Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3205 2011-09-17, 02:36
xituno
Ursprungligen postat av cykelstolpe
okej, då vet jag. tack. Hur fungerar det med laptops när man passerar röntgenmaskinen? kan datorn skadas om den får passera bandet?


De brukar vilja skanna den separat, det vill säga att du tar ut den ur väskan och lägger den i en back. Det skiljer sig lite mellan olika flygplatser, men det brukar stå tydligt hur de vill att du ska göra. Till exempel om du ska ta loss livremmen...

Det hade underlättat om du angav vilken flygplats du ska åka ifrån och om det är inrikes eller utrikes.
#3206 2011-09-17, 09:09
Ursprungligen postat av cykelstolpe
okej, då vet jag. tack. Hur fungerar det med laptops när man passerar röntgenmaskinen? kan datorn skadas om den får passera bandet?


Och för att svara på fråga 2, nej datorn tar ingen som helst skada av röntgenmaskinen. Varken i checkat bagage (som utsätts för högre stråldos, väskorna scannas ofta i någon slags CT-maskin) eller i handbagaget.
Med tanke på hur väskorna behandlas är det dock dumt att lägga något ömtåligt i checkat bagage.
#3207 2011-09-17, 15:42
cykelstolpe
Det är utrikesflyg och jag kommer troligtvis mellanlanda i munchen eller frankfurt. Finns det fri wifi i dessa två flygplatser?

Sen finns möjligheten att stanna i helsingfors om jag väljer att resa med Finnair, ska till Hong kong. Finns det fri wifi där? Har kollat runt på deras hemsidor men har inte hittat någon information om det.
#3208 2011-09-17, 17:24
Ursprungligen postat av EMLN
Stort tack till er som svaratpå mina frågor!

Men om det är ett stort oväder då? Ett som täcker alla närligande flygplatser:'(

Om en motor går sönder precis innan man ska lämna marken - försöker man då i första hand bromsa eller lyfter man ändå? Blir det förresten inte instabit att flyga med bara en motor (som väl oftast sitter på ena vingen?).Jag har ju sett på Youtube att sånt verkar funka men hur går det till? Borde inte planet börja rotera runt sin egna axel? Är det väldigt svårt att flyga med en motor eller är det något som alla poilot förväntas klara helt utan problem?

Har det hänt för någon av er som är piloter att planet inte orkat lyfta och att ni därför måste använda mer kraft än planerat för att komma upp (konstig fråga kanske)?

Jo..jag har läst att risken är statistiskt sett låg. Men de gånger det ändå händer (tänker just på starten), vad beror det då på,förutom ryska småbolag och liknande...

"Piloterna har ganska mycket att göra innan start" - Som extremt övertygad (ibland iaf) om att flygning är livsfarligt skulle jag aldrig ens drömma om att störa i det läget. Jag vill ju överleva. Inte ta upp piloternas tid så något annat kanske inte hinns med

(Innerst inne fatta jag ju självlart att det inte är livsfarligt (iaf inte på det sätt som jag i min reptilhjärna får det till). Men det är ändå skönt att påminnas om att även de som arbetar på flygplan har familjere vill hem till.


Kan inte du Ksv flyga mitt plan imorgon?

Finns fall då ett trafikflygplan träffats av en missil i ena av två motorer under start och lyckats landas med ena motorn brinnande. Så det finns marginaler i dagens flygplan.
#3209 2011-09-17, 18:33
Ursprungligen postat av cykelstolpe
Det är utrikesflyg och jag kommer troligtvis mellanlanda i munchen eller frankfurt. Finns det fri wifi i dessa två flygplatser?

Sen finns möjligheten att stanna i helsingfors om jag väljer att resa med Finnair, ska till Hong kong. Finns det fri wifi där? Har kollat runt på deras hemsidor men har inte hittat någon information om det.


MUC nej, HEL ja, FRA vet ej..

Ursprungligen postat av Alessandro
Finns fall då ett trafikflygplan träffats av en missil i ena av två motorer under start och lyckats landas med ena motorn brinnande. Så det finns marginaler i dagens flygplan.


För att inte tala om den gången då en helt ny A340-600 som ännu inte levererats rände in i en betongbarriär under motorprov. Det gick inte att stänga av ena motorn och brandkåren formligen öste in vatten, men den vägrade stanna så till slut fick den gå tills soppan tog slut..
Väldigt dyrt misstag att glömma "blocka" hjulen.
#3210 2011-09-19, 12:53
Murder.Inc
Ursprungligen postat av Cliffak
MUC nej, HEL ja, FRA vet ej..



För att inte tala om den gången då en helt ny A340-600 som ännu inte levererats rände in i en betongbarriär under motorprov. Det gick inte att stänga av ena motorn och brandkåren formligen öste in vatten, men den vägrade stanna så till slut fick den gå tills soppan tog slut..
Väldigt dyrt misstag att glömma "blocka" hjulen.


Låter väldigt konstigt om det inte skulle gå att få stopp på motorn innan bränslet tar slut. Du har ju tex bränslepumpar som det borde ha gått att stänga av, då stannar ju motorn.
#3211 2011-09-19, 19:22
xituno
Ursprungligen postat av Murder.Inc
Låter väldigt konstigt om det inte skulle gå att få stopp på motorn innan bränslet tar slut. Du har ju tex bränslepumpar som det borde ha gått att stänga av, då stannar ju motorn.


Det kan ha varit lite svårt att göra det från flightdeck. (VARNING: Bilder du INTE borde titta på om du är flygrädd: 1, 2, 3). Haverirapporten finns tyvärr bara på franska, jag har inte läst den så jag vet inte om det står något om det var några problem med att slå av motorerna.
#3212 2011-09-19, 19:35
Ursprungligen postat av xituno
Det kan ha varit lite svårt att göra det från flightdeck. (VARNING: Bilder du INTE borde titta på om du är flygrädd: 1, 2, 3). Haverirapporten finns tyvärr bara på franska, jag har inte läst den så jag vet inte om det står något om det var några problem med att slå av motorerna.


Precis så var det. Jag tror inte någon vill gå nära en motor som går för att försöka stänga av manuellt.

Jag tror inte någon skadades allvarligt, var ju däremot ett rätt dyrt hjärnsläpp..
#3213 2011-09-19, 20:19
ksv
Ursprungligen postat av Murder.Inc
Låter väldigt konstigt om det inte skulle gå att få stopp på motorn innan bränslet tar slut. Du har ju tex bränslepumpar som det borde ha gått att stänga av, då stannar ju motorn.
Motorn klarar i regel att mekaniskt suga bränsle även om de elektriska pumparna stängs av.

Ventilerna för att stänga av bränslet är elektriska och om kablaget skadats eller en säkring gått, kan det bli så att det inte går att stänga av motorn. Jag har själv varit med om det senare.


Jag tror förresten att det hände på Qantas A380 som fick ett motorbortfall på 2an för ett tag sedan. Efter att de landat och stod där med bränsle läckande ur vingen, kunde de inte stänga ned 1:an (motorn längst ute till vänster), utan det slutade med att brandkåren fick döda motorn genom att trycka in stora mängder vatten.
#3214 2011-09-19, 22:36
snyggturban
Skulle gärna vilja ha lite information om Turkish airlines. Enligt någon lista är de ju en av de 5 värsta bolagen att åka med. Statistiken är inte på deras sida så att säga. Men är det så illa som det låter? Ska själv boka en resa i sinom tid och turkish airlines har de billigaste och tidsmässigt bästa alternativen men med tanke på min flygrädsla så funderar jag på att betala lite mer och vänta i några timmar till på flygplatsen så jag slipper åka med dem. Vad säger ni som kan?
#3215 2011-09-19, 23:07
svampdamp
Ursprungligen postat av snyggturban
Skulle gärna vilja ha lite information om Turkish airlines. Enligt någon lista är de ju en av de 5 värsta bolagen att åka med. Statistiken är inte på deras sida så att säga. Men är det så illa som det låter? Ska själv boka en resa i sinom tid och turkish airlines har de billigaste och tidsmässigt bästa alternativen men med tanke på min flygrädsla så funderar jag på att betala lite mer och vänta i några timmar till på flygplatsen så jag slipper åka med dem. Vad säger ni som kan?


Vet inte vilken lista du syftar på men har svårt att tro att ett europeiskt bolag ligger bland de 5 värsta då de måste leva upp till samma standard som alla andra flygbolag i europa. Billigt är inte alltid osäkert. Se exempelvis Norweigan och Ryanair.
#3216 2011-09-19, 23:24
snyggturban
Ursprungligen postat av svampdamp
Vet inte vilken lista du syftar på men har svårt att tro att ett europeiskt bolag ligger bland de 5 värsta då de måste leva upp till samma standard som alla andra flygbolag i europa. Billigt är inte alltid osäkert. Se exempelvis Norweigan och Ryanair.


http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article12030696.ab Detta är vad jag syftar på. Sen kan man väl alltid spekulera i sånt eftersom det är aftonbladet som skriver om det. Men ja det gör en som är flygrädd som jag osäker...