Ursprungligen postat av tjenafan
1. Sovande piloter. Vad händer om piloter fortfarande sover när man ska landa?
Autopiloten fortsätter med det som är inprogrammerat i FMC:n.
Förmodligen något som slutar i ett holding, som fallet var vid den tragiska
Helios-olyckan.
Ursprungligen postat av tjenafan
2. Piloter! Någon av er har varit på dessa?
Madeira har man ju varit på några gånger, även på den gamla goda tiden när det endast var en 1600-metersbana.
Men rubriken "Top 10 Most Dangerous Airports To Land" är både löjlig och missvisande.
Funchal är förvisso än idag en viss utmaning, liksom liknande flygplatser i kraftigt kuperad terräng, men de flesta i listan där är helt vanliga flygplatser.
Ett populärt resmål från Sverige som däremot hör hemma högt upp i listan bland "utmanande" flygplatser, är grekiska Samos.
Ursprungligen postat av svampdamp
Hur funkar crossfeed på tvåmotoriga flygplan? Och är varje motor på flygplanet oberoende av den andra dvs att de körs på olika system så ett motorbortfall inte kan drabba den andra motorn.
Pratar vi om trafikflygplan, så är hela systemet designat kring idén att varje motor enskilt ska kunna försörja alla system.
Varje motor svarar alltså för en elgenerator, en hydraulpump osv, kapabel att generera hela systemets behov.
Ursprungligen postat av svampdamp
Vad finns det för olika faktorer som kan göra så att man får dual engine failiure?
Soppatorsk.
På senare år har vi även haft ett par händelser med massiva birdstrikes.