Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1549 2009-10-03, 19:55
OttoWallen
Ursprungligen postat av whitelime
Visste inte var jag skulle lägga frågan och dumt att göra en ny tråd så frågar här.

Kommer åka med thai airways och undrar om de har uttag så man kan ladda datorn? Sist åkte jag med malaysian airlines och då fanns det inte men kan ju vara olika. Är 747 jag åker med


Har åkt med Thai till Bangkok och jag tror inte att det går att ladda datorn på planet. Inte i buisnessclass alla fall, men jag kan ha fel. Och är det Arlanda-Bangkok du ska flyga så blir det 747. Jättefin service och kanonbra mat. Dock ingen egen TV-skärm i sätet. Så var det alla fall när jag flög senast med Thai. Trevlig resa!

Tack KSV, Bijer och pilot för alla svar!
#1550 2009-10-05, 17:00
headnod
Ursprungligen postat av alex1987
Det går asbra att ha alkohol i handbagaget OM den köpts efter säkerhetskontrollen.


Men, hur är det med reglerna inom EU då? När vi flög till Lissabon så fick vi inte ta med sprit i handbagaget. Men man får det inrikes då eller?

Jag har säkert missuppfattat nåt.
#1551 2009-10-06, 13:58
TheMouse
Ursprungligen postat av headnod
Men, hur är det med reglerna inom EU då? När vi flög till Lissabon så fick vi inte ta med sprit i handbagaget. Men man får det inrikes då eller?

Jag har säkert missuppfattat nåt.


Precis som Alex1987 skriver, köper du efter säkerhetskontrollen så är det ok.

Edit: Sen måste det naturligtvis vara slutdestinationen du ska till. Annars kommer du bli stoppad i nästa säkerhetskontroll.
#1552 2009-10-06, 16:08
glaux42
hej!

nu är jag tillbaka från prag, underbar stad och väldigt god (billig) öl. tänkte bara säga att flygresan gick väldigt bra, med sprit i kroppen, jag tyckte till och med det var väldigt roligt att flyga så nu vet jag att det funkar, men skall kolla upp nån KBT behandling istället tror jag.

en annan sak...

jag lyckades, av misstag såklart, få igenom en skalkniv samt fällkniv i mitt handbagage på säkerhetskontrollen på arlanda. hur kan det gå till? upptäcke skalkniven i mitt handbagage i prag då vi skulle dela upp lime. då såg jag även att fällkniven låg där.

såklart är det ju ett stort misstag av mig att inte titta att det låg dessa knivar i min ryggsäck innan jag tog den med mig.

men iallefall, är det inte under all kritik att detta sker?
#1553 2009-10-06, 19:54
Ursprungligen postat av glaux42
hej!

nu är jag tillbaka från prag, underbar stad och väldigt god (billig) öl. tänkte bara säga att flygresan gick väldigt bra, med sprit i kroppen, jag tyckte till och med det var väldigt roligt att flyga så nu vet jag att det funkar, men skall kolla upp nån KBT behandling istället tror jag.

en annan sak...

jag lyckades, av misstag såklart, få igenom en skalkniv samt fällkniv i mitt handbagage på säkerhetskontrollen på arlanda. hur kan det gå till? upptäcke skalkniven i mitt handbagage i prag då vi skulle dela upp lime. då såg jag även att fällkniven låg där.

såklart är det ju ett stort misstag av mig att inte titta att det låg dessa knivar i min ryggsäck innan jag tog den med mig.


men iallefall, är det inte under all kritik att detta sker?

Det är klart att det är väldigt illa. Samtidigt är det inte omöjligt att sånt sker eftersom vakterna har väldigt kort tid på sig att kontrollera väskan. Men visst är det oerhört illa... Dock tror jag att med tanke på hur många gånger dom tar saker som inte är farliga tror jag inte sannolikheten att man faktiskt lyckas smuggla in något riktigt farligt är så stor. För allvarlig talat, hur kapar man ett plan med 2 knivar (samma resonemang funkar ju på nagelsaxar, vill minnas att detta tagits upp i ett avsnitt av stockholm live)?
#1554 2009-10-06, 20:39
glaux42
jo, det är klart, inte det lättaste att kapa ett plan med ett par väldigt små knivar.
vi var dock 3 stycken totalt som gick genom säkerhetskontrollen just vid det tillfället, vilket man kan tycka att de borde ha tid och se på monitorn. jag vet inte hur det fungerar men sen som du säger, handbagaget ligger ju inte på bandet länge. fast de borde ju med dagens teknologi kunna ha nånting som kan "urskilja" former då väskan röntgas, så ser det ut som en kniv borde det ge nåt slags utslag.
#1555 2009-10-06, 22:07
Not_me
Ursprungligen postat av glaux42
jo, det är klart, inte det lättaste att kapa ett plan med ett par väldigt små knivar.
vi var dock 3 stycken totalt som gick genom säkerhetskontrollen just vid det tillfället, vilket man kan tycka att de borde ha tid och se på monitorn. jag vet inte hur det fungerar men sen som du säger, handbagaget ligger ju inte på bandet länge. fast de borde ju med dagens teknologi kunna ha nånting som kan "urskilja" former då väskan röntgas, så ser det ut som en kniv borde det ge nåt slags utslag.


Nej, det är mycket lättare att köpa lite sprit efter säkerhetskontrollen och göra lite molotovcocktails på planet!

Känns som att många av de där säkerhetskontrollerna är ett spel för galleriet.
#1556 2009-10-06, 23:37
TheMouse
Ursprungligen postat av Not_me
Nej, det är mycket lättare att köpa lite sprit efter säkerhetskontrollen och göra lite molotovcocktails på planet!

Känns som att många av de där säkerhetskontrollerna är ett spel för galleriet.


Ska du göra molotovs av sprit under 70% och kasta inne i planet då?
Om nu flaskan mot förmodan skulle gå sönder så skulle det ändå inte bli nåt brinnade inferno om man säger så...

Säkerhetskontrollernas huvudsyfte är nog att avskräcka folk att försöka ta med diverse prylar.
Det tror jag dom lyckas med, sen att dom missar nån stackare med en fickkniv eller dylikt ser man nog inte som ett stort problem.
Vi fick stå och vänta ganska länge på O'hare tack vare nån mupp som försökte ta med sig en hemmagjord radiomottagare.

Jag skulle bli mycket förvånad ifall dom inte gjorde stickprov med jämna mellanrum där dom testade skäkerhetskontrollernas effektivitet.
Så jag tror nog dom är ganska bra att ha....
#1557 2009-10-09, 18:47
proudslacker
Hur realistisk är en riktig flygsimulator? Om jag lär mig allt där efter många timmars träning och utan andra flygerfarenheter skulle jag då kunna flyga ett riktigt flygplan? T.ex. plan liknande b738?
#1558 2009-10-09, 19:08
ksv
Ursprungligen postat av proudslacker
Hur realistisk är en riktig flygsimulator?
Mycket realistisk.

Ursprungligen postat av proudslacker
Om jag lär mig allt där efter många timmars träning och utan andra flygerfarenheter skulle jag då kunna flyga ett riktigt flygplan? T.ex. plan liknande b738?
Ja, det tror jag faktiskt.
Men det skulle bli väldigt mycket dyrare än att först göra grundutbildningen i ett mindre plan.
#1559 2009-10-09, 20:03
intressant fråga. jag flyger rätt mycket fsx och hade en diskussion med en kompis för ett tag sen där jag sa att jag faktiskt tror att om du ger mig ett plan så kan jag kanske inte flyga det. Men jag tror jag skulle kunna programmera autopiloten utan problem, dessutom kan jag hyfsad ATC-terminologi och jag tror jag kan hitta i princip alla reglage och liknande i en cockpit (åtminstone en boeing eller airbus).

Tror du jag hade kunnat det?

Och om jag kunnat, har trafikflygplan idag i regel autolandnignssystem? Dvs om jag hamnade bakom spakarna under en flygning, skulle jag med hjälp utav atc och autopiloten kunna landa planet utan att behöva riskera att göra något dumt när jag måste slå av autopiloten (dvs kan den sätta ner planet själv så det enda jag behöver göra är att slå på reverse thrust, autobrakes och autospoilers räknar jag ju självklart med )

Tror ni som är piloter att det här hade varit möjligt? Återigen jag säger inte att jag hade kunnat flyga planet, bara programmera autopiloten och låta den flyga åt mig.
#1560 2009-10-09, 20:59
ksv
Ursprungligen postat av Hefaiston
intressant fråga. jag flyger rätt mycket fsx och hade en diskussion med en kompis för ett tag sen där jag sa att jag faktiskt tror att om du ger mig ett plan så kan jag kanske inte flyga det. Men jag tror jag skulle kunna programmera autopiloten utan problem, dessutom kan jag hyfsad ATC-terminologi och jag tror jag kan hitta i princip alla reglage och liknande i en cockpit (åtminstone en boeing eller airbus).

Tror du jag hade kunnat det?
Kan du bara lista ut hur du använder radion och du har gott om tid, borde det vara möjligt att ge instruktioner för att konfigurera för en autoland.
Det är nog den enda riktigt bra chansen att få ner planet i ett stycke.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Och om jag kunnat, har trafikflygplan idag i regel autolandnignssystem? Dvs om jag hamnade bakom spakarna under en flygning, skulle jag med hjälp utav atc och autopiloten kunna landa planet utan att behöva riskera att göra något dumt när jag måste slå av autopiloten (dvs kan den sätta ner planet själv så det enda jag behöver göra är att slå på reverse thrust, autobrakes och autospoilers räknar jag ju självklart med )

Tror ni som är piloter att det här hade varit möjligt? Återigen jag säger inte att jag hade kunnat flyga planet, bara programmera autopiloten och låta den flyga åt mig.
Alla stora plan stöder autoland (om alla nödvändiga system är i funktion) och det enda som behövs är då att det finns en lämplig bana med ILS.

Kan du bara konfigurera planet rätt och bli vektorerad till en final, behöver du varken röra reverse, bromsar eller speedbrakes. Det enda du behöver göra är att slå av motorerna när ni står stilla och kanske sätta parkeringsbromsen.