Jag har tre stycken frågor:
Swiss, Zurich flygplats, februari i år (kom enorma mängder snö och blåste relativt mycket):
Vi stod vid påstigningen etc, så kom en sån där bil senare och sprutade glykol på planet. Vi åkte senare ut mot startbanan, väl där stod vi still ett bra tag. Sedan kom ytterligare en sån där bil och skulle spruta på mera glykol, förmodligen för att vi stått ett tag vid startbanan.
Frågor:
- Varför fick vi två glykolomgångar, en borde väl räcka även om man blir stående?
- Vi stod vid startbanan 20 min, varför? Dåliga startförhållanden? Det såg dock inte värre ut än när vi väl lyfte. Det var lika mycket snöfall. Vinden?
- Om det var vinden, kan man inte välja att starta från ett annat håll? Eller var man säker på att vinden skulle vända efter ett tag?
Inom Europa har jag främst flygit med SAS, Lufthansa och Swiss. Lufthansa och Swiss i taskiga väderförhållanden, så som kraftigt snöväder. Lufthansa och Swiss verkar dock ha helt olika inflygningsmetoder. Lufthansa slår ner på motorerna och glider sedan in, och ibland hör man att de använder motorn. Swiss däremot vinklar planet ner och det låter som om de gasar på för fullt där framme. Tidsmässigt verkar båda inflygningarna ta lika lång tid, däremot känns det som att Swiss kör ner i 1500km/h medan Lufthansa gör det lugnt och metodiskt i 700-800km/h. Ironiskt nog hade vi en gång varit i Zurich med ett par bekanta (där mannen är SAS-kapten) och när vi då flög hem så sa han att det gick lite väl fort för Swiss under inflygningen, nu höftar jag siffror men tror vi låg på 1200km/h i snöväder och blåst. 1200km/h kan vara fel men det var i alla fall en för hög hastighet, vilket ytterligare fick mig in på tankar att Swiss verkligen kör snabbare ner, även fast det tidsmässigt inte verkar vara någon skillnad.
Sen en tredje:
- Finns det någon korrelation mellan piloter med ung ålder och flygkrascher?
(OBS: jag är inte rädd för Swiss inflygningar, väljer faktiskt helst dom av alla då det är snöperiod, inbillar mig att Swiss är bäst i europa gällande flygningar i dåliga väderförhållande (kraftigt snöfall etc), så ni inte tror det är rena rama skräcken att flyga med Swiss)