Ursprungligen postat av carrotcake
Kort och gott; åk inte med bolag från bananrepubliker!
Nu var det visserligen österikiskt på pappret, men i praktiken var både flygplan och personal från turkiska AtlasJet.
Biljetterna är säkert billiga, men det beror på att inget seriöst bolag kan konkurrera på de villkoren.
Man ska i alla lägen ha marginaler att antingen kunna få stopp på banan vid motorbortfall eller kunna fortsätta och lyfta på en motor.
Det innebär att man alltid ska ha ordentligt med bana kvar när man lyfter med två motorer. Har man inte det, är något ordentligt fel.
I haverirapporten får man ta del av telefonkonversationen mellan ramppersonalen och tornen strax efter starten:
- Rampen: Var det sista lampraden nu å?
- Tornet: Ja du får nog faen åka ut och kolla om dom står kvar lamporna vet du.
- Rampen: Ja. Ja men alltså, man är ju, man står ju här, det pirrar i magen.
- Tornet: Ja den här, dom är ju hemska och se dom här starterna alltså.
- Rampen: Ja fy faen! Ja.
- Tornet: Och den här tyckte jag att han – det är ju svårt att se i mörkret också nu va – men det kändes som han var, lyfte efter banan tar slut alltså.
- Rampen: Ja jag ska titta om det syns något där uppe när jag far upp.
De visste alltså att det ser likadant ut varje gång AtlasJet lyfter. :|
Det här handlar inte om någon enstaka pilotmiss utan om en riktigt rutten säkerhetskultur som finns hos många flygbolag från tredje världen.
Och svenska researrangörer hakar på och hyr in dem, då de är billiga. Tänk på det nästa gång ni hittar en billig resa med någon obskyr resebyrå. Kolla upp vilket bolag ni ska åka med!
Det här är tyvärr inte någon enskild händelse, utan det är allmänt känt i branschen att mindre seriösa flygbolag från mindre seriösa länder arbetar på det här sättet.
AtlasJet förlorade förresten en MD-83 där alla omkom, bara ett par månader efter den här händelsen.
Jag minns själv hur starterna såg åt när Spanair flög Norrköping - Kanarieöarna direkt i början av 90-talet. Alla visste att det inte gick att åka den sträckan direkt med så mycket last om man följde reglerna och att de inte skulle ha en chans att klara sig om de fick motorstopp i starten. Sedan dess har vi dock fått gemensamma flygregler inom och EU, så den typen av konkurrens från just spanska bolag har försvunnit.