Ursprungligen postat av Bjurra
Ber om ursäkt om frågan redan ställts men hur tät dimma kan det ligga innan flygplatsen stänger för start och landning?
Det beror huvudsakligen på vilka inflygningshjälpmedel flygplatsen är utrustad med.
De flesta flygplatser i Västeuropa är utrustad med
ILS.
Då fungerar det så att man stabiliserar sig ungefär två mil ut från flygplatsen i banans förlängning och följer sedan mycket exakta radiosignaler som ger information om läget både sidledes och vertikalt.
För att få påbörja en sådan inflygning krävs en molnhöjd på minst 200 fot (60 meter) och sikt på 550 meter
RVR. Det senare betyder att man ska kunna se banans högintensiva ljus på 550 meters avstånd, vilket innebär en meteorologisk sikt på kanske 300 meter dagtid.
Först om banan har den utrustningen och rapporterat väder ligger över dessa värden får man försöka. Ser man inte banan på 60 meters höjd
måste man avbryta och göra en missed approach.
Flygplatser som t.ex. Arlanda är utrustade för landning i ännu sämre väder, s.k.
ILS kategori III B.
Då finns ingen beslutshöjd och alltså inget krav på att se banan innan man landar. Enda som behövs är ett uppmätt RVR på 75 meter, vilket i princip är detsamma som nollsikt.
ILS cat IIIb utförs alltid som autoland. För att få utföra en sådan landning krävs dels att flygplanet är utrustat och certifierat för det, att flygbolaget har tillstånd, samt att båda piloterna tränats i detta senaste halvåret.
Ursprungligen postat av Bjurra
Jag frågar med anledning av Linate och Smolensk.
I Smolensk fanns ingen ILS, utan enbart
NDB.
Då man i princip bara har en visare som pekar mot flygplatsen och helt saknar vertikala hjälpmedel, blir kravet istället att sikten måste bara mycket högre samt en avsevärt högre beslutshöjd. Här blir man alltså tvungen göra en missed approach innan man ens kommer i närheten av marken, vilket gör att man inte kommer ner om molnbasen är särskilt låg.
I fallet med polackerna verkar de ha brutit mot detta och fortsätt ner under minimihöjden, pressade av en full flygvapenchef i cockpit.