Ursprungligen postat av Slabby
Ang dimma så ska det vara extremt tät dimma för att CAT III behövs utnyttjas, i vanliga fall så folk i allmänhet tycker att dimman är ovanligt/extremt tät behövs inte mer än CAT II.
CAT II är så tät dimma att de flesta nog skulle dra sig för att köra bil.
Totalt sett har jag under min karriär bara gjort en fåtal landningar där det varit sämre än CAT I.
Förmodligen kommer jag aldrig landa i så tät dimma att CAT III blir aktuellt. Däremot tränar vi det regelbundet i simulator.
Här är ett filmklipp där det faktiskt verkar vara CAT IIIb:
http://www.youtube.com/watch?v=Fe_pEK_kRVw&feature=related
När rösten säger "50" är flygplanet på 50 fot (15 meter) över marken och har redan kommit in över bantröskeln.
Ungefär samtidigt som huvudställen tar mark börjar man skymta banans centerljus. Märk väl att ljusen man ser är kraftiga riktade strålkastare.
Bankantljusen ser man överhuvudtaget inte, vilket förstås kommer göra det till en intressant övning att hitta rätt taxibana och dessutom ta sig till en gate.
Det finns gott om klipp på youtube där det felaktigt hävdas att det är CATIIIb, men det här klippet illustrerar väl hur dålig sikt det går att landa i.
Landning i så dålig sikt sker alltid med autoland. Kaptenen tittar ut, sitter med händerna på kontrollerna och är redo att initiera en go-around vid minsta tecken på att något är fel. Styrmannen tittar på instrumenten och ska ropa "Go-around!" om han/hon ser något fel.
Ursprungligen postat av Slabby
Dimma i allmänhet är inget jag skulle säga är en flygrisk, dock har jag enbart erfarenhet av större flygplatser i Sverige.
Nej, dimma i sig orsakar inga flygolyckor.
Ursprungligen postat av Potatisskalar1
Har för mig att jag läste att du flyger charter för fritidsresor?
Det har åtminstone inte jag skrivit isåfall.
Ursprungligen postat av returned
hur kommer det sig att a330-300 och b767-300 lyfter med fem min mellanrum från Landvetter. Men a330 kommer fram cirka 30 min snabbare. Flyger man så mycket fortare med det eller har man olika rutter?
Det är möjligt att A330 har något högre marshfart.
Men även med samma typ kan det skilja mellan olika bolag hur snabbt man flyger. Nu för tiden när bränslet är dyrare, flyger de flesta bolag med något lägre marshfart jämfört med för 10 år sedan.
Ursprungligen postat av returned
Kan en Boeing pilot landa en Airbus? Menar på snarlika som a330 och 767? Eller som pilot en 737 mot en a320?
Bra fråga.
Själv har jag bara flugit olika Boeing-modeller, men de som flugit båda säger att det går rätt snabbt att bli van vid att flyga med sticka istället.