Ursprungligen postat av proudslacker
Vad använder ni er av för system när ni gör en inflygning för att komma in rakt till landningsbanan och hur styr man egentligen flygplanet?
Det vanligaste är en
ILS. Det står för instrument landing system. Det är två sändare som står på backen precis vid landningsbanan. Den ena sänder ut en signal som visar exakt var banans förlängning går, den andra en signal som visar hur man ligger till längs med en linje från sättningspunktken och oftast 3 grader upp från marken. Dessa tas emot av mottagare ombord som presenterar signalerna på våra instrument. Man kan säga att man ska se till att hålla en nål så nära mitten som möjligt på en skala för att hamna rätt.
Hur man styr flygplanet? Med hjälp av roder
På vingarna har man skevroder (ailerons), på stbilisatorn har man höjdroder (elevator) och på fenan har man sidroder (rudder). Dessa är kopplade antingen mekaniskt till via stålvajrar till spaken i cockpit, alternativt finns det hydrauliska motorer som är kopplade elektroniskt till cockpit. När ett roder ger utslag blir det en tryckförändring över den ytan som ger ett moment åt det håll man vill svänga
Ursprungligen postat av proudslacker
Dessutom när ni sjunker hur många foot i minuten är vanligast att ni sjunker med?
Det är lite olika beroende på flygplanstyp, vind etc. Jag försöker hålla en 3,5-4 graders glidbana när jag sjunker från höjd. Det ger 2-2500 fot per minut ungefär.
Ursprungligen postat av SilentVictory
Händer det att ni ställer er på full broms någon gång efter landning?
Jadå, det händer. När man flyger till banor som är lite kortare samt när det är dålig bromsverkan p.g.a. is/vatten osv. måste man ibland ge full broms.