Ursprungligen postat av TheMouse
Jag tror nog de flesta börjar med PPL(private pilot license) Sedan ATPL(airline transport pilot license) och IR(Instrument rating) och ME(multiengine).
Sedan CPL(commercial pilot license) och kanske MCC(multi crew co-operation) och däri ingår FFS( Full flight simulator).
Ordningen kan väl variera. Det finns ju olika banor att ta för att komma fram till att en dag bli trafikpilot.
Så hur är det Ksv, bijjer å alla andra var det låg eller högvingat som ni startade i?
Eller ni kanske tog en helt annan bana?
Det finns idag också ytterliggare en väg att gå. Det kallas MPL (multi-pilot license) och innehåller färre flygtimmar i enmotorflygplan. Man flyger 70 timmar enmotor (mot minst 150 tidigare, vilket i praktiken oftast är närmare 200) för att sedan direkt ta steget över i en simulator. Där tränas man på den flygplanstyp det är tänkt att man ska jobba på direkt efter utbildningen. Man får endast tillstånd att flyga denna typ och jobba i flerpilotsystem. Efter avslutad simulator går man in på linjeträning i ett flygbolag där man får en utökad sådan med speciella instruktörer som man flyger med. Detta är alltså i normal produktion med passagerare ombord.
Att man flyger linjeträning är ingenting onormalt, det är ett krav när man börjar på ett nytt flygbolag, men i det här fallet blir det en utökad sådan.
Eftersom det är relativt nytt är det förstås stora meningsskiljaktigheter mellan olika grupper inom branschen om det är bra eller dåligt. På ena sidan står pilotorganisationerna som hävdar att de nyutbildade inte får tillräcklig praktisk träning innan man sätter sig i ett flygplan med passagerare, på den andra flygbolagsorganisationerna som menar att dagens teknik är så sofistikerad att det inte behövs mer än såhär. I mitten sitter politiker i Bryssel som kanske eller kanske inte har tillräckliga kunskaper för att ta ett bra beslut.
Jag själv började i en C172. Det var (och är?) det enda enmotorplanet som flyggymnasiet i Västerås använde sig av. Därefter blev det tvåmotorskolning i en Beechcraft 76 Duchess innan jag var färdig. När utbildningen var klar hade jag 250 timmar i mindre plan, jämfört med då tänkta 70 timmar som MPL innebär.
Ursprungligen postat av Lars1one
Hur skulle ni bete er när ni vet att det är kört?
Jadu, det tror jag nog inte att någon kan svara på. Men oftast när flygplan kraschar tror jag att piloterna blir så överväldigade av situationen att de inte hinner reagera mer än att de kan konstatera vad som är på väg att ske. Därför hinner de kanske inte heller bli särksilt hysteriska.
Dessutom kan jag tänka mig att det enda man har i huvudet är att jag måste se till att förhindra detta. Man har ju oftast så mycket information tillgänglig att man vet varför saker har gått snett och försöker hitta en lösning på att ställa allt tillrätta igen.
Som passagerare har man ju ingen som helst aning om vad som försiggår och därför kan det väl tänkas att det är lättare att gripas av panik.
Men varje person är ju en individ också, och det finns ju de som berättar att vissa passagerare suttit helt lugnt när planet är på väg att störta.