Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1897 2010-03-09, 13:39
bijjer
Ursprungligen postat av Hefaiston

@bijer
Men hur funkar det då med, nu minns jag inte tekniska namnet men grön inflygning. Till ESSA har man väl som jag förstått det etablerat dessa så gott som jämt (man kör väl numera också RNAV-stars som standard istället för dom gamla hederliga till IAF). Om ni redan har nått TOD när ni får klareringen hur beräknar ni då track miles och sjunkprofil?

Men visst det är klart att det blir lurigt med 30 min innan TOD om man ska ESSA-ESGG eller ENGM-EKCH eller nåt


Gröna inflygningar har det ju snackats en massa om i media senaste tiden. Jag tycker dock att frågan är något överhaussad då man alltid försöker göra en så billig inflygning som möjligt. I och med att priserna på bränsle har gått upp och timkostnaden på ex. vis. MD-80 gått ner, innebär det att man idag tjänar betydligt mer på att spara soppa och flyga lite saktare under inflygningen istället för att gasa på hela vägen in och spara flygtid. När man gör en av de nyare inflygningarna på ARN tycker jag dock att det är något längre distans än om man gör en "gammal" med directs och vektoreringar. De gånger man gör den här typen av inflygningar är när det är off-peak och man inte behöver separera en massa flygplan på samma gång. Men men, när systemet blir bättre och piloter och flygledare kan samarbeta bättre lär det kunna spara både tid och pengar. Man måste ju börja någonstans.

SAS och Novair kör väl en del rätt avancerade beräkningar men det är ju ändå bara en droppe i havet eftersom det för närvarande bara är en liten del av trafiken in till ARN. Novair gör väl också de här kurvade inflygningarna till 01R vilket är intressant tycker jag.

Hur gör man när man inte vet vilken inflygning man får? Man får göra en avancerad kalkyl på vad som är mest troligt, alltså gissa . Om man flyger samma flighter hela dagarna så lär man sig snabbt vilka tider man får vilken inflygning och kan planera därefter. Det stämmer oftast men ibland kommer det ett sent banbyte eller någon oregelbundenhet i framförvarande trafik som gör att man får ändra sina planer. Generellt tycker jag FL på Stockholm gör ett mycket bra jobb att få det att rulla så smidigt som möjligt. Det finns förstås undantag men det får man leva med. Framförallt i början när SAS började med sin eco-descent (om eco står för economy eller ecology får man själv lista ut ) så låg de runt 230-240 IAS under sjunket. När jag då kommer efter i en turboprop glömde FL bort att vi låg 30-40 knop snabbare än framförvarande och det slutade ofta med att man fick ta sig en sightseeing tur i Roslagen
#1898 2010-03-09, 16:00
Ursprungligen postat av MynameisP
Jag har inte hittat något om detta tidigare i forumet men jag kan ha missat... Under en flygning från Bangkok till Stockholm med Thai kändes landningen väldigt svajig. Planet höjde sig på höger sida mycket och därefter på vänster sida och så fortsatte det, detta var lite obehagligt tyckte jag som flygrädd. Min mor berättade om en liknande landning nyligen. Varför gör man på detta sätt?

En annan undran jag har är om en landning i november för ett par år sedan. Det talades först om att det var dåligt väder på en resa hem från Gran Canaria så vi skulle kanske bli tvungna att landa på en annan, större flygplats, sade kapten. Men när vi närmade oss fick vi ändå klartecken att landa på "originalflygplatsen". Landningen blev dock inte ultimat i mitt tycke eftersom planet efter att ha börjat sakta in kring 300 km/h plötsligt påbörjade en kraftig nosdykning med ökande hastighet som fick det att kittla till i magen och ett "Oooh" hördes genom planet, det var alltså inte bara jag som flygrädd som blev skrämd utav detta. En tid därefter landade vi utan problem. Men varför denna manöver? Ingen förklaring kom från kaptenen. Tilläggas kan att det snöade kraftigt denna dag, försökte man undvika ovädret på något vis?

Stockholm-Bangkok, det låter som om man flög över Himalayas, den bergskedjan kan orsaka turbulens, s.k clear air turbulence.
#1899 2010-03-09, 16:21
Superbowl
Hur vanliga är avbrutna landningar ?

Hade inte en allt för skönt upplevelse när jag skulle landa på Lanzarote.Jag gillar fan inte att flyga
det känns som jag inte har nån kontroll. Vilket fall som helst inflygningen gick ganska bra tills vi
gick ner för landning. jag har flugit en del så jag vet ungefär hur det skall kännas, Men denna gång
tyckte jag att det gick jävligt skakigt än vad det brukade göra. Antagligen för sen kraftiga vind.
Det hade varit kraftiga oväder denna veckan på kanarieörana.

Jag sitter vid fönstret och har koll ser marken närma sig och när det var typ 10 meter kvar.Man sitter
och väntar till hjulen skall ta mark. Plötsligt flyger vi in i ett molnliknande och jag ser inte marken längre
och allt börjar typ skaka som fan. För jag visste ju att vi var över landningsbanan men vi landade aldrig
Jag tänkte nu fan kommer vi överskrida landningbanan och krascha in nån by eller nått. Men så hörde
jag motorerna starta upp på full jävla växel och vi börjar lyfta igen. Hörde fan att många mer blev rätt rädda. Men tydligen hade vi åkt in i ett lokalt regnoväder som gjorde så att piloterna inte såg något. som vi var tvungna till att avbryta.

Vi fick iallfall cirkulera runt i ca 20 min i oväder. JAg var så jävla glad när vi landade kan jag säga..!!
#1900 2010-03-09, 16:30
Ursprungligen postat av Superbowl
Hur vanliga är avbrutna landningar ?

Hade inte en allt för skönt upplevelse när jag skulle landa på Lanzarote.Jag gillar fan inte att flyga
det känns som jag inte har nån kontroll. Vilket fall som helst inflygningen gick ganska bra tills vi
gick ner för landning. jag har flugit en del så jag vet ungefär hur det skall kännas, Men denna gång
tyckte jag att det gick jävligt skakigt än vad det brukade göra. Antagligen för sen kraftiga vind.
Det hade varit kraftiga oväder denna veckan på kanarieörana.

Jag sitter vid fönstret och har koll ser marken närma sig och när det var typ 10 meter kvar.Man sitter
och väntar till hjulen skall ta mark. Plötsligt flyger vi in i ett molnliknande och jag ser inte marken längre
och allt börjar typ skaka som fan. För jag visste ju att vi var över landningsbanan men vi landade aldrig
Jag tänkte nu fan kommer vi överskrida landningbanan och krascha in nån by eller nått. Men så hörde
jag motorerna starta upp på full jävla växel och vi börjar lyfta igen. Hörde fan att många mer blev rätt rädda. Men tydligen hade vi åkt in i ett lokalt regnoväder som gjorde så att piloterna inte såg något. som vi var tvungna till att avbryta.

Vi fick iallfall cirkulera runt i ca 20 min i oväder. JAg var så jävla glad när vi landade kan jag säga..!!

Händer lite då och då, speciellt öar med lite nivåskillnad är svåra att landa på, vädret kan ofta vara väldigt lokalt.
#1901 2010-03-09, 16:50
Robota
Ursprungligen postat av MynameisP
JEn annan undran jag har är om en landning i november för ett par år sedan. Det talades först om att det var dåligt väder på en resa hem från Gran Canaria så vi skulle kanske bli tvungna att landa på en annan, större flygplats, sade kapten. Men när vi närmade oss fick vi ändå klartecken att landa på "originalflygplatsen". Landningen blev dock inte ultimat i mitt tycke eftersom planet efter att ha börjat sakta in kring 300 km/h plötsligt påbörjade en kraftig nosdykning med ökande hastighet som fick det att kittla till i magen och ett "Oooh" hördes genom planet, det var alltså inte bara jag som flygrädd som blev skrämd utav detta. En tid därefter landade vi utan problem. Men varför denna manöver? Ingen förklaring kom från kaptenen. Tilläggas kan att det snöade kraftigt denna dag, försökte man undvika ovädret på något vis?


Var det inte en luftgrop?
#1902 2010-03-09, 19:12
Styrax
Till Bijjer, Ksv o alla andra flygare o flygintresserade där ute! Jag tyckte att det var dags att höra vad Hitler kan tänkas tycka om hur mycket dyrare flygbränslet har blivit, så jag tog mig friheten att snickra ihop min egen undertext till det klassiska klippet från "Der Undtergang" Håll tillgodo!

http://www.youtube.com/watch?v=Xi6DbV1Aft8&feature=youtube_gdata
#1903 2010-03-10, 00:32
Carl-Ann von s
Ursprungligen postat av Jäija
Okey, det här är hur pinsamt som helst.. jag är 28 år och har aldrig flygit ngn.. Jag är totalt livrädd för höjder osv.. Jag är inte rädd för att krascha osv utan mer för att det är så förbannat högt och att jag ska börja må dåligt.. man kan ju inte gå av när man vill.. panikångest osv osv.. så hur fasiken ska jag klara att flyga hela vägen till kalifornien? min tanke är att plugga där och nu har jag varit inne på det så länge.. men hur förbereder man sig för en sådan lång flygning när man är totalt livrädd...?

Alkohol.
#1904 2010-03-10, 00:36
Carl-Ann von s
Ursprungligen postat av SilentVictory
Då behöver du absolut inte oroa dig.
Brussel Airlines är till och med medlemmar i Star Alliance.
Och där kommer det inte in några skitbolag.

Vart kan man se statistik över hur många incidenter olika bolag har?
#1905 2010-03-10, 01:05
SilentVictory
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Vart kan man se statistik över hur många incidenter olika bolag har?

Visserligen är denna listan från 2007, har inte hittat någon bättre statistik över detta.
http://cm.jahr-tsv.de/aero-intern/internet/unfallstatistik/unfallstatistik01.php
Väldigt knepig sida att komma in på, för när du trycker på länken så vill den hoppa till huvudsidan direkt, så du får vara med på att trycka på avbryt så att du inte hamnar på fel sida, ja du kommer märka det själv.

Om du nu inte skulle lyckas få igång sidan så tog jag lite skärmdumpar på listan.

http://img684.imageshack.us/img684/8393/57935275.jpg
http://img532.imageshack.us/img532/4968/42641043.jpg
http://img23.imageshack.us/img23/7198/slutw.jpg

Denna listan handlar alltså om haverier, vilket jag gissar på att du sökte efter?
En incident är te.x om ett hjul viker sig på banan, eller att kabinen skulle bli rökfylld etc.
#1906 2010-03-10, 06:01
Alexandre
Är inte flygrädd men hoppas ändå att detta är rätt ställe för min fråga.
På min bokade biljett från flygstolen.se står det följande nedanför flyganvisningarna:

OBS!
Flygresor utanför Europa måste ibland återbekräftas direkt till respektive flygbolag senast 72 timmar innan hemresan påbörjas.


Jag flyger med Air France och flyger till sydamerika. Någon som vet om jag behöver ta kontakt med dem?
Mvh
#1907 2010-03-10, 13:30
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Vart kan man se statistik över hur många incidenter olika bolag har?

En sida är http://www.aviation-safety.net
#1908 2010-03-10, 21:23
rund
Har säkert nämnts tidigare i tråden men orkar inte leta igenom alla sidor , vilket plan är bäst ur säkerthets aspekten av Boeing 737-900 och Airbus a320 , jag har åkt med båda ett flertal gånger och får intrycket av att Airbusen är modernare . Vilken är säkrast och bäst i övriga aspekter ?

Mvh