Ursprungligen postat av Rytve
Jag har hört att Airbus A380 kan flygas av en pilot som flyger tex en A320 också, stämmer det? Jag kan ju tycka det är lite konstigt för man borde ju få sämre lön om man flyger en A320 till Frankfurt än att flyga Superjumbon till Australien, piloterna har ju ett större ansvar på en A380.
Sen har jag också hört att giganten A340-600 får ha kameran vid fram och bakhjulen för att kunna taxa för den är så enormt lång. Låter ganska komplicerat tycker jag.
Senast jag flög var i Torsdags kväll med Thomas Cook från Phuket. Vi mellanlanda i Sharjah och när den nye kaptenen gick på sa han att en gummilist hade lossnat från vingen och det var inget dom kunde göra åt i Sharjah, så resan hem kunde bli lite skakig. Tyckte det var ganska opsykologiskt med tanke på att det var många flygrädda på planet.
Och den viktigaste frågan: När vi flög ner från CPH så flög vi österut över Bornholm och ner över Ryssland mot Turkmenistan, när vi nådde Turkmenistan var klockan 2.00PM lokal tid och då blir en gubbe akut sjuk så dom var tvungna att plocka fram dropp och syrgas. Alla hade i princip satt sig och börjat sova när folk börja vråla och alla vakna på studs. Efter en stund kom kaptenen in i kabinen och kolla läget. Jag kan tänka mig att dom diskutera mellanlandning, men problemet var att vi var i ociviliserade trakter och vad jag vet är väl sjukvården en ren katastrof i dessa länder. Men frågan är hur man handlar som pilot, tex en flygning till Beijing går ju över Sibirien, hur ska dom kunna landa om ett fel eller dylikt uppstår?
A380 är så ovanlig idag, bara 23 som flyger totalt och färre i kommersiell trafik så dessa piloter är välbetalda för att dom är utvalda. Det är korrekt att Airbus strävar att deras plan skall vara "dual-rated", dock är en A320 en två-motorigt och A380 fyr-motorigt så det är
långt emellan dessa flygmässigt.
A340-600 (A346) är det längsta passagerarplanet idag (An-225 är längre men flyger enbart frakt), längre än A380
och det har varit olyckor med A346 på marken, bl.a i Sydafrika.
Jag tycker tvärtom när det gäller att vara uppriktig som Thomas Cook piloten var, jag är betydligt mer rädd för bolag som mörkar saker.
Nej, problemet var nog snarare kostnaden, kostar mycket pengar att nödlanda, man får dumpa bränsle, man får extra kostnader för landningsavgifter och nytt bränsle, kanske besättningen inte får fortsätta direkt heller då dom kommer att flyga får många timmar på raken, dessutom så kan det bli förseningar pga ny ruttplanering, folk missar sina anslutningsbåt,-buss,-flyg och -tåg, då blir
det hotellkostnader osv. Snarare än bristande sjukvård på marken.
Finns många flygplatser i Sibirien, värre om du flyger över öppet hav som t.ex emellan Perth och Johannesburg, en av dom få linjerna idag som inte tillåter ETOPS.