Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2653 2011-01-06, 18:55
raol
Ursprungligen postat av LurifaxFlix
http://flightaware.com/live/flight/UAL908/history/20110106/0018Z/KORD/EHAM

Hur kommer det sig att dom får köra så pass mycket ur kurs? Det är ju inte lite heller, en kurs är väl satt för att följas och inte flyga 400km brevid den?

Det saknas radartäckning över Atlanten... därför blir det ett rakt sträck där mellan de punkter där täckningen börjar/slutar.


03:59 52.95 -49.98 69° East 440 506 37,000 Gander Center
07:28 53.76 -2.68 108° East 529 609 39,000 FlightAware Europe
http://flightaware.com/live/flight/UAL908/history/20110106/0018Z/KORD/EH...
#2654 2011-01-06, 20:35
LurifaxFlix
Ursprungligen postat av raol
Det saknas radartäckning över Atlanten... därför blir det ett rakt sträck där mellan de punkter där täckningen börjar/slutar.


03:59 52.95 -49.98 69° East 440 506 37,000 Gander Center
07:28 53.76 -2.68 108° East 529 609 39,000 FlightAware Europe
http://flightaware.com/live/flight/UAL908/history/20110106/0018Z/KORD/EH...


Det låter logiskt faktiskt, tack!
#2655 2011-01-06, 20:47
TheMouse
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det finns något som kallas TAS (True Airspeed) vilket gör precis det du tänker på.
Alla flygplan har inte den möjligheten att få TAS uträknat automatiskt.
Utan det är i princip bara större passagerarflygplan som har det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/True_Airspeed

Sen har vi IAS (Indicated Airspeed) vilket är farten på fartyget genom luften.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Indicated_AirSpeed

Sen har vi GS (Groundspeed) vilket är hastigheten över marken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ground_speed


Tror du blandade ihop det lite.
TAS är flygplanets verkliga hastighet genom luften.
IAS är bara indikerad hastighet på mätaren.

För att krångla till det ytterliggare finns även EAS
http://en.wikipedia.org/wiki/Equivalent_airspeed
och CAS
http://en.wikipedia.org/wiki/Calibrated_airspeed
#2656 2011-01-06, 20:50
SilentVictory
Ursprungligen postat av TheMouse
Tror du blandade ihop det lite.
TAS är flygplanets verkliga hastighet genom luften.
IAS är bara indikerad hastighet på mätaren.

För att krångla till det ytterliggare finns även EAS
http://en.wikipedia.org/wiki/Equivalent_airspeed
och CAS
http://en.wikipedia.org/wiki/Calibrated_airspeed

Jo det var så jag menade, luddade kanske ihop det lite.

Det jag menade med flygplanets fart genom luften är det som visas på mätaren, kanske blev lite knepigt förklarat när jag skrev så.
#2657 2011-01-06, 21:13
TheMouse
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jo det var så jag menade, luddade kanske ihop det lite.

Det jag menade med flygplanets fart genom luften är det som visas på mätaren, kanske blev lite knepigt förklarat när jag skrev så.


Fast flygplanets hastighet genom luften är ju inte helt hundra det som visas på mätaren.

IAS(som visas på mätaren) korrigerad för plats och instrumentfel = CAS
CAS korrigerad för kompressibilitetsfel = EAS
EAS korrigerad för höjd och temp = TAS (flygplanets hastighet genom luften)

Bara för att förtydliga
#2658 2011-01-06, 21:26
PeppersGhost
Ska ut och flyga nu i dagarna och är livrädd på grund av vädret. Hur säkert är det att flyga nu när det snöar så mycket, är isigt och blåsigt? Är mest starten och landningen jag oroar mig för, när man ska igenom ovädret.
#2659 2011-01-06, 21:37
SilentVictory
Ursprungligen postat av TheMouse
Fast flygplanets hastighet genom luften är ju inte helt hundra det som visas på mätaren.

IAS(som visas på mätaren) korrigerad för plats och instrumentfel = CAS
CAS korrigerad för kompressibilitetsfel = EAS
EAS korrigerad för höjd och temp = TAS (flygplanets hastighet genom luften)

Bara för att förtydliga

Du har helt rätt.
Jag som snurrar ihop det hela.
Men det är bra att du förtydligar.

Segelflyger ju med indikerad hastighet, så jag vet inte varför jag skrev som jag gjorde
#2660 2011-01-06, 21:38
Extrans
Ursprungligen postat av TheMouse
Fast flygplanets hastighet genom luften är ju inte helt hundra det som visas på mätaren.

IAS(som visas på mätaren) korrigerad för plats och instrumentfel = CAS
CAS korrigerad för kompressibilitetsfel = EAS
EAS korrigerad för höjd och temp = TAS (flygplanets hastighet genom luften)

Bara för att förtydliga



Egentligen är det bara TAS som är en hastighet, de andra visar bara totaltryck som är korrigerade på olika sätt
#2661 2011-01-06, 21:41
Ursprungligen postat av PeppersGhost
Ska ut och flyga nu i dagarna och är livrädd på grund av vädret. Hur säkert är det att flyga nu när det snöar så mycket, är isigt och blåsigt? Är mest starten och landningen jag oroar mig för, när man ska igenom ovädret.


Inga som helst problem. Kan man inte landa på ordinarie flygplatsen går man till ett alternativ vilket exempelvis hände idag, när Arlanda fick ta emot flygplan från både Skavsta och Bromma. Får man inte till bromsvärdena eller om det blåser för mycket kommer man givetvis inte att starta överhuvudtaget, och när du väl kommit upp i luften är det ingen fara.

Se i stället fram emot när du kommit igenom skiten och till skillnad från oss andra får se solen så ska du se att det inte är något att oroa sig för.
#2662 2011-01-06, 21:49
SilentVictory
Måste dela med mig av vad jag precis hittade.
En panorama på en A380 cockpit.
Man kan alltså panorera runt och zooma in riktigt bra.

http://www.gillesvidal.com/blogpano/cockpit1.htm
#2663 2011-01-08, 19:05
returned
Ksv : vet att du vill vara anonym och detta respekterar jag. Men det skadar inte att fråga. Du ska inte ratta ner mot Phuket den 16 feb?
#2664 2011-01-10, 23:58
takasutra
Enkel fråga: Är det säkrare att flyga jumbojet?