Ursprungligen postat av svampdamp
Autopiloten är påkopplad, piloterna lutar sig tillbaka och planet flyger självmant. Vad jag har läst så går ni ständigt över flygplanets värden och läser av instrumenten. Gör ni detta systematisk med en checklista eller skummar ni ögonen över instrumenten då och då?
Man ser över dem då och då.
Men att man inte handflyger planet, innebär inte att man inte är med hela tiden.
Man pratar med trafikledare och styr genom att knappa in nya kurser och höjder.
I varje läge är alltid en av piloterna utsedd till "pilot flying" och är beredd att direkt ta över manuellt eller ingripa om t.ex. risk för kollision skulle uppstå.
Behöver man göra något som tar fokus ifrån flygningen, som t.ex. prata till passagerarna, lämnar man över ansvaret som "pilot flying" till sin kollega.
Ursprungligen postat av Laxen24
I mitt närmaste sovande tillstånd ursäktar jag för om frågan har kommit tidigare till ksv men...
Vad skulle hända om ett av flygplanets alla fönster skulle gå sönder (känns ju rätt plastiga), skulle man rent av sugas ut utav lufttrycket eller skulle det bara vara lite jobbigt att käka jordnötterna?
Skulle en så stor del som en hel ruta sugas ut på hög höjd, kan man nog tänkas ligga risigt till om man sitter alldeles intill och inte är fastspänd.
Den plastiga delen är förstås bara en innerruta.
Ursprungligen postat av yOAKIM89
Är ILS något piloterna alltid väljer om det finns, eller väljer man den approach man tycker om mest?
Normalt väljer man den bana som ger motvind vid landning.