Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2425 2010-10-21, 23:06
Filhe1337
Tack för en Väldigt bra tråd!
Tänkte bara fråga det stälmer väl inte att ryanair vill ta bort andrapiloten och köra med en pilot för att spara pengar??:o
Sen hur är kefalonias (grekland) flygplats att landa på? Ska dit i sommar och är rädd för att det är en väldigt liten flygplats.
#2426 2010-10-21, 23:14
Det är en skillnad på att man uttalat sig och sagt att man skulle vilja mot att man får och kommer kunna göra det inom vår livstid. Så det är inget du behöver oroa dig för


Kefalonia ser ut att vara samma stuk som t.ex. Skavsta, Säve, Kronoberg, Jönköping, Umeå, Sundsvall och en massa andra flygplatser runtom i Sverige och världen. Dom har nästan 2500 meter bana av asfalt, så det är nog inget att oroa sig för det heller


Något att tänka på är att små flygplatser är ofta en landningsbana, en taxiväg och en platta. Men det är då för att man inte har så mycket trafik och det kostar en massa pengar att bygga fler taxivägar, så då struntar man i dom och taxar med "banan tillbaka" (backtrack) istället. Sparar pengar och funkar precis lika bra när man inte har mycket trafik.
#2427 2010-10-21, 23:33
ksv
Ursprungligen postat av Filhe1337
Tänkte bara fråga det stälmer väl inte att ryanair vill ta bort andrapiloten och köra med en pilot för att spara pengar??:o
Nej, det är bara ett i raden av PR-trick för att få tidningsrubriker.
Dels är flygplanen inte byggda för att flygas av en pilot (även om det i nödfall går) och dels är det inte lagligt.

Ursprungligen postat av Filhe1337
Sen hur är kefalonias (grekland) flygplats att landa på? Ska dit i sommar och är rädd för att det är en väldigt liten flygplats.
Jag har landat där några gånger och det är inget speciellt med den.
Den är visserligen omgiven av en del hög terräng, med så är fallet med de flesta Grekiska flygplatser.
#2428 2010-10-22, 07:50
Filhe1337
Ok tack för svaren!
#2429 2010-10-22, 16:08
Filhe1337
Ursprungligen postat av carrotcake

Är hemma nu igen, flög med SAS det kändes tryggt tyckte jag. En sak funderade jag dock på. Från Barcelona-Köpenhamn flög vi en CBR 900, denna maskin hade "borrmaskin" ljudet som jag förstått har med vingklaffar att göra? Från Köpenhamn till Göteborg flög jag en Airbus, vet ej modell. Detta plan lät dock illa som fasen. Ett sågande ljud, högt som bara den. Lät inget vidare alls...


Här kan till och med jag svara med att du tog fel på modell eftersom jag äger en honda cbr 900 och det är en mc
#2430 2010-10-22, 16:23
CRJ är det nog som menas.
#2431 2010-10-22, 16:24
Ursprungligen postat av Filhe1337
Tack för en Väldigt bra tråd!
Tänkte bara fråga det stälmer väl inte att ryanair vill ta bort andrapiloten och köra med en pilot för att spara pengar??:o
Sen hur är kefalonias (grekland) flygplats att landa på? Ska dit i sommar och är rädd för att det är en väldigt liten flygplats.

Klart dom vill, det är en stor besparing, fast det är ej tillåtet.
#2432 2010-10-25, 23:27
takasutra
Hej!
Vill först och främst ge lite positiv kritik, sjukt bra initiativ.

Även jag har ett litet obehag för att flyga, och under en bilresa idag kom jag på en liten fundering;
Land & startbanor, finns det någon form av värmeslinga under? Eller finns risken för halka på banan?
Är jag helt ute och cyklar?

Flyger till Girona, Spanien i december, ute i väldigt god tid!

Tack på förhand.
#2433 2010-10-26, 00:00
ksv
Ursprungligen postat av takasutra
Land & startbanor, finns det någon form av värmeslinga under? Eller finns risken för halka på banan?
Har kan du läsa lite om hur det går till på en av världens främsta flygplatser när det gäller kapacitet att hålla rullbanorna användbara i snöoväder: http://www.arlanda.se/sv/Information--tjanster-till/Press/Bra-att-veta/S...

Man plogar, borstar och slungar iväg snön. Då flygplanen skulle må dåligt i längden av vanligt vägsalt använder man sig av en speciell vätska istället.

Därefter åker en specialutrustad bil ut och mäter friktionen på olika delar av banan.
Det här bromsvärdet förmedlas sedan till piloterna, som med hjälp av tabeller kan avgöra om det med bibehållna säkerhetsmarginaler går att starta och landa.
#2434 2010-10-26, 02:18
Ursprungligen postat av takasutra
Hej!
Vill först och främst ge lite positiv kritik, sjukt bra initiativ.

Även jag har ett litet obehag för att flyga, och under en bilresa idag kom jag på en liten fundering;
Land & startbanor, finns det någon form av värmeslinga under? Eller finns risken för halka på banan?
Är jag helt ute och cyklar?

Flyger till Girona, Spanien i december, ute i väldigt god tid!

Tack på förhand.

Klart det finns risk för halka, värmeslinga tvivlar jag på är en bra lösning, tänk vilka krafter det är när en
B747:a eller A380:a gör en hård landning.
#2435 2010-10-26, 10:21
carrotcake
Ursprungligen postat av Filhe1337
Här kan till och med jag svara med att du tog fel på modell eftersom jag äger en honda cbr 900 och det är en mc


Jo det blev jag upplyst om i tråden för ungefär ett år sen
#2436 2010-10-26, 13:27
takasutra
Ursprungligen postat av ksv
Har kan du läsa lite om hur det går till på en av världens främsta flygplatser när det gäller kapacitet att hålla rullbanorna användbara i snöoväder: http://www.arlanda.se/sv/Information--tjanster-till/Press/Bra-att-veta/S...

Man plogar, borstar och slungar iväg snön. Då flygplanen skulle må dåligt i längden av vanligt vägsalt använder man sig av en speciell vätska istället.

Därefter åker en specialutrustad bil ut och mäter friktionen på olika delar av banan.
Det här bromsvärdet förmedlas sedan till piloterna, som med hjälp av tabeller kan avgöra om det med bibehållna säkerhetsmarginaler går att starta och landa.


Tack för det snabba svaret!
Men, som pilot, känner man av att det är halt? Att man inte får stamma balans?

När man kör bil och det är halt märker man det någorlunda fort, är det samma med flygplan?