Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3229 2011-09-22, 12:32
ksv
Ursprungligen postat av Andy90
Eftersom att det verkar finnas några piloter som ibland är verksamma i denna tråd så undrar jag om det är någon som har koll på resrutten som man brukar flyga till Bangkok?

Är det över Ryssland och sedan ner över Kina? Eller brukar man flyga över Irak, Afghanistan, Himalaya osv?
Det kan variera beroende på vind och var bolaget har överflygningstillstånd.

Jag skulle dock gissa på Ryssland, Kazakstan, Uzbekistan, Afghanistan, Pakistan, norra Indien, norra Bengaliska viken och sedan in över Burma.

Eller så blir det en mer nordlig rutt via Kina.

Ursprungligen postat av Andy90
Mycket turbolens?
Nej, varken mer eller mindre turbulens än andra rutter.
Ursprungligen postat av Andy90
Har hört att det alltid är medvind till Thailand (eller om det är tvärtom). Stämmer detta?
Ja, det stämmer.
#3230 2011-09-22, 13:10
Andy90
Ursprungligen postat av ksv
Det kan variera beroende på vind och var bolaget har överflygningstillstånd.

Jag skulle dock gissa på Ryssland, Kazakstan, Uzbekistan, Afghanistan, Pakistan, norra Indien, norra Bengaliska viken och sedan in över Burma.

Eller så blir det en mer nordlig rutt via Kina.

Nej, varken mer eller mindre turbulens än andra rutter.
Ja, det stämmer.



Tackar för svaren!
#3231 2011-09-22, 18:08
Jag har en halv miljon frågor o blir sketaglad om KSV, Bijer eller Pilot vill svara på dom vid tillfälle.

1. Som jag uppfattat det i den här tråden verkar landningen vara det mest kritiska o mest konentrationskrävande. Men starten då? Sitter det i ryggmärgen eller är det lika mkt som krävs där? Det jag egentligen vill veta är om det är ungefär lika lätt/självklart för er att starta/landa som det är för mig att fickparkera? (dålig jämförelse), eller känner ni någon nervositet?
När jag sitter som passagerare känns detta som en chansning, det kan gå hursomhelst.

2. När jag flög från Teneriffa senast o vi satte oss i planet började det komma in något rökliknande från sidorna mellan tak o vägg, ovanför fönstren. Vad kan detta varit? Luft? Dimma?

3. En annan gång när vi var i luften ovanför molnen såg jag ett plan på långt håll som såg ut att läcka nästan svart rök! det var väldigt mkt rök o jag blev lite nervös men kände mig för dum för att fråga flygvärdinnorna om det. Vad kan det ha varit?

4. Det känns som att flygvärdinnorna slarvar när dom går förbi och kollar så alla har bälten på sig innan start, dom slänger ju bara en snabb kik på alla passagerare, är det så att dom är slarviga med detta?

5. Jag har hört att det finns en knapp i cockpit så det enda ni behöver göra är att trycka på den så att planet ska stiga och accelerera om ni kommer fel vid landning för att göra en go around, stämmer detta?

6. Jag såg ett avsnitt av Air crash invest. tror det var nödlandningen på Hudson river. När båda motorerna slocknat ber kaptenen sin styrman att gå igenom checklistan för motorbortfall?? Jag kan tycka att det borde sitta i ryggmärgen hos piloterna vad man ska göra vid motorbortfall? Det handlar ju om så lite tid i vissa fall o lär ju minska på chanserna om en av piloterna ska börja läsa en bok mitt i allt?

7. Borde det inte finnas en liten mini syrgastub under alla stolar om man skulle krascha i vatten? Läste i tråden om nån olycka där passagerarna blåst ut flytvästen inne i planet o därför drunknat, hade inte syrgastuben vart användbar här?

8. Läste att ni ibland glömmer att släcka "fasten your seatbelt" lampan, kan det inte då hända att ni glömmer att fälla ut landningsställen eller något annat?

9. Detta med separationsregler i luften, följer ni det benhårt? Det känns ibland som att plan flyger förbi 50 meter bort.

10. Som jag säger varje gång efter en landning, piloter: ni är änglar!

Ps. Lite trist att Pilot vart frånvarande det senaste.
#3232 2011-09-22, 18:29
Då jag ska utbilda mig till flygledare och inte pilot nöjer jag mig med 9.

JA!

Notera versaler och utropstecken.

Skillnaden mellan 2.9 och 3NM separation är en rapport, avlösning från position och en utredning.

Det finns ett antal regler för flygledare, grundreglerna är.
1. håll separationen
2. håll separationen
3. håll separationen

Sedan när man gjort det kan man börja fundera på att eventuellt optimera trafiken, efter man kollat att man håller separationen.


Allvarligt, flygledare är anställda för att hålla separationen. Arbetets nyckelord är säkerhet, säkerhet, säkerhet, man tummar aldrig på separationen.
#3233 2011-09-22, 18:50
pilot
Ursprungligen postat av wezzzz

1. Som jag uppfattat det i den här tråden verkar landningen vara det mest kritiska o mest konentrationskrävande. Men starten då? Sitter det i ryggmärgen eller är det lika mkt som krävs där? Det jag egentligen vill veta är om det är ungefär lika lätt/självklart för er att starta/landa som det är för mig att fickparkera? (dålig jämförelse), eller känner ni någon nervositet?
När jag sitter som passagerare känns detta som en chansning, det kan gå hursomhelst.


Både landning och start är krävande men du måste komma ihåg att för oss är det rutin.
Om en person aldrig suttit i en bil innan blir det ganska svårt att förvänta sig en fickparkering.
Nervositet behöver jag aldrig känna inför en landning, vi har marginalerna på vår sida och vi kan alltid välja att avbryta och gå till en annan flygplats som vi vet har bra väder.
Chansning är det aldrig någon talan om

Ursprungligen postat av wezzzz

2. När jag flög från Teneriffa senast o vi satte oss i planet började det komma in något rökliknande från sidorna mellan tak o vägg, ovanför fönstren. Vad kan detta varit? Luft? Dimma?


Japp, det är bara vanlig luft. Det är i regel varmt i Teneriffa och vi pumpar in kall luft i kabinen. Luften går från taket ner till golvet. Så det du ser är bara kondenserad luft.

Ursprungligen postat av wezzzz

3. En annan gång när vi var i luften ovanför molnen såg jag ett plan på långt håll som såg ut att läcka nästan svart rök! det var väldigt mkt rök o jag blev lite nervös men kände mig för dum för att fråga flygvärdinnorna om det. Vad kan det ha varit?


Beroende på hur ljuset träffat röken så kan man ibland uppfatta det som att den blir svart. Men det du ser är samma vita rök som du ser från marken.
En vanlig kondensationsstrimma.

Ursprungligen postat av wezzzz

4. Det känns som att flygvärdinnorna slarvar när dom går förbi och kollar så alla har bälten på sig innan start, dom slänger ju bara en snabb kik på alla passagerare, är det så att dom är slarviga med detta?


Dom är inte slarviga men dom kolla säkerhetsbälten varje dag på jobbet, både inför start och landning.
Dom är rutinerade


Ursprungligen postat av wezzzz

5. Jag har hört att det finns en knapp i cockpit så det enda ni behöver göra är att trycka på den så att planet ska stiga och accelerera om ni kommer fel vid landning för att göra en go around, stämmer detta?


Tror det du tänker på är en sk. TOGA knapp. Det är sant att den finns man trycker på den för att berätta för datorerna att man gör en go around.
I dom flesta fall så koppar Autopiloten ur när man trycker på den och man får flyga go arounden manuellt.
Men det där skiljer från flygplan till flygplan.

Ursprungligen postat av wezzzz

6. Jag såg ett avsnitt av Air crash invest. tror det var nödlandningen på Hudson river. När båda motorerna slocknat ber kaptenen sin styrman att gå igenom checklistan för motorbortfall?? Jag kan tycka att det borde sitta i ryggmärgen hos piloterna vad man ska göra vid motorbortfall? Det handlar ju om så lite tid i vissa fall o lär ju minska på chanserna om en av piloterna ska börja läsa en bok mitt i allt?


Checklist läsning är en konst.
Det finns vissa saker som vi gör från minnet, recall items, memory items, by heart items, eller vad man än nu kallar dom för.
Det är punkter som måste göras direkt. Kan vara tex att använda brandsläckaren i motorn om man får en motorbrand.

För just motorbortfall på alla motorer så finns det vissa punkter man gör direkt för att försöka få igång motorn, sen plockar man upp checklistan och går igenom den så att inget missas.

Sen har vi vanliga checklistor också tex för att starta upp flygplanet trots att vi gör det varje dag och kan varenda punkt utantill så använder vi fortfarande en checklista för att säkerhetsställa att vi aldrig glömmer något.

Ursprungligen postat av wezzzz

7. Borde det inte finnas en liten mini syrgastub under alla stolar om man skulle krascha i vatten? Läste i tråden om nån olycka där passagerarna blåst ut flytvästen inne i planet o därför drunknat, hade inte syrgastuben vart användbar här?


Tror inte en syrgastub hade hjälpt dig om du var under vattnet inuti ett flygplan med en flytväst uppblåst.
Därför flygvärdinnorna har säkerhetsgenomgång innan start. "flyt inte upp flytvästen innan du är utanför planet)

Ursprungligen postat av wezzzz

8. Läste att ni ibland glömmer att släcka "fasten your seatbelt" lampan, kan det inte då hända att ni glömmer att fälla ut landningsställen eller något annat?


Nej, det behöver du inte oroa dig för. Landningsstället kommer inte glömmas på ett stort kommersiellt flygplan. Vi har rutiner, checklistor och varningssignaler för att se till så att dom kommer ner.

Ursprungligen postat av wezzzz

9. Detta med separationsregler i luften, följer ni det benhårt? Det känns ibland som att plan flyger förbi 50 meter bort.


Japp, alla separationskrav följs alltid. Jag kan lova dig att inget flygplan är 50meter ifrån dig trots att det kan kännas så ibland

Ursprungligen postat av wezzzz

10. Som jag säger varje gång efter en landning, piloter: ni är änglar!

Ps. Lite trist att Pilot vart frånvarande det senaste.


Tack! Uppskattas verkligen! Hoppas du fick svar annars kan säkert ksv mm förklara mycket bättre än mig

Ps. ska bli lite bättre på skriva
#3234 2011-09-22, 21:07
xituno
Ursprungligen postat av wezzzz
7. Borde det inte finnas en liten mini syrgastub under alla stolar om man skulle krascha i vatten?


Det finns redan en syrgasgenerator ovanför, du vet de där maskerna som de alltid pratar om i säkerhetsgenomgången. Men de är så klart inte avsedda att användas under vatten.

Du tänker kanske på de tuber dykarna har? I dom är det vanligtvis bara helt vanlig luft (ca 78% kväve, ca 21% syre ) som är avfuktad och komprimerad.

Risken med trycksatta tuber är så stor att man inte får transportera dyktuber ombord om de inte är tomma och ventilen måste vara öppen så att ingen luft blir innestängd.

Det är väldigt få olyckor som inträffar, och av de fåtal olyckor som inträffar över vatten är det väldigt få som är överlevnadsbara och där det skulle ha varit till hjälp med lufttuber. Med tanke på olyckan där passagerarna blåste upp flytvänstarna inuti flygplanet och alltså inte följde de instruktioner som gås igenom inför varje flygning, har jag inte stor förhoppning om att passagerarna skulle klara av att hantera en lufttub med komprimerad luft. Gör man fel kan man få lungbristning med gasemboli som följd från så lite som en halv meters djup vilket kan ge blodproppar i hjärna eller hjärta med konsekvensen att man dör.

Jag ser några nackdelar med lufttuber ombord:
  • Tuber med komprimerad luft kan explodera och ställa till med fatala konsekvenser ombord.
  • Vid en eventuell olycka och brand kan räddningmanskapet inte gå fram till flygplanskroppen då tuberna kan explodera och döda räddningsmanskapet.
  • Med syrgas i tuberna skulle det bli ännu värre vid en eventuell brand.
  • Utrustningen väger flera kilo per person, vilket gör att det går åt mer flygbränsle för varje flygning och flygplanet kan inte ta lika mycket last vilket gör att biljettpriserna skulle bli betydligt högre och att man får än mindre att ta med sig.
  • I de få fall då det skulle vara någon nytta med lufttuberna är risken väldigt stor att passagerarna inte följer instruktionerna och därmed spränger lungorna och dör till följd av användandet.
#3235 2011-09-23, 01:18
cykelstolpe
finns det uttag man kan låna på munchens flygplats?
#3236 2011-09-23, 16:20
ksv
Ursprungligen postat av xituno
Med tanke på olyckan där passagerarna blåste upp flytvänstarna inuti flygplanet och alltså inte följde de instruktioner som gås igenom inför varje flygning, har jag inte stor förhoppning om att passagerarna skulle klara av att hantera en lufttub med komprimerad luft.
Bra poäng.

Olyckan på Hudson River har visat att de flesta passagerare inte ens lyckas få fram flytvästen, innan de känner sig pressade att ta sig ur planet. De vet förmodligen inte ens var de ska leta.
Av de som eventuellt kommer så långt, är det endast några procent som lyckas ta på sig den på ett korrekt sätt.

Overall, 19 passengers physically attempted to obtain a life vest from under a seat, and 10 of these passengers reported difficulties retrieving it. Of those 10 passengers, only 3 were persistent enough to eventually obtain the life vest
Av 150 passagerare. :|

Ovanstående är saxat alltså saxat från den haverirapporten: http://www.ntsb.gov/doclib/reports/2010/AAR1003.pdf


Hur i hela fridens namn kan vara så, trots att kabinpersonalen nöter informationen om och om igen??
Lite mer från samma haverirapport:
• 25 passengers (17 percent) reported watching most of the preflight safety demonstration, and an additional 19 passengers (13 percent) reported watching some of the demonstration.
• 12 passengers (8 percent) reported reading the safety information card before or during the flight.
:'(

Varför är det så svårt att lägga undan tidningen för ett ögonblick?
Det är inte bara ignorant rent säkerhetsmässigt, utan dessutom då oartigt mot den yrkespersonal som försöker visa dig något.


Men låt oss göra en liten (förmodligen) tankvärd övning.
Oavsett om ni är flygrädda eller inte, är vana resenärer eller bara flugit ett par gånger, fundera på följande frågor:
  • Vet du var flygvästen finns och hur du på några sekunder får fram den? Har du då och då faktiskt känt efter om den finns där du tror den ska vara?
  • Vet du hur du sätter fast västen? T.ex. att den där remmen du får i handen efter att du trätt västen över huvudet absolut inte ska träs mellan benen, utan ska fästas runt midjan?
  • Visste du innan du läste tråden, att man inte på några villkor får blåsa upp västen inne flygplanet?
  • Brukar du titta efter var närmste nödutgång finns?
  • Om kabinen blir rökfylld och du måste hitta din nödutgång krypandes utefter golvet, hur vet du då när du är framme?
  • Faller syrgasmasker ner från taket ska man förstås ta på dem. Men vet du om att de inte kommer komma någon syrgas till just din stolsrad innan du manuellt startat syrgasgeneratorn genom att rycka till i masken?

Det här är information som presenteras till passagerare före varje flygning. Är man en någorlunda van resenär bör man kunna svara på samtliga frågor.
Handen på hjärtat, kunde ni det?

Ovanstående är mest avsett som något att fundera över, så ni behöver inte svara i tråden.
#3237 2011-09-23, 17:30
EMLN
Ursprungligen postat av ksv
Bra poäng.

Olyckan på Hudson River har visat att de flesta passagerare inte ens lyckas få fram flytvästen, innan de känner sig pressade att ta sig ur planet. De vet förmodligen inte ens var de ska leta.
Av de som eventuellt kommer så långt, är det endast några procent som lyckas ta på sig den på ett korrekt sätt.

Av 150 passagerare. :|

Ovanstående är saxat alltså saxat från den haverirapporten: http://www.ntsb.gov/doclib/reports/2010/AAR1003.pdf


Hur i hela fridens namn kan vara så, trots att kabinpersonalen nöter informationen om och om igen??
Lite mer från samma haverirapport::'(

Varför är det så svårt att lägga undan tidningen för ett ögonblick?
Det är inte bara ignorant rent säkerhetsmässigt, utan dessutom då oartigt mot den yrkespersonal som försöker visa dig något.


Men låt oss göra en liten (förmodligen) tankvärd övning.
Oavsett om ni är flygrädda eller inte, är vana resenärer eller bara flugit ett par gånger, fundera på följande frågor:
  • Vet du var flygvästen finns och hur du på några sekunder får fram den? Har du då och då faktiskt känt efter om den finns där du tror den ska vara?
  • Vet du hur du sätter fast västen? T.ex. att den där remmen du får i handen efter att du trätt västen över huvudet absolut inte ska träs mellan benen, utan ska fästas runt midjan?
  • Visste du innan du läste tråden, att man inte på några villkor får blåsa upp västen inne flygplanet?
  • Brukar du titta efter var närmste nödutgång finns?
  • Om kabinen blir rökfylld och du måste hitta din nödutgång krypandes utefter golvet, hur vet du då när du är framme?
  • Faller syrgasmasker ner från taket ska man förstås ta på dem. Men vet du om att de inte kommer komma någon syrgas till just din stolsrad innan du manuellt startat syrgasgeneratorn genom att rycka till i masken?

Det här är information som presenteras till passagerare före varje flygning. Är man en någorlunda van resenär bör man kunna svara på samtliga frågor.
Handen på hjärtat, kunde ni det?

Ovanstående är mest avsett som något att fundera över, så ni behöver inte svara i tråden.


Jag visste allt. Nästan utantill till och med. Jag hör till dom få (de flesta brukar se ut upptagna med tidningen) som noga lyssnar på varenda ord de säger. Efteråt kollar jag efter min närmaste nödutgång eftersom den ju "kan vara precis bakom mig" Och sen läser jag den lilla foldern ett varv oxå. Efter det känns det som att jag iaf gjort det lilla jag kan göra för att öka mina överlevnadschanser. Annars är ju just känslan av att inte kunna påverka det värsta. Helst skulle jag vilja vara den som flyger planet, fast samtidigt skulle jag ju inte vilja sitta i ett plan som jag ansvarar för

Däremot har den här tråden fått mig att inse att det där med att inte blåsa upp flytvästarna kan bero på annat än jag trodde. Jag trodde det bara var en "trängseldetalj" - att man inte vill att utgångarna ska blockeras av en massa folk iklädda uppblåsta västar.
#3238 2011-09-23, 17:40
Extrans
Ursprungligen postat av ksv
TEXT


Bra sagt. Dock kommer man tillslut till den gräns, när man åkt samma flygning ett X antal gånger, att man kan säkerhetsmeddelandet utantill, och då är det lite svårt att ägna 100% uppmärksamhet att lyssna på den.

Jag brukar alltid kolla att västen faktiskt finns på sin plats under stolen efter en incident jag var med om, då flytvästen var borta. Någon idiot hade alltså stulit den, vad fan tänker folk med
#3239 2011-09-23, 19:28
Ursprungligen postat av ksv
  • Vet du var flygvästen finns och hur du på några sekunder får fram den? Har du då och då faktiskt känt efter om den finns där du tror den ska vara?
  • Faller syrgasmasker ner från taket ska man förstås ta på dem. Men vet du om att de inte kommer komma någon syrgas till just din stolsrad innan du manuellt startat syrgasgeneratorn genom att rycka till i masken?


Bra idé, har faktiskt aldrig känt efter att västen finns på plats. Ska testa nästa gång jag flyger.

På tal om maskerna, man ska ju "dra ner sin mask med ett kraftfullt ryck", men hur hårt sitter den fast? Vill ju inte rycka sönder något, skulle ju vara rätt obra att bli utan mask för att man ryckt för hårt.

Brukar dessutom alltid se till att välja plats vid eller nära en utgång/nödutgång för att slippa klättra på panikslagna medpassagerare om det skulle bli allvar.

Jag tror Air Finland är inne på rätt spår för att få fler att kolla på safetycardet, de anlitade en serietecknare för att få lite mer underhållande men samtidigt informativa bilder. Undrar om det hjälpte?
#3240 2011-09-23, 20:53
pilot
Ursprungligen postat av EMLN
Jag visste allt. Nästan utantill till och med. Jag hör till dom få (de flesta brukar se ut upptagna med tidningen) som noga lyssnar på varenda ord de säger.


Är du säker på att du vet vart flytvästen finns?

Det vet du inte förrän du lyssnar på säkerhetsgenomgången. Flottan jag flyger kan ha flytvästen antingen under sätet eller i taket ovanför dig.
Enda sättet att veta vart den finns är att lyssna på genomgången.

Med andra ord, oavsett om du flyger varje dag så lyssna på genomgången.