Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1333 2009-07-21, 17:59
Smygrökarn
Jag ber om ursäkt om frågan varit ställd tidigare i tråden, men är det på något sätt möjligt att öppna dörren under flygning? jag har hört att den ska vara väldigt tung? Vad görs om någon stark jävel skulle ge sig på den? tack
#1334 2009-07-21, 18:47
sleinad
Ursprungligen postat av Smygrökarn
Jag ber om ursäkt om frågan varit ställd tidigare i tråden, men är det på något sätt möjligt att öppna dörren under flygning? jag har hört att den ska vara väldigt tung? Vad görs om någon stark jävel skulle ge sig på den? tack


Tyngden är väl inget problem, däremot gör kabintrycket att det är omöjligt att öppna dörren i luften.
#1335 2009-07-22, 00:42
pilot
Ursprungligen postat av Powerless1
Ibland, men inte alltid:
"There is a very elegant solution for retracting the locked down gear in case of an emergency."
http://www.dg-flugzeugbau.de/dg1000-fahrwerk-e.html


Fattar inte riktigt, det dom talar om på den länken är om ett segelflygplan där man kan få in stället igen om man råkar nödfälla det i luften.

I större kärror behöver vi bara kringgå skydden precis som ksv säger bara om mark/luft logiken tror vi är på marken.
#1336 2009-07-22, 01:44
Kolagubben
har bokat "sas charter comfort class" i en gammal MD-82:a, stod att man skulle få fria drycker utom champagne ombord, är det bara att beställa in då eller
#1337 2009-07-22, 10:53
Coolcitte
Ursprungligen postat av Kolagubben
har bokat "sas charter comfort class" i en gammal MD-82:a, stod att man skulle få fria drycker utom champagne ombord, är det bara att beställa in då eller


Japp, hoppas du har platser långt fram, men det måste man väl få när man bokat "comfort class"?
#1338 2009-07-22, 12:39
spruttis
Ursprungligen postat av sleinad
Tyngden är väl inget problem, däremot gör kabintrycket att det är omöjligt att öppna dörren i luften.


Det beror på vilken höjd man befinner sig på. Vet att ett South African Airways fick en brand ombord med rökutveckling som följd, det sista som stod på kaptenens checklist var att öppna dörrarna för att skingra röken, tyvärr kraschade planet i havet ändå :|
#1339 2009-07-22, 17:49
sleinad
Ursprungligen postat av spruttis
Det beror på vilken höjd man befinner sig på. Vet att ett South African Airways fick en brand ombord med rökutveckling som följd, det sista som stod på kaptenens checklist var att öppna dörrarna för att skingra röken, tyvärr kraschade planet i havet ändå :|


Är du långt ner blir väl kabintryck och lufttryck samma? Har väl med det att göra gissar jag
#1340 2009-07-22, 19:22
Kolagubben
Ursprungligen postat av Coolcitte
Japp, hoppas du har platser långt fram, men det måste man väl få när man bokat "comfort class"?



ja det stod att man skulle få sitta i främre delen med bättre benutrymme, nice då ska ja grogga som satan
#1341 2009-07-22, 20:29
Coolcitte
Ursprungligen postat av Kolagubben
ja det stod att man skulle få sitta i främre delen med bättre benutrymme, nice då ska ja grogga som satan


Bra, då slipper du allt oväsen. Nästan helt knäpptyst längst fram i kabinen
#1342 2009-07-22, 20:59
Kolagubben
Ursprungligen postat av Coolcitte
Bra, då slipper du allt oväsen. Nästan helt knäpptyst längst fram i kabinen



guttgutt, vet du om man får nån speciell mat eller så och finns det nån bild på hur det det ser ut där framme?
#1343 2009-07-22, 21:24
Ursprungligen postat av Kolagubben
guttgutt, vet du om man får nån speciell mat eller så och finns det nån bild på hur det det ser ut där framme?


Det är samma stolar men bättre benutrymme och lär se ut som följande:

http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/McDonnell-Douglas...
#1344 2009-07-22, 22:37
Coolcitte
Ursprungligen postat av Kolagubben
guttgutt, vet du om man får nån speciell mat eller så och finns det nån bild på hur det det ser ut där framme?


Eftersom du åker Comfort class så kommer du få någon sorts varm/kall måltid serverad, beroende på hur långt du ska åka? Vart ska du?