Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2437 2010-10-26, 16:11
ksv
Ursprungligen postat av Alessandro
Klart det finns risk för halka, värmeslinga tvivlar jag på är en bra lösning, tänk vilka krafter det är när en
B747:a eller A380:a gör en hård landning.
Problemet är snarare att det skulle gå åt enorma mängder energi för att värma upp 150000 kvadratmeter betong (per bana) tillräckligt för att smälta is när det är -20 ute.

Ursprungligen postat av takasutra
Men, som pilot, känner man av att det är halt? Att man inte får stamma balans?

När man kör bil och det är halt märker man det någorlunda fort, är det samma med flygplan?
Ja visst. Bromsar man hårt känner man när de låsningsfria bromsarna börjar arbeta.

Det man som pilot är intresserad av är främst:
1. att man vid start ska kunna få stopp om man får motorbortfall i så tidigt skede att man inte kan fortsätta och lyfta.
2. att man vid landning kan få stopp med erforderlig säkerhetsmarginal.

Sådant är olika för olika flygplanstyper och dessutom beroende av ett antal faktorer som t.ex. flygplanets massa. Tack vare att man på förhand kan få veta banans aktuella friktionsvärde, kan man på så sätt försäkra sig om att alltid ha tillräckliga säkerhetsmarginaler även när det är vinterväder.
#2438 2010-10-26, 18:11
Ursprungligen postat av ksv
Problemet är snarare att det skulle gå åt enorma mängder energi för att värma upp 150000 kvadratmeter betong (per bana) tillräckligt för att smälta is när det är -20 ute.

Ja visst. Bromsar man hårt känner man när de låsningsfria bromsarna börjar arbeta.

Det man som pilot är intresserad av är främst:
1. att man vid start ska kunna få stopp om man får motorbortfall i så tidigt skede att man inte kan fortsätta och lyfta.
2. att man vid landning kan få stopp med erforderlig säkerhetsmarginal.

Sådant är olika för olika flygplanstyper och dessutom beroende av ett antal faktorer som t.ex. flygplanets massa. Tack vare att man på förhand kan få veta banans aktuella friktionsvärde, kan man på så sätt försäkra sig om att alltid ha tillräckliga säkerhetsmarginaler även när det är vinterväder.

Jo, det går åt lite el på en flygplats. Förresten hur gick det med elavisning som det fanns någon flygplats,
stora bågar som flygplanen skulle åka igenom.
#2439 2010-10-26, 19:53
pilot
edit: fel post.
#2440 2010-10-26, 20:13
ksv
Ursprungligen postat av Alessandro
Jo, det går åt lite el på en flygplats. Förresten hur gick det med elavisning som det fanns någon flygplats,
stora bågar som flygplanen skulle åka igenom.
Ja, Gardemoen installerade ju dyr utrustning för infraröd avisning för några år sedan, men det blev totalt fiasko.
#2441 2010-10-26, 20:25
callas300
Ursprungligen postat av ksv
Ja, Gardemoen installerade ju dyr utrustning för infraröd avisning för några år sedan, men det blev totalt fiasko.


Blev den anläggningen för dyr att använda eller fungerade det helt enkelt inte som planerat?
Vad använder man istället för salt på banan?
#2442 2010-10-26, 20:26
Ursprungligen postat av callas300
Blev den anläggningen för dyr att använda eller fungerade det helt enkelt inte som planerat?
Vad använder man istället för salt på banan?

http://arsred.lfv.se/upload/G%C3%B6teborg/PDF/milj%C3%B6/Avisningsregler.pdf
#2443 2010-10-26, 20:31
callas300


Tack! Utförligare kunde det inte bli!
#2444 2010-10-26, 22:34
bijjer


Fast det där gäller för avisning av flygplan. Vid avisning av rullbanor är det mestadels mekanisk avisning, dvs. plogar och sopar.

Halkbekämpning av bansystem
För att hålla rullbana och taxningsbanor fria från is sker i huvudsak mekanisk halkbekämpning. Det sker med hjälp av fältfordon utrustade med stålborstar och blåsaggregat, så kallade Plog Sop Blås-maskiner (PSB-maskiner). Halkbekämpning av banan sker även med kemiska avisningsmedel. Fram till vintersäsong 1992/1993 användes urea för halkbekämpning. Ur miljösynpunkt ersattes det med acetatsalter. I undantagsfall kan urea användas. Det sker endast när det är mycket svåra väderleksförhållanden (exempelvis vid underkylt regn), när inget annat hjälper. I början av vintersäsongen 2005/2006 bytte LFV banavisningsmedel till formiatbaserade produkter, som ur miljösynpunkt är mer lättnedbrytbara än acetater.




Här är ett utdrag från hur Bromma flygplats hanterar avisning av rullbanan. På andra ställer förekommer andra metoder, bl.a. sandas banor på vissa håll. Urea används relativt regelbundet på militära flygplatser vad jag har förstått, om det inte ändrats sista åren.
#2445 2010-10-26, 23:40
gudadottir
Jag har cirka 20flygresor i ryggen, men ändå är jag otroligt rädd.
Nu ska ja flyga med Ryanair inom en vecka, är deras säkerhet i skick?
Och det händer aldrig olyckor i europa, men jag är bergsäker på att jag kommer va med på den första.
Gud va det är jobbigt att flyga.:|
#2446 2010-10-27, 09:41
pilot
Ursprungligen postat av gudadottir
Jag har cirka 20flygresor i ryggen, men ändå är jag otroligt rädd.
Nu ska ja flyga med Ryanair inom en vecka, är deras säkerhet i skick?
Och det händer aldrig olyckor i europa, men jag är bergsäker på att jag kommer va med på den första.
Gud va det är jobbigt att flyga.:|



Du kan känna dig 100% säker ombord på ett Ryanair flygplan. Det kan jag lova.

Att dom sen kommer ta 5euro för en dricka är en helt annan femma
#2447 2010-10-27, 18:29
Ursprungligen postat av gudadottir
Jag har cirka 20flygresor i ryggen, men ändå är jag otroligt rädd.
Nu ska ja flyga med Ryanair inom en vecka, är deras säkerhet i skick?
Och det händer aldrig olyckor i europa, men jag är bergsäker på att jag kommer va med på den första.
Gud va det är jobbigt att flyga.:|

Det händer olyckor överallt, Ryanair har ingen dödsolycka på sitt samvete.
#2448 2010-10-27, 19:46
Filhe1337
Ursprungligen postat av carrotcake
Jo det blev jag upplyst om i tråden för ungefär ett år sen


Hahah oj såg inte att det var så länge sen