Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1945 2010-03-17, 23:28
pilot
Ursprungligen postat av returned


Jag undrar fortfarande hur flygplanet styrs på marken? Jag har sett filmer fårn cockpit från att man lämnar gaten inifrån en airbus utan "ratt" framför piloterna. Hur gör dom? finns det en separat styrenhet där inne eller sköts det också via en joystick?


Ratten du syftar på använder man aldrig för att styra planet när den är på marken.

Boeing använder sig av en sk. yoke http://www.flypfc.com/boeing%20yoke/boeing-yoke-side-view.gif

Den har du säkert sett på bilder tidigare. Airbusen använder något som heter sidestick.
http://www.janholmberg.se/sidestickliten.jpg

Både yoken och sidesticken uppfyller samma funktion. Du använder dom för att styra flygplanet i luften.

För att svara på din fråga så styr vi planet när den är på marken med en sk. "tiller"
http://www.737ng.co.uk/tiller11_170608.jpg

Den fungerar precis som på ratten i din bil. dra den till vänster så vrider du noshjulet till vänster.

Du kan också till viss del styra flygplanet med pedalerna som vi använder för att styra sidorodret. Både genom den aerodynamiska effekten men till största del pga det faktum att den är på dom flesta flygplan sammankopplad till noshjulet och ger dig möjlighet att vrida noshjulet några grader åt vardera håll. (brukar vara mellan 6-10 grader, jämfört med tillern som tillåter dig att svänga noshjulet mellan 45-70 grader beroende på flygplanstyp)

Edit: såg inte att Dynne redan hade svarat. Får bidra med en bild på tillern från en airbus istället
http://1.bp.blogspot.com/_nU6ZxMQa3X0/SK7xM33hrGI/AAAAAAAAA2Y/g7VHx20AuM...

Det är "ratten" till vänster om sidesticken.
#1946 2010-03-17, 23:36
Ursprungligen postat av ksv
Ja, flyger man organized tracks är det verkligen så tätt.
Lite mer om det i den här posten.

Har den andre piloten förberett allt, kan det gå ganska snabbt. Men man tar den tid man behöver helt enkelt.

Jag är lika fascinerad själv. Varje gång.
Men det är mååånga hästkrafter.

Nej, det är jag oskyldig till.
I övrigt vill jag helst inte prata om exakt var jag jobbar. Flygbranschen är liten och jag vill gärna förbli anonym - hoppas ni respekterar det.

Det varierar väldigt mycket beroende på destination och flygbolag.
Är det en flygning till Thailand som går via Förenade Arabemiraten kan det vara så att man flyger hem redan nästa dag med ett annat plan som kommer från Thailand. Eller så fortsätter man till Thailand ett par dagar senare. Eller till någon annan destination.
Har man flugit till någon udda Karibisk ö kan det t.o.m. vara så att man "blir tvungen" att vänta tills nästa flight går därifrån en vecka senare.

Har du flugit med B767 med winglets, isåfall krävdes det extra simulatortid?
#1947 2010-03-17, 23:47
ksv
Ursprungligen postat av pilot
Att flyga ett flygplan är det bästa man kan göra med kläderna på
En idag kan jag märka att jag ler som ett barn under starten och jag har ändå hållit på ett tag
Ungefär så, ja.
Fortfarande efter drygt 8000 flygtimmar händer det att jag får ståpäls på armarna när jag throttlar på för fullt vid take off.

En del av mig blir nog aldrig riktigt vuxen när det gäller sånt. Fast jag vet att den här fascinationen för flyg är något jag delar med de flesta kollegor och för er som reser med oss har det det positiva med sig att ni har chaufförer som går in för sitt jobb med en obotligt entusiasm.


Ursprungligen postat av Alessandro
Har du flugit med B767 med winglets, isåfall krävdes det extra simulatortid?
Jag har flugit flera typer i Boeing-familjen efter att winglets monterats och det har inte krävts någon extra simulatortid för detta.

Det blir faktiskt inte någon större skillnad handhavandemässigt. Man får en lite flackare descentprofil, det är lite svårare att bli av med fart samtidigt som man sjunker och den flyter lite mer under landningen, men det är egentligen ganska marginellt.
#1948 2010-03-18, 01:41
FlavourRoshan
Angående incidenten med hudsonfloden så blev ju kaptenen hjälteförklarad osv. Läste någonstans att andra piloter hade provat exakt samma händelse i en simulator och inte klarat av det, så nu kommer min fråga.

Har någon utav er piloter provat på det som hände i en simulator och isåfall, hur gick det?
#1949 2010-03-18, 08:07
pilot
Ursprungligen postat av FlavourRoshan
Angående incidenten med hudsonfloden så blev ju kaptenen hjälteförklarad osv. Läste någonstans att andra piloter hade provat exakt samma händelse i en simulator och inte klarat av det, så nu kommer min fråga.

Har någon utav er piloter provat på det som hände i en simulator och isåfall, hur gick det?



Jag har testat i en simulator och kom fram till att det gäller att få igång APUn så fort som möjligt (en liten jetmotor som kan hålla igång alla flygplanens system)
Utan den fungerar inte hydrauliken i flygplanet jag flyger efter att båda motorerna har slutat fungera och utan hydraulik blir det blir genast väldigt svårt att styra flygplanet.

Sen tyckte jag det var lite lättare om man kom in med lite mer fart än den optimala farten för att glida. Det gav dig lite marginal när du var över vattnet och du kunde "ta din tid" att smeka ner henne.

Hur det gick för oss, jadu, det såg inte helt katastrof ut i simulatorn fast den är inte byggd för sånt, så jag vet inte hur det gick för oss. Det var mer en kul grej och syftet med övningen var att tänka utanför checklistan.
#1950 2010-03-18, 09:53
Ursprungligen postat av pilot
Jag har testat i en simulator och kom fram till att det gäller att få igång APUn så fort som möjligt (en liten jetmotor som kan hålla igång alla flygplanens system)
Utan den fungerar inte hydrauliken i flygplanet jag flyger efter att båda motorerna har slutat fungera och utan hydraulik blir det blir genast väldigt svårt att styra flygplanet.

Sen tyckte jag det var lite lättare om man kom in med lite mer fart än den optimala farten för att glida. Det gav dig lite marginal när du var över vattnet och du kunde "ta din tid" att smeka ner henne.

Hur det gick för oss, jadu, det såg inte helt katastrof ut i simulatorn fast den är inte byggd för sånt, så jag vet inte hur det gick för oss. Det var mer en kul grej och syftet med övningen var att tänka utanför checklistan.


Kom ni till skillnad från "dom riktiga" piloterna (i avsaknad på bättre uttryck, du förstår vad jag menar ) ihåg att aktivera ditchningen (den på hudson läckte ju in vatten som ett såll för dom glömde trycka på "ditch")?
#1951 2010-03-18, 10:29
pilot
Ursprungligen postat av Hefaiston
Kom ni till skillnad från "dom riktiga" piloterna (i avsaknad på bättre uttryck, du förstår vad jag menar ) ihåg att aktivera ditchningen (den på hudson läckte ju in vatten som ett såll för dom glömde trycka på "ditch")?


Finns ingen ditch knapp i den 737an jag flyger, så vi behövde inte tänka på det
#1952 2010-03-18, 20:26
FlavourRoshan
Ursprungligen postat av pilot
Jag har testat i en simulator och kom fram till att det gäller att få igång APUn så fort som möjligt (en liten jetmotor som kan hålla igång alla flygplanens system)
Utan den fungerar inte hydrauliken i flygplanet jag flyger efter att båda motorerna har slutat fungera och utan hydraulik blir det blir genast väldigt svårt att styra flygplanet.

Sen tyckte jag det var lite lättare om man kom in med lite mer fart än den optimala farten för att glida. Det gav dig lite marginal när du var över vattnet och du kunde "ta din tid" att smeka ner henne.

Hur det gick för oss, jadu, det såg inte helt katastrof ut i simulatorn fast den är inte byggd för sånt, så jag vet inte hur det gick för oss. Det var mer en kul grej och syftet med övningen var att tänka utanför checklistan.


Tack för svaret, har länge gått och funderat på det där. Men om man säger så här: hade ni överlevt?
#1953 2010-03-18, 23:20
Ursprungligen postat av Hefaiston
Kom ni till skillnad från "dom riktiga" piloterna (i avsaknad på bättre uttryck, du förstår vad jag menar ) ihåg att aktivera ditchningen (den på hudson läckte ju in vatten som ett såll för dom glömde trycka på "ditch")?

Dom glömde inte utan hann inte, dom följde manualen för hur man återstartar motorerna.
Manualen har väl komplitterats sedan dess och ändringar har gjorts för hur man skall agera vid motorstopp över vatten på låg höjd.

Ursprungligen postat av FlavourRoshan
Angående incidenten med hudsonfloden så blev ju kaptenen hjälteförklarad osv. Läste någonstans att andra piloter hade provat exakt samma händelse i en simulator och inte klarat av det, så nu kommer min fråga.

Har någon utav er piloter provat på det som hände i en simulator och isåfall, hur gick det?

Han har gått i pension förresten.
#1954 2010-03-18, 23:31
Ursprungligen postat av Alessandro
Dom glömde inte utan hann inte, dom följde manualen för hur man återstartar motorerna.
Manualen har väl komplitterats sedan dess och ändringar har gjorts för hur man skall agera vid motorstopp över vatten på låg höjd.


Hade dom följt checklistan hade jag hållit med men det gjorde dom inte, eller snarare man följde listan för engine restart, men inte den för ditchning. Så då kunde man aldrig komma dit och man missade då att aktivera ditch på overheaden innan man evakuerade, nu gick det ju bra ändå.
#1955 2010-03-24, 01:47
Moon The Loon
Mycket bra tråd! Är själv inte helt lugn när jag flyger.
Hur mycket är trasigt alternativt fungerar dåligt i de plan ni flyger? Självklart förstår jag att alla vitala delar och funktioner måste var tip top men kan ni själva känna att "fan imorgon ska jag flyga plan nr xxx det är en riktig rishög"
#1956 2010-03-25, 11:01
Not_me
Jag var ute och flög i dagarna med ett lågprisbolag, Wizzair. Blev lite svettig ett tag när jag såg både en styrman med tre streck på axlarna och en kapten med fyra stå utanför cockpit och sladdra med flygvärdinnorna, tills jag insåg att den ena var passagerare och den andra jobbade på flyget och de bara råkade känna varandra. Men förutom det så på både utresa och hemresa så kom någon från cockpit, antingen kapten eller styrman ut ur cockpit, gick på toa, satte sig och vilade en stund i första raden och läste tidningen innan han gick tillbaka in i cockpit. Hur vanligt förekommande är det egentligen? Och borde inte kapten och styrman vara på plats i cockpit, speciellt när det är en så kort flygtur på under en timme som jag gjorde? Jag har iaf aldrig sett kapten eller styrman komma ut ur cockpit för annat än att gå snabbt på toa tidigare.