Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3157 2011-09-08, 19:43
Murder.Inc
Ursprungligen postat av liteon1
Ett luftvärdighetsintyg förnyar du när det går ut. För att det ska förnyas måste ägaren/brukaren kunna visa att luftfartyget underhållits enligt gällande krav.

Att många ryska flygbolag inte får flyga i Europa är inte bara för att de har bristande säkerhet. Europa är väldigt noga med buller och utsläpp. Aeroflot flyger till och från Ryssland till Europa, men de följer det reglemente som Europerna har satt.





Med tanke på att planet tar 120 passagerare, så känns det inte så realistiskt att man lyckats lasta kärran för tungt.

En YAK-42D behöver ca 2000 m lång bana (beror självklart på hur den är lastad). Banan på Yaroslavl Airport är 3000 m lång.

Ett motorbortfall som du säger skulle kunna vara troligt, men då måste nog två eller alla tre ha krånglat.

Eftersom de har lyft så fick de troligtvis problem efter V1, annars hade man försökt med en rejected take off.



1. Det flygs betydligt mer än 10.000 flygningar per år. Jag har sett siffror från 18 miljoner till 30 miljoner flygningar per år.

3. Kapten och styrman kan inte undvika turbulensen i molnen. Däremot kan de välja att flyga runt moln/oväder om det går. Inför en landning eller start så är detta inte alltid möjligt. Så ibland måste man åka igenom molnen även om det är turbulent.

4. Till att börja med vill jag säga att det är väldigt säkert att flyga. Du utsätter dig för en större fara på vägen till och från flygplatsen.
Hur lång tid det tar beror helt på vad det är för fel. Ett flygplan dimper inte bara ner från himlen utan du kan glidflyga även om motorerna skulle stanna. Får du en stall (när vingen/vingarna) tappar lyftkraften så sjunker du rätt fort. Så, ett flygplan störtar inte bara rakt ner, om inte piloterna trycker joysticken/ratten nedåt mot marken.



Du skrotar inte ett flygplan bara för att luftvärdighetsbeviset går ut. Det går som sagt att förnya om ägaren/brukaren kunna visa att luftfartyget underhållits enligt gällande krav.



Det har jag aldrig hävdat heller. Hänvisade till vad jag läst i någon tidning. Men du kommer ju för eller senare till en punkt när det inte längre är ekonomiskt försvarbart att lägga ner mer pengar på översyn än vad flygplanet är värt. Finns många MD-80 till salu för någon mille drygt, men kostnaden att få dom i luftvärdigt skick kanske kostar 4-5 miljoner och är det lite gångtid kvar på motorerna så blir det än dyrare. Nu kanske du förstår vad jag menar
#3158 2011-09-09, 20:25
TheMouse
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jo då, har man riktig jävla otur kan man allt få kämpa med höjdrodret.
Finns några olyckor där någonting gått snett med mekaniken där bak som gjort att höjdrodret låst sig.
Är alldeles för seg i huvudet för att komma ihåg någonting mer än så just nu :|

Sen blir det såklart tungt om höjdrodertrimmen låser sig.

Men detta är ju ingenting som händer särskilt ofta, men kan hända och har hänt.


T.ex denna
http://en.wikipedia.org/wiki/Alaska_Airlines_Flight_261
#3159 2011-09-09, 21:58
Ursprungligen postat av Soleils
Jag tycker en bra tanke är att piloterna också - i många fall - har familj som de vill komma hem till. Även om jag nog skulle vara rädd att flyga med unkna inrikesbolag i Ryssland t.ex där ekonomin nog kan tvinga piloterna till ett och annat. Dvs, lätta från marken utan att planet kanske skulle göra det.

Sedan kan jag också vara lite fördomsfull, har t.ex hellre två gråhåriga (bara de genomfört sina hjärttester ordentligt) piloter än en kvinna/ung kille. Här fyller jag även på med en fråga: hur stark måste man vara för att orka dra i styrspakarna om planer är påväg neråt? Sådär man ser i filmer när de kämpar för att räta upp planet men inte orkar dra styrspaken mot sig

Min rädsla får nog klassificeras som "bolagsberoende-flygrädsla"

Olika vilket sorts flygplan det är, t.ex Airbus 320 har fly-by-wire, dvs en datakabel som går till klaffarna som talar om var som piloten gör med spaken, i äldre plan som Yak-42 är det metallkablar
när man drar i spaken så drar man i wiren så att klaffen rör sig, hydraulik hjälper till
#3160 2011-09-09, 22:04
Ursprungligen postat av jud3n
du råkar inte ha någon video eller nåt?

skulle vara kul att se hur den utvecklas osv.
Programet på tv jag såg så visa dom den bara när den redan var utfälld,

kommer en bromsskärm först så att planet bromsar in så pass mycket och stallar efterföljt av fallskärm?

http://www.youtube.com/watch?v=wAeZBVDOb6Q Cirrus har inte provat på sin jetdrivna plan ännu, den är under utprovning.
#3161 2011-09-09, 22:06
thecandyhunter
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jo då, har man riktig jävla otur kan man allt få kämpa med höjdrodret.
Finns några olyckor där någonting gått snett med mekaniken där bak som gjort att höjdrodret låst sig.
Är alldeles för seg i huvudet för att komma ihåg någonting mer än så just nu :|

Sen blir det såklart tungt om höjdrodertrimmen låser sig.

Men detta är ju ingenting som händer särskilt ofta, men kan hända och har hänt.

Med risk för att skämma ut mig:
Har inte höjdrodertrimmen ett blow-down system ifall dom skulle fastna? Eller det kanske bara är på spoilers?
#3162 2011-09-09, 22:09
Ursprungligen postat av maccan22
okej så då är det så att om man hoppar fallskärm har man skärm vald efter sin egen vikt som hoppare? var något jag inte visste isfl.

dock så borde det väl kapa på x antal passagerare och hur mkt som får lastas för att få det att funka, skulle ju bli ett jäkla dyrt plan att framställa...

Fallskärm har en maxvikt på 115 kilo. Sen hur tror du skulle överleva på hög höjd, då skulle du bara använda det på låg höjd. Hur farligt tror du inte all sprängpatroner ombord för katapultstolarna skulle vara vid en brand? Nej, katapultstol funkar bra till militära plan med få stolar inte civilt med många stolar. Hitler hade en lucka i golvet på sitt plan så att hans stol var utrustad med fallskärm kunde sprängas loss luckan med sprängpatroner, så att han kunde fly. Vet inte om någon provade ut den, på hans Tante-Ju, Junkers 52 tror jag det var?
#3163 2011-09-09, 22:12
Ursprungligen postat av thecandyhunter
Med risk för att skämma ut mig:
Har inte höjdrodertrimmen ett blow-down system ifall dom skulle fastna? Eller det kanske bara är på spoilers?

Hittar inget i OKB Yakovlev boken om du avser Yak-42.
#3164 2011-09-09, 23:15
670
råkade hitta denna video. "Trygga säkra SAS"...
http://www.youtube.com/watch?v=b0tlM80vohw&feature=related

Hur nära var det egentligen, expertutlåtande tack.
#3165 2011-09-09, 23:19
Inte alls nära, ovanligt sent ja, farligt, nej.

SAS räknar med landingar utan Revese thrust (eller idle reverse om man är tekniskt korrekt) och på ganska låga autobrake settings på Landvetter (vilket är den aktuella flygplatsen).

Med andra ord har man mycket (och då menar jag verkligen mycket) mer bromskraft att ta till i en situation som den där.

Sen är det också så att skiter det ihop sig så man inte är säker på att stanna då drar man ett varv till, svårare är det inte.
#3166 2011-09-10, 10:05
Ursprungligen postat av Hefaiston
Inte alls nära, ovanligt sent ja, farligt, nej.

SAS räknar med landingar utan Revese thrust (eller idle reverse om man är tekniskt korrekt) och på ganska låga autobrake settings på Landvetter (vilket är den aktuella flygplatsen).

Med andra ord har man mycket (och då menar jag verkligen mycket) mer bromskraft att ta till i en situation som den där.

Sen är det också så att skiter det ihop sig så man inte är säker på att stanna då drar man ett varv till, svårare är det inte.


Såg något liknande på ARN nu i veckan. Landningar på 19L, motvind (dock byig sådan), MD-80 som sätter ner sent men får stopp på ekipaget utan problem ändå. MD-80 har dessutom prestandaresurser som de flesta aldrig får uppleva i dagens de-ratingvärld så de tror att planen klarar av mindre än de faktiskt gör.
#3167 2011-09-10, 12:51
Torpedulla
Har en fråga angående en händelse vid en landning på Arlanda för några dagar sedan vid 23-tiden på kvällen. Vi går in för landning då plötsligt piloten ändrar sig och tvärt vänder planet rakt upp igen vilket var mycket obehagligt. Efter att ha pladdrat som tusan om den påbörjade inflygningen är det dödstyst från cockpit en lång stund. Vi cirklar länge och påbörjar så småningom en ny inflygning. Piloten säger: problemet var att vi upptäckte att vi tilldelats en alltför kort landningsbana och fick därför göra om hela proceduren. ??? Hur kan detta ske? Tacksam för svar.
#3168 2011-09-10, 13:10
ksv
Ursprungligen postat av Torpedulla
Har en fråga angående en händelse vid en landning på Arlanda för några dagar sedan vid 23-tiden på kvällen. Vi går in för landning då plötsligt piloten ändrar sig och tvärt vänder planet rakt upp igen vilket var mycket obehagligt. Efter att ha pladdrat som tusan om den påbörjade inflygningen är det dödstyst från cockpit en lång stund. Vi cirklar länge och påbörjar så småningom en ny inflygning. Piloten säger: problemet var att vi upptäckte att vi tilldelats en alltför kort landningsbana och fick därför göra om hela proceduren. ??? Hur kan detta ske? Tacksam för svar.
De gjorde en go-around, vilket man ska göra om man inte är helt stabiliserad och har exakt rätt fart.

Förklaringen låter dock konstig. Det kan ha varit så att de fick en för tight radarvektorering och därför inte fick ner farten. Eller så kom de av någon annan anledning lite för långt in över banan, precis som i filmklippet med SAS några poster upp.

När man gör en go-around får man väldigt mycket att göra under några minuter och då har PA till passagerarna låg prioritet.

Go-around är alltså inget farligt, utan något man gör emellanåt när man inte anser att säkerhetsmarginalerna är tillräckligt stora.