Ursprungligen postat av Mylph
Tack för svar
Om det startande planet väljer att avbryta starten då, har det landande planet redan hunnit svänga av landningsbanan då? Känns ju lite som ett stressmoment för piloterna att veta att det dundrar ner ett plan bakom en.
Jag kan dra lite mer detaljer hur det funkar.
Vi har två plan på väg att landa. Vi kan kalla dom scandinavian123 och lufthansa531.
Vid banan klar att starta står ryanair183 (jag hittar bara på lite callsigns).
Tower: "scandinavian123, runway21 cleared to land, wind 240 degrees, 7 knots".
Sas123"cleared to land on 21, scandinavian123"
Sen så bedömmer tornet att det finns plats mellan planen men bara om planet kan starta rullande. Så då kollar man
tower:"ryanair183 are you able to make an immediate departure?"
ryanair183"a-firm, 183" (flygspråk för att det stämmer, a-firm kommer från affirmative).
sen kanske nästa plan som ska landa ropar upp
"tower good evening, lufthansa531 established on the ILS for runway 21"
"lufthansa531, good evening, wind is 240 degrees 7 knots, continue approach, one departure ahead"
"continue approach with one departure ahead, lufthansa531".
sen kommer scandinavian ner på banan
tower" Ryanair183 line up and wait runway21"
ryan"line up and wait"
tower "scandinavian123, contact ground on 121,9, bye"
scandinavian123 "ground on 121,9"
När sedan tower ser att scandinavian har passerat utanför banområdet så ger man klart starta
"ryanair183 runway 21 cleared for immediate takeoff" (här läggs ibland även vinden till).
"cleared takeoff ryanair183" (skillnaden på vanlig takeoff är att här måste man rulla omedelbart).
Sen finns två scenarion.
1. starten går som vanligt, då ger man bara lufthansa cleared to land
"lufthansa 531, cleared to land runway 21, wind 240 degrees, 7 knots"
2. Ryanair avbryter
"tower ryanair183 aborting take-off"
då skickar man runt lufthansa (dvs man får inte landa utan flyger en extra vända).
"lufthansa531 go around, I say again, go around"
"going around, lufthansa531".
Sen så skickar man av ryanair från banan (om det går, vid RTO (rejected take-off) i hög fart stannar man ibland på banan och tillkallar brandkår för att se till att inte hjulen fattat eld etc).
Men kontentan är att:
Man får aldrig landningstillstånd om inte banan är fri. Frasen "cleared to land" får inte uttalas över frekvens om inte banan är helt fri och det är klart att landa (nu gäller detta ICAO, flygnördar som vill vara petiga och diskutera FAA helt ok men jag tycker inte det är relevant).
Så den här typen av starter är ett sätt att använda banan effektivare, och det är en helt säker procedur. Men förhoppningsvis förstår du nu lite bättre hur det funkar bakom kulisserna