Ursprungligen postat av ksv
Kort och gott; åk inte med bolag från bananrepubliker!
Nu var det visserligen österikiskt på pappret, men i praktiken var både flygplan och personal från turkiska AtlasJet.
AtlasJet ja... för c:a 1,5 år sedan lastade jag en av deras 757 som skulle från Arlanda till Istanbul (eller kanske nån turkisk charterdestination, inte 100% säker).
757 har ju rätt stora marginaler för lastning, både framåt och bakåt, men följande händer.
C:a 300 väskor ska lastas och bolaget vill att alla ska ligga i det bakre lastrummet. För att snabba på processen lite rådgör loadmastern med kapten och CLC (Central Loading Control, de som planerar lastning på flygplanen) och man kommer fram till att det går bra att flytta 90 bagage fram.
När vi fått på cirka 50 väskor kommer AtlasJets representant springande ut på rampen och skriker åt oss att omedelbart sluta. Vi slutar tillfälligt och loadmastern frågar vad som pågor.
Rep: Ni får inte lasta fram!
Lom: Jo men det får vi, vi har fått klart frå..
Rep: NEJ! Ni FÅR inte lasta i fram. Det går inte.
Lom: Fast jag har fått klart från er kapten att jag får det.
Repen ser sig lite om, klättrar upp och kollar i det främre lastutrymmet. Går sedan därifrån, loadmastern går och ropar på CDC igen och de bekräftar lastningsinstruktionen.
Nu kommer repen tillbaka ner på rampen och med sig har en mekaniker.
Rep: Ni får alltså inte lasta i fram, jag har pratat med kapten och han har inte alls godkänt det.
Lom: Okej, då får jag ropa på CDC igen.
Rep: Nej det behöver du inte, du får inte lasta där bara.
Mek: Alltså, man kan inte lasta i fram på ett sånt här flygplan. Det är farligt.
Lom: Farligt?
Mek: Ja. Du förstår, de kan inte lyfta om man lägger för mycket vikt i fram.
Lom: Fast stämmer det verkligen? Jag ska nog ropa på CDC igen (vi lastar MINST två 757 om dagen på Arlanda)
Rep: Jag förbjuder er att lasta fler väskor i fram. De FÅR inte ligga där!
Nu har det gått cirka 20 minuter utan att vi har lastat en enda väska. Vi har totalt c:a 200 väskor kvar. Det är cirka fem minuter kvar till avgång.
Lom ropar på CDC som i sin tur får kontakt med kapten. Han säger att han låter representanten sköta det så länge man håller sig inom reglerna (trots att han själv godkänt den lastinstruktionen tidigare).
Lom frågar nu rep hur vi ska göra, och efter ytterliggare tio minuters diskussion kommer man fram till att de 50 väskor som ligger i fram får ligga kvar och att resten ska läggas bak. Planet blir en dryg halvtimme försenat och lyfter utan några som helst problem, trots 50 väskor i fram.
Fick senare höra av en SAS-mekaniker att AtlasJet ofta gör så, för man vill spara bränsle. Undrar vad förseningen kostade för de istället...
Det lustiga med hela historien är att ett sånt bolag använder just säkerhetsfrågan som anledning för att egentligen vill spara pengar.