Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3265 2011-09-27, 19:23
Tror vi har två piloter på forumet som flyger B737 om jag minns rätt?

B737 är världens mest sålda "jetliner" i historien. Det finns i snitt 1.250 stycken i luften(!) dygnet runt. I snitt landar eller startar två B737 var femte sekund.

Med andra ord, B737 är ett utmärkt flygplan och jag tvekar inte en sekund när jag sätter mig ombord på en B737.

http://www.flightglobal.com/news/articles/the-737-story-little-wonder-204505/


Vad gäller hongkong-historien tänker jag vara tråkigt konservativ och säga att det är ingen nytta att svara med så begränsad fakta. Det brukar ta ca ett år för haverirapporter att bli färdiga så fråga mig om ett år så kanske jag kan tycka till lite då...

Kan dock säga att som redan kommenterats är det extremt ovanligt att det sker och det finns ett antal säkerhetsnät för att förhindra en katastrof. I det här fallet har några fallerat (det går inte att få en sån här situation utan klantigheter från antingen pilot eller flygledare). Dock har man klarat sig undan en krasch och därför har i slutändan säkerthetssystemen fungerat. Det är alltid lika allvarligt när dom behövs men dom finns för en anledning och idag har dom utfört sitt jobb precis som dom skulle. Nu får utredarna reda ut bakgrunden och vilka system som fallerat på vägen så vi kan undvika att något liknande sker igen.
#3266 2011-09-27, 20:24
evelin733
Ursprungligen postat av Nodlez
Huga. Ska flyga om 2 veckor till Thailand med Turkish Airlines Boeing 737.. första man hittar när man söker på Boeing 737 här på forumet är massa kraschar med den typen av flygplan. Inte direkt najs för en flygrädd som jag Har våra ärade piloter flugit mycket med Boeing 737's? Vad tycker ni själva om dom flygplanen?

Skulle vilja fråga oxå, finns det någon "vanlig" medicin som flygrädda kan få av läkare? Här får gärna nån annan svara som fått det och haft en bättre resa!


Sobril underlättar mkt
#3267 2011-09-28, 00:11
ksv
Ursprungligen postat av rulletulle
Men nu var det ju 6 sek det handlade om, ifall uppgifterna är de rätta. Då borde det larmats för länge sen.
Jag tror inte att man ska lita allt för mycket på detaljerna som förmedlas via pressen.

Som pilot beskrev ovan, handlar det inte ens om att väja undan när man får en TCAS-varning, utan endast om att göra mindre höjdjusteringar.

Ursprungligen postat av Nodlez
Huga. Ska flyga om 2 veckor till Thailand med Turkish Airlines Boeing 737.. första man hittar när man söker på Boeing 737 här på forumet är massa kraschar med den typen av flygplan. Inte direkt najs för en flygrädd som jag Har våra ärade piloter flugit mycket med Boeing 737's? Vad tycker ni själva om dom flygplanen?
Jag har ett par tusen timmar i den kärran och den är som sagt en av världens vanligaste och populäraste trafikflygplan.

Däremot tror jag knappast du kommer åka 737 hela vägen till Thailand, eftersom man då skulle behöva göra ett antal mellanlandningar för att tanka.

Kan det vara så att du först ska till Istanbul? Isåfall blir det B777, A330 eller A340 därifrån.
#3268 2011-09-28, 03:24
Ursprungligen postat av Nintendokid
När jag bokar en biljett så är avgångstiden 9.40. Är det då 9.40 när planet roterar, står på startbanan, eller taxar ut från gaten?

Avgångstiden enligt turlistan brukar vara den tid som planet börjar backa ut från gaten. På samma sätt så brukar ankomsttiden vara den tid som planet parkerar vid gaten så själva tiden i luften brukar vara ca 15 minuter kortare än den tid som står i tidtabellen.
#3269 2011-09-28, 03:48
shr00mzxz
Trots att jag läst genom nästan hela tråden, så är jag fortfarande extremt flygrädd.

Att gå i KBT funkar inte alls. Kunde jag inte bli av med spyrädsla, så kommer jag nog inte bli av med flygrädsla.

Jag ska åka till USA i April (långt kvar, men oroar mig ändå, och då ska jag först flyga från Stockholm till Amsterdam och sedan byta där, för att flyga vidare till Los Angeles.
#3270 2011-09-28, 06:48
ryssfyran
Ursprungligen postat av shr00mzxz
Trots att jag läst genom nästan hela tråden, så är jag fortfarande extremt flygrädd.

Att gå i KBT funkar inte alls. Kunde jag inte bli av med spyrädsla, så kommer jag nog inte bli av med flygrädsla.

Jag ska åka till USA i April (långt kvar, men oroar mig ändå, och då ska jag först flyga från Stockholm till Amsterdam och sedan byta där, för att flyga vidare till Los Angeles.

Kan du inte utveckla litet vad det är som känns obehagligt för dig?
#3271 2011-09-28, 06:53
shr00mzxz
Ursprungligen postat av ryssfyran
Kan du inte utveckla litet vad det är som känns obehagligt för dig?



Turbulensen, det känns bara så onaturligt, även om jag vet att det liknas en båt och dess vågor.
Att krascha vid lyft/landning, det är tydligen då det är mest "kritiskt", om jag inte uppfattat det fel.
Sen om man skulle behöva kraschlanda öht, eller om man då störtar.. Bläääää
#3272 2011-09-28, 11:29
Nodlez
Ursprungligen postat av ksv
Jag har ett par tusen timmar i den kärran och den är som sagt en av världens vanligaste och populäraste trafikflygplan.

Däremot tror jag knappast du kommer åka 737 hela vägen till Thailand, eftersom man då skulle behöva göra ett antal mellanlandningar för att tanka.

Kan det vara så att du först ska till Istanbul? Isåfall blir det B777, A330 eller A340 därifrån.


Tur att vi har en intelligent pilot här i tråden. Ja du har helt rätt kollade på biljetten nu, det är en 737 till Istanbul och där byter jag sedan till en Airbus A343. Hur är dom då? Av någon anledning skulle det kännas mycket bättre om du suttit bakom den ratten.
#3273 2011-09-28, 12:33
EMLN
Ursprungligen postat av Nodlez
Tur att vi har en intelligent pilot här i tråden. Ja du har helt rätt kollade på biljetten nu, det är en 737 till Istanbul och där byter jag sedan till en Airbus A343. Hur är dom då? Av någon anledning skulle det kännas mycket bättre om du suttit bakom den ratten.


Jag ville oxå ha honom bakom ratten när jag flög senast
Men fick inte det men det gick bra ändå. När det var turbulent tänkte jag på att alla piloter här i tråden verkar så duktiga och att säkert är även de flesta andra oxå lika seriösa
#3274 2011-09-28, 12:37
Nodlez
Ursprungligen postat av EMLN
Jag ville oxå ha honom bakom ratten när jag flög senast
Men fick inte det men det gick bra ändå. När det var turbulent tänkte jag på att alla piloter här i tråden verkar så duktiga och att säkert är även de flesta andra oxå lika seriösa


Säkerligen! Jag tycker KSV borde extra-knäcka på sin dötid på flygplatser med att prata med flygrädda innan avfärd.. hålla handen och klappa på axeln, etc. Vad tror du om det KSV? Du kan få en femhunka av mig om du håller mig sällskap ett par timmar på Arlanda den 11:e oktober
#3275 2011-09-28, 12:42
EMLN
Ursprungligen postat av Nodlez
Säkerligen! Jag tycker KSV borde extra-knäcka på sin dötid på flygplatser med att prata med flygrädda innan avfärd.. hålla handen och klappa på axeln, etc. Vad tror du om det KSV? Du kan få en femhunka av mig om du håller mig sällskap ett par timmar på Arlanda den 11:e oktober


Ja eller ännu hellre följa med på planet och sitta bredvid hela resan
#3276 2011-09-28, 12:45
EMLN
Alla piloterna som skriver här kan ju föreslå för chefen att folk kan få betala extra för att få ha just dom bakom ratten . Iaf jag är villig att betala lite mer för den säkerhetsdetaljen