Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1357 2009-07-29, 06:47
Kläppskog
Ursprungligen postat av smileo
tänkte supa mig dyngrak men blir lite jobbigt endå om man måste spy på planet eller ska vingla omkring på flygplatsen..

Det kan vara ett bra sätt för att slippa flyga. Är du för tankad kommer du inte ens ombord.
#1358 2009-07-29, 11:38
akej
Jag får väldigt lätt lock i öronen och ibland kan det vara så kraftigt att det inte går över förräns flera timmar efter att man landat. Finns det några knep för att slippa få lock eller lindra det så att det går över snabbare?
#1359 2009-07-29, 12:41
anakata
Ar det praxis att byta flightnummer nar en flight varit med om en allvarlig olycka?
Nagon AF447 existerar val inte numera t.ex.?
#1360 2009-07-29, 13:11
alex1987
Ursprungligen postat av akej
Jag får väldigt lätt lock i öronen och ibland kan det vara så kraftigt att det inte går över förräns flera timmar efter att man landat. Finns det några knep för att slippa få lock eller lindra det så att det går över snabbare?


tuggummi och nässpray
#1361 2009-07-29, 16:54
pilot
Ursprungligen postat av anakata
Ar det praxis att byta flightnummer nar en flight varit med om en allvarlig olycka?
Nagon AF447 existerar val inte numera t.ex.?


Ja, flygbolagen brukar ändra flighnumret efter en stor olycka.
#1362 2009-07-29, 19:46
hard.bop.man
Jag har letat information om vilket plan jag skall resa med men jag hittar ingen ny/tillförlitlig info.

Bolag: Cathay Pacific
Flight: CX252
Resrutt: London -> Hong Kong

Får man välja sittplats, och i så fall vart skall man sitta för bäst plats?
#1363 2009-07-29, 20:09
alex1987
#1364 2009-07-29, 21:09
spruttis
Ursprungligen postat av bijjer
Men det jag vet är i alla fall att det krävs en hel del sprängkraft för att få ett helt flygplan att störta.
Det är inte som många tror att det räcker med en liten smäll för att hela flygplanet ska brytas i bitar.


Jag tänker dock på Air India Flight 182 som crashade utanför Irland, där hade det smugglats in dynamit i en stereo som lades i en väska och som i sin tur låg i en av bagagevagnarna under detta Boeing 747. Experterna blev något "förvånade" över att smällen blev så kraftig, de utrymmen som väskorna ligger i har fortfarande inte förbättras på grund av kostnader.

En fråga till dig eller övriga piloter. Om ni har en flygning på x antal timmar och toaletterna slutar fungera, vad gör ni då?
#1365 2009-07-29, 21:29
Ursprungligen postat av hard.bop.man
Jag har letat information om vilket plan jag skall resa med men jag hittar ingen ny/tillförlitlig info.

Bolag: Cathay Pacific
Flight: CX252
Resrutt: London -> Hong Kong

Får man välja sittplats, och i så fall vart skall man sitta för bäst plats?



http://www.seatguru.com/airlines/Cathay_Pacific_Airways/Cathay_Pacific_A...
#1366 2009-07-30, 16:41
AndersBurgas
Det är möjligt att de krävs en hyfsad smäll för att spränga ett plan helt! Men läser man om lockerbie-katastrofen så verkar inte smällen vart så speciellt stark (sprängde ett halvmeter stort hål i flygplanskroppen, wikipedia) men ändå så förlorade piloterna kontrollen rätt omgående och planet påbörjade sin roll pitch yaw, även att tornado vindarna av farten slet upp resten av planet som bomben påbörjat, (att terroristerna hade tur utesluts inte).

Så enligt mig verkar en beslutsam terrorist ha oddsen på sin sida för att åstadkomma något sådant, om denne "puts hís mind to it".
#1367 2009-07-31, 14:29
bijjer
Ursprungligen postat av AndersBurgas
Det är möjligt att de krävs en hyfsad smäll för att spränga ett plan helt! Men läser man om lockerbie-katastrofen så verkar inte smällen vart så speciellt stark (sprängde ett halvmeter stort hål i flygplanskroppen, wikipedia) men ändå så förlorade piloterna kontrollen rätt omgående och planet påbörjade sin roll pitch yaw, även att tornado vindarna av farten slet upp resten av planet som bomben påbörjat, (att terroristerna hade tur utesluts inte).

Så enligt mig verkar en beslutsam terrorist ha oddsen på sin sida för att åstadkomma något sådant, om denne "puts hís mind to it".


Som sagt, jag vet inte mycket om sprängmedel. Men just i det här fallet verkar det som att explosionen har skadat flight controls, vilket lett till att planet börjat röra sig kraftigt i alla led, roll, pitch och yaw. I och med att man flyger med väldigt hög fart, och har rätt små marginaler till de farter och belastningar som flygplanet klarar av, i samband med en redan förstörd struktur, är risken mycket större att hela planet slits sönder.

Man kan jämföra med United Airlines 811 som tappade stora delar av sin struktur när lastluckan lossnade under flygning (Bild). Förvisso var de inte på lika hög höjd, och hade inte lika hög fart, men jag tror inte det är omöjligt att Lockerbie-katastrofen hade kunnat slutat annorlunda om sprängmedlet (beroende på hur kraftigt det nu är) hade legat på en plats där det gjort mindre skada.
#1368 2009-08-02, 03:09
smileo
har blivit ännu räddare nu när jag tittat på några avsnitt av "airplane crash investigations" på youtube, vafan tänkte jag med?

Nu har det gått så långt att jag får ont i magen när jag tänker på det :|

Finns det någon fakta på hur många krascher flygbolaget "norweigan" har haft i sina år? hörde nått om nedläggning osv? :'(