Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1789 2010-01-18, 08:51
pilot
Ursprungligen postat av Tenshii

Hur nära kan två plan komma varandra för att det fortfarande ska räknas som OK? Spelar storlek och vart det är påväg någon roll? I detta fallet så kändes det ju som två olika stora plan i mötande riktning där det lilla flög "en våning under".


Om vi pratar under själva cruisen så är normal separation i höjdled 2000ft (ca 600m). Men i Europa har vi något som heter RVSM. Det betyder att man kan reducera separationen till endast 1000ft (ca 300m)

Jag blir lika imponerad varjegång ett stort flygplan dundrar rakt över mig i relativ hastighet på ca 1700km/h
#1790 2010-01-18, 10:13
TheMouse
Ursprungligen postat av pilot
Om vi pratar under själva cruisen så är normal separation i höjdled 2000ft (ca 600m). Men i Europa har vi något som heter RVSM. Det betyder att man kan reducera separationen till endast 1000ft (ca 300m)

Jag blir lika imponerad varjegång ett stort flygplan dundrar rakt över mig i relativ hastighet på ca 1700km/h


Är det en VFR kärra så kan det ju vara 500ft. Fast dom är ju sällan över FL100.
Men det kan vara kul att veta.
#1791 2010-01-18, 10:52
pilot
Ursprungligen postat av TheMouse
Är det en VFR kärra så kan det ju vara 500ft. Fast dom är ju sällan över FL100.
Men det kan vara kul att veta.


För VFR är det väl ingen separation alls? Se och bli sedd som dom brukar säga.

Även VFR tillämpar något som heter halvcirkelsregeln. Innebär att alla som flyger väster har en höjd som är en jämn siffra och alla som flyger öster har en udda. Fast för VFR så lägger man på 500ft på siffran.

dvs en VFR pilot hade flugit på FL75 medan en IFR kärra hade legat på FL70

Nu finns det nya regler som säger att om man ligger i formation närmare än 100m (tror det var det) så måste man ha utbildning för det.

Men berätta gärna om du har någon källa på att det är 500ft annars. Hade vart kul att veta

mvh
#1792 2010-01-18, 10:58
Slabby
Ursprungligen postat av pilot
För VFR är det väl ingen separation alls? Se och bli sedd som dom brukar säga.

Även VFR tillämpar något som heter halvcirkelsregeln. Innebär att alla som flyger väster har en höjd som är en jämn siffra och alla som flyger öster har en udda. Fast för VFR så lägger man på 500ft på siffran.

dvs en VFR pilot hade flugit på FL75 medan en IFR kärra hade legat på FL70

Nu finns det nya regler som säger att om man ligger i formation närmare än 100m (tror det var det) så måste man ha utbildning för det.

Men berätta gärna om du har någon källa på att det är 500ft annars. Hade vart kul att veta

mvh

VFR separeras under mörker med minst 500FT under genomgångsnivån samt att man kan separera IFR/VFR i controlzonen med 500FT
ANS DHb finns det referens
#1793 2010-01-18, 12:05
TheMouse
Ursprungligen postat av pilot
För VFR är det väl ingen separation alls? Se och bli sedd som dom brukar säga.

Även VFR tillämpar något som heter halvcirkelsregeln. Innebär att alla som flyger väster har en höjd som är en jämn siffra och alla som flyger öster har en udda. Fast för VFR så lägger man på 500ft på siffran.

dvs en VFR pilot hade flugit på FL75 medan en IFR kärra hade legat på FL70

Nu finns det nya regler som säger att om man ligger i formation närmare än 100m (tror det var det) så måste man ha utbildning för det.

Men berätta gärna om du har någon källa på att det är 500ft annars. Hade vart kul att veta

mvh


Det är riktigt att VFR inte separeras, såvida det inte är speciell VFR i kontrollzonen. Eller vid mörker som skrivits innan.
Men IFR separeras väl från all annan trafik?
Nu var det inte det jag menade utan helt enkelt vilket minsta avstånd som kunde förekomma rent allmänt.
#1794 2010-01-18, 17:02
Separation beror på luftrumsklasser, i sverige finns tre olika sådana. Klass C,E och G (Klass E är dock enbart i Rönne TMA så det struntar jag i här).
I klass C separeras IFR (instrument flight rules) från alla plan, VFR separeras från all IFR men inte från annan VFR (undantag i mörker då alla plan separeras).

Klass C får inte flygas i utan klarering och det krävs konstant dubbelriktad radioförbindelse med ATC.

Klass G däremot är okontrollerat luftrum. Ingen separation sker från ATC utan piloterna sköter detta själva. Det krävs heller ingen radioförbindelse (undantag om man flyger till en flygplats med så kallad AFIS, men det struntar vi i just nu).

Separationsminima är normalt 1000 fot i höjdled samt 3 nautiska mil i vertikalled. Som redan påpekats i tråden varierar dock detta med höjder och det finns även lite olika undantag. Men dessa kan vi väl ta upp om någon är intresserad.
#1795 2010-01-18, 22:45
missliidol
Ursprungligen postat av ksv

Mycket bra text om bananvändningen.


Tackar tackar!
Jag får helt enkelt försöka hitta vägar till alla tre banor så jag kan ställa mig där det är aktivt för stunden.

Flög för första gången på 10år i somras, var riktigt skakis innan. Trots turbulens blev jag frälst. Jag har t.o.m bokat tur/retur till köpenhamn samma dag endast för att få flyga, så jävla härligt. Nog om mig.
#1796 2010-01-18, 23:18
ksv
Ursprungligen postat av Incognita
Jag har läst igenom alla inlägg sen början, och inser att jag som flygvärdinna kanske kan ge er en annan bild av flyget än det som utspelar sig i cockpit. Om Ni undrar något angående vårt arbete i kabinen, är Ni välkomna att ställa det till mig. Jag är utbildad på A321/A330. Samt B747/757/767.
Välkommen till tråden!
Trevligt med ytterligare ett kompetensområde här.

Du hade säkert lätt kunna reda ut t.ex. den här frågan om olika pling-ljud. Själv var jag tvungen att leta upp en manual och börja gräva.
Hoppas jag svarade rätt där, förresten.

Ursprungligen postat av missliidol
Jag får helt enkelt försöka hitta vägar till alla tre banor så jag kan ställa mig där det är aktivt för stunden.
Utsiktsplatsen vid Halmsjön när bana 19L används för landning måste vara den klart bästa, då man kommer riktigt nära.

Själv brukar jag vinka åt flightspotters när jag taxar förbi där.
#1797 2010-01-19, 21:21
Incognita
Ursprungligen postat av ksv
Välkommen till tråden!
Trevligt med ytterligare ett kompetensområde här.

Du hade säkert lätt kunna reda ut t.ex. den här frågan om olika pling-ljud. Själv var jag tvungen att leta upp en manual och börja gräva.
Hoppas jag svarade rätt där, förresten.


Jag tackar så ödmjukast för ditt välkomnande, och får passa på att berömma dig för en utmärkt tråd.

Angående det där med plingljuden så har du svarat helt korrekt, vilket innebär att din manual måste vara i sin ordning.
Men inte ska du behöva sitta och leta igenom en massa text i jakt på sådana grundläggande kabinfrågor - jag hjälper mer än gärna till och svarar på sådant.

Må gott!
#1798 2010-01-19, 22:54
m99
Ursprungligen postat av missliidol
Tackar tackar!
Jag får helt enkelt försöka hitta vägar till alla tre banor så jag kan ställa mig där det är aktivt för stunden.

Flög för första gången på 10år i somras, var riktigt skakis innan. Trots turbulens blev jag frälst. Jag har t.o.m bokat tur/retur till köpenhamn samma dag endast för att få flyga, så jävla härligt. Nog om mig.


http://www.g-kraft.com/spotting.php?cmd=flygplats&id=1
#1799 2010-01-21, 20:40
ComradeVodka
Hur fungerar det när ett bolag köper ett medeldistansplan ex. B737 och kunden befinner sig på Europa, flygs planet över på något vis via Island. Eller kommer det med ett större plan där man plockar ihop vingar, motorer och alla andra otympliga delar ?
#1800 2010-01-21, 21:31
TheMouse
Ursprungligen postat av ComradeVodka
Hur fungerar det när ett bolag köper ett medeldistansplan ex. B737 och kunden befinner sig på Europa, flygs planet över på något vis via Island. Eller kommer det med ett större plan där man plockar ihop vingar, motorer och alla andra otympliga delar ?


Dom flyger planet dit det ska.
Här ser du lite olika räckvidder:
http://www.boeing.com/commercial/737family/pf/pf_rc_newyork.html