Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3145 2011-09-08, 07:12
jud3n
Ursprungligen postat av maccan22
Om man leker med tanken och priset har ingen betydelse, då skulle det vara lite coolt om det fanns ett stort passagerarplan där man byggt in katapultstolar som jaktplanen har, dom har gps trackers, kan flyta i havet etc. kräver ju dock att man sitter fastspänd lite bättre än det vanliga bältet som finns i dagens plan.


osäker på om det skulle vara möjligt med tanke på allas olika vikt samt extra tyngden med den tekniken
#3146 2011-09-08, 07:27
Ursprungligen postat av KalGustfXVI
Cirrus har plan m fallskärm men det är xså små fyrsittsiga enmotoriga propellerplan. Förutom vikten är farten liite högre i en airliner. Glidflyga ner är betydligt bättre o ett plan som bryts sönder i luften har ingen nytta av fallskärm. Krash vid start och landning blir inte bättre m fallskärm o på höjd dör du. Ingen slump att glidflygning väljs.

Cirrus som är ett flygplan utvecklat i USA har det på två av sina små enmotoriga propellerplan, dessa har varit rena dödsfällorna enligt mig och varit inblandade i massor av dödsolyckor, dels på dålig balans då fallskärmen är tung, självklart att ett par gånger så har fallskärmen räddat liv men i andra vanligare fall så har den orsakat dödsoffer.
Cirrus håller på att utveckla en fallskärm till sin enmotoriga jetplan som är under utprovning, vi får se om balansen är lika dålig på detta plan.....
#3147 2011-09-08, 07:30
maccan22
Ursprungligen postat av jud3n
osäker på om det skulle vara möjligt med tanke på allas olika vikt samt extra tyngden med den tekniken



okej så då är det så att om man hoppar fallskärm har man skärm vald efter sin egen vikt som hoppare? var något jag inte visste isfl.

dock så borde det väl kapa på x antal passagerare och hur mkt som får lastas för att få det att funka, skulle ju bli ett jäkla dyrt plan att framställa...
#3148 2011-09-08, 07:31
jud3n
Ursprungligen postat av Alessandro
Cirrus som är ett flygplan utvecklat i USA har det på två av sina små enmotoriga propellerplan, dessa har varit rena dödsfällorna enligt mig och varit inblandade i massor av dödsolyckor, dels på dålig balans då fallskärmen är tung, självklart att ett par gånger så har fallskärmen räddat liv men i andra vanligare fall så har den orsakat dödsoffer.
Cirrus håller på att utveckla en fallskärm till sin enmotoriga jetplan som är under utprovning, vi får se om balansen är lika dålig på detta plan.....


du råkar inte ha någon video eller nåt?

skulle vara kul att se hur den utvecklas osv.
Programet på tv jag såg så visa dom den bara när den redan var utfälld,

kommer en bromsskärm först så att planet bromsar in så pass mycket och stallar efterföljt av fallskärm?
#3149 2011-09-08, 07:58
redbullz
Blev du lite tagen efter gårdagens flygkrasch i ryssland elr kan inte tänka mig att oroskänslorna dämpades direkt ^^
#3150 2011-09-08, 08:01
ubersanta
trådar sammanfogade

/mod
#3151 2011-09-08, 08:33
jud3n
Varför sammanfogades dom här trådarna för?

den ena handla ju om fallskärmar på flygplan!
#3152 2011-09-08, 09:15
liteon1
Ursprungligen postat av xituno

Eller envisas med att dra den mot sig... (AF447)


Ja, precis. Den metoden fungerar ju också.

Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Tackar för svaren.
Om nu era svar (som är duktiga!) inte räcker och jag fortfarande har panik inför resan, vad föreslår ni som ni vet hjälper?
Piller? Sprit? Inte åka alls?
Sist jag flög så blev det turbulens på vägen upp, höll fan på att få hjärtattack. Allt svartnade framför ögonen. Trodde jag skulle svimma. Detta var när jag flög ifrån Oslo till Helsingfors. Det var 2-3 timmars resa, vågar inte tänka på denna resan som är på 10 timmar. Kommer för fan vara 20 stycken turbulenser.



Sprit ska du definitivt inte dricka innan, det gör det hela värre. Det du kan göra är att berätta för kabinpersonalen att du är extremt flygrädd (eventuellt ringa innan till flygbolaget) och be om att få prata lite med kapten och styrman och titta in i cockpit. Det kan hjälpa. En flygning utan turbulens är i princip omöjlig. Det skakar alltid lite då och då. Som xituno säger så finns det en väderradar. De försöker om möjligt åka förbi eller över oväder så man slipper turbulensen.

Det finns en hel del material om flygrädsla och hur man kan minska denna. Har för mig att Swedavia har det, så ring till dem och prata med dem om det, så kan de säkert hjälpa dig.
#3153 2011-09-08, 12:16
Soleils
Jag tycker en bra tanke är att piloterna också - i många fall - har familj som de vill komma hem till. Även om jag nog skulle vara rädd att flyga med unkna inrikesbolag i Ryssland t.ex där ekonomin nog kan tvinga piloterna till ett och annat. Dvs, lätta från marken utan att planet kanske skulle göra det.

Sedan kan jag också vara lite fördomsfull, har t.ex hellre två gråhåriga (bara de genomfört sina hjärttester ordentligt) piloter än en kvinna/ung kille. Här fyller jag även på med en fråga: hur stark måste man vara för att orka dra i styrspakarna om planer är påväg neråt? Sådär man ser i filmer när de kämpar för att räta upp planet men inte orkar dra styrspaken mot sig

Min rädsla får nog klassificeras som "bolagsberoende-flygrädsla"
#3154 2011-09-08, 12:29
Kartan
Ursprungligen postat av Soleils
Här fyller jag även på med en fråga: hur stark måste man vara för att orka dra i styrspakarna om planer är påväg neråt? Sådär man ser i filmer när de kämpar för att räta upp planet men inte orkar dra styrspaken mot sig


Det är finkänsliga instrument, funkar inte skiten spelar det ingen roll hur stark piloten än må vara.

Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Tackar för svaren.
Sist jag flög så blev det turbulens på vägen upp, höll fan på att få hjärtattack. Allt svartnade framför ögonen. Trodde jag skulle svimma. Detta var när jag flög ifrån Oslo till Helsingfors. Det var 2-3 timmars resa, vågar inte tänka på denna resan som är på 10 timmar. Kommer för fan vara 20 stycken turbulenser.


Nu är ju inte flygrädsla rationellt, vilket gör att statistik, fakta och sannolikhet för saker och ting inte gör en tryggare. Men säger det ändå; turbulens behöver du verkligen inte vara rädd för. Trycket som planet utsätts för går inte att jämföra med det tryck det utsätts för vid start och landning, och turbulens är därför så gott som helt ofarligt.


Ursprungligen postat av Shivon
Hejsan!

Jag är sjukt flygrädd och ska snart åka till Irland och hälsa på en kompis, jag har bara åkt flygplan 1 gång tidigare och då svartnade för mig, jag har inget minne av att ja klev på eller av.

Jag är så hemskt nervös inför resan och jag vet inte hur jag ska klara den, så om någon har nått tips för hur ja ska komma över flygrädslan får ni gärna tipsa mig! PS. Jag vill inte dricka mig full!


Det kommer gå hur bra som helst, som någon innan tipsade om så går det oftast jättebra att småsnacka lite med kaptenen innan flygningen. Jag var väldigt flygrädd förr i tiden, och brukade då titta på hur personalen uppträdde. Lugnare jävla yrkeskår finns inte.
Att ett plan i genomsnitt startar i sekunden världen över, är värt att tänka på, det är större risk att du dör i taxin på väg till Arlanda, än att du dör i ett flygplan. Men som sagt, flygrädsla är inte rationellt, och därför botar inte statistik så bra. Men hur som helst så kan du vara lugn kompis, flygningar till Irland brukar dessutom vara väldigt bekväma

Ursprungligen postat av Judeschwein
Jag föreslår att du skaffar dig ett jävla par bollar, stoppar ut tummen från röven och blir en jävla man, en gång för alla.

Man eller mus? Fåntratt.


Ja det där lär ju bota hans flygrädsla Men vad ska man vänta sig av någon som nickar "Judeschwein"? Alla har vi våra rädslor, han är rädd för att flyga, du är rädd för somali-gäng på tuben/bussen. Sak samma.
#3155 2011-09-08, 13:43
SilentVictory
Ursprungligen postat av Kartan
Det är finkänsliga instrument, funkar inte skiten spelar det ingen roll hur stark piloten än må vara.

Jo då, har man riktig jävla otur kan man allt få kämpa med höjdrodret.
Finns några olyckor där någonting gått snett med mekaniken där bak som gjort att höjdrodret låst sig.
Är alldeles för seg i huvudet för att komma ihåg någonting mer än så just nu :|

Sen blir det såklart tungt om höjdrodertrimmen låser sig.

Men detta är ju ingenting som händer särskilt ofta, men kan hända och har hänt.
#3156 2011-09-08, 17:29
Ursprungligen postat av Soleils
hur stark måste man vara för att orka dra i styrspakarna om planer är påväg neråt? Sådär man ser i filmer när de kämpar för att räta upp planet men inte orkar dra styrspaken mot sig


Med FBW kan man vara hur klen som helst. Kan inte föreställa mig att sidesticken i en Airbus är speciellt svår att röra och tycker man det kanske man borde fundera på att besöka ett gym..

Nu har vi ju ingen Airbuspilot här, skulle gärna vilja ha svar på exakt hur trög sidesticken är samt om det finns någon form av force feedback implementerat.

För övrigt har det inträffat haverier pga av att ställdonen inte varit starka nog att ge tillräckligt styrutslag, bla hade man problem med detta på Draken (långt innan FBW-epoken så klart) och ett antal förare fick sätta livet till innan det var åtgärdat.