Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1453 2009-09-06, 13:53
alex1987
För att dom är gamla.
#1454 2009-09-06, 15:25
bakpotatis
Gamla flygplan är ofta dyra att operera, generellt sett drar dom mer bränsle, bullrar mer vilket kan leda till avgifter och begränsningar, underhållet blir mer omfattande när flygplanet närmar sig maxlivslängd, stora modifikationer på avionik brukar behövas för att flygplanet ska fortsätta vara godkänt.
#1455 2009-09-07, 00:17
m99
Ursprungligen postat av spruttis
Vad innebär det?


Start/landningsbana.

http://www.arlanda.se/sv/Information--tjanster-till/Press/Bra-att-veta/
#1456 2009-09-07, 00:27
m99
Ursprungligen postat av pilot
Hej,
Ett flygplan klarar av mycket mer turbulens än vad du tror och allt är relativt. Det du kallar för mycket turbulens kanske jag inte ens tänker på.

Ett bra knep du kan använda dig av när det är lite hoppigt är att blunda och föreställa dig själv i en bil eller buss. Jag kan nästan lova dig att 9,9gånger av 10 så kommer det vara hoppigare i din bil än i planet. Helt otroligt egentligen fast man tänker inte på det.

Angående Norwegian har du absolut inget att oroa dig för, hade för mig att dom hade lagt ner alla MD82or dom hade fått från fly nordic och kör nu mera bara 737or.

Jag flyger själv 737an och kan lova dig att det är ett av världens säkraste flygplan.

Spelar egentligen ingen roll om det är MDn du flyger eller 738an. Båda är säkra i rätt händer och Norwegian litar jag helt på.

Om du har några fler frågor eller nått specifikt du undrar är det bara att fråga på.
Annars önskar jag dig en god semester


Det var tanken att de skulle fasat ut alla MD men då Sterling konkade så tog man ju över en massa av deras linjer och var då tvungna att fortsätta att flyga MD ett tag till, annars skulle inte kapaciteten räcka.

Så fortfarande 4 stycken MD i trafik.
http://www.norwegian.com/about-norwegian/facts/operations/fleet/
#1457 2009-09-07, 00:30
m99
Ursprungligen postat av ksv
Kort och gott; åk inte med bolag från bananrepubliker!



Och där inkluderas även ett visst irländskt bolag.
#1458 2009-09-07, 02:01
ksv
Ursprungligen postat av carrotcake
Händelser som dessa gör mig aningen fundersam. Vad är det som gör att dessa piloter tar sådana stora risker? Även om säkerhetskulturen är sämre så måste ju ändå piloterna veta att det är förenat med stora risker att göra så här?
Ja, det är inte helt lätt att begripa.

Jag skulle gissa att det är så att något man gör dagligen och som är standard och norm på arbetsplatsen, så småningom inte längre upplevs som farligt (se "Rutinmässiga avvikelser " i texten nedan).
De tog stora risker enligt västerländska flygsäkerhetsnormer. Hade en motor stannat i starten hade det gått åt pipan.
Men å andra sidan är det i dag få piloter som någon gång under sin karriär kommer råka ut för motorbortfall under starten, så risken de tog är kanske ändå mindre än den de tar om de åker MC på vägen hemma i Turkiet.

Haverirapporten tar faktiskt upp din frågeställning om varför de tar dessa risker:
Avvikelser från rutiner
Inom flygbranschen, och kanske i synnerhet i charterdelen, sker de flesta avvikelser som ett resultat av orealistiska mål eller produktionsförutsättningar. Som ett resultat av detta kan människor skapa genvägar och/eller egna lösningar för att kunna fullfölja sitt uppdrag. Flertalet av sådana lösningar har ofta sin grund i vilja och motivation att göra ett bra jobb. Mer sällan är sådana handlingar ett resultat av slarv eller försummelse. Man brukar dela in dessa avvikelser i två huvudområden:

Situationsbetingade avvikelser
Avvikelser som uppstår spontant, eventuellt förstärkta av tidsbrist eller hög arbetsbelastning, där människor mot bättre vetande avviker från regler och normer. En stark målinriktning och motivation kan leda till att dessa avvikelser uppstår, där individerna oftast är övertygade om att avvikelsen inte kommer att få några följder eller konsekvenser.

Rutinmässiga avvikelser
Avvikelser som har uppstått bland individer eller grupper, där avvikelsen har blivit ”the normal way to do business”. Dessa avvikelser uppstår när det finns återkommande svårigheter att utföra arbetet och samtidigt följa de procedurer som finns fastlagda. Beteenden av detta slag kan leda till att människor accepterar och normaliserar avvikelser som med tiden kan bli en slags rutin. Avvikelser av detta slag kategoriseras oftast inte som just sådana, utan betraktas mer som nödvändiga inslag i verksamheten för att få arbetet utfört och produktionsmålen uppfyllda.

Organisationsbetingade avvikelser
En tredje form av avvikelse, som ofta förbises, är företagets roll vid balanseringen mellan produktion och säkerhet. Som illustreras i fig.12 ökar säkerhetsriskerna i takt med att produktionsmålen ökas. I ett charterbolag, där marginella operationer tenderar att vara standard, är gränssnittet till avvikelsebetingade operationsområden ofta mycket litet.
Säkerhetsarbetet inom ett flygbolag är inte till avgörande del frågan om att försöka skapa en miljö där det inte begås fel och misstag, utan snarare att på ett effektivt och målmedvetet sätt identifiera och fånga upp avvikelser från den fastlagda standarden inom verksamheten. När produktionsmålen för verksamheten fastställs, är det därför också nödvändigt att definiera hur personella, operationella och tekniska resurser ska utformas för att svara upp till motsvarande säkerhetsnivåer.
Bolaget har alltså gett dem i uppgift att varje vecka utföra en flygning som är omöjligt att genomföra på ett lagligt och säkert sätt utan att planera för mellanlandning. Ett bolag där man rutinmässigt arbetar på det sättet och med myndigheter som ser mellan fingrarna, så har man snart en situation där det upplevs som fullt normalt även av personalen.

Rapporten i sin helhet, samt en liten animering finns här: http://www.havkom.se/nyhetsarkivet.asp?newsID=426

Ursprungligen postat av m99
Och där inkluderas även ett visst irländskt bolag.
Nej, åtminstone inte av säkerhetsmässiga skäl.
I de fall det Irländska bolaget du åsyftar ens planerar in flygningar som är prestandamässigt svåra att genomföra, är jag säker på att de hellre kommer lämna passagerare bakom för att komma ned i rätt startvikt.
Fast det finns andra här i tråden som helt visst kan berätta mer om hur det förhåller sig med den saken.
#1459 2009-09-07, 08:26
pilot
Ursprungligen postat av m99
Och där inkluderas även ett visst irländskt bolag.


I bara augusti i år flög Ryanair 6,9 miljoner passagerare. Alltså nästan hela sveriges befolkning på bara en månad.
Utöver det är Ryanair nu europast största flygbolag.

Jag lämnar det där så får du väl dra en egen slutsatts.
#1460 2009-09-07, 08:31
m99
Ursprungligen postat av ksv

Nej, åtminstone inte av säkerhetsmässiga skäl.
I de fall det Irländska bolaget du åsyftar ens planerar in flygningar som är prestandamässigt svåra att genomföra, är jag säker på att de hellre kommer lämna passagerare bakom för att komma ned i rätt startvikt.
Fast det finns andra här i tråden som helt visst kan berätta mer om hur det förhåller sig med den saken.


Startvikt är en sak däremot så har jag sett så många andra andra tveksamheter runt det bolaget, men det är nog fel tråd att ta upp sådant i.
#1461 2009-09-07, 08:45
m99
Ursprungligen postat av pilot
I bara augusti i år flög Ryanair 6,9 miljoner passagerare. Alltså nästan hela sveriges befolkning på bara en månad.
Utöver det är Ryanair nu europast största flygbolag.

Jag lämnar det där så får du väl dra en egen slutsatts.


Och en del av dessa resenärer i augusti fick enbart en enkel resa, och sedan uppmanades de att lifta hem med regeringsplanet.

Men vad har det med flygsäkerheten att göra?
#1462 2009-09-07, 08:47
TheMouse
Ryan har väl inte haft en enda allvarlig incident?

Jag skulle inte åka med dom ändå, men av helt andra anledningar.
http://www.youtube.com/watch?v=g3so6AJe4UQ
#1463 2009-09-07, 11:38
sleinad
Ursprungligen postat av ksv
Kort och gott; åk inte med bolag från bananrepubliker!

Nu var det visserligen österikiskt på pappret, men i praktiken var både flygplan och personal från turkiska AtlasJet.


AtlasJet ja... för c:a 1,5 år sedan lastade jag en av deras 757 som skulle från Arlanda till Istanbul (eller kanske nån turkisk charterdestination, inte 100% säker).
757 har ju rätt stora marginaler för lastning, både framåt och bakåt, men följande händer.

C:a 300 väskor ska lastas och bolaget vill att alla ska ligga i det bakre lastrummet. För att snabba på processen lite rådgör loadmastern med kapten och CLC (Central Loading Control, de som planerar lastning på flygplanen) och man kommer fram till att det går bra att flytta 90 bagage fram.

När vi fått på cirka 50 väskor kommer AtlasJets representant springande ut på rampen och skriker åt oss att omedelbart sluta. Vi slutar tillfälligt och loadmastern frågar vad som pågor.

Rep: Ni får inte lasta fram!
Lom: Jo men det får vi, vi har fått klart frå..
Rep: NEJ! Ni FÅR inte lasta i fram. Det går inte.
Lom: Fast jag har fått klart från er kapten att jag får det.

Repen ser sig lite om, klättrar upp och kollar i det främre lastutrymmet. Går sedan därifrån, loadmastern går och ropar på CDC igen och de bekräftar lastningsinstruktionen.
Nu kommer repen tillbaka ner på rampen och med sig har en mekaniker.

Rep: Ni får alltså inte lasta i fram, jag har pratat med kapten och han har inte alls godkänt det.
Lom: Okej, då får jag ropa på CDC igen.
Rep: Nej det behöver du inte, du får inte lasta där bara.
Mek: Alltså, man kan inte lasta i fram på ett sånt här flygplan. Det är farligt.
Lom: Farligt?
Mek: Ja. Du förstår, de kan inte lyfta om man lägger för mycket vikt i fram.
Lom: Fast stämmer det verkligen? Jag ska nog ropa på CDC igen (vi lastar MINST två 757 om dagen på Arlanda)
Rep: Jag förbjuder er att lasta fler väskor i fram. De FÅR inte ligga där!

Nu har det gått cirka 20 minuter utan att vi har lastat en enda väska. Vi har totalt c:a 200 väskor kvar. Det är cirka fem minuter kvar till avgång.
Lom ropar på CDC som i sin tur får kontakt med kapten. Han säger att han låter representanten sköta det så länge man håller sig inom reglerna (trots att han själv godkänt den lastinstruktionen tidigare).

Lom frågar nu rep hur vi ska göra, och efter ytterliggare tio minuters diskussion kommer man fram till att de 50 väskor som ligger i fram får ligga kvar och att resten ska läggas bak. Planet blir en dryg halvtimme försenat och lyfter utan några som helst problem, trots 50 väskor i fram.

Fick senare höra av en SAS-mekaniker att AtlasJet ofta gör så, för man vill spara bränsle. Undrar vad förseningen kostade för de istället...

Det lustiga med hela historien är att ett sånt bolag använder just säkerhetsfrågan som anledning för att egentligen vill spara pengar.
#1464 2009-09-07, 15:14
TheMouse
Sparar man inte mest bränsle om man har jämnvikt i planet?
Jag fattade inte riktigt, utveckla gärna.