Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2965 2011-06-02, 09:52
Ursprungligen postat av ingenvetvad
såg nu att det står "boeing 767 all pax models", vad betyder det?


"Pax" brukar vara slang/förkortning för "passenger(s)", funkar lika bra på svenska för övrigt.

Dvs B767 av någon modell som tar passagerare, men man har inte specat vilken.
#2966 2011-06-02, 11:27
phillan
Hej!
Har varit flygrädd, det som fick bort min flygrädsla var faktiskt att åka ett litet plan. (jetstream 32)
Jag satt längst fram och såg precis vad piloten gjorde hela tiden. Dvs ingenting.

Det kändes verkligen säkert när luftgroparna/turbulens kom att han inte gjorde någonting, då förstod man själv hur ofarliga dom var.


Har dock lite allmänna frågor angående flygsäkerhet. Vilken motortyp är överlag pålitligast mellan en jetmotor och en turboprop? Är en jetmotor känsligare för fåglar? Vid bortfall av en motor kan man tvinga luften att dra igång den stannade turboprop motorn?

När jag åkte det lilla planet undrade jag också om den skulle klara att lyfta om en motor faller bort i lyft ögonblicket? (För alla större plan ska det ju gå utan problem?) Är det samma regler för säkerhet på ett litet plan?(20 pers) Som ett större(100 personer +) plan?


Ursäkta för alla frågor. Men tack för en jätte bra tråd. Känns jävligt skönt att kunna slappna av på en flygning nu!
#2967 2011-06-02, 11:45
Powerless1
Ursprungligen postat av phillan

Det kändes verkligen säkert när luftgroparna/turbulens kom att han inte gjorde någonting, då förstod man själv hur ofarliga dom var.
Ta en provlektion vid närmsta flygklubb så får du prova själv!
Ursprungligen postat av phillan

Vilken motortyp är överlag pålitligast mellan en jetmotor och en turboprop?
En turboprop är ju en jetmotor med växellåda och propellrar. Dessa saker kan ju skadas och är därmed lite känsligare för tekniska problem. En jetmotor skadas ju å andra sidan lättare av yttre orsaker som fåglar (Hudson) och isklumpar (Gottröra).
Ursprungligen postat av phillan

När jag åkte det lilla planet undrade jag också om den skulle klara att lyfta om en motor faller bort i lyft ögonblicket?
Alla tvåmotoriga flygplan ska då antingen kunna stanna eller flyga vidare på en motor - även detta:
http://www.youtube.com/watch?v=KI5wBvP4p2I&feature=related
#2968 2011-06-02, 18:06
Ursprungligen postat av phillan
När jag åkte det lilla planet undrade jag också om den skulle klara att lyfta om en motor faller bort i lyft ögonblicket? (För alla större plan ska det ju gå utan problem?)


Det är ju en fråga om dragkraft kontra vikt (thrust to weight ratio), och eftersom alla plan har motorer dimensionerade för planets tänkta maximala startvikt och samma regler vid motorbortfall gäller är det alltså ingen skillnad. Har man 3 eller 4 motorer tappar man naturligtvis mindre dragkraft vid bortfall. "Hot and high" påverkar också prestandan negativt, vilket var ett av skälen till att plan som B727 fick tre motorer för att kunna starta säkert även under sådana förhållanden.
#2969 2011-06-02, 18:21
Herman123
Jag vet inte om det tagits upp tidigare i tråden, sökte utan att hitta.

Det jag undrar över gäller vid stigning, vad är det som avgör hur brant ni flyger upp vid stigning?

Jag flög nämligen här om dan och stigningen var väldigt plan, det kändes knappt som vi steg alls. Jag hann iaf bli orolig att vi hade fått motorbortfall och att planet inte hade kraft nog att stiga.
Så, vad beror det på?

Det var molnigt, men inget regn och knappt någon turbulens.
#2970 2011-06-02, 19:51
Ursprungligen postat av Herman123
Det jag undrar över gäller vid stigning, vad är det som avgör hur brant ni flyger upp vid stigning?

Jag flög nämligen här om dan och stigningen var väldigt plan, det kändes knappt som vi steg alls. Jag hann iaf bli orolig att vi hade fått motorbortfall och att planet inte hade kraft nog att stiga.
Så, vad beror det på?


Flygplanets stigprestanda, last, hur vinden ligger, hur mycket "de-rating" (avsiktlig prestandasänkning för att spara motorer och bränsle) man använder, osv.. Även bullerkrav spelar roll, finns det bullerstörda områden under stiger man brantare för att snabbt ta lite höjd och sänka bullret på marken. Någon pilot kan säkert svara mer utförligt.

Jag har åkt med MD-80 både vid kraftig "de-rating" samt i något fall när planet stigit som en raket och avslöjat vad det verkligen går för.
#2971 2011-06-04, 15:27
LastCaress
Ska åka till Rhodos om ett par veckor. Har tidigare flugit två gånger till Grekland och det har gått jättebra och smidigt, jag njuter som fan uppe bland molnen faktiskt efter att obehagskänslan lagt sig. Ändå känner jag en känsla av obehag inför varje resa, vi ska åka från Växjö flygplats den här gången, tidigare har vi åkt från Landvetter och det känns osäkrare på nåt sätt. Antar att jag inte har ett dugg att vara rädd för?
#2972 2011-06-05, 18:58
Ursprungligen postat av LastCaress
Ska åka till Rhodos om ett par veckor. Har tidigare flugit två gånger till Grekland och det har gått jättebra och smidigt, jag njuter som fan uppe bland molnen faktiskt efter att obehagskänslan lagt sig. Ändå känner jag en känsla av obehag inför varje resa, vi ska åka från Växjö flygplats den här gången, tidigare har vi åkt från Landvetter och det känns osäkrare på nåt sätt. Antar att jag inte har ett dugg att vara rädd för?



Det är naturligtvis precis lika säkert att flyga från Växjö. Dock har man inte lika bra inflygningshjälpmedel som Landvetter så blir det riktigt dålig sikt på hemresan kanske ni hamnar på någon annan flygplats.
#2973 2011-06-06, 20:58
UnknownAwareness
Hej, jag ska flyga till USA den förste juli och här är några frågor jag har tänkt på en
hel del på sista tiden. Första gången till USA förövrigt.

1. När jag och 3 andra flög till Spanien förra året så fick vi sådana "tags" som vi satte på väskorna
innan resan. Nu har jag INTE en sådan, måste man ha det och hur får man en? Skall inte bo på något hotell i USA utan ska besöka en vän (är det därför kanske?).

2. Min biljett är en elektronisk biljett som jag fick i mailen och som jag ska skriva ut, allt står på svenska på den, det är inget problem när man kommer till USA va? Typ att dom tror att biljetten är falsk och vägrar släppa in mig i landet. Bokade resan genom Supersavertravel (http://www.supersavertravel.se/)

3. ESTA formuläret fyllde jag i för ca 2 månader sedan, borde jag skriva ut det med och ha tillsammans med biljetten?

Lite fjantiga frågor kanske men är ärligt talat ganska så nervös inför denna resan.
Tack för svar och tålamod.

EDIT:
fel tråd? :|
#2974 2011-06-06, 21:18
liteon1
Ursprungligen postat av UnknownAwareness
Hej, jag ska flyga till USA den förste juli och här är några frågor jag har tänkt på en
hel del på sista tiden. Första gången till USA förövrigt.

1. När jag och 3 andra flög till Spanien förra året så fick vi sådana "tags" som vi satte på väskorna
innan resan. Nu har jag INTE en sådan, måste man ha det och hur får man en? Skall inte bo på något hotell i USA utan ska besöka en vän (är det därför kanske?).

2. Min biljett är en elektronisk biljett som jag fick i mailen och som jag ska skriva ut, allt står på svenska på den, det är inget problem när man kommer till USA va? Typ att dom tror att biljetten är falsk och vägrar släppa in mig i landet. Bokade resan genom Supersavertravel (http://www.supersavertravel.se/)

3. ESTA formuläret fyllde jag i för ca 2 månader sedan, borde jag skriva ut det med och ha tillsammans med biljetten?

Lite fjantiga frågor kanske men är ärligt talat ganska så nervös inför denna resan.
Tack för svar och tålamod.

EDIT:
fel tråd? :|


1. Med tags, menar du sådana där man skriver sitt namn och adress? Sådana är till för att om väskan skulle komma bort, eller bli försenad så de vet vems väskan är. Det är också bra att ha en sådan på väskan då många väskor ser likadana ut. Dessa är inte nödvändiga, men kan vara bra att ha på väskan. Finns på flygplatsen.

Menar du bagagetags så får du det på flygplatsen när du checkar in. Antingen i en automat eller av personalen i check-in diskarna.

2. I USA så använder de ditt pass (eller ditt bonuskort om du har ett sådant, exempelvis SAS Eurobonus om du reser med ett Star Alliance bolag) då de själva säger att de hatar när folk kommer med papper från "Expedia". Men det är bra att ha med pappret i vilket fall då bokningsnummer osv finns där.

3. Kan vara bra att ha med, men det är inget som du behöver visa upp. Men som sagt, alltid bra att ha med sig för mycket papper än för lite.
#2975 2011-06-06, 21:25
UnknownAwareness
Ursprungligen postat av liteon1
1. Med tags, menar du sådana där man skriver sitt namn och adress? Sådana är till för att om väskan skulle komma bort, eller bli försenad så de vet vems väskan är. Det är också bra att ha en sådan på väskan då många väskor ser likadana ut. Dessa är inte nödvändiga, men kan vara bra att ha på väskan. Finns på flygplatsen.

Menar du bagagetags så får du det på flygplatsen när du checkar in. Antingen i en automat eller av personalen i check-in diskarna.

2. I USA så använder de ditt pass (eller ditt bonuskort om du har ett sådant, exempelvis SAS Eurobonus om du reser med ett Star Alliance bolag) då de själva säger att de hatar när folk kommer med papper från "Expedia". Men det är bra att ha med pappret i vilket fall då bokningsnummer osv finns där.

3. Kan vara bra att ha med, men det är inget som du behöver visa upp. Men som sagt, alltid bra att ha med sig för mycket papper än för lite.


Tack så mycket.
#2976 2011-06-06, 23:07
liteon1
Ursprungligen postat av UnknownAwareness
Tack så mycket.


Du kommer dock behöva veta adressen till din vän, då flygbolaget behöver den vid avresa, eller om du mellanlandar och går till en transferdisk.