Ursprungligen postat av JedanProblem
Kjell-Sten Viktorsson, tänkte fråga dig hur pass vanligt det är med piloter som är fulla eller narkotikapåverkade på jobbet? Alkoholism och missbruk förekommer ju inom alla samhällsgrupper och yrken, så piloter borde ju inte vara något undantag.
Det finns väl inga direkt utmärkta vetenskapliga stuider på detta, men som du säger, det förekommer inom alla yrken och samhällsgrupper och piloter är inget undantag. Vissa har menat att pilot som flyger långa sträckor och sedan har flera dagars stopp på hotell i utlandet har blivit alkholiserade då de inte haft mycket annat att göra under stoppen, men det finns inga bevis för detta.
Det finns också skillnader mellan olika nationaliteter. Vissa menar att ryssar och engelsmän har större problem med alkoholen, men det finns inte heller några bevis för detta.
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vad finns det för ”mekanismer” för att tackla detta problem? Är det obligatoriskt blåsande innan man får gå ombord, eller bara stickprov?
I Sverige genomförs inga blåskontroller på rutin. Frågan var uppe under förra året att det skulle införas, men än så länge har jag aldrig varit med om detta.
I och med att det krävs en hel del social kompetens och man träffar massor med olika personer innan en flight, är det den mekanism som idag förhindrar att en alkoholpåverkad pilot sätter sig vid spakarna.
Om kapten skulle vara påverkad kan styrman och värdinnorna upptäcka detta samt även all markperonal kring en flight, mekaniker, lastare, dispatcher, etc. etc.
Ursprungligen postat av JedanProblem
Hur är det med andra droger? Jag menar inte att piloter nödvändigtvis skulle sitta och röka jolle innan take-off, men man kan ju föreställa sig att en och annan pilot har tagit amfetamin innan ett skift, för att snäppa upp sig efter en sen kväll ute natten innan.
Jag tror att drogproblem är väldigt sällsynt, åtminstone bland svenska piloter. Många företag kräver också att man lämnar exempelvis ett urinprov för drogtest innan anställningen börjar.
Dessutom gör man en läkarundersökning årligen och skulle man ha problem med narkotika lär flera värden (blodvärde, blodtryck etc. etc.) vara i riskzonen för att få det medicinska tillståndet indraget.
Ursprungligen postat av JedanProblem
Hur stora problem skulle det vara att landa ett plan påverkad? Jag menar, det verkar ju vara så pass ovanligt med tillbud att det måste finnas ett relativt stort drulle-utrymme, utan att det går åt skogen.
Skulle man vara riktigt full tror jag att det är oerhört svårt att landa ett flygplan säkert.
Hur det skulle vara att vara narkotikapåverkad kan jag inte svara på då jag själv inte vet hur kroppen reagerar på detta.
/bijjer