Ursprungligen postat av Murder.Inc
Trots att jag inte själv är flygande så är jag väldigt negativ till detta förfarande med inhyrda utländska piloter. Men om man bortser ifrån svenska piloters förståliga rädsla att detta ska accepteras och införas på fler svenska bolag, kan du utveckla på vilket sätt det scenario du pekar på skulle kunna inträffa. Dvs att man tänker på ekonomin före säkerheten.
Nja, det handlar alltså inte om att skydda svenska jobb. Det finns utländska piloter som jobbar i Sverige, liksom många svenska piloter jobbar som utomlands.
Inte heller att man ibland har temporärt kontraktsanställda i ett bolag (t.ex. om man behöver instruktörer på en ny flygplanstyp) är något konstigt.
Men när ett bolag avskedar samtliga piloter och erbjuder dem att skaffa f-skattsedel och återkomma för att eventuellt teckna korttidskontrakt, är det annorlunda.
Om man bortser ifrån att det rent arbetsmarknadspolitiskt är ett trist sätt att kringgå normala anställningsregler, semesterhantering, föräldraledighet, pensionsinbetalningar mm, handlar det främst om att det skapar en säkerhetsmässigt farlig situation.
Som jag bl.a.
berättat om här, handlar en pilots arbetsuppgifter inte främst om att fysiskt köra ett fordon, utan snarare om ett ständigt flöde av beslut och ställningstaganden.
Ett mycket stort ansvar läggs på befälhavaren som traditionellt kunnat arbeta med hög integritet. Flygbolagen tänjer ofta gränserna så långt det går inom regelverket och många beslut man tar som befälhavare kan snabbt bli kostsamma.
För att en flygolycka ska ske krävs att en hel kedja av saker går fel. Anledningen till detta är den stora redundans som finns inbyggt både i system och rutiner.
Man kan som kapten förstås tulla på gränserna och komma undan med det ganska länge, men då har man tagit bort en av de viktiga säkerhetsbarriärerna som gjort flyget så säkert!
Och det förekommer tyvärr flygbolag med dålig säkerhetskultur, där piloterna regelmässigt pressas att tänja gränserna. Exempel på det här:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/svenskar-nara-flygkrasch-1.945684
Läser man
haverikommissionens rapport framgår det att personalen på flygplatsen höll andan varje gång det bolaget skulle starta, eftersom de visste att de höll på att riva med sig banljusen. Ändå skulle vi komma svindlande nära vad som kunnat bli Sveriges värsta flygkatastrof, innan det uppmärksammades.
Trots att det var olika piloter varje vecka, bröts det uppenbarligen regelbundet mot olika regler. Hade de fått motorbortfall vid en sådan start att alla omkommit.
Det korrekta hade förstås varit att inför en sådan Turkietflygning planera in en mellanlandning, men då hade den linjen knappast gått ihop ekonomiskt.
Skapar man en situation där kaptenerna i ett bolag ständigt lever med kniven mot strupen och har ett "anställningskontrakt" som ständigt ska förnyas, är risken stor att det blir en företagskultur där man tullar på gränserna.
Det är alltså oerhört viktigt att man som befälhavare ska kunna känna sig trygg i att kunna fatta de nödvändiga besluten utan att riskera stå utan jobb nästa vecka.