Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3085 2011-08-15, 22:10
Djenki
Tjenna, ska till turkiet imån flyger kl 15:00 pusha mig. Jag är svin rädd att flyga har flygit 3 gånger tidigare men då har flygresorna varit ett helvete med många lufthål i luften! snälla pusha mig boys and girls! <3
#3086 2011-08-16, 00:10
libben
Gå bak typ 20 sidor i den här tråden och läs fram tills nu så kommer du känna dig lite lugnare.
#3087 2011-08-18, 13:36
svampdamp
Autopiloten är påkopplad, piloterna lutar sig tillbaka och planet flyger självmant. Vad jag har läst så går ni ständigt över flygplanets värden och läser av instrumenten. Gör ni detta systematisk med en checklista eller skummar ni ögonen över instrumenten då och då?
#3088 2011-08-19, 04:24
parantes
Ursprungligen postat av Djenki
Tjenna, ska till turkiet imån flyger kl 15:00 pusha mig. Jag är svin rädd att flyga har flygit 3 gånger tidigare men då har flygresorna varit ett helvete med många lufthål i luften! snälla pusha mig boys and girls! <3

Jag har 10 dagar till London och det börjar bli lite smått spännande/nervöst här med. Mitt bästa tips är att bara njuta. Gör resan till en del av semesterupplevelsen, ta med en skön serie, någon bärbar spelkonsol, snacka med polarna, beställ in en öl, kika ut över molntäcket och tänk att det är en ganska fascinerande grej att kunna ta sig så snabbt så långt.
#3089 2011-08-21, 03:21
Laxen24
I mitt närmaste sovande tillstånd ursäktar jag för om frågan har kommit tidigare till ksv men...
Vad skulle hända om ett av flygplanets alla fönster skulle gå sönder (känns ju rätt plastiga), skulle man rent av sugas ut utav lufttrycket eller skulle det bara vara lite jobbigt att käka jordnötterna?
#3090 2011-08-21, 21:06
Är ILS något piloterna alltid väljer om det finns, eller väljer man den approach man tycker om mest?
#3091 2011-08-21, 22:05
Extrans
Ursprungligen postat av yOAKIM89
Är ILS något piloterna alltid väljer om det finns, eller väljer man den approach man tycker om mest?


Nej, man flyger inte alltid ILS. Det är mycket omständigare med ILS och vektorering eller full procedur och allt det innebär jämfört med en visuell inflygning. Du får även en kortare färdväg om du flyger visuellt, vilket är positivt ur en ekonomisk och miljösynpunkt.

Däremot kan det finnas flygplatsbegränsningar som gör att man använder endast ILS, vilket är fallet på Arlanda, detta för att inte bullra för mycket på folk på marken.
#3092 2011-08-21, 22:08
Ursprungligen postat av Extrans
Nej, man flyger inte alltid ILS. Det är mycket omständigare med ILS och vektorering eller full procedur och allt det innebär jämfört med en visuell inflygning. Du får även en kortare färdväg om du flyger visuellt, vilket är positivt ur en ekonomisk och miljösynpunkt.

Däremot kan det finnas flygplatsbegränsningar som gör att man använder endast ILS, vilket är fallet på Arlanda, detta för att inte bullra för mycket på folk på marken.


I see, men på alla tunga flygplatser så måste man väl följa sin STAR oavsett ILS eller inte?
Är förmodligen ute och cyklar nu...
#3093 2011-08-21, 22:12
ksv
Ursprungligen postat av svampdamp
Autopiloten är påkopplad, piloterna lutar sig tillbaka och planet flyger självmant. Vad jag har läst så går ni ständigt över flygplanets värden och läser av instrumenten. Gör ni detta systematisk med en checklista eller skummar ni ögonen över instrumenten då och då?
Man ser över dem då och då.

Men att man inte handflyger planet, innebär inte att man inte är med hela tiden.
Man pratar med trafikledare och styr genom att knappa in nya kurser och höjder.

I varje läge är alltid en av piloterna utsedd till "pilot flying" och är beredd att direkt ta över manuellt eller ingripa om t.ex. risk för kollision skulle uppstå.
Behöver man göra något som tar fokus ifrån flygningen, som t.ex. prata till passagerarna, lämnar man över ansvaret som "pilot flying" till sin kollega.

Ursprungligen postat av Laxen24
I mitt närmaste sovande tillstånd ursäktar jag för om frågan har kommit tidigare till ksv men...
Vad skulle hända om ett av flygplanets alla fönster skulle gå sönder (känns ju rätt plastiga), skulle man rent av sugas ut utav lufttrycket eller skulle det bara vara lite jobbigt att käka jordnötterna?
Skulle en så stor del som en hel ruta sugas ut på hög höjd, kan man nog tänkas ligga risigt till om man sitter alldeles intill och inte är fastspänd.

Den plastiga delen är förstås bara en innerruta.

Ursprungligen postat av yOAKIM89
Är ILS något piloterna alltid väljer om det finns, eller väljer man den approach man tycker om mest?
Normalt väljer man den bana som ger motvind vid landning.
#3094 2011-08-21, 23:06
Ursprungligen postat av yOAKIM89
I see, men på alla tunga flygplatser så måste man väl följa sin STAR oavsett ILS eller inte?
Är förmodligen ute och cyklar nu...

STAR och ILS har ingen koppling.
STAR används för att underlätta för flygledningen (det går i teorin att bara vektorera från sista punkten, men det är omständigt och jobbigt), du kan få vilken typ av approach som helst på vilken STAR som helst. Förusatt då att du kan flyga den, utrustning finns, miljöreglerna inte sätter hinder etc.

Det finns också gott om mindre flygplatser som inte använder SID och STAR alls (finns inte trafik nog för det).
#3095 2011-08-22, 14:01
Doomsday-Jesus
Rhodos nästa vecka då med TUIfly! Ska tydligen färdas i Boeing 737!
Hur bekväm kan jag känna mig?
#3096 2011-08-22, 14:27
Beror väl på vilken klass du flyger i samt mängden skrikande ungar i närheten