Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1561 2009-10-09, 21:19
proudslacker
Ursprungligen postat av ksv
Mycket realistisk.

Ja, det tror jag faktiskt.
Men det skulle bli väldigt mycket dyrare än att först göra grundutbildningen i ett mindre plan.


Vad häftigt Kan man göra den praktiska utbildningen i enbart simulator alltså? Finns det piloter som utbildar sig på det sättet och inte flyger mindre plan alls under utbildningen?
#1562 2009-10-09, 22:30
Ursprungligen postat av ksv
Kan du bara lista ut hur du använder radion och du har gott om tid, borde det vara möjligt att ge instruktioner för att konfigurera för en autoland.
Det är nog den enda riktigt bra chansen att få ner planet i ett stycke.

Alla stora plan stöder autoland (om alla nödvändiga system är i funktion) och det enda som behövs är då att det finns en lämplig bana med ILS.

Kan du bara konfigurera planet rätt och bli vektorerad till en final, behöver du varken röra reverse, bromsar eller speedbrakes. Det enda du behöver göra är att slå av motorerna när ni står stilla och kanske sätta parkeringsbromsen.


Spännande, och jag håller med mig om att det är nog enda chansen att överleva med mig bakom spakarna. Min enda riktiga flygerfarenhet är lite segelflyg och det var svårt nog, riktigt kul dock

Jag visste inte att autoland var så utbrett, är det något ni brukar köra med? Och hur är det med att låta autopiloten flyga ILS, brukar ni lata er när ni flyger in eller kör ni själva bara för nöjes och tränings skull?
#1563 2009-10-09, 23:21
ksv
Ursprungligen postat av proudslacker
Vad häftigt Kan man göra den praktiska utbildningen i enbart simulator alltså? Finns det piloter som utbildar sig på det sättet och inte flyger mindre plan alls under utbildningen?
Nej, en full flight sim går ju loss på 10000 kr/h eller nåt sånt, så det är inget bra alternativ.
Sedan handlar flygutbildning om väldigt mycket mer saker än att bara starta och landa, så man måste ut i verklighet och skaffa sig erfarenhet.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Spännande, och jag håller med mig om att det är nog enda chansen att överleva med mig bakom spakarna. Min enda riktiga flygerfarenhet är lite segelflyg och det var svårt nog, riktigt kul dock
När det gäller att kunna spaka på riktigt, är erfarenhet från segelflyg långt bättre än vad man kan uppnå framför datorn.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag visste inte att autoland var så utbrett, är det något ni brukar köra med?
Bara för att det är möjligt där det finns ILS innebär inte att man får.
Det är i regel bara de största flygplatserna som har backupsystem mm som gör att man får använda sig av det i dåligt väder.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Och hur är det med att låta autopiloten flyga ILS, brukar ni lata er när ni flyger in eller kör ni själva bara för nöjes och tränings skull?
Man gör en autoland per halvår, eftersom man måste göra det.
Annars är det bara om det är riktigt tät dimma som man verkligen är tvungen att autolanda (ILS cat II och cat III).

De flesta piloter har valt yrket för att vi älskar att flyga, så man kopplar såklart ur en stund innan landning och handflyger.
Däremot är det ofta att man låter autopiloten etablera sig på ILS:en innan man kopplar ur, då den faktiskt avlastar arbetet en del. Är det tät trafik och man vektoreras in kan det vara ganska hektiskt med små marginaler och autopiloten flyger alltid med större precision än människor.
#1564 2009-10-09, 23:37
TheMouse
Ursprungligen postat av proudslacker
Vad häftigt Kan man göra den praktiska utbildningen i enbart simulator alltså? Finns det piloter som utbildar sig på det sättet och inte flyger mindre plan alls under utbildningen?



Jag tror nog de flesta börjar med PPL(private pilot license) Sedan ATPL(airline transport pilot license) och IR(Instrument rating) och ME(multiengine).
Sedan CPL(commercial pilot license) och kanske MCC(multi crew co-operation) och däri ingår FFS( Full flight simulator).
Ordningen kan väl variera. Det finns ju olika banor att ta för att komma fram till att en dag bli trafikpilot.

Finns nog ingen som bara åker simulator, det skulle nog inte funka.
Finns så mycket "känsla" som man måste ta in och lära sig som du aldrig kan få i en simulator. Det jag tänker på är t.ex hur känns det i planet när man närmar sig stall, vibrationer, skakningar ,ljud osv. Hur det uppför sig i luften helt enkelt.
Sen kan jag aldrig tro att det är tillåtet heller.
Tror nog de flesta piloter har startat sin bana i ett Cessna elle PA28.

Så hur är det Ksv, bijjer å alla andra var det låg eller högvingat som ni startade i?
Eller ni kanske tog en helt annan bana?
#1565 2009-10-10, 11:20
Lars1one
När man lyssnar på ljudupptagningarna i cocpit innan många plan kraschar så är piloterna cool lugna.

Vissa säger:

We are going down...
Svar: i know, bye bye. (crash!!)

en annan sa:
Bye bye
Svar: bye, fuck! (crash!!)

Hur skulle ni bete er när ni vet att det är kört?
#1566 2009-10-10, 13:49
bijjer
Ursprungligen postat av TheMouse
Jag tror nog de flesta börjar med PPL(private pilot license) Sedan ATPL(airline transport pilot license) och IR(Instrument rating) och ME(multiengine).
Sedan CPL(commercial pilot license) och kanske MCC(multi crew co-operation) och däri ingår FFS( Full flight simulator).
Ordningen kan väl variera. Det finns ju olika banor att ta för att komma fram till att en dag bli trafikpilot.

Så hur är det Ksv, bijjer å alla andra var det låg eller högvingat som ni startade i?
Eller ni kanske tog en helt annan bana?


Det finns idag också ytterliggare en väg att gå. Det kallas MPL (multi-pilot license) och innehåller färre flygtimmar i enmotorflygplan. Man flyger 70 timmar enmotor (mot minst 150 tidigare, vilket i praktiken oftast är närmare 200) för att sedan direkt ta steget över i en simulator. Där tränas man på den flygplanstyp det är tänkt att man ska jobba på direkt efter utbildningen. Man får endast tillstånd att flyga denna typ och jobba i flerpilotsystem. Efter avslutad simulator går man in på linjeträning i ett flygbolag där man får en utökad sådan med speciella instruktörer som man flyger med. Detta är alltså i normal produktion med passagerare ombord.
Att man flyger linjeträning är ingenting onormalt, det är ett krav när man börjar på ett nytt flygbolag, men i det här fallet blir det en utökad sådan.

Eftersom det är relativt nytt är det förstås stora meningsskiljaktigheter mellan olika grupper inom branschen om det är bra eller dåligt. På ena sidan står pilotorganisationerna som hävdar att de nyutbildade inte får tillräcklig praktisk träning innan man sätter sig i ett flygplan med passagerare, på den andra flygbolagsorganisationerna som menar att dagens teknik är så sofistikerad att det inte behövs mer än såhär. I mitten sitter politiker i Bryssel som kanske eller kanske inte har tillräckliga kunskaper för att ta ett bra beslut.


Jag själv började i en C172. Det var (och är?) det enda enmotorplanet som flyggymnasiet i Västerås använde sig av. Därefter blev det tvåmotorskolning i en Beechcraft 76 Duchess innan jag var färdig. När utbildningen var klar hade jag 250 timmar i mindre plan, jämfört med då tänkta 70 timmar som MPL innebär.

Ursprungligen postat av Lars1one

Hur skulle ni bete er när ni vet att det är kört?


Jadu, det tror jag nog inte att någon kan svara på. Men oftast när flygplan kraschar tror jag att piloterna blir så överväldigade av situationen att de inte hinner reagera mer än att de kan konstatera vad som är på väg att ske. Därför hinner de kanske inte heller bli särksilt hysteriska.
Dessutom kan jag tänka mig att det enda man har i huvudet är att jag måste se till att förhindra detta. Man har ju oftast så mycket information tillgänglig att man vet varför saker har gått snett och försöker hitta en lösning på att ställa allt tillrätta igen.

Som passagerare har man ju ingen som helst aning om vad som försiggår och därför kan det väl tänkas att det är lättare att gripas av panik.

Men varje person är ju en individ också, och det finns ju de som berättar att vissa passagerare suttit helt lugnt när planet är på väg att störta.
#1567 2009-10-10, 18:11
Ursprungligen postat av ksv
Nej, en full flight sim går ju loss på 10000 kr/h eller nåt sånt, så det är inget bra alternativ.
Sedan handlar flygutbildning om väldigt mycket mer saker än att bara starta och landa, så man måste ut i verklighet och skaffa sig erfarenhet.

När det gäller att kunna spaka på riktigt, är erfarenhet från segelflyg långt bättre än vad man kan uppnå framför datorn.

Bara för att det är möjligt där det finns ILS innebär inte att man får.
Det är i regel bara de största flygplatserna som har backupsystem mm som gör att man får använda sig av det i dåligt väder.

Man gör en autoland per halvår, eftersom man måste göra det.
Annars är det bara om det är riktigt tät dimma som man verkligen är tvungen att autolanda (ILS cat II och cat III).

De flesta piloter har valt yrket för att vi älskar att flyga, så man kopplar såklart ur en stund innan landning och handflyger.
Däremot är det ofta att man låter autopiloten etablera sig på ILS:en innan man kopplar ur, då den faktiskt avlastar arbetet en del. Är det tät trafik och man vektoreras in kan det vara ganska hektiskt med små marginaler och autopiloten flyger alltid med större precision än människor.


Jag kan tänka mig att inflygningen till dom större flyplatserna kan vara ganska hektiskt jo. Men jag förstår varför ni gillar ert yrke, flyga segelflyg var riktigt häftigt så jag kan ju bara tänka mig hur kul det måste vara att få flyga dom stora leksakerna
#1568 2009-10-10, 20:14
Murder.Inc
Ursprungligen postat av Not_me
Nej, det är mycket lättare att köpa lite sprit efter säkerhetskontrollen och göra lite molotovcocktails på planet!

Känns som att många av de där säkerhetskontrollerna är ett spel för galleriet.


Tyvärr är det riktigt det du skriver. Men jag tänker inte säga på vilket sätt, oavsett vad alla kommer att tycka, typ har du sagt a får du säga b. Vill inte göra presumtiva flygkapare den tjänsten.
#1569 2009-10-10, 23:37
svampdamp
Austrian Airlines, är det ett bolag att lita på eller är det något skit man ska hålla sig undan från?
#1570 2009-10-11, 09:42
pilot
Ursprungligen postat av svampdamp
Austrian Airlines, är det ett bolag att lita på eller är det något skit man ska hålla sig undan från?


Bra bolag!
#1571 2009-10-11, 12:11
Lars1one
Ursprungligen postat av Kläppskog
Det är ju sådana här historier som gör folk flygrädda. :'( Man får ju inget större förtroende för yrkeskåren. De två ovanstående, och även den "pilot" berättade om, verkar ju varit riktiga lallare. Är det sådana man åker med?


Det är väl en rätt så självsanerande bransch, den piloten lever inte längre och kan således inte göra om samma misstag en gång till.
#1572 2009-10-11, 12:17
Lars1one
Planet som landade i hudson river, kommer det nånsin flyga igen eller skrotar man det?


Ursprungligen postat av pilot
Spelar ingen roll var du sitter egentligen, fast jag brukar sätta mig vid en nödutgång om jag kan.

Spelar ingen roll

Du ska göra som du blir instruerad av kabinpersonalen, det skiljer sig från flygplan till flygplan.

Återigen du tar dig ut som du blir instruerad att göra. På ryanair så är det nödutgångarna över vingarna som gäller om du hamnar i vattnet. Du kan även se http://www.youtube.com/watch?v=fwIe-e7Apkc

Över vattnet tar det typ 10 min eller nått sånt, fast du behöver inte oroa dig för det. När vi flyger inom europa är nödvattenladningar väldigt osannolika, vi har alltid massa flygplatser runtomkring oss. När vi flyger över vattnet mellan sverige och tyskland så ligger vi på marschhöjd och hade båda motorerna slutat fungera kan vi glidflyga till massa olika flygplatser.

Ta det lugnt, du har inget att oroa dig för det kan jag lova. Säg till flygvärdinnorna hur du känner innan start bara så känns det bättre att veta att dom vet om det iaf.

Nej, du behöver inte oroa dig för turbulens du stöter på i samband med en vanlig flygning.