Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2641 2011-01-04, 23:43
bijjer
Ursprungligen postat av Cliffak
Råkade ut för något "intressant" i morse. Flygvärdinnan ropade ut att "tyvärr har vattnet frusit, så det blir inget kaffe eller te". Precis vad man vill höra klockan 6 på morgonen. Visserligen var det 14 minus på Arlanda i morse, men är inte planen uppvärmda när de står vid en gate över natten (för jag antar att piloterna inte behöver skrapa rutor ? Rent spontant kan man ju tycka att vattensystemet riskerar att frysa sönder annars.

För övrigt två kvinnliga piloter på den flighten, lär väl vara rätt ovanligt?


Vattenledningarna är inte uppvärmda när det inte är någon ström igång i flygplanet. Därför ska man tömma vattnet inför ett längre stopp med minusgrader ute (helst alltid då man gärna har färskt vatten i systemet). Glöms det bort är det förstås risk att vattnet fryser och det händer då och då. Alternativt har man tömt vattnet men inte fått ut allt vatten och det har ändå frusit någonstans.

Vid kallt väder kopplar man på en värmare till planet som sprutar in varmluft i kabinen, men den värmer ju inte vattenledningar och dylikt, och det ska ju egentligen inte behövas heller.
#2642 2011-01-05, 23:34
Klemets
Hm. Såg just ett avsnitt av Air Crash Investigations som handlade om att ett Fokkerplan inte lyckades lyfta pga av is på vingarna.

Det jag undrar är hur det funkar, även om vingarna är isfria under starten så kommer ju planet upp där det är riktigt kallt, och varför fryser det inte på vingarna då? Är det för att hastigheten är för hög så eventuell is direkt flyger av vingen?
#2643 2011-01-05, 23:58
ksv
Ursprungligen postat av Klemets
Det jag undrar är hur det funkar, även om vingarna är isfria under starten så kommer ju planet upp där det är riktigt kallt, och varför fryser det inte på vingarna då? Är det för att hastigheten är för hög så eventuell is direkt flyger av vingen?
Isen sublimerar och försvinner när man kommer upp på höjd där det är kallt.
#2644 2011-01-06, 00:05
Rickenbacker69
Plus att luften i allmänhet är ganska torr på höjd, så det är främst risk för isbildning om man flyger genom moln. Och då har nästan alla moderna passagerarplan avisningsutrustning, som värmer vingframkanten.
#2645 2011-01-06, 14:24
TheMouse
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Plus att luften i allmänhet är ganska torr på höjd, så det är främst risk för isbildning om man flyger genom moln. Och då har nästan alla moderna passagerarplan avisningsutrustning, som värmer vingframkanten.


Ja eller blåser upp den, eller sprutar avisningsvätska. Finns massa olika lösningar.
#2646 2011-01-06, 14:27
TheMouse
Ursprungligen postat av ksv
Isen sublimerar och försvinner när man kommer upp på höjd där det är kallt.


Ett klockrent vardags exempel på detta(fast tvärt om) är ju när man står och skrapar rutorna på morgonen trots att det inte regnat.
#2647 2011-01-06, 14:31
FetFulElak
Hur är det... använder man enbart pitotrör för att avläsa hastighet, eller använder ni GPS (eller liknande)? Finns det plan med vajrar, eller är alla plan idag fly-by-wire? Räddar man ett plan som drabbas av "kallrasturbulens" under inflygning?
#2648 2011-01-06, 15:41
Ursprungligen postat av FetFulElak
Hur är det... använder man enbart pitotrör för att avläsa hastighet, eller använder ni GPS (eller liknande)? Finns det plan med vajrar, eller är alla plan idag fly-by-wire? Räddar man ett plan som drabbas av "kallrasturbulens" under inflygning?

Nej, finns många plan som inte är fly-by-wire, FBW. T.ex B737 som är bland dom vanligaste passagaerarflygen har det inte.
#2649 2011-01-06, 15:54
Ursprungligen postat av FetFulElak
Hur är det... använder man enbart pitotrör för att avläsa hastighet, eller använder ni GPS (eller liknande)? Finns det plan med vajrar, eller är alla plan idag fly-by-wire? Räddar man ett plan som drabbas av "kallrasturbulens" under inflygning?


GPS kan bara tala om hur fort man rör sig över marken, medan pitotrören talar om hur fort man rör sig genom lufthavet (dvs det man får reda på är luftens hastighet över vingarna, väldigt förenklat).
#2650 2011-01-06, 16:53
FetFulElak
Ursprungligen postat av Cliffak
GPS kan bara tala om hur fort man rör sig över marken, medan pitotrören talar om hur fort man rör sig genom lufthavet (dvs det man får reda på är luftens hastighet över vingarna, väldigt förenklat).

Men det skulle väl inte vara svårt att göra ett program som gör om groundspeed till airspeed (och tar hänsyn till vindmotstånd etc)?
#2651 2011-01-06, 16:57
SilentVictory
Ursprungligen postat av FetFulElak
Men det skulle väl inte vara svårt att göra ett program som gör om groundspeed till airspeed (och tar hänsyn till vindmotstånd etc)?

Det finns något som kallas TAS (True Airspeed) vilket gör precis det du tänker på.
Alla flygplan har inte den möjligheten att få TAS uträknat automatiskt.
Utan det är i princip bara större passagerarflygplan som har det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/True_Airspeed

Sen har vi IAS (Indicated Airspeed) vilket är farten på fartyget genom luften.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Indicated_AirSpeed

Sen har vi GS (Groundspeed) vilket är hastigheten över marken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ground_speed
#2652 2011-01-06, 17:49
LurifaxFlix
http://flightaware.com/live/flight/UAL908/history/20110106/0018Z/KORD/EHAM

Hur kommer det sig att dom får köra så pass mycket ur kurs? Det är ju inte lite heller, en kurs är väl satt för att följas och inte flyga 400km brevid den?