Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1909 2010-03-10, 21:36
Alatar
Detta hör väl inte riktigt till flygrädsla men tänkte du som pilot har säkert varit med om det och har några bra tips.

Det är nämligen så att varje gång jag flyger så får jag fruktansvärt ont i öronen. Speciellt om jag är eller nyligen varit förkyld. Jag gör alla dessa tips som hålla för näsan och blåsa för att jämna ut trycket, tuggar tuggummi osv men inget hjälper. Vissa gånger har jag fått så ont att jag tror trumhinnan ska explodera.

Minns en resa då det var den smärtan och en jätte söt flygvärdinna gjorde något hopkok som hon värmde upp och blötte ett papper med som hon sen stoppade i en kopp som jag fick hålla för örat. Ångan hjälpte lite men jag hade ändå ont i flera dagar efteråt som jag brukar ha efter att jag flugit.

Vad kan jag göra åt detta? Har du någon gång varit med om det och vad beror det på?
#1910 2010-03-10, 23:23
Ursprungligen postat av rund
Har säkert nämnts tidigare i tråden men orkar inte leta igenom alla sidor , vilket plan är bäst ur säkerthets aspekten av Boeing 737-900 och Airbus a320 , jag har åkt med båda ett flertal gånger och får intrycket av att Airbusen är modernare . Vilken är säkrast och bäst i övriga aspekter ?

Mvh

B739 (förkortning för Boeing 737-900) har aldrig kraschat, flög första gången 2001 och hittills
enbart byggd i 123 exemplar.
A320 (förkortning för Airbus 320) har kraschat 19 gånger, 9 gånger med dödsoffer ombord och
en gång med enbart dödsoffer på marken. Flög första gången 1987 och byggd i 2296 exemplar,
därav flyger 2228 idag.
A320 har fly-by-wire styrning vilket är modernare än B739, annars inte så stor skillnade emellan
dom, första modellen i serien B731 (förkortning för Boeing 737-100) flög första gången 1967, men har inte speciellt mycket
gemensamt med B739.
Personligen tycker jag att båda planen är säkra och bra, men undviker gamla Boeing 737-200,
många av dom är slitna uppsminkade lik enligt mig. B731 är nedlagd och flyger inte längre.
Källor
airbus.com boeing.com och aviation-safety.net
#1911 2010-03-10, 23:25
Ursprungligen postat av Alatar
Detta hör väl inte riktigt till flygrädsla men tänkte du som pilot har säkert varit med om det och har några bra tips.

Det är nämligen så att varje gång jag flyger så får jag fruktansvärt ont i öronen. Speciellt om jag är eller nyligen varit förkyld. Jag gör alla dessa tips som hålla för näsan och blåsa för att jämna ut trycket, tuggar tuggummi osv men inget hjälper. Vissa gånger har jag fått så ont att jag tror trumhinnan ska explodera.

Minns en resa då det var den smärtan och en jätte söt flygvärdinna gjorde något hopkok som hon värmde upp och blötte ett papper med som hon sen stoppade i en kopp som jag fick hålla för örat. Ångan hjälpte lite men jag hade ändå ont i flera dagar efteråt som jag brukar ha efter att jag flugit.

Vad kan jag göra åt detta? Har du någon gång varit med om det och vad beror det på?

Bättre om du uppsöker en öronspecialist, du kan ha trånga hörselgångar eller en skada på trumhinnan?
#1912 2010-03-11, 00:12
oawu
För er som tvivlar på om vingen verkligen håller för mycket. Efter detta klipp känner i alla fall jag mig tryggare. Man välter en stor, tung lastbil utan att det blir så mycket skada. Mest en liten skråma.

http://www.youtube.com/watch?v=XcLo_Z7wiWg
#1913 2010-03-11, 00:24
m99
Ursprungligen postat av Alatar
Detta hör väl inte riktigt till flygrädsla men tänkte du som pilot har säkert varit med om det och har några bra tips.

Det är nämligen så att varje gång jag flyger så får jag fruktansvärt ont i öronen. Speciellt om jag är eller nyligen varit förkyld. Jag gör alla dessa tips som hålla för näsan och blåsa för att jämna ut trycket, tuggar tuggummi osv men inget hjälper. Vissa gånger har jag fått så ont att jag tror trumhinnan ska explodera.

Minns en resa då det var den smärtan och en jätte söt flygvärdinna gjorde något hopkok som hon värmde upp och blötte ett papper med som hon sen stoppade i en kopp som jag fick hålla för örat. Ångan hjälpte lite men jag hade ändå ont i flera dagar efteråt som jag brukar ha efter att jag flugit.

Vad kan jag göra åt detta? Har du någon gång varit med om det och vad beror det på?


testat http://earplanes.se/ ?
#1914 2010-03-11, 11:05
Ursprungligen postat av Alatar
Minns en resa då det var den smärtan och en jätte söt flygvärdinna gjorde något hopkok som hon värmde upp och blötte ett papper med som hon sen stoppade i en kopp som jag fick hålla för örat. Ångan hjälpte lite men jag hade ändå ont i flera dagar efteråt som jag brukar ha efter att jag flugit.


musse pigg! Min mor har samma problem med lite äldre flygplan.
#1915 2010-03-11, 11:49
Alatar
Ursprungligen postat av m99


Nix inte testat men det skall jag absolut göra.
#1916 2010-03-11, 14:16
rund
Ursprungligen postat av Alessandro
B739 (förkortning för Boeing 737-900) har aldrig kraschat, flög första gången 2001 och hittills
enbart byggd i 123 exemplar.
A320 (förkortning för Airbus 320) har kraschat 19 gånger, 9 gånger med dödsoffer ombord och
en gång med enbart dödsoffer på marken. Flög första gången 1987 och byggd i 2296 exemplar,
därav flyger 2228 idag.
A320 har fly-by-wire styrning vilket är modernare än B739, annars inte så stor skillnade emellan
dom, första modellen i serien B731 (förkortning för Boeing 737-100) flög första gången 1967, men har inte speciellt mycket
gemensamt med B739.
Personligen tycker jag att båda planen är säkra och bra, men undviker gamla Boeing 737-200,
många av dom är slitna uppsminkade lik enligt mig. B731 är nedlagd och flyger inte längre.
Källor
airbus.com boeing.com och aviation-safety.net

Om du skulle välja ett vilket väljer du ?

EDIT: Ska tillägga att det var boeing 737-800 jag menade och inte 737-900. Ska nämligen åka med en boeing 737-800 nästa vecka , har åkt den förut och tycker att airbusen är modernare fast vilken är bäst / säkrast.
#1917 2010-03-11, 14:43
Ursprungligen postat av rund
Om du skulle välja ett vilket väljer du ?

EDIT: Ska tillägga att det var boeing 737-800 jag menade och inte 737-900. Ska nämligen åka med en boeing 737-800 nästa vecka , har åkt den förut och tycker att airbusen är modernare fast vilken är bäst / säkrast.


Alltså jag vette tusan om det är en vettig jämförelse. Båda två typerna är väldigt vanliga och flyger dagligen tusentals mil utan minsta problem. Så jag vet inte om det fungerar att jämföra på det sättet, vet inte heller om det faktiskt finns statistik för det. Oavsett vilken du flyger kan du vara lugn med att planet är en utmärkt konstruktion.
#1918 2010-03-11, 17:18
Mylph
Undrar en sak gällande avstånd mellan plan på flygplatser, denna fråga blir tämligen onödig om jag missförstått vad som hände.

Var på Frankfurt - ARN och det verkade - för en lekmans ögon - var väldigt trafikerat på Frankfurts flygplats. Räknade strålkastarna till 8 st som var på väg in mot landningsbanan. Vi taxade ut och ställd oss med nosen rätvinkligt mot startbanan, där även planen landade. Ett landande plan åker förbi och piloten kör en "rullande" start som jag kallar det, dvs drar på gasen redan i svängen ut på startbanan. Samtidigt som ett plan ser ut att vara nära att landa, så vi lyfte alltså mellan två landande plan. Är detta vanligt? Har nämligen rest en hel del men inte råkat ut för detta.
#1919 2010-03-11, 17:22
Ursprungligen postat av Mylph
Undrar en sak gällande avstånd mellan plan på flygplatser, denna fråga blir tämligen onödig om jag missförstått vad som hände.

Var på Frankfurt - ARN och det verkade - för en lekmans ögon - var väldigt trafikerat på Frankfurts flygplats. Räknade strålkastarna till 8 st som var på väg in mot landningsbanan. Vi taxade ut och ställd oss med nosen rätvinkligt mot startbanan, där även planen landade. Ett landande plan åker förbi och piloten kör en "rullande" start som jag kallar det, dvs drar på gasen redan i svängen ut på startbanan. Samtidigt som ett plan ser ut att vara nära att landa, så vi lyfte alltså mellan två landande plan. Är detta vanligt? Har nämligen rest en hel del men inte råkat ut för detta.


Ja exakt hur vanligt det är vet jag inte men det händer, framförallt på flygplatser med bara en bana (landvetter t.ex.).

Det som gäller separationsmässigt är minst 3 nautiska mil i längd eller 1000 fot i höjd (plus div andra saker för att separera med avseende på turubulens etc).

Men jo det händer att man gör så här, exakt hur vanligt det är vet jag dock inte (men när man lyssnar på scanner så hör man det med jämna mellanrum).
#1920 2010-03-11, 17:29
Mylph
Ursprungligen postat av Hefaiston
Ja exakt hur vanligt det är vet jag inte men det händer, framförallt på flygplatser med bara en bana (landvetter t.ex.).

Det som gäller separationsmässigt är minst 3 nautiska mil i längd eller 1000 fot i höjd (plus div andra saker för att separera med avseende på turubulens etc).

Men jo det händer att man gör så här, exakt hur vanligt det är vet jag dock inte (men när man lyssnar på scanner så hör man det med jämna mellanrum).


Tack för svar

Om det startande planet väljer att avbryta starten då, har det landande planet redan hunnit svänga av landningsbanan då? Känns ju lite som ett stressmoment för piloterna att veta att det dundrar ner ett plan bakom en.