Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#853 2009-03-10, 23:26
Ursprungligen postat av Ossco
När jag rättar till min syrgasmask så tyckte jag att det luktade rök men det var antagligen inbillning eller för att det var dåligt med syre i kabinen, det underlättade dock inte situationen.


Har för mig att man absolut inte får använda syrgasmaskerna om det brinner.
Syragas + eld = döden...
#854 2009-03-10, 23:34
Mylph
Ursprungligen postat av Alessandro
Går att ta reda på vad det var för flyg om du talar om var och när du flög.


Hur får man reda på detta?
#855 2009-03-10, 23:44
jumpcut
Ursprungligen postat av spoon
Har för mig att man absolut inte får använda syrgasmaskerna om det brinner.
Syragas + eld = döden...


Du kan mycket val ha ratt, men det kommer val inget syre ur dem forran man ryckt i dem? Da borde det val inte vara nagon fara? Det kanns som att jag hellre kan andas och riskera att elden far procentuellt ganska lite extra bransle an att jag ska forsoka halla andan tills elden gjort slut pa allt syre
#856 2009-03-11, 20:59
mr.ipod
I filmen Fight Club så sägs det att när planet är på väg att krascha och maskerna rammlar ner så är det bedövande gas i dom som får passagerarna att somna av... Kan det vara så på riktigt eller måste man uppleva den skrikande paniken hela vägen ner?
#857 2009-03-11, 21:54
ksv
Ursprungligen postat av Ossco
När planet väl är uppe i luften så är allting som vanligt i ungefär en kvart innan det börjar låta som om piloten drar full gas, planet skakar kraftig och lamporna i planet flimrar. Sekunderna efter full gas börjar planet tappa höjd snabbt och syrgasmaskerna faller ner. Jag drar på mig min mask och är övertygad om att vi kommer landa mycket tidigare än planerat.
Maskerna trillar ner automatiskt när kabinens tryckhöjd blir för hög (> 14000 fot), så det kan ha varit något fel på tryckkabinen.

Ursprungligen postat av Ossco
När jag rättar till min syrgasmask så tyckte jag att det luktade rök men det var antagligen inbillning eller för att det var dåligt med syre i kabinen, det underlättade dock inte situationen.
Normalt måste man rycka till i snöret masken sitter i för att den ska börja leverera syre.
Syret kommer då från en kemisk syrgasgenerator som blir ganska varm under processen, så det är normalt att det då luktar lite bränt.

Ursprungligen postat av Ossco
Nu till min fråga till piloterna: Hur vanligt är sånt här/hur illa ute var man egentligen? Vad kan sånt här bero på?
Nu kan det förstås varit något annat tekniskt fel, men berodde det på för lågt lufttryck i kabinen var det allvarligt.
Faran ligger i om piloterna missar vad som sker, fortsätter stiga och tillslut blir medvetslösa av den tunna luften.
Agerar de som man ska, tar de själva på sig syrgasmasker och genast sjunker till en lägre och säker höjd. Görs bara det är det i övrigt ingen fara.

Ursprungligen postat av Biatch
Bror min som jag flög med sa att flygplansstädarna får torka blod i taket efter varje flygning pga att folk inte har bälte och sen kommer i luftgropar...
Men då tillhör du iallafall inte dem som genast sliter av sig säkerhetsbältet så fort skylten släcks?
Det är lika vanligt som onödigt att folk gör det.

Ursprungligen postat av Biatch
Så frågan är, får man ha nån musik på under starten?
Sist fick jag bassning av en flygvärdinna trots "flymode" på mobilen...
Man vill att du ska vara uppmärksam och kunna ta del av instruktioner under start och landning, därför vill man inte att folk sitter inneslutna i sin egen värld och lyssnar på musik. Det är för ditt eget bästa.
#858 2009-03-11, 22:00
Ursprungligen postat av Mylph
Hur får man reda på detta?

Finns hemsidor som talar om det.
#859 2009-03-11, 22:01
Ursprungligen postat av mr.ipod
I filmen Fight Club så sägs det att när planet är på väg att krascha och maskerna rammlar ner så är det bedövande gas i dom som får passagerarna att somna av... Kan det vara så på riktigt eller måste man uppleva den skrikande paniken hela vägen ner?

Varför skulle det vara bedövande gas, vilken syfte fyller det?
Nej, det är fiktion precis som filmen Fight Club.
#860 2009-03-11, 22:02
Ursprungligen postat av spoon
Har för mig att man absolut inte får använda syrgasmaskerna om det brinner.
Syragas + eld = döden...

Som du skall hålla andan hellre? Välj antingen kvävas eller brinna upp, då är nog risken för att kvävas större?
#861 2009-03-12, 12:01
sleinad
Ursprungligen postat av ksv

Men då tillhör du iallafall inte dem som genast sliter av sig säkerhetsbältet så fort skylten släcks?
Det är lika vanligt som onödigt att folk gör det.


Hehe, det där är verkligen roligt med folk som har så jävla bråttom att ställa sig upp. Och jag var ju själv lite lagd åt det hållet, tills jag började jobba med flyget själv och insåg hur långt tid det tar innan dörren faktiskt är öppen och man kommer av

Man vill att du ska vara uppmärksam och kunna ta del av instruktioner under start och landning, därför vill man inte att folk sitter inneslutna i sin egen värld och lyssnar på musik. Det är för ditt eget bästa.


Ah, så det är inte så att motorerna stannar eller GPS:n lägger ner bara för att man har telefonen på och lyssnar på lite musik
Tur att man är van flygare och vet var flytvästen är
#862 2009-03-12, 12:25
Ursprungligen postat av Alessandro
Som du skall hålla andan hellre? Välj antingen kvävas eller brinna upp, då är nog risken för att kvävas större?


Jag svimmar hellre av kvävgasen än brinner upp i en eldboll...

Som sagt syrgas + eld är ingen bra kombination.
#863 2009-03-12, 14:29
Biatch
Ursprungligen postat av ksv


Men då tillhör du iallafall inte dem som genast sliter av sig säkerhetsbältet så fort skylten släcks?
Det är lika vanligt som onödigt att folk gör det.

Man vill att du ska vara uppmärksam och kunna ta del av instruktioner under start och landning, därför vill man inte att folk sitter inneslutna i sin egen värld och lyssnar på musik. Det är för ditt eget bästa.



Sist jag flög satt jag med bälte hela tiden..
Gick inte ens på toa...

Jo jag vet ju att detta är för ens bästa, men jag blir bara mer rädd av det.
Bara för dom står och snackar flygkrascher så kommer det säkert hända lixom..
#864 2009-03-13, 17:15
Tacoritz
Ursprungligen postat av sleinad
Jag satt just och kollade på det nya programmet Stockholm-Arlanda som går på TV3.

Det var...speciellt.
Fanns en hel del jag som anställd på Arlanda reagerade på, bland annat backade en Norwegian 737-800 från gate helt för sig själv. Det var naturligtvis ett klipp på en ankomst som kördes baklänges. Men nu ska inte jag babbla om det.

En av sakerna som hände var att en Lufthansa CRJ fick "komma tillbaka till Arlanda" (jag antar att han inte hade lyft än, men det framgick inte riktigt).
Anledningen var en indikation på att en brandsläckare avfyrats i lastrummet. Det var då snack om någon farlig gas, halogen tyckte jag han sa, som var direkt livsfarlig enligt speakern. Det kan den knappast vara, då brandmannen som sedan öppnade lastrumsluckan inte ens hade gasmask på sig, och bara drog upp luckan utan vidare.
Det visade sig sen att det endast var ett indikationsfel, men nu till min fråga.

Finns det farliga ämnen ombord som kan skada last eller passagerare? Typ vid läckage?
Är väl olika från flygplan till flygplan, men vad gäller för sånt? För det låter ju konstigt att ha en "livsfarlig" gas ombord som kan läcka?

Edit: Programmet kan ses http://www.tv3.se/


Halon heter gasen. Den används för att kväva bränder i motorer eller APU. Jag har aldrig rört en CRJ men behållarna för gasen sitter ofta i stjärten och det är mycket möjligt att den kan finnas i närheten av bagageutrymmena.
http://img162.imageshack.us/img162/2496/halonextinguisher.jpg ser behållarna ut.