Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1465 2009-09-07, 21:51
pilot
Ursprungligen postat av m99
Och en del av dessa resenärer i augusti fick enbart en enkel resa, och sedan uppmanades de att lifta hem med regeringsplanet.

Men vad har det med flygsäkerheten att göra?


Ja eftersom det här är en flygsäkerhetstråd trodde jag i min naivitet att när du skrev att man inte ska flyga med Ryanair att det skulle bero på bristande säkerhet.

Min poäng var att Ryanair är europast största flygbolag och dom transporterar som sagt nästan hela sveriges befolkning på en månad. Det borde ge lite perspektiv över det hela.

Sen förstår jag att folk inte vill flyga med Ryanair av helt andra anledning. Man kan inte jämföra mcdonalds med en lyxresturang. Visst att du blir mätt på båda men det är helt olika saker ändå.
#1466 2009-09-07, 21:55
pilot
Ursprungligen postat av TheMouse
Sparar man inte mest bränsle om man har jämnvikt i planet?
Jag fattade inte riktigt, utveckla gärna.


Hej,

Det är faktiskt sant som dom säger, man drar faktiskt lite mindre bränsle om planet är baktungt. Det beror på att ditt "center off gravity" hamnar längre bak. Det gör att stabben inte behöver producera lika mycket lyftkraft (åt "fel" håll)

Lyftkraft skapar faktiskt motstånd i form av nått som heter induceratmotstånd.

Ju mindre lyftkraft ju mindre motstånd.
#1467 2009-09-07, 22:22
ltesh
ksv och pilot, ni borde skriva en bok! Med tanke på er djupa kunskap, er förmåga att på ett enkelt sätt förklara hur saker fungerar, hur många som är flygrädda, och hur lång den här tråden är skulle den kunna bli en storsäljare.

Ett förslag på titel: "Allt du någonsin velat veta om flyg men varit för rädd för att fråga".

Jag skulle i alla fall köpa den, och då är jag ändå inte särskillt flygrädd
#1468 2009-09-07, 22:57
ksv
Ursprungligen postat av sleinad
757 har ju rätt stora marginaler för lastning, både framåt och bakåt, men följande händer.
Ja, det ska mycket till för att lasta en 757a utanför tillåtna gränser, till skillnad mot t.ex. MD-80 som måste barlastas fram när den är lätt.

Ursprungligen postat av sleinad
För att snabba på processen lite rådgör loadmastern med kapten och CLC (Central Loading Control, de som planerar lastning på flygplanen) och man kommer fram till att det går bra att flytta 90 bagage fram.
Går det så mycket snabbare om man gör på det sättet? Är det inte samma lastare som annars hade slängt på väskorna där bak?


Ursprungligen postat av sleinad
Rep: Ni får inte lasta fram!
Lom: Jo men det får vi, vi har fått klart frå..
Rep: NEJ! Ni FÅR inte lasta i fram. Det går inte.
Lom: Fast jag har fått klart från er kapten att jag får det.

Repen ser sig lite om, klättrar upp och kollar i det främre lastutrymmet. Går sedan därifrån, loadmastern går och ropar på CDC igen och de bekräftar lastningsinstruktionen.
Nu kommer repen tillbaka ner på rampen och med sig har en mekaniker.

Rep: Ni får alltså inte lasta i fram, jag har pratat med kapten och han har inte alls godkänt det.
Lom: Okej, då får jag ropa på CDC igen.
Rep: Nej det behöver du inte, du får inte lasta där bara.
Mek: Alltså, man kan inte lasta i fram på ett sånt här flygplan. Det är farligt.
Lom: Farligt?
Mek: Ja. Du förstår, de kan inte lyfta om man lägger för mycket vikt i fram.
Lom: Fast stämmer det verkligen? Jag ska nog ropa på CDC igen (vi lastar MINST två 757 om dagen på Arlanda)
Rep: Jag förbjuder er att lasta fler väskor i fram. De FÅR inte ligga där!
Rätt festlig argumentation från reppen och mecken.
Jag antar att SGS gör ett datoriserat vikt- och balansbesked, så loadmastern och CDC lär ju med knapptryckning kunna se vad som går och inte.

Ursprungligen postat av ltesh
ksv och pilot, ni borde skriva en bok! Med tanke på er djupa kunskap, er förmåga att på ett enkelt sätt förklara hur saker fungerar, hur många som är flygrädda, och hur lång den här tråden är skulle den kunna bli en storsäljare.
Det har varit intressant att få veta vad folk är nyfikna på.

Men vi får väl hålla tillgodo med alla frågor och svar som finns samlade i den här tråden och istället göra reklam för flashback för andra som kan tänkas vilja veta.

Ursprungligen postat av TheMouse
Ryan har väl inte haft en enda allvarlig incident?
De hade ett haveri i Rom förra året i en olycka som påminner mycket om den i Hudson River.

Under inflygning över centrala Rom till cityflygplatsen flög de in i en flock med hundratals fåglar och ena motorn tvärdog. När de drog på för att avbryta inflygningen dog även den andra motorn och tack vare kaptenens snabba beslut att trycka ned planet på det som återstod av banan, klarade sig alla utan allvarliga skador.
Flygplanet skadades dock så illa att det fick skrotas.

http://www.ryanair.com/site/notices/images/aircraftFR4102.jpg

Som ni ser på fotot är hela planet nedsmetat med blod från de runt 90 stararna som fick sätta livet till.
En annan intressant detalj är datumet på fotot....
#1469 2009-09-07, 23:47
pilot
Ursprungligen postat av ksv

Flygplanet skadades dock så illa att det fick skrotas.

http://www.ryanair.com/site/notices/images/aircraftFR4102.jpg

Som ni ser på fotot är hela planet nedsmetat med blod från de runt 90 stararna som fick sätta livet till.
En annan intressant detalj är datumet på fotot....


hehe vill du ha korrekt datum kostar det £3,5

Fast skämt åt sido tycker jag det är helt otroligt att det skrevs så lite om den olyckan. I mina ögon var det ju en enorm grej som kunde slutat mycket värre om det inte vore för piloterna och speciellt kaptenen som tog över kontrollen. (precis som i Hudson-olyckan)

har landat i CIA en massa gånger och den har verkligen en väldigt kort bana så det är helt otroligt att dom klarade sig så bra som dom gjorde och det tackar vi för
#1470 2009-09-08, 00:15
m99
Ursprungligen postat av pilot
Ja eftersom det här är en flygsäkerhetstråd trodde jag i min naivitet att när du skrev att man inte ska flyga med Ryanair att det skulle bero på bristande säkerhet.

Min poäng var att Ryanair är europast största flygbolag och dom transporterar som sagt nästan hela sveriges befolkning på en månad. Det borde ge lite perspektiv över det hela.

Sen förstår jag att folk inte vill flyga med Ryanair av helt andra anledning. Man kan inte jämföra mcdonalds med en lyxresturang. Visst att du blir mätt på båda men det är helt olika saker ändå.


Givetvis är det av flygsäkerhetsskäl man ska undvika Ryanair.

Att du sedan börjar rabbla antalet passagerare som ett svar på flygsäkerheten är ju ett väldigt märkligt sätt att bemöta kritik på.

Med det resonemanget måste ju Trabanten vara en ypperligt säker bil då den tillverkades i över 3 miljoner exemplar.
#1471 2009-09-08, 01:26
sleinad
Ursprungligen postat av ksv


Går det så mycket snabbare om man gör på det sättet? Är det inte samma lastare som annars hade slängt på väskorna där bak?



På de större flygen, och framförallt de där mycket ska på (alltid på 757 till exempel, om det finns folk att tillgå så är man sex personer just för att kunna lasta både fram och bak samtidigt.
På charterflygen sparar man ganska mycket tid på det.

Ursprungligen postat av ksv

Rätt festlig argumentation från reppen och mecken.
Jag antar att SGS gör ett datoriserat vikt- och balansbesked, så loadmastern och CDC lär ju med knapptryckning kunna se vad som går och inte.


Jo precis, egentligen skulle inte loadmastern överhuvudtaget behöva fråga CDC utan kan själv slå in vad som ligga var. Går det inte säger datorn ifrån.

På "vanliga" flighter är det vanligt att loadmastern ändrar en aning i guiden utan att fråga CDC.
#1472 2009-09-08, 07:33
GzGurrz
Säkert fel tråd, men varför gör inte dörren till cockpit till en jävla pansardörr? då kan det ju knappast komma in någon med ett konstigt namn där ju? eller? (terrorister) asså
#1473 2009-09-08, 08:24
TheMouse
Ursprungligen postat av m99
Givetvis är det av flygsäkerhetsskäl man ska undvika Ryanair.

Att du sedan börjar rabbla antalet passagerare som ett svar på flygsäkerheten är ju ett väldigt märkligt sätt att bemöta kritik på.

Med det resonemanget måste ju Trabanten vara en ypperligt säker bil då den tillverkades i över 3 miljoner exemplar.


Vad baserar du ditt påstående på? Det finns statistik som pekar åt ett helt annat håll. Du får nog komma med lite konkretare saker än din personliga åsikt.
Speciellt som det finns andra här inne som har mycket god insyn i bolaget och hävdar annat.
Jag skulle gladeligen åka med dom ifall dom hade lagt ner lika mycket energi på sina kunder som dom gör på att tejpa stöddiga klistermärken på planen.
#1474 2009-09-08, 08:24
pilot
Ursprungligen postat av GzGurrz
Säkert fel tråd, men varför gör inte dörren till cockpit till en jävla pansardörr? då kan det ju knappast komma in någon med ett konstigt namn där ju? eller? (terrorister) asså


dörren är skottsäker och låst nu mera
#1475 2009-09-08, 08:27
pilot
Ursprungligen postat av m99
Givetvis är det av flygsäkerhetsskäl man ska undvika Ryanair.

Att du sedan börjar rabbla antalet passagerare som ett svar på flygsäkerheten är ju ett väldigt märkligt sätt att bemöta kritik på.

Med det resonemanget måste ju Trabanten vara en ypperligt säker bil då den tillverkades i över 3 miljoner exemplar.


Japp det hade vart samma resonemang om ingen hade dött i en Trabant tex. och istället för att dom gjorde 3 miljoner skulle dom bara på ett år gjort 62,4 miljoner.

Men jag ger upp.

/mvh pilot som sitter på ett Ryanair flygplan varjedag nästan.

Edit: Jag förstår till 100% varför man undviker att flyga med Ryanair, men om ni fått för er att flygbolaget är osäkert är ni helt fel ut.
#1476 2009-09-08, 09:09
sleinad
Ursprungligen postat av pilot
Japp det hade vart samma resonemang om ingen hade dött i en Trabant tex. och istället för att dom gjorde 3 miljoner skulle dom bara på ett år gjort 62,4 miljoner.

Men jag ger upp.

/mvh pilot som sitter på ett Ryanair flygplan varjedag nästan.

Edit: Jag förstår till 100% varför man undviker att flyga med Ryanair, men om ni fått för er att flygbolaget är osäkert är ni helt fel ut.


Ja mycket kan man säga om Ryan men att säga bristande säkerhet är inte bara elakt och dumt, det är direkt fel.

Som sagt, peka gärna på statistik eller annan fakta som visar att Ryan är ett osäkert bolag.