Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2029 2010-06-01, 05:14
Herr.Ståtlig
Vad är egentligen det värsta realistiska scenariot som kan hända på ett europeiskt charter egentligen? Ska ner till grekland imorgon måste veta
#2030 2010-06-01, 08:38
pilot
Ursprungligen postat av Herr.Ståtlig
Vad är egentligen det värsta realistiska scenariot som kan hända på ett europeiskt charter egentligen? Ska ner till grekland imorgon måste veta


Att hamna framför en bebis

Nee, men du har absolut inget att oroa dig för och det är bara kontraproduktivt att ens börja hitta på massa "värsta scenarion"
#2031 2010-06-01, 11:01
SilentVictory
Ursprungligen postat av Herr.Ståtlig
Vad är egentligen det värsta realistiska scenariot som kan hända på ett europeiskt charter egentligen? Ska ner till grekland imorgon måste veta

Värsta scenariot är att du dör en plågsam död fastspänd i ett övertänt flygplan.
Med lite hjärna så hade du också kunnat inse att det är bland det värsta som kan hända.

Att sitta och skrämma upp dig själv är väl inte så vidare bra va?
Flygolyckor händer, och det är inget man ska gömma bakom ryggen.
Men man ska ändå inte oroa sig för att något ska hända.

I de allra flesta fall så går det bra.
#2032 2010-06-01, 12:57
Ursprungligen postat av pilot
Att hamna framför en bebis

Nee, men du har absolut inget att oroa dig för och det är bara kontraproduktivt att ens börja hitta på massa "värsta scenarion"


Finns värre
Hamna framför en bebis med kolik.
Hamna brevid en bebis som är flygsjuk
Hamna mitt i en grekisk förskola som ätit ärtsoppa

Kan nog komma på några till
#2033 2010-06-01, 14:24
Shurik
Ursprungligen postat av SilentVictory
Värsta scenariot är att du dör en plågsam död fastspänd i ett övertänt flygplan.
Med lite hjärna så hade du också kunnat inse att det är bland det värsta som kan hända.

Att sitta och skrämma upp dig själv är väl inte så vidare bra va?
Flygolyckor händer, och det är inget man ska gömma bakom ryggen.
Men man ska ändå inte oroa sig för att något ska hända.

I de allra flesta fall så går det bra.


För inte så länge sen var det ett flyg från Arlanda-Manchester som plötsligt tappade kabintrycket på 12500m höjd. Många av passagerarna fick men för livet, trumhinnorna sprack.
#2034 2010-06-01, 15:49
Not_me
Ursprungligen postat av Shurik
För inte så länge sen var det ett flyg från Arlanda-Manchester som plötsligt tappade kabintrycket på 12500m höjd. Många av passagerarna fick men för livet, trumhinnorna sprack.


På 12500 meters höjd? Vad tusan gjorde flyget så högt upp och går de ens så högt upp på intra-europeiska flygningar?
#2035 2010-06-01, 16:53
Herr.Ståtlig
[QUOTE=SilentVictory]Värsta scenariot är att du dör en plågsam död fastspänd i ett övertänt flygplan.
Med lite hjärna så hade du också kunnat inse att det är bland det värsta som kan hända.

Att sitta och skrämma upp dig själv är väl inte så vidare bra va?
Flygolyckor händer, och det är inget man ska gömma bakom ryggen.
Men man ska ändå inte oroa sig för att något ska hända.

I de allra flesta fall så går det bra.[/QUOTE ]

hörrududu värsta realistiska. men men du har rätt.. får köra en stig helmer.. jag kaan flyga
#2036 2010-06-01, 18:00
Ursprungligen postat av Shurik
För inte så länge sen var det ett flyg från Arlanda-Manchester som plötsligt tappade kabintrycket på 12500m höjd. Många av passagerarna fick men för livet, trumhinnorna sprack.

Säg inte saker du inte har faktabas för.
http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL2010_08.pdf

5 besättning och 83 passagerare ombord, ingen fick skador. Flyghöjden var FL410 dvs 41000 fot (ca 12500meter). Lägsta kabintryck var motsvarande en höjd på 11000 fot (ca 3400 m), för referens utlöses andningsmaskerna vid 14000 fot (ca 4200 m).
Allt står i rapporten länkad ovan.
#2037 2010-06-02, 10:50
ltesh
Läser man rapporten så ser man också:

Passagerarna märkte knappast något onormalt förutom en uppmaning att spänna fast sina säkerhetsbälten.

Alltså ganska långt ifrån Shuriks beskrivning att "vissa av passagerarna fick men för livet"
#2038 2010-06-02, 11:18
ltesh
Ursprungligen postat av Not_me
På 12500 meters höjd? Vad tusan gjorde flyget så högt upp och går de ens så högt upp på intra-europeiska flygningar?

Kolla in på http://www.flightradar24.com/ och klicka på några av flygplanen som befinner sig över södra Sverige (exempelvis Småland) kan man se att många av dem befinner sig på över 12000 m höjd.
#2039 2010-06-09, 00:31
Dima
Ursprungligen postat av ltesh
Läser man rapporten så ser man också:

Alltså ganska långt ifrån Shuriks beskrivning att "vissa av passagerarna fick men för livet"


Hehe, "många" var det till och med enligt nämnda användares beskrivning. Men vederbörande tycks mest vara ute efter att trotsa och förvränga information och censurera sunda argument för att "vinna".

---

För övrigt kanske det vore en bra idé med en FAQ för tråden? All respekt till piloterna som orkat förklara 100 ggr vad turbulens är för något, men det blir väl ändå lite tröttsamt till slut?
#2040 2010-06-09, 00:46
Det hade ju säkert kunnat gå att ordna, dock är risken bara att det slutar i
"FAQ, Alla frågor:
Nej det är helt normalt sluta oroa dig ".
Skämt åsido så varför inte? Kräver ju dock att någon orkar (och vette sjutton om jag orkar sammanställa en sådan)