Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2785 2011-03-06, 18:07
Coolcitte
Satt och kollade på flygradar.nu/goteborg.php och ser "AF106 - Air France - Charles De Gaulle - Guangzhou (Kina)" i en A320. I loggen verkar det som att dom alltid flyger med en A320. Hur är det ens möjligt? Planet borde inte kunna flyga så långt, och vem skulle vilja sitta inklämd i ett så litet flygplan så länge?
#2786 2011-03-06, 19:16
Ursprungligen postat av Coolcitte
Satt och kollade på flygradar.nu/goteborg.php och ser "AF106 - Air France - Charles De Gaulle - Guangzhou (Kina)" i en A320. I loggen verkar det som att dom alltid flyger med en A320. Hur är det ens möjligt? Planet borde inte kunna flyga så långt, och vem skulle vilja sitta inklämd i ett så litet flygplan så länge?


Det är med största sannolikhet fel i databasen, dvs flightinformationen som någon lagt in på flygradar stämmer inte.
#2787 2011-03-06, 20:15
tjenafan
1. Sovande piloter. Vad händer om piloter fortfarande sover när man ska landa?


2. Piloter! Någon av er har varit på dessa?

http://www.wonders-world.com/2010/06/top-10-most-dangerous-airports-to-land.html
#2788 2011-03-07, 15:21
Powerless1
Ursprungligen postat av Coolcitte
Satt och kollade på flygradar.nu/goteborg.php och ser "AF106 - Air France - Charles De Gaulle - Guangzhou (Kina)" i en A320. I loggen verkar det som att dom alltid flyger med en A320. Hur är det ens möjligt? Planet borde inte kunna flyga så långt, och vem skulle vilja sitta inklämd i ett så litet flygplan så länge?

Flygningen hette ju AF102 den 6 mars i "verkligheten" så nånting är fel hos flightradar:

http://www.flightstats.com/go/FlightStatus/flightStatusByFlight.do?airli...
#2789 2011-03-07, 16:44
Coolcitte
Ursprungligen postat av Powerless1
Flygningen hette ju AF102 den 6 mars i "verkligheten" så nånting är fel hos flightradar:

http://www.flightstats.com/go/FlightStatus/flightStatusByFlight.do?airli...


Tänkte väl att det måste vara något fel
Får flygledarna upp samma information på sina skärmar?
#2790 2011-03-07, 17:16
Ursprungligen postat av Coolcitte
Tänkte väl att det måste vara något fel
Får flygledarna upp samma information på sina skärmar?


Nej, de får naturligtvis upp den riktiga informationen, och har förmodligen tillgång till hela färdplanen om de skulle behöva den. Transpondern skickar inte ut avreseort/destination utan det är flightradar själva som skapat en databas med den informationen utifrån flightnummer.
#2791 2011-03-08, 19:14
Problem med ATC i Calcutta (Kolkata), maste vara ovanligt i en sa stor stad?
http://timesofindia.indiatimes.com/city/kolkata-/15-flights-on-hold-at-K...
#2792 2011-03-08, 21:29
raol
Ursprungligen postat av Powerless1
Flygningen hette ju AF102 den 6 mars i "verkligheten" så nånting är fel hos flightradar:

http://www.flightstats.com/go/FlightStatus/flightStatusByFlight.do?airli...

Flightradar har problem ibland när callsign skiljer sig från flightnummer. Man har numera börjat använda callsigns med siffror och bokstäver blandade i istället för att använda flightnumret, för att minska risken för göra radioanropen tydligare och minska risken för förväxlingar mellan olika flygplan.

I dessa fall blir ibland flightnumret fel, jag vet inte riktigt om det är flightradar som mappar callsign till flightnummer fel, eller om planets ADS-B transponder sänder ut ett felaktigt flightnummer.

T.ex. AF1063 brukar ankomma med callsign AF106J, flightradar får då flightnumret till AF106 istället för AF1063
#2793 2011-03-11, 20:21
svampdamp
Hur funkar crossfeed på tvåmotoriga flygplan? Och är varje motor på flygplanet oberoende av den andra dvs att de körs på olika system så ett motorbortfall inte kan drabba den andra motorn. Vad finns det för olika faktorer som kan göra så att man får dual engine failiure?
#2794 2011-03-11, 22:11
Powerless1
Ursprungligen postat av svampdamp
Hur funkar crossfeed på tvåmotoriga flygplan? Och är varje motor på flygplanet oberoende av den andra dvs att de körs på olika system så ett motorbortfall inte kan drabba den andra motorn. Vad finns det för olika faktorer som kan göra så att man får dual engine failiure?
Det normala är ju att varje motor lever sitt eget liv.

Men ibland hittar man på andra lösningar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Breguet_941#Specifications_.28941S.29

Här var alla motorer ihopkopplade, så om man fick motorbortfall på en motor så fortsatte alla fyra propellrarna att fungera. Ganska smart, men dyrt..
#2795 2011-03-11, 23:18
svampdamp
Ursprungligen postat av Powerless1
Det normala är ju att varje motor lever sitt eget liv.

Men ibland hittar man på andra lösningar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Breguet_941#Specifications_.28941S.29

Här var alla motorer ihopkopplade, så om man fick motorbortfall på en motor så fortsatte alla fyra propellrarna att fungera. Ganska smart, men dyrt..


Du svarade ju inte direkt på min fråga Nu pratar vi även om moderna flygplan, 737, 767, A320 osv
#2796 2011-03-12, 00:52
ksv
Ursprungligen postat av tjenafan
1. Sovande piloter. Vad händer om piloter fortfarande sover när man ska landa?
Autopiloten fortsätter med det som är inprogrammerat i FMC:n.
Förmodligen något som slutar i ett holding, som fallet var vid den tragiska Helios-olyckan.

Ursprungligen postat av tjenafan
2. Piloter! Någon av er har varit på dessa?
Madeira har man ju varit på några gånger, även på den gamla goda tiden när det endast var en 1600-metersbana.

Men rubriken "Top 10 Most Dangerous Airports To Land" är både löjlig och missvisande.
Funchal är förvisso än idag en viss utmaning, liksom liknande flygplatser i kraftigt kuperad terräng, men de flesta i listan där är helt vanliga flygplatser.
Ett populärt resmål från Sverige som däremot hör hemma högt upp i listan bland "utmanande" flygplatser, är grekiska Samos.


Ursprungligen postat av svampdamp
Hur funkar crossfeed på tvåmotoriga flygplan? Och är varje motor på flygplanet oberoende av den andra dvs att de körs på olika system så ett motorbortfall inte kan drabba den andra motorn.
Pratar vi om trafikflygplan, så är hela systemet designat kring idén att varje motor enskilt ska kunna försörja alla system.
Varje motor svarar alltså för en elgenerator, en hydraulpump osv, kapabel att generera hela systemets behov.

Ursprungligen postat av svampdamp
Vad finns det för olika faktorer som kan göra så att man får dual engine failiure?
Soppatorsk.
På senare år har vi även haft ett par händelser med massiva birdstrikes.