Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1369 2009-08-02, 09:56
Coolcitte
Ursprungligen postat av smileo
har blivit ännu räddare nu när jag tittat på några avsnitt av "airplane crash investigations" på youtube, vafan tänkte jag med?

Nu har det gått så långt att jag får ont i magen när jag tänker på det :|

Finns det någon fakta på hur många krascher flygbolaget "norweigan" har haft i sina år? hörde nått om nedläggning osv? :'(


0 krascher. Nästan alla Norweigans plan (Boeing 737-800) är helt nya så det kommer bra!

Norweigan gjorde visserligen förlust senast, men väljer ändå att fortsätta expandera och deras order på flygplan hos Boeing står kvar, så nedläggning behöver du nog inte oroa dig för.
#1370 2009-08-02, 13:50
spruttis
Skulle vilja ha svar på min fråga, hur agerar ni piloter under en hyfsat lång flygning om toaletterna går sönder?
#1371 2009-08-02, 20:30
pilot
Ursprungligen postat av spruttis
Skulle vilja ha svar på min fråga, hur agerar ni piloter under en hyfsat lång flygning om toaletterna går sönder?


använder nån av dom andra?
#1372 2009-08-03, 15:09
proudslacker
Ursprungligen postat av pilot
använder nån av dom andra?


Läs frågan en gång till
#1373 2009-08-03, 18:48
ksv
Ursprungligen postat av spruttis
Skulle vilja ha svar på min fråga, hur agerar ni piloter under en hyfsat lång flygning om toaletterna går sönder?
Vanligtvis har man två system och två tankar, där hälften av toaletterna tillhör det ena och resten det andra.

Det har hänt att båda systemen lagt av och har man långt kvar till destinationen är det inte mycket att välja på, utan man får landa och åtgärda problemet.
#1374 2009-08-04, 21:15
bakpotatis
Har plöjt igenom tråden under några kvällar och vill tacka alla som har gett alla dessa fantastiskt pedagogiska och ärliga svar. Det är verkligen inte lätt formulera vettiga svar på alla frågor man får av släkt och vänner men här får man inspiration.

Jag har jobbat som flygtekniker med diverse turboprops i 11 år och har rätt bra koll på flygning och flygplan i allmänhet men det finns alltid mystiska saker piloterna sysslar med som man inte har lyckats begripa sig på, så jag har lärt mig en del här
Ska försöka hålla koll på tråden och vara behjälplig om jag kan tillföra något.




Ursprungligen postat av Coolcitte
0 krascher. Nästan alla Norweigans plan (Boeing 737-800) är helt nya så det kommer bra!

Norweigan gjorde visserligen förlust senast, men väljer ändå att fortsätta expandera och deras order på flygplan hos Boeing står kvar, så nedläggning behöver du nog inte oroa dig för.


För att göra Norwegianresenärer ännu tryggare så gjorde dom en rekordvinst nu allra senast, om jag inte har fattat det hela jättefel.
http://www.dn.se/ekonomi/norwegian-redovisar-rekordvinst-1.910940
#1375 2009-08-05, 13:02
SilentVictory
En fråga som jag funderat ett tag på nu..

Händer det att ni ställer er på full broms någon gång efter landning?
Om vi utgår från att det inte är en nödsituation.
Då menar jag full hjulbroms, luftbroms samt thrust reverse.
Visserligen används en del broms för att te.x ta sig av banan via närmaste taxibana.
Vad jag vet så är det riktigt rejäla bromsar på dagens flygplan?
#1376 2009-08-05, 14:33
proudslacker
Vad använder ni er av för system när ni gör en inflygning för att komma in rakt till landningsbanan och hur styr man egentligen flygplanet?

Kanske lite dumma frågor men jag har inte så stor koll

Dessutom när ni sjunker hur många foot i minuten är vanligast att ni sjunker med?
#1377 2009-08-05, 15:31
bijjer
Ursprungligen postat av proudslacker
Vad använder ni er av för system när ni gör en inflygning för att komma in rakt till landningsbanan och hur styr man egentligen flygplanet?


Det vanligaste är en ILS. Det står för instrument landing system. Det är två sändare som står på backen precis vid landningsbanan. Den ena sänder ut en signal som visar exakt var banans förlängning går, den andra en signal som visar hur man ligger till längs med en linje från sättningspunktken och oftast 3 grader upp från marken. Dessa tas emot av mottagare ombord som presenterar signalerna på våra instrument. Man kan säga att man ska se till att hålla en nål så nära mitten som möjligt på en skala för att hamna rätt.

Hur man styr flygplanet? Med hjälp av roder På vingarna har man skevroder (ailerons), på stbilisatorn har man höjdroder (elevator) och på fenan har man sidroder (rudder). Dessa är kopplade antingen mekaniskt till via stålvajrar till spaken i cockpit, alternativt finns det hydrauliska motorer som är kopplade elektroniskt till cockpit. När ett roder ger utslag blir det en tryckförändring över den ytan som ger ett moment åt det håll man vill svänga

Ursprungligen postat av proudslacker
Dessutom när ni sjunker hur många foot i minuten är vanligast att ni sjunker med?


Det är lite olika beroende på flygplanstyp, vind etc. Jag försöker hålla en 3,5-4 graders glidbana när jag sjunker från höjd. Det ger 2-2500 fot per minut ungefär.



Ursprungligen postat av SilentVictory
Händer det att ni ställer er på full broms någon gång efter landning?


Jadå, det händer. När man flyger till banor som är lite kortare samt när det är dålig bromsverkan p.g.a. is/vatten osv. måste man ibland ge full broms.
#1378 2009-08-05, 16:19
proudslacker
Tack bijjer, mycket bra svar Det jag menade med hur man styr flygplanet (jag var lite otydlig) var alltså hur du som pilot gör. Är det nån spak du använder eller pedal typ? Annars tack än en gång!
#1379 2009-08-05, 16:45
SilentVictory
Ursprungligen postat av proudslacker
Tack bijjer, mycket bra svar Det jag menade med hur man styr flygplanet (jag var lite otydlig) var alltså hur du som pilot gör. Är det nån spak du använder eller pedal typ? Annars tack än en gång!

Det kan jag svara på.
I airbus så har man en joystick, och som pilot så sitter den på vänster sida. Medans Boeing har en ratt framför sig.

Den styr skevrodren som innefattar rollplanet.
Dvs att man tippar vingarna för att du enkelt ska förstå.
Denna joystick/ratt/spak styr även höjdroret som gör precis som det låter, tippar flygplanet antingen uppåt eller neråt.

Sedan har du två pedaler vid fötterna som styr sidrodret som sitter på fenan dvs. girplanet som gör precis som det låter.
Det girar flygplanet.
#1380 2009-08-05, 20:52
pilot
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det kan jag svara på.
I airbus så har man en joystick, och som pilot så sitter den på vänster sida.


Hehe om det är nån airbus pilot som läser det där så gnäller han eller hon högt, dom är väldigt noga med att kalla det för "side-stick" och inget annat . Sitter givetvis en sån på högersida för styrman.