Ursprungligen postat av Alessandro
Klart det finns risk för halka, värmeslinga tvivlar jag på är en bra lösning, tänk vilka krafter det är när en
B747:a eller A380:a gör en hård landning.
Problemet är snarare att det skulle gå åt enorma mängder energi för att värma upp 150000 kvadratmeter betong (per bana) tillräckligt för att smälta is när det är -20 ute.
Ursprungligen postat av takasutra
Men, som pilot, känner man av att det är halt? Att man inte får stamma balans?
När man kör bil och det är halt märker man det någorlunda fort, är det samma med flygplan?
Ja visst. Bromsar man hårt känner man när de låsningsfria bromsarna börjar arbeta.
Det man som pilot är intresserad av är främst:
1. att man vid start ska kunna få stopp om man får motorbortfall i så tidigt skede att man inte kan fortsätta och lyfta.
2. att man vid landning kan få stopp med erforderlig säkerhetsmarginal.
Sådant är olika för olika flygplanstyper och dessutom beroende av ett antal faktorer som t.ex. flygplanets massa. Tack vare att man på förhand kan få veta banans aktuella friktionsvärde, kan man på så sätt försäkra sig om att alltid ha tillräckliga säkerhetsmarginaler även när det är vinterväder.