Ursprungligen postat av oawu
1. Vad vet ni om flygbolaget Thomas Cook? Är de bra att flyga med?
Ja, de håller hög nivå. De är del av en av världens största charterflygbolag.
Ursprungligen postat av oawu
2. Om man åker ifrån Köpenhamn med Ving, är det danska kaptener och besättningsmän som flyger då?
Ja, eller skandiniver iallafall.
Ursprungligen postat av oawu
3. Hur är en Airbus 321? Har ni någon gång flugit ett sådant plan?
Bara som passagerare.
Men det är en av världens mest vanliga och moderna flygplanstyper.
Ursprungligen postat av oawu
4. Jag vet att det är jättesäkert att flyga, men är det inte lite så att statistiken är något missvisande? Alltså man jämför ju det ofta med att det är säkrare än att köra bil, men det körs ju betydligt fler bilar än vad det flygs flygplan. Blir inte då den statistiken missvisande?
Det man brukar titta på är dödsolyckor per personkilometer.
Alltså hur farligt det är relativt att färdas motsvarande sträcka i bil.
Ursprungligen postat av oawu
Likadant det där att det är säkrare att flyga än och sitta hemma. Hur räknar man på det?
Det låter som tramsstatistik. Sånt är knappast meningsfullt att försöka jämföra.
Ursprungligen postat av oawu
5. Finns det något jag behöver oroa mig för?
Nej. Inte annat än att du inte ska glömma ta med passet.
Ursprungligen postat av oawu
Jag tänker mycket på om det skulle bli punktering på däcken, skiter man i och landa då eller hur fungerar det?
Man har ju rätt många hjul, så man landar som vanligt.
Däremot kommer man ha räddningsfordon i standby vid bankanten när man kommer in. De kommer komma upp bakom planet så fort det stannat och kan berätta för kaptenen om allt ser bra ut.
Ursprungligen postat av oawu
6. Om du tänker dig vanliga charterflyg, har det någonsin skett en olycka med dödlig utgång? Tänker på skandinavisk charter, från 80-talet och framåt.
Jag tror inte det, inte i så modern tid.
Ursprungligen postat av oawu
7. Hur noga går man igenom planen egentligen innan man får lyfta? Jag vet att ni piloter har ett visst ansvar och ska gå en runda runt planet innan det lyfter. Men hur mycket kan ni upptäcka egentligen? Jag försöker dra en parallell med vanliga bil-däcksparkare på marken.
Tillsynen som utförs inför varje flygning är bara en visuell yttre inspektion men tekniker gör varje dygn en betydligt större genomgång av systemen.
Ursprungligen postat av oawu
8. Jag vet att det kan förekomma lite turbulens, och jag vet också att ni piloter undviker att åka över områden som har turbulens. Har det någon gång hänt dig att det blivit kallabalik på planet? Typ att folk blivit skitskrajja, att hela planet skakat och att det helt enkelt rått kaos ombord?
Nej, däremot händer det förstås att passagerare som är väldigt flygrädda upplever det som jobbigt.
Ursprungligen postat av Mike Wadd
Jag har en flygteknisk fråga: i fredags så flög jag waw-mmx och under inflygningen så gjorde piloten ett antal svängar på låg höjd för att helt plötsligt dra på motorerna och stiga brant. Jag antog att vi gjorde en go-around, men så kom full klaff och stället ut och vi gick åter ner på final för att landa mjukt och behagligt.
Jag flyger relativt ofta, men har aldrig varit med om en sådan inflygning och undrar därför varför vi gjorde den här inflygningsproceduren?
Ingen aning. Är du säker på att ni faktiskt steg?
Blir man kvar någon minut i planflyg i låg fart efter att man börjat fälla ut klaffar krävs det annars ganska mycket motoreffekt för att hålla farten, eftersom luftmotståndet då är stort. Det gaspådraget kan kanske upplevas som att man stiger?
Flyger man på
minimum clean speed, alltså lägsta farten innan man börjar fälla ut klaff, flyger man med både hög attityd och en hel del motoreffekt, vilket kan upplevas som att man stiger då nosen pekar kanske upp emot 10 grader upp.