus som finns luften. En British Airways 747 tappade alla sina motorer när man flög igenom aska från en vulkan söder om Indonesien på 80-talet. Lyckligtvis fick de igång motorerna igen och landade säkert.
St Elmseld kan också ses på höga spetsiga byggnader utan åskledare, på fartyg m m. Namnet kommer efter nåt kloster i Italien om jag minns rätt, där man ofta kunde se fenomenet, jag antar att klostret låg högt upp.

Det är nog inte farligt när man ser det på ett flygplan, som på bilden, men ser man det i närheten när man är på land eller till sjöss så ska man nog försöka packa sig därifrån eftersom risken är rätt hög att det hela efterföljs av ett blixtnedslag.
#1326 2009-07-20, 10:09
sleinad
Ursprungligen postat av pilot
Ja du har delvis rätt, då huvudställen går in åt sidan är det för mycket tyngd på dom för att att dom ska röra på sig.

Noshjulet där emot:

http://www.airliners.net/photo/Air-China/Boeing-767-2J6-ER/1230411/L/


Jaaaa! Air China igen
Jag ÄLSKAR Air China, de lyckas ju göra parodi på sig själva hela tiden. Dålig panik det lär blivit när det där hände
#1327 2009-07-20, 13:40
ltesh
Jag var med om att blixten slog ned i flygplanet strax efter start vid en inrikesflygning i England för något år sedan. Det var första gången det hände mig och jag blev duktigt rädd samt fullkomligt övertygad om att flygplanet skulle störta Naturligtvis fortsatte planet dock som vanligt. Vid hemkomsten lärde jag mig att blixtar och flygplan är en helt ofarlig kombination Fick dock en rolig historia att berätta för barnbarnen

En video som visar en B747 träffas av blixten: http://www.youtube.com/watch?v=036hpBvjoQw
#1328 2009-07-20, 14:45
spruttis
Hur jävla gött är det inte att vara pilot? Brukar stirra när ett plan passerar på himlen och drömma mig bort. Om man ska plugga till pilot, måste man vara över genomsnittet smart och vara riktigt motiverad?
#1329 2009-07-20, 16:26
sleinad
Ursprungligen postat av spruttis
Hur jävla gött är det inte att vara pilot? Brukar stirra när ett plan passerar på himlen och drömma mig bort. Om man ska plugga till pilot, måste man vara över genomsnittet smart och vara riktigt motiverad?


Eller ha mycket pengar
#1330 2009-07-21, 10:24
Powerless1
Ursprungligen postat av bob-marerly
Logiken säger väll att de är konstruerade för att alltid vara låsta när planet står på marken och fördelar sin tyngd på landningsställen som i en del av låsningsmekaniken. Det bör således vara omöjligt att fälla in dem under den tid planet står på marken. Jag har dock ingen vidare kunskap, men jag talar utifrån vad som faller mest logiskt nu.

Logiken säger att man ibland MÅSTE ha möjlighet att fälla in stället på marken. Men det kräver oftast flera händers arbete. En Saab 340 fick vissa skador i Luleå vid ett "inbrott" i flygplanet då en person lyckades med det. Vid det här tillfället gick det dock sämre:
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19900221-0
#1331 2009-07-21, 15:23
ksv
Ursprungligen postat av spruttis
Om man ska plugga till pilot, måste man vara över genomsnittet smart och vara riktigt motiverad?
Ungefär så ja.
Det svåraste är inte själva grundutbildningen, utan att lyckas göra karriär och få ett riktigt jobb. Men det finns andra bra trådar om det

Ursprungligen postat av Powerless1
Logiken säger att man ibland MÅSTE ha möjlighet att fälla in stället på marken.
Anledningen att man med en knapp kan kringgå skyddet är snarare att man vill kunna fälla in ställen i luften ifall sensorn som känner av om man är på marken är trasig
Ursprungligen postat av Powerless1
En Saab 340 fick vissa skador i Luleå vid ett "inbrott" i flygplanet då en person lyckades med det.
Vill minnas att det handlade om en snubbe som nekats ombordstigning på en annan flight då han var för full. Slutade med en saftig räkning då planet blev närmast förstört.

Men Saab 340 fäller väl in hjulen frammåt? B737, som pilot pratade om, fäller in huvudställen åt sidan så där blir det nog svårare att fälla in dem på marken.
#1332 2009-07-21, 17:28
Powerless1
Ursprungligen postat av ksv
Anledningen att man med en knapp kan kringgå skyddet är snarare att man vill kunna fälla in ställen i luften ifall sensorn som känner av om man är på marken är trasig.
Ibland, men inte alltid:
"There is a very elegant solution for retracting the locked down gear in case of an emergency."
http://www.dg-flugzeugbau.de/dg1000-fahrwerk-e.html
Ursprungligen postat av ksv
B737, som pilot pratade om,
B737 nämndes aldrig i svaret och då det finns hundratals, ja kanske tusentals, typer där infällning går att göra var det ett generellt svar på den ursprungliga frågan.
Ännu ett bevis på att det inte finns några dumma frågor...