Ursprungligen postat av phillan
Bara en liten fundering.
Ungefär hur gammalt är snittplanet i bruk?
Åkte med en airbus 330-300 häromdagen och jag tycker de ser ganska gamla ut invändes.
Typ 15-20 år? Kan det stämma?
Används planen i 20-30 år innan dom pensioneras?
Eller är det som Concorden? att när det börjar bli olyckor så tas de ur bruk?
Concorden lades ner för att Air France förlorade för mycket pengar på den, inte pga säkerheten.
Hur gammalt plan är i genomsnitt är svårt eller omöjligt att svara på, generellt är fraktplan äldre.
A333 flög första gången 1994, så 16 år är den äldsta.
Flygplans ålder räknas i antalet flygtimmar, antalet start/landningar och fysisk ålder, finns många flygplan som är äldre än 30 år som flyger idag.
Ursprungligen postat av Shurik
flyg är tydligen säkrare än bil om man räknar antalet olyckor/km, men jag tycker det är missvisande, då många bilolyckor orsakas av oerfarna ungdomar som kör ansvarslöst, rattfyllon mfl. Om jag med mycket erfarenhet framför en säker bil i nyktert tillstånd i normal hastighet borde statistiken bli bättre för mig.
Som att alla piloter skulle vara erfarna och nyktra?
Ursprungligen postat av Shurik
Är fruktansvärt flygrädd, har dock flygit Sthlm-Riga & Sthlm-St Petersburg både med SAS & aeroflot. Senast 1997. Annars har det varit med färja+tåg. Det tar ett tag att åka tåg Norrköping-Paris tex., men det är faktiskt värt det, man ser mycket mer än på ett flyg. Det enda tråkiga är att tågbiljetter till Europa kostar så jäkla mycket och skall man längre än Frankrike/Norra Italien, så blir det väldigt dyrt och tar mycket tid.
Faktum är att flyolyckor inträffar och när de väl gör det, så är chanserna för överlevnad små. Senast var det bara 1 barn av ca 120 passagerare som överlevde flygkraschen i Tunisien. Visserligen var det ett obskyrt flygbolag, men även kända bolag störtar.
För 1 år sen störtade planet Rio-Paris i Atlanten ca 50 mil från fastlandet-inga överlevande. Detta var ett känt kvalitetsbolag på en väl inarbetad sträcka, just vid ekvatorn lär väderförhållandena vara extremt gynnsamma för flygolyckor.
Libyen, det var inte i Tunisien. Just emellan Brasilien och Västafrika är det väldigt dålig täckning av radar samt lite båttrafik så man det är svårt att säga vad som hänt, men tropiska väder är påfrestande för flygplan det är korrekt. Flygolyckor är så olika, precis som tågolyckor, så man kan inte säga generellt vad överlevnadsprocenten är.
Tåg är meditativt det håller jag med om.
Ursprungligen postat av Shurik
En flygolycka som den Rio-Paris förra året, kom oväntat, inget lågprisbolag utan air france på en inarbetad sträcka. Planet sägs inte ha störtat tvärt utan buklandat på vattnet i hög fart, flyplanet bröts sönder, många passagerare kan ha överlevt själva kraschen, men drunknat.
Ingen som vet, fast en buklandning är mycket liten chans att det var, då hade nog piloterna börjat
skicka ut mayday signaler. Det verkar som något hänt fort uppe i luften, själv har jag en teori om ett
plan som var illegalt kraschade ihop med AF A330:an.
Obduktionerna av dom lik dom hittade tyder väl inte på drunkning utan att dom dog på annat sätt?
Ursprungligen postat av Bergie
Är också sjukt flygrädd (la till 2100kr nu för att slippa lågprisbolag - är såpass fördomsfull att jag gärna ser åtminstone en 50+ årig pilot, ni får ursäkta, har inget emot unga piloter egentligen, bara en principsak, typ), har aldrig råkat ut för panikångestattacker under flygning. Däremot kan jag inte röra mig/prata med andra för vill bara sitta helt tyst. Kan inte heller gå på toa för gillar inte att gå i gången. Tyvärr funkar inte "Det är farligare att åka bil, mauahha" på mig av någon anledning. Är medveten om att det är ett säkert transportmedel. Ljuden som uppkommer sitter jag bara och "Hoppas det inte är något farligt...hoppas det blir tyst snart", är medveten om att de släpper lite på gasen innan marschhöjd osv.. Dock blir jag förvånad varje gång även fast jag vet ungefär när det inträffar. Har flygit kanske 30-40 ggr, men den blir bara värre och värre.
Hur går jag vidare härnäst? Vad kommer flygvärdinnorna göra? Säga vad som händer verkar tyvärr inte vara rätt medicin för mig. Har en SAS-kapten i släkten och har talat med honom, ändå verkar inte min flygrädsla släppa (som gradvist blivit värre i kanske œ-1 år). Är det någon här som varit i min sits och inte blivit mindre och mindre flygrädd, utan det motsatta? Löste ni det?
Det bästa jag kan göra är att tänka att grabbarna i cockpit också har en familj.
Sen söker jag också en sida så jag kan kolla vilken flygplanstyp som trafikerar min flygning..
Det står väl på din biljett? Har du registerings-# kan du kolla på
airfleets.net
Ursprungligen postat av Välvillig
Pilot, varför sker så många olyckor vid landning, nu senast i Tripoli?
För en lekman verkar det enkelt, håll koll på hastighet, höjd, sjunkhastighet och var landningsbanan är. Är det väldigt mycket mer komplicerat än så? Navigationsmisstag och spatial disorientation hos piloten anges ofta som olycksorsak, kan du förklara vad det är?
Senast i Indien, för att det är ofta andra väderförhållanden på lägre höjd, felaktig information av flygledning, man får in mer fåglar i motorerna då dom ofta flyger lägre. Listan är lång av anledningar.