Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1825 2010-02-04, 19:26
Azchatero
Vet någon av er hur mycket en stor stark kostar när man har kommit igenom "safety-zone" på Arlanda?

Finns det trådlöst internet på själva flygplatsen samt på flygplanet?
Tänkte ha med mig min bärbara dator för att ha något att spendera min tid med, så internet vore ju helt perfekt då.

Mvh Azchatero.
#1826 2010-02-04, 19:34
Ursprungligen postat av Azchatero
Vet någon av er hur mycket en stor stark kostar när man har kommit igenom "safety-zone" på Arlanda?

Finns det trådlöst internet på själva flygplatsen samt på flygplanet?
Tänkte ha med mig min bärbara dator för att ha något att spendera min tid med, så internet vore ju helt perfekt då.

Mvh Azchatero.


Flygrädsla?

Det finns internet på arlanda men det kostar 40 eller 50:-/h
Vad ölen kostar kommer jag inte riktigt ihåg men räkna med 60:-
#1827 2010-02-04, 19:55
Azchatero
Ursprungligen postat av spoon
Flygrädsla?

Det finns internet på arlanda men det kostar 40 eller 50:-/h
Vad ölen kostar kommer jag inte riktigt ihåg men räkna med 60:-


Ja, jag är rädd för att flyga.

Oj, det var riktigt dyrt. Då får man underhålla sig själv med att producera musik istället.
Okej, det kan jag leva med. Tack för svar!
#1828 2010-02-08, 15:36
Kolatony
Har man 100% full gas vid start? Har för mig jag hört att man ligger på 95% n1, men kanske beror på vikt och bränsle hur stort gaspådrag man har?

Går det inte landa ett jetplan med full bränsletank?
#1829 2010-02-08, 16:43
bijjer
Ursprungligen postat av Kolatony
Har man 100% full gas vid start? Har för mig jag hört att man ligger på 95% n1, men kanske beror på vikt och bränsle hur stort gaspådrag man har?

Går det inte landa ett jetplan med full bränsletank?


Det beror på väder, vikt, banbeskaffenhet m.fl. Man försöker reducera effekten så ofta det går då det sparar slitage på motorerna.

Vad gäller landning med fullvikt är det olika beroende på flygplanstyp. Plan som flyger längre sträckor har oftast en högre startvikt än tillåten maximal landningsvikt. Det går förstås att landa även om man väger för mycket, även om det ger sämre stoppmöjligheter. Dessutom krävs en relativt noggrann inspektion av vissa strukturella delar av planet efter en överviktslandning. Man försöker förstås oftast att antingen bränna av bränslet eller dumpa det innan landning om man har ett mindre fel, men skulle man råka ut för en akut nödsituation, t.ex. brand ombord, är det bättre att landa med övervikt och snabbt evakuera.
#1830 2010-02-09, 00:48
Mike Wadd
Jag har en flygteknisk fråga: i fredags så flög jag waw-mmx och under inflygningen så gjorde piloten ett antal svängar på låg höjd för att helt plötsligt dra på motorerna och stiga brant. Jag antog att vi gjorde en go-around, men så kom full klaff och stället ut och vi gick åter ner på final för att landa mjukt och behagligt.

Jag flyger relativt ofta, men har aldrig varit med om en sådan inflygning och undrar därför varför vi gjorde den här inflygningsproceduren?
#1831 2010-02-09, 17:39
oawu
Tack för en fantastisk tråd. Här kommer några frågor som tynger mig.


1. Vad vet ni om flygbolaget Thomas Cook? Är de bra att flyga med?

2. Om man åker ifrån Köpenhamn med Ving, är det danska kaptener och besättningsmän som flyger då?

3. Hur är en Airbus 321? Har ni någon gång flugit ett sådant plan?

4. Jag vet att det är jättesäkert att flyga, men är det inte lite så att statistiken är något missvisande? Alltså man jämför ju det ofta med att det är säkrare än att köra bil, men det körs ju betydligt fler bilar än vad det flygs flygplan. Blir inte då den statistiken missvisande? Likadant det där att det är säkrare att flyga än och sitta hemma. Hur räknar man på det?

5. Finns det något jag behöver oroa mig för? Jag tänker mycket på om det skulle bli punktering på däcken, skiter man i och landa då eller hur fungerar det?

6. Om du tänker dig vanliga charterflyg, har det någonsin skett en olycka med dödlig utgång? Tänker på skandinavisk charter, från 80-talet och framåt.

7. Hur noga går man igenom planen egentligen innan man får lyfta? Jag vet att ni piloter har ett visst ansvar och ska gå en runda runt planet innan det lyfter. Men hur mycket kan ni upptäcka egentligen? Jag försöker dra en parallell med vanliga bil-däcksparkare på marken.

8. Jag vet att det kan förekomma lite turbulens, och jag vet också att ni piloter undviker att åka över områden som har turbulens. Har det någon gång hänt dig att det blivit kallabalik på planet? Typ att folk blivit skitskrajja, att hela planet skakat och att det helt enkelt rått kaos ombord?
#1832 2010-02-09, 17:52
ksv
Ursprungligen postat av oawu
1. Vad vet ni om flygbolaget Thomas Cook? Är de bra att flyga med?

Ja, de håller hög nivå. De är del av en av världens största charterflygbolag.

Ursprungligen postat av oawu
2. Om man åker ifrån Köpenhamn med Ving, är det danska kaptener och besättningsmän som flyger då?
Ja, eller skandiniver iallafall.

Ursprungligen postat av oawu
3. Hur är en Airbus 321? Har ni någon gång flugit ett sådant plan?

Bara som passagerare.
Men det är en av världens mest vanliga och moderna flygplanstyper.

Ursprungligen postat av oawu
4. Jag vet att det är jättesäkert att flyga, men är det inte lite så att statistiken är något missvisande? Alltså man jämför ju det ofta med att det är säkrare än att köra bil, men det körs ju betydligt fler bilar än vad det flygs flygplan. Blir inte då den statistiken missvisande?
Det man brukar titta på är dödsolyckor per personkilometer.
Alltså hur farligt det är relativt att färdas motsvarande sträcka i bil.

Ursprungligen postat av oawu
Likadant det där att det är säkrare att flyga än och sitta hemma. Hur räknar man på det?
Det låter som tramsstatistik. Sånt är knappast meningsfullt att försöka jämföra.

Ursprungligen postat av oawu
5. Finns det något jag behöver oroa mig för?
Nej. Inte annat än att du inte ska glömma ta med passet.

Ursprungligen postat av oawu
Jag tänker mycket på om det skulle bli punktering på däcken, skiter man i och landa då eller hur fungerar det?
Man har ju rätt många hjul, så man landar som vanligt.
Däremot kommer man ha räddningsfordon i standby vid bankanten när man kommer in. De kommer komma upp bakom planet så fort det stannat och kan berätta för kaptenen om allt ser bra ut.

Ursprungligen postat av oawu
6. Om du tänker dig vanliga charterflyg, har det någonsin skett en olycka med dödlig utgång? Tänker på skandinavisk charter, från 80-talet och framåt.
Jag tror inte det, inte i så modern tid.

Ursprungligen postat av oawu
7. Hur noga går man igenom planen egentligen innan man får lyfta? Jag vet att ni piloter har ett visst ansvar och ska gå en runda runt planet innan det lyfter. Men hur mycket kan ni upptäcka egentligen? Jag försöker dra en parallell med vanliga bil-däcksparkare på marken.
Tillsynen som utförs inför varje flygning är bara en visuell yttre inspektion men tekniker gör varje dygn en betydligt större genomgång av systemen.

Ursprungligen postat av oawu
8. Jag vet att det kan förekomma lite turbulens, och jag vet också att ni piloter undviker att åka över områden som har turbulens. Har det någon gång hänt dig att det blivit kallabalik på planet? Typ att folk blivit skitskrajja, att hela planet skakat och att det helt enkelt rått kaos ombord?
Nej, däremot händer det förstås att passagerare som är väldigt flygrädda upplever det som jobbigt.

Ursprungligen postat av Mike Wadd
Jag har en flygteknisk fråga: i fredags så flög jag waw-mmx och under inflygningen så gjorde piloten ett antal svängar på låg höjd för att helt plötsligt dra på motorerna och stiga brant. Jag antog att vi gjorde en go-around, men så kom full klaff och stället ut och vi gick åter ner på final för att landa mjukt och behagligt.

Jag flyger relativt ofta, men har aldrig varit med om en sådan inflygning och undrar därför varför vi gjorde den här inflygningsproceduren?
Ingen aning. Är du säker på att ni faktiskt steg?
Blir man kvar någon minut i planflyg i låg fart efter att man börjat fälla ut klaffar krävs det annars ganska mycket motoreffekt för att hålla farten, eftersom luftmotståndet då är stort. Det gaspådraget kan kanske upplevas som att man stiger?
Flyger man på minimum clean speed, alltså lägsta farten innan man börjar fälla ut klaff, flyger man med både hög attityd och en hel del motoreffekt, vilket kan upplevas som att man stiger då nosen pekar kanske upp emot 10 grader upp.
#1833 2010-02-09, 19:26
Mike Wadd
Så var det nog. Jag märkte bara att pitchen ökade samtidigt som ett kraftigt motorpådrag, och det kan nog stämma att höjdförändringen var minimal. Jag blev bara så förvånad då jag var säker på att det var en go-around men så låg vi helt plötsligt på final igen.

Tack för svaret!
#1834 2010-02-11, 17:50
Alkohol
Svaret finns kanske redan i tråden, men: Jag flög med Norwegian till Barcelona nyligen och satt så jag såg väldigt bra in i högra motorn på planet, jag kunde inte låta bli att lägga märke till att det såg ut som att motorn helt stannade ibland, dvs bara drevs av vinden så att den där spiralen i mitten rörde sig väldigt långsamt för att sedan åter röra sig snabbt. Jag fick känslan av att motorn gång på gång stannade och piloten gång på gång fick starta den igen, man kände också att hastigheten sänktes markant varje gång motorn såg ut att gå långsammare.
Är det här något som man gör ofta, dvs stänger av motorn för att spara bränsle eller var det faktiskt något fel på motorn?
Kan tillägga att jag började tänka på det här ca 30 minuter innan vi landade.
#1835 2010-02-11, 19:35
Extrans
Ursprungligen postat av Alkohol
Svaret finns kanske redan i tråden, men: Jag flög med Norwegian till Barcelona nyligen och satt så jag såg väldigt bra in i högra motorn på planet, jag kunde inte låta bli att lägga märke till att det såg ut som att motorn helt stannade ibland, dvs bara drevs av vinden så att den där spiralen i mitten rörde sig väldigt långsamt för att sedan åter röra sig snabbt. Jag fick känslan av att motorn gång på gång stannade och piloten gång på gång fick starta den igen, man kände också att hastigheten sänktes markant varje gång motorn såg ut att gå långsammare.
Är det här något som man gör ofta, dvs stänger av motorn för att spara bränsle eller var det faktiskt något fel på motorn?
Kan tillägga att jag började tänka på det här ca 30 minuter innan vi landade.


Nu vet jag inte svaret på din fråga, men vad var det för plan? Om jag inte är helt ute och cyklar finns det vissa plan (vill minnas att bland annat Avro RJ100 gör detta på inflygningen till London City) får stänga av två av motorerna för ljudnivåernas skull. Som sagt, kan vara ute och cykla, blir då gärna rättad av ksv eller pilot och ställer mig i så fall i skamvrån.
#1836 2010-02-11, 19:41
Alkohol
Ursprungligen postat av Extrans
Nu vet jag inte svaret på din fråga, men vad var det för plan? Om jag inte är helt ute och cyklar finns det vissa plan (vill minnas att bland annat Avro RJ100 gör detta på inflygningen till London City) får stänga av två av motorerna för ljudnivåernas skull. Som sagt, kan vara ute och cykla, blir då gärna rättad av ksv eller pilot och ställer mig i så fall i skamvrån.


Boeing 737 skulle jag tro, tvåmotorigt i alla fall.