Ursprungligen postat av sleinad
757 har ju rätt stora marginaler för lastning, både framåt och bakåt, men följande händer.
Ja, det ska mycket till för att lasta en 757a utanför tillåtna gränser, till skillnad mot t.ex. MD-80 som måste barlastas fram när den är lätt.
Ursprungligen postat av sleinad
För att snabba på processen lite rådgör loadmastern med kapten och CLC (Central Loading Control, de som planerar lastning på flygplanen) och man kommer fram till att det går bra att flytta 90 bagage fram.
Går det så mycket snabbare om man gör på det sättet? Är det inte samma lastare som annars hade slängt på väskorna där bak?
Ursprungligen postat av sleinad
Rep: Ni får inte lasta fram!
Lom: Jo men det får vi, vi har fått klart frå..
Rep: NEJ! Ni FÅR inte lasta i fram. Det går inte.
Lom: Fast jag har fått klart från er kapten att jag får det.
Repen ser sig lite om, klättrar upp och kollar i det främre lastutrymmet. Går sedan därifrån, loadmastern går och ropar på CDC igen och de bekräftar lastningsinstruktionen.
Nu kommer repen tillbaka ner på rampen och med sig har en mekaniker.
Rep: Ni får alltså inte lasta i fram, jag har pratat med kapten och han har inte alls godkänt det.
Lom: Okej, då får jag ropa på CDC igen.
Rep: Nej det behöver du inte, du får inte lasta där bara.
Mek: Alltså, man kan inte lasta i fram på ett sånt här flygplan. Det är farligt.
Lom: Farligt?
Mek: Ja. Du förstår, de kan inte lyfta om man lägger för mycket vikt i fram.
Lom: Fast stämmer det verkligen? Jag ska nog ropa på CDC igen (vi lastar MINST två 757 om dagen på Arlanda)
Rep: Jag förbjuder er att lasta fler väskor i fram. De FÅR inte ligga där!
Rätt festlig argumentation från reppen och mecken.
Jag antar att SGS gör ett datoriserat vikt- och balansbesked, så loadmastern och CDC lär ju med knapptryckning kunna se vad som går och inte.
Ursprungligen postat av ltesh
ksv och pilot, ni borde skriva en bok! Med tanke på er djupa kunskap, er förmåga att på ett enkelt sätt förklara hur saker fungerar, hur många som är flygrädda, och hur lång den här tråden är skulle den kunna bli en storsäljare.
Det har varit intressant att få veta vad folk är nyfikna på.
Men vi får väl hålla tillgodo med alla frågor och svar som finns samlade i den här tråden och istället göra reklam för flashback för andra som kan tänkas vilja veta.
Ursprungligen postat av TheMouse
Ryan har väl inte haft en enda allvarlig incident?
De hade
ett haveri i Rom förra året i en olycka som påminner mycket om den i Hudson River.
Under inflygning över centrala Rom till cityflygplatsen flög de in i en flock med hundratals fåglar och ena motorn tvärdog. När de drog på för att avbryta inflygningen dog även den andra motorn och tack vare kaptenens snabba beslut att trycka ned planet på det som återstod av banan, klarade sig alla utan allvarliga skador.
Flygplanet skadades dock så illa att det fick skrotas.
http://www.ryanair.com/site/notices/images/aircraftFR4102.jpg
Som ni ser på fotot är hela planet nedsmetat med blod från de runt 90 stararna som fick sätta livet till.
En annan intressant detalj är datumet på fotot....