Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1837 2010-02-11, 20:05
pilot
Ursprungligen postat av Extrans
Nu vet jag inte svaret på din fråga, men vad var det för plan? Om jag inte är helt ute och cyklar finns det vissa plan (vill minnas att bland annat Avro RJ100 gör detta på inflygningen till London City) får stänga av två av motorerna för ljudnivåernas skull. .


Inga motorer stängs av.

Där emot så ändras motorns RPM under flygningen och det kan leda till en illusion pga ögats uppdateringsfrekvens. Lättast är att jämföra det med något dom flesta har sett. Tex när en bil börjar rulla kan det se ut som om hjulen snurrar baklänges.

Samma sak med en propeller, det kan se ut som om den snurrar baklänges för att sedan börja snurra åt "rätt" håll.

Ta en titt på den här videon under motorstarten. http://www.youtube.com/watch?v=uaE5x-gCVIo (finns säkert bättre exempel)
#1838 2010-02-11, 21:29
Alkohol
Ursprungligen postat av pilot
Inga motorer stängs av.

Där emot så ändras motorns RPM under flygningen och det kan leda till en illusion pga ögats uppdateringsfrekvens. Lättast är att jämföra det med något dom flesta har sett. Tex när en bil börjar rulla kan det se ut som om hjulen snurrar baklänges.

Samma sak med en propeller, det kan se ut som om den snurrar baklänges för att sedan börja snurra åt "rätt" håll.

Ta en titt på den här videon under motorstarten. http://www.youtube.com/watch?v=uaE5x-gCVIo (finns säkert bättre exempel)


Men grejen är att man kunde nästan urskilja spiralen i mitten av propellern, med kanske en minuts mellanrum kändes det som att vi flög aningen långsammare samtidigt som propellern såg ut att gå väldigt mycket långsammare för att efter en stund återigen snurra lika snabbt som innan.
Kan ju varit att jag inbillar mig men det såg inte normalt ut i alla fall.
#1839 2010-02-11, 21:32
Det kan inte vart så att man helt enkelt satte motorvarvtalet till tomgång? (fråga riktad främst till ksv som flyger typen om jag inte minns fel) Vet inte riktigt vilka RPM motorn får då men det borde ju kunna ge upphov till det som du sett tycker jag, och det är helt normalt under inflygning (man har ju till och med börjat flyga på tomgång under hela inflygningen, så kallad green approach, detta för att spara bränsle)
#1840 2010-02-11, 21:50
pilot
Ursprungligen postat av Alkohol
Men grejen är att man kunde nästan urskilja spiralen i mitten av propellern, med kanske en minuts mellanrum kändes det som att vi flög aningen långsammare samtidigt som propellern såg ut att gå väldigt mycket långsammare för att efter en stund återigen snurra lika snabbt som innan.
Kan ju varit att jag inbillar mig men det såg inte normalt ut i alla fall.


Jadu, klart att motorvarvet ändras under flygningens gång. När vi sjunker försöker vi faktiskt ha motorerna på tomgång så länge som möjligt. När vi stiger ökar vi motorvarvtalet osv.
#1841 2010-02-11, 22:00
Alkohol
Ni har nog rätt i att det var tomgång man flög på, såg ut som att endast vinden drev propellern. Men faktum kvarstår att det kändes som att den pendlande mellan att gå på tomgång och ha gas på, är det verkligen bränsleeffektivt att hålla på att sänka och höja varvtalet på det viset?
#1842 2010-02-11, 22:30
pilot
Ursprungligen postat av Alkohol
Ni har nog rätt i att det var tomgång man flög på, såg ut som att endast vinden drev propellern. Men faktum kvarstår att det kändes som att den pendlande mellan att gå på tomgång och ha gas på, är det verkligen bränsleeffektivt att hålla på att sänka och höja varvtalet på det viset?


Nej, däremot ändras varvtalet med höjden.
#1843 2010-02-13, 20:26
M.S
Hej


Ska imorgon flyga inrikes inom USA. Är det någon som vet om man behöver gå igenom samma nazisäkerhetskontroller som vid utrikesflyg till USA? Surt om man missar planet för man kommer dit för sent och inte hinner igenom deras femton baggage-checks och utfrågningar... Samtidigt ska jag flyga kl 8 på morgonen och vill helst inte åka till flygplatsen kl 4 bara för att vara på den säkra sidan om det inte behövs
#1844 2010-02-13, 20:36
Jag blir bara mer och mer flygrädd för varje gång jag flyger
Ett tips: sitt inte längst bak med fönstret i en perfekt position! :'( Sitt inte själv på den raden heller. Det gjorde jag på väg hem från Belgien i somras
#1845 2010-02-13, 20:59
Kreh
Ursprungligen postat av TheAlamo
Jag blir bara mer och mer flygrädd för varje gång jag flyger
Ett tips: sitt inte längst bak med fönstret i en perfekt position! :'( Sitt inte själv på den raden heller. Det gjorde jag på väg hem från Belgien i somras


Jaha ... varför?
#1846 2010-02-13, 21:04
Ursprungligen postat av Kreh
Jaha ... varför?

För att det var den minst läskiga platsen ..... Nej den var fruktansvärd. Det är bara att sätta sig i mitten av planet och helst längst ut på raden (alltså vid mittgången).
#1847 2010-02-13, 22:43
M.S
Ursprungligen postat av M.S
Hej


Ska imorgon flyga inrikes inom USA. Är det någon som vet om man behöver gå igenom samma nazisäkerhetskontroller som vid utrikesflyg till USA? Surt om man missar planet för man kommer dit för sent och inte hinner igenom deras femton baggage-checks och utfrågningar... Samtidigt ska jag flyga kl 8 på morgonen och vill helst inte åka till flygplatsen kl 4 bara för att vara på den säkra sidan om det inte behövs



bump
#1848 2010-02-13, 22:48
Ursprungligen postat av Kioskvältaren


Jag är rädd för att vingarna ska ramla av (skratta inte!) och undrar hur dessa orkar hålla sig själva uppe? Det hänger för fan en tung motor på och bränslet ligger väl i vingarna också?

[/B]



Jag antar att motorerna har en större än vingarna klarar av att bära med tanke på att de kan accelerera till över 300km/h samt hålla en marschfart på över 700km/h

det är alltså ingen risk att de skulle ramla av vingarna