Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1345 2009-07-22, 22:38
Kolagubben
Ursprungligen postat av Coolcitte
Eftersom du åker Comfort class så kommer du få någon sorts varm/kall måltid serverad, beroende på hur långt du ska åka? Vart ska du?



okej okej, ja ska till tunisien
#1346 2009-07-22, 22:40
Kolagubben
Ursprungligen postat av Metroper
Det är samma stolar men bättre benutrymme och lär se ut som följande:

http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/McDonnell-Douglas...



allright tack
#1347 2009-07-25, 13:15
proudslacker
Hej! Har några frågor till alla hjälpsamma piloter i detta forum

Om det blåser mycket inför landning, på gränsen till hur mycket det får göra. Hur svårt är det då egentligen att flyga planet så man kommer ner rakt till landningsbanan? Är det lätt att kontrollera?

Har ni något hjälpsystem eller parerar ni sidvindarna manuellt?

ILS landning är inget alternativ när det blåser mycket eller?

Airbus har joystick som man flyger med och Boeing "ratt". Är det någon pilot som flugit båda (kanske är ovanligt?) och i så fall, vad föredrar ni?

När man har landat så fälls spoilers ut på vingarna, vilket om jag förstått det rätt används som nåt slags bromssystem? Hur exakt fungerar det?

Tackar på förhand!

Mvh
#1348 2009-07-25, 23:30
sleinad
Har en fråga till er Boeingpiloter.
Håller på att leka lite med flightsimulator och har just lärt mig att programmera och använda FMC, flyger just nu 739.

Hur mycket används den på riktiga flygningar? Ställer man alltid in vägen via den och går på autopilot eller är det oftare man man kör med "vanlig" flygledning?
#1349 2009-07-26, 15:50
TheMouse
Ursprungligen postat av proudslacker


När man har landat så fälls spoilers ut på vingarna, vilket om jag förstått det rätt används som nåt slags bromssystem? Hur exakt fungerar det?

Tackar på förhand!

Mvh



Spoilers används väl för att just spoilera/förstöra luftflödet över vingen.
Det bromsar ju eftersom luftmotståndet ökar, men är inte den största fördelen vid landning att marktrycket ökar och därmed landningshjulens fäste mot banan?
Vill minnas att en olycka berodde på att piloten glömde fälla ut spoilers vid landing i regn och hård vind med påföljden att planet kanade av banan.
#1350 2009-07-27, 22:13
bijjer
Ursprungligen postat av proudslacker

Om det blåser mycket inför landning, på gränsen till hur mycket det får göra. Hur svårt är det då egentligen att flyga planet så man kommer ner rakt till landningsbanan? Är det lätt att kontrollera?


Det kan vara lite kämpigt. Ofta när det blåser hårt är det kyttiga vindar, vilket gör det omöjligt att förutse hur de närmsta sekunderna kommer att se ut. Man får vara mycket koncentrerad under den delen av inflygningen. Om det skulle kännas helt fel är det bara att göra en go-around/missed approach.

Ursprungligen postat av proudslacker
Har ni något hjälpsystem eller parerar ni sidvindarna manuellt?

Olika flygplan har olika system. Många flygplan har autopiloter som tar hand om hela landningen, inkl vindupphållning. Dock finns det begränsningar på hur mycket sidvind en autopilot klarar av.

Ursprungligen postat av proudslacker
ILS landning är inget alternativ när det blåser mycket eller?

Jodå, ILS används även när det blåser. Dock har man olika typer av ILS-inflygning. Cat 1, 2, 3A-C, där man har olika minimihöjder och siktvärden. Cat 2-3 finns inte på alla flygplatser och har dessutom strängare krav vad gäller vindstyrka. Ex. vis på det flygplan jag flyger är det maximalt tillåtet med en vindstyrka på 15 knop vid marken för att få utföra en CAT 2 inflygning.

Ursprungligen postat av sleinad

Hur mycket används den på riktiga flygningar? Ställer man alltid in vägen via den och går på autopilot eller är det oftare man man kör med "vanlig" flygledning?


FMC:n används alltid. En flygning är alltid planerad längs en färdrutt som finns att finna på kartor och som är inlagd i FMC. Den har skickats till flygledare som på så sätt vet hur flygplanen kommer att flyga. Till och från kan det förvisso hända att en flygledare vill separera två flygplan via radarledning istället. Vid inflygning till större flygplatser är det oftast radarlett den sista biten, dock har ex.vis Arlanda i större utsträckning börjat använda sig av inflygningar som går längs en bestämd rutt hela vägen till landning nu. Jag föredrar dessa då man kan behålla en högre höjd längre och således spara tid och pengar. (Samt miljön så att Maria Wetterstrand lugnar ner sig litegrand )
#1351 2009-07-28, 03:19
AndersBurgas
Hej, har försökt hitta svar på mina frågor men tråden är lika lång som snöret Jag är givetvis en av dem flygrädda, och det sjuka är att ju mer jag flyger desto räddare blir jag, har detta år bara flugit en gång pga min flygrädsla!

Det jag undrar är hur enkelt/svårt det är att smuggla med sig tillbehör in i ett flygplan för att eventuellt ta kål på alla (terrorattack etc), för det fanns väl ett par terrorister som sprängde ett plan över Skottland(?) för 10-20 år sedan, där dom hade med sig en bomb ombord om jag inte minns fel?! för låt oss säga att man är många terrorister på ett plan som var och en har en ingrediens med sig och som tillsammans tillverkar sin bomb, är det möjligt? Vad ser man egentligen på röntgenmaskinen? kan den upptäcka sprängämnen?

Nu vet jag inte om detta är känsliga frågor som kan ge folk idéer, men om det är så, så skicka ett PM så ger ni bara mig idéer
#1352 2009-07-28, 08:55
ryssfyran
Ursprungligen postat av AndersBurgas
Text


Bra frågor! Det här är faktiskt något jag också kan bli lite nojig över, tycker inte alls om flygplatser där jag upplever säkerheten som dålig. Att planet kraschar utan något sådant ser jag som högst otrolig varför det här är det enda jag oroat mig för.
#1353 2009-07-28, 10:45
bijjer
Ursprungligen postat av AndersBurgas

Det jag undrar är hur enkelt/svårt det är att smuggla med sig tillbehör in i ett flygplan för att eventuellt ta kål på alla (terrorattack etc), för det fanns väl ett par terrorister som sprängde ett plan över Skottland(?) för 10-20 år sedan, där dom hade med sig en bomb ombord om jag inte minns fel?!


Ja, Lockerbiebombningen är väl en av de mest kända terrorattackerna mot flygplan.

Ursprungligen postat av AndersBurgas

för låt oss säga att man är många terrorister på ett plan som var och en har en ingrediens med sig och som tillsammans tillverkar sin bomb, är det möjligt? Vad ser man egentligen på röntgenmaskinen? kan den upptäcka sprängämnen?


Nu kan jag inte särskilt mycket om sprängmedel, så det kanske inte är jag som borde svara på frågan. Men sedan 9/11 har säkerheten på och kring flygplatser skärpts enormt. Alla passagerare och deras bagage screenas förstås, och de där apparaterna är så känsliga för metall att man knappt kan bära med sig ett paket tuggummi i fickan utan att de tjuter. Dessutom tjuter de slumpmässigt då och då även om personen som går igenom inte har något som triggar tjutet. Så att man kan ta med sig metall in på flygplanet utan att visa vad det är för något, känns osannolikt.

Vätskor får man ju heller inte ta med sig igenom hur man vill längre, och måste visas upp för kontrollanterna.

Men vad vet jag, det kanske finns något sprängmedel som inte behöver en utlösare i metall och som inte är vätska eller något annat suspekt materiel. Men det jag vet är i alla fall att det krävs en hel del sprängkraft för att få ett helt flygplan att störta.
Det är inte som många tror att det räcker med en liten smäll för att hela flygplanet ska brytas i bitar.

Ursprungligen postat av AndersBurgas
Nu vet jag inte om detta är känsliga frågor som kan ge folk idéer, men om det är så, så skicka ett PM så ger ni bara mig idéer


Jag tror knappast att några rader på Flashback skulle ge terrorister en plan att utföra ett terrorattentat De kan nog mer om flygplatssäkerhet och sprängmedel än vad jag kan ändå. Förhoppningsvis har de insett att det är kört!
#1354 2009-07-28, 22:41
smileo
Är sjukt flygrädd..

ska flyga på söndag, lågprisflyg!

varför är det så billigt? har intalat mig själv att det är för flygplanet är dåligt :'(

jag kommer absolut inte flyga hem, inte en chans, tar en buss eller vad som helst hem.

men vill komma dit fort så tvingar mig på flyger, kan man ta något? tips?

tänkte supa mig dyngrak men blir lite jobbigt endå om man måste spy på planet eller ska vingla omkring på flygplatsen..
#1355 2009-07-28, 23:37
TheMouse
Ursprungligen postat av smileo
Är sjukt flygrädd..

ska flyga på söndag, lågprisflyg!

varför är det så billigt? har intalat mig själv att det är för flygplanet är dåligt :'(

jag kommer absolut inte flyga hem, inte en chans, tar en buss eller vad som helst hem.

men vill komma dit fort så tvingar mig på flyger, kan man ta något? tips?

tänkte supa mig dyngrak men blir lite jobbigt endå om man måste spy på planet eller ska vingla omkring på flygplatsen..


Du kan ju gå till en läkare och försöka få tabletter utskrivna.
Lite tajt om tid kanske om det var på söndag du skulle flyga.
Men man får ju absolut inte dricka alkohol om man tagit lugnande.
Vart skulle du åka? Om du klarat av att flyga dit så kanske det känns lite lättare när du ska åka hem?
#1356 2009-07-29, 00:25
smileo
Ursprungligen postat av TheMouse
Du kan ju gå till en läkare och försöka få tabletter utskrivna.
Lite tajt om tid kanske om det var på söndag du skulle flyga.
Men man får ju absolut inte dricka alkohol om man tagit lugnande.
Vart skulle du åka? Om du klarat av att flyga dit så kanske det känns lite lättare när du ska åka hem?


kroatien, nej jag flög till turkiet i maj och det var lika läskigt båda dit & hem, eller det var värre hem, då tittade jag ut genom fönstret..