Vet inte varför jag ens försöker svara, men okej ger mig på ett sista försök innan jag lägger ner den här diskussionen.
Ursprungligen postat av m99
Jobbar inom flyget och vet att ryanair är ett bolag där piloterna är mer stressade än i andra bolag och således gör fler misstag.
Jag
är en av piloterna på Ryanair och jag är inte ett dugg stressad. Vi jobbar 5 dagar och sen är vi lediga 4a dagar. Att göra en turn around på 25min är inte jobbigt från piloternas sida. Vi behöver mer eller mindre bara lägga in en ny rutt och programmera FMSen sen är vi klara.
Ursprungligen postat av m99
Man försöker hela tiden spara tid och pengar genom egna små knep, vilket innebär att man på eget bevåg går mot punkter som man inte fått klarering att gå till (man genar direkt 10 miles final och tror inte att det ska märkas etc)
Att vi flyger runt hur vi vill på eget bevåg är faktiskt helt absurt! 9 av 10 kontroller har radar. Dom ser hur vi flyger och dom gångerna det saknas radar är det extra viktigt att flyga exakt som man är klarerad. Ingen pilot varken på Ryanair eller nått annat bolag här i Europa flyger runt på eget bevåg i kontrollerat luftrum.
Sen det där med att vi åker till 10nm final gör jag på rutin. 10nm är gott om distans. På skavsta är det till och med standard klareringen från kontrollen att gå till 10nm final.
Ibland går jag till 5nm final också om förhållandena är goda och gör en sk. visuell inflygning.
Ursprungligen postat av m99
att man i vissa fall har haft så lite bränsle med sig så att man inte klarar av att vänta så att banan snöröjs klart, att kabinpersonalen är dåligt utbildad etc.
Aldrig hörttalas om att nån skulle landa innan snöröjningen är klar. Även om man startar med den absolut minsta bränslemängden du får ha lagligt har du fortfarande tillräckligt med soppa att gå till ditt alternativ. Anledningen till varför man tar mer bränsle är för att kunna lägga sig i hold och öka chanserna att landa på din destination.
Vi tar extra bränsle på rutin, det gör alla piloter på alla bolag. Inget konstigt med det.
Att kabinpersonalen är dåligt utbildad vet jag inget om.
Ursprungligen postat av m99
Att de inte har råkat ut för ngn större olycka är enbart tur. Att försöka utrymma ett flygplan på samma sida som motorn brinner kunde lika gärna lett till 180 grillade passagerare. Nu hade man tur att vinden låg åt ett annat håll.
Att landa med bromsvärden runt 0.15 bara för att man inte har bränsle för att vänta på snöröjning, ja då har man också tur att man håller sig kvar på banan.
Man landar inte med bromsvärde på 0,15. Det får vi inte ens göra, varken för Ryanair eller för JAA.
Våra regler säger att vi inte får landa med bromsvärde på 0,25 och under.
Självklart går vi in i tabeller och kontrollerar landningsdistansen när bromsvärdena är dåliga (Dom måste fortfarande vara över 0,25)
Ursprungligen postat av m99
Att istället för att utföra en go around välja att göra en 360 på kort final enbart för att man återigen kommit in hot and high är ännu ett exempel.
Vi får göra en 360 om vi ligger utanför 10nm final, över MSA (säkerhöjd) och väderförhållandena är så bra att vi kan se ut.
Att göra en 360 på kortfinal gör vi inte. Då blir vi av med jobbet samma dag.
Vi har ett system som övervakar varenda flight vi gör och skickar det till ett utomstående företag som analyserar allt.
Om ett flygplan inte skulle vara stabiliserad vid 1000ft i dåliga väderförhållanden och 500ft i bra och vi inte gör en go around blir vi av med jobbet.
Vi har till och med en procedur på Ryanair som jag tycker är riktigt bra. vid 500ft så säger piloten som inte flyger "500ft go around eller continue".
Alltså om kaptenen flyger så kommer styrman vid 500ft säga go around om planet inte är stabiliserat. Självklart är det en no blame go around policy som det är på alla andra vettiga bolag också.
Ursprungligen postat av m99
Eller att ignorera när man får påpekande om att det ryker om motorn utan att hävda att detta är fullt normalt. Efter landning så visade det sig att det var hydraloljan man glatt eldade upp..
Det är normalt att en motor ryker. Sen vad som hände den gången vet jag inget om. Vi har jättebra tekniker som jag liter till 100% på. I sverige är det ett företag som heter Priority som har hand om våra kärror.
Dom har även andra kunder som:
Finnair
Norwegian
Novair
TUI Fly
Windrose
bara för att nämna några och du litar troligen till 100% på dom bolagens underhåll. Ja men det är ju det roliga, det är exakt samma människor som har hand om deras kärror som har hand om våra.
Ursprungligen postat av m99
Eller taxa utanför taxibanan så att däcken sjunker ner och planet fastnar är ännu en händelse i mängden.
Ja det var riktigt klantigt.
Ursprungligen postat av m99
Ska jag fortsätta?
Nee det är lungt
Så ja, jag anser att ryanair är ett säkert bolag.