Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1933 2010-03-12, 19:58
Ursprungligen postat av Mylph
Hur fort märktes detta? Brukar inte piloten dra igång motorerna lite redan när de taxar, eller man hör att de varvar lite extra då och då, fast man kan ju tänka sig att det var först vid de högre varven motorn inte ville svara? Vill minnas att jag sett ett Mayday som var något DC plan (?) american airlines där kaptenen hade en nära anhörig som precis gått bort och han behövde således avbryta passet varpå han fick tag på en kapten som precis hade checkat ur sig från passet, och denna kapten tog över. Vid uppstigningen (inte särskilt långt från marken) så la ena motorn av och de störtade, alla dog.

Och sedan ett stort tack till alla svar jag fått angående start/landning på samma bana

Det märktes inte alls som passagerare förrän dom avbröt starten och körde tillbaka till flygplatsen.
#1934 2010-03-16, 15:05
Giftmacher
Hej!

Just avslutat en lyckad resa till USA och man känner sig bra löjlig nu i efterhand. Tycker det var både spännande och läskigt under starterna särskilt med dom stora planen, sen hade man ju fjärilar i magen när man flög över Appalacherna. Kanske bara var tillfällighet men just där var det mycket turbulens både dit och hem.

Läste också ett inlägg här att någon hade stirrat sig blind på ett par "terrorister" på sitt plan och ja lite fördomsfull är man ju, på min rad hade jag 2 grabbar med turban på huvudet, kan säga att jag var skapligt nervös dom första timmarna. En av dom stod också misstänksamt länge vid toaletterna, trots att dom var lediga! Jag blev bra sugen på att gå fram och fråga vad han sysslade med. Haha gud vad löjlig man är

Måste också säga att underhållningen på KLM flygen inte var någon höjdare precis, generellt för att filmerna var så usla, barnfilmer från 7 år och någon sportfilm med mycket dialog, man hör ju knappt något i lurarna så man kan tycka att actionfilm vore ett alternativ Hört att det är bättre på dom amerikanska flygbolagen. Det blir nog att åka med dom nästa gång. KLM hade dock riktigt fräscha plan och det var inga problem med själva flygningen.

Två snabba frågor, när vi flög över atlanten så tyckte jag mig se ett flertal "blinkande lampor" där ute, alltså inte på våran vinge utan längre bort, fick känslan av att det var en 3-4 flygplan till där ute? Är det så tätt på dom stora "flygmotorvägarna" över atlanten att man titt som tätt ser flygplan där ute? Eller var det bara stjärnor jag såg?

När vi skulle starta från Amsterdam till USA så rapporterar co-piloten efter en tjugo minuters väntan att kaptenen är sjuk och att dom ringt in en ersättare, och det lät som dom just fått reda på det. Hur blir detta med förberedelser och så för den nya kaptenen som fick skynda till flygplatsen (antar jag)? Detta gjorde mig jävligt nervös och det blev inte bättre när den nya kaptenen snackar riktigt kass engelska, men flyga kunde han ju uppenbarligen
#1935 2010-03-16, 16:47
Powerless1
Här kan du få en liten uppfattning hur det ser ut under ett dygn:
http://www.youtube.com/watch?v=o4g930pm8Ms

Styrman var ju helt insatt i planeringen och kunde troligen briefa kaptenen på ganska kort tid om hur flygningen var upplagd.
#1936 2010-03-16, 21:49
returned
Detta har tagits upp många gånger men blir lika fascinerad varje gång man startar, Att ett så enormt flygplan som de har ner till Thailand ens kan accelerera såpass snabbt att man trycks mot sätet, helt otrolig.

Sedan till Ksv = det var inte du som flög ner mot Thailand den 9 feb? har på nåt sätt fått för mig att du jobbar på ett charterbolag. Hoppas kan man ju
#1937 2010-03-16, 22:00
Ursprungligen postat av returned
Detta har tagits upp många gånger men blir lika fascinerad varje gång man startar, Att ett så enormt flygplan som de har ner till Thailand ens kan accelerera såpass snabbt att man trycks mot sätet, helt otrolig.

Sedan till Ksv = det var inte du som flög ner mot Thailand den 9 feb? har på nåt sätt fått för mig att du jobbar på ett charterbolag. Hoppas kan man ju

Om jag inte minns fel så jobar ksv på ryan så då kan han inte flugit dit. Finns någon post x antal sidor bak i tråden där jag har för mig att han säger det (kan leta lite och göra en edit om jag hittar den).

EDIT:
Så var det visst inte, "pilot" jobbar på Ryan, ksv flyger B767 så då är det inte ryan och du kan ha rätt. Det är enkelt bara att vänta på ksv som får svara då tror jag
#1938 2010-03-16, 22:24
SilentVictory
Ursprungligen postat av Hefaiston
Om jag inte minns fel så jobar ksv på ryan så då kan han inte flugit dit. Finns någon post x antal sidor bak i tråden där jag har för mig att han säger det (kan leta lite och göra en edit om jag hittar den).

EDIT:
Så var det visst inte, "pilot" jobbar på Ryan, ksv flyger B767 så då är det inte ryan och du kan ha rätt. Det är enkelt bara att vänta på ksv som får svara då tror jag

Ksv flyger för TUIfly.
#1939 2010-03-16, 22:40
returned
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ksv flyger för TUIfly.


sedär var det jag hoppades på ^^ tyvärr var det nog inte han ändå, vi flög en airbus skulle vilja veta hur ett "veckoschema" ser ut för piloter som gör längre flygningar. Tex de som hoppar av i sharja (stavning?) osv..
#1940 2010-03-17, 01:58
ksv
Ursprungligen postat av Giftmacher
Två snabba frågor, när vi flög över atlanten så tyckte jag mig se ett flertal "blinkande lampor" där ute, alltså inte på våran vinge utan längre bort, fick känslan av att det var en 3-4 flygplan till där ute? Är det så tätt på dom stora "flygmotorvägarna" över atlanten att man titt som tätt ser flygplan där ute?
Ja, flyger man organized tracks är det verkligen så tätt.
Lite mer om det i den här posten.

Ursprungligen postat av Giftmacher
Hur blir detta med förberedelser och så för den nya kaptenen som fick skynda till flygplatsen (antar jag)? Detta gjorde mig jävligt nervös och det blev inte bättre när den nya kaptenen snackar riktigt kass engelska, men flyga kunde han ju uppenbarligen
Har den andre piloten förberett allt, kan det gå ganska snabbt. Men man tar den tid man behöver helt enkelt.

Ursprungligen postat av returned
Detta har tagits upp många gånger men blir lika fascinerad varje gång man startar, Att ett så enormt flygplan som de har ner till Thailand ens kan accelerera såpass snabbt att man trycks mot sätet, helt otrolig.
Jag är lika fascinerad själv. Varje gång.
Men det är mååånga hästkrafter.

Ursprungligen postat av returned
Sedan till Ksv = det var inte du som flög ner mot Thailand den 9 feb?
Nej, det är jag oskyldig till.
I övrigt vill jag helst inte prata om exakt var jag jobbar. Flygbranschen är liten och jag vill gärna förbli anonym - hoppas ni respekterar det.

Ursprungligen postat av returned
skulle vilja veta hur ett "veckoschema" ser ut för piloter som gör längre flygningar. Tex de som hoppar av i sharja (stavning?) osv..
Det varierar väldigt mycket beroende på destination och flygbolag.
Är det en flygning till Thailand som går via Förenade Arabemiraten kan det vara så att man flyger hem redan nästa dag med ett annat plan som kommer från Thailand. Eller så fortsätter man till Thailand ett par dagar senare. Eller till någon annan destination.
Har man flugit till någon udda Karibisk ö kan det t.o.m. vara så att man "blir tvungen" att vänta tills nästa flight går därifrån en vecka senare.
#1941 2010-03-17, 12:21
returned
Ksv = självklart respekterar jag detta

måste vara fruktansvärt jobbigt att "ha med" ett par badbyxor ifall man nu får stanna på strandne en vecka

Sen tänkte jag på en sak till,, efter ungefär 4-5 timmar i luften (total flygtid från landvetter 10.30), så ramlade en person ihop. det var ett stort antal värdinnor runt honom. sedan satte de på syrgas osv, saken var att efter personalen pratat ett par ggr i telefonen drog piloten av på farten rätt ordentligt, varade säkert i 10-15 min. När de sedan la han som ramlat ihop längst bak på några tomma säten så tryckte han upp varven igen. till frågan : gjorde han så här för passagerarens skull eller var det bara ett sammanträffande? (några timmar senare var passageraren okej iaf)



Hur känns det framme på flightdeck när man startar? mäktigast måste väl ändå vara när man inte ser ut framåt som passagerare?
#1942 2010-03-17, 12:58
pilot
Ursprungligen postat av returned
saken var att efter personalen pratat ett par ggr i telefonen drog piloten av på farten rätt ordentligt, varade säkert i 10-15 min. När de sedan la han som ramlat ihop längst bak på några tomma säten så tryckte han upp varven igen. till frågan : gjorde han så här för passagerarens skull eller var det bara ett sammanträffande? (några timmar senare var passageraren okej iaf)


Att avgöra fartförändringar från kabinen är ganska svårt. Jag kan inte göra det iaf. Däremot kan det ju vart att dom bytte höjd till en lägre. Då spoolar man ner motorerna och drar sedan på igen när man kommit till sin nya höjd. Då hör du hur motorn varvar ner och sen upp igen.

Ursprungligen postat av returned

Hur känns det framme på flightdeck när man startar? mäktigast måste väl ändå vara när man inte ser ut framåt som passagerare?


Att flyga ett flygplan är det bästa man kan göra med kläderna på
En idag kan jag märka att jag ler som ett barn under starten och jag har ändå hållit på ett tag
#1943 2010-03-17, 20:20
returned
Min dröm som började när jag var 5 år var att bli pilot har alltid varit helt fascinerad av flygplan. Jo att få uppleva en start och en landning från cockpit är nog en dröm jag aldrig kommer få uppleva

Jag undrar fortfarande hur flygplanet styrs på marken? Jag har sett filmer fårn cockpit från att man lämnar gaten inifrån en airbus utan "ratt" framför piloterna. Hur gör dom? finns det en separat styrenhet där inne eller sköts det också via en joystick?


Ser ut som om jag ska flyga ryan från sthlm till tallin om en månad
#1944 2010-03-17, 20:30
Dynne
Ursprungligen postat av returned
Jag undrar fortfarande hur flygplanet styrs på marken? Jag har sett filmer fårn cockpit från att man lämnar gaten inifrån en airbus utan "ratt" framför piloterna. Hur gör dom? finns det en separat styrenhet där inne eller sköts det också via en joystick?
)


På marken styr man planet med en liten ratt som sitter vid sidan av kaptenen, vissa typer har denna på styrmans sida också. Fördelen med denna styrning är att den ger ett mycket större utslag på noshjulsstyrningen än roderpedalerna gör. Kan se ut något såhär: http://www.737ng.co.uk/tiller12_170608.jpg

Edit: Såg att du skrev airbus nu, bilden är från en Boeing och jag vågar inte uttala mig hur de ser ut på Airbus men antar att de har liknande system.