Ursprungligen postat av wezzzz
1. Som jag uppfattat det i den här tråden verkar landningen vara det mest kritiska o mest konentrationskrävande. Men starten då? Sitter det i ryggmärgen eller är det lika mkt som krävs där? Det jag egentligen vill veta är om det är ungefär lika lätt/självklart för er att starta/landa som det är för mig att fickparkera? (dålig jämförelse), eller känner ni någon nervositet?
När jag sitter som passagerare känns detta som en chansning, det kan gå hursomhelst.
Både landning och start är krävande men du måste komma ihåg att för oss är det rutin.
Om en person aldrig suttit i en bil innan blir det ganska svårt att förvänta sig en fickparkering.
Nervositet behöver jag aldrig känna inför en landning, vi har marginalerna på vår sida och vi kan alltid välja att avbryta och gå till en annan flygplats som vi vet har bra väder.
Chansning är det aldrig någon talan om
Ursprungligen postat av wezzzz
2. När jag flög från Teneriffa senast o vi satte oss i planet började det komma in något rökliknande från sidorna mellan tak o vägg, ovanför fönstren. Vad kan detta varit? Luft? Dimma?
Japp, det är bara vanlig luft. Det är i regel varmt i Teneriffa och vi pumpar in kall luft i kabinen. Luften går från taket ner till golvet. Så det du ser är bara kondenserad luft.
Ursprungligen postat av wezzzz
3. En annan gång när vi var i luften ovanför molnen såg jag ett plan på långt håll som såg ut att läcka nästan svart rök! det var väldigt mkt rök o jag blev lite nervös men kände mig för dum för att fråga flygvärdinnorna om det. Vad kan det ha varit?
Beroende på hur ljuset träffat röken så kan man ibland uppfatta det som att den blir svart. Men det du ser är samma vita rök som du ser från marken.
En vanlig kondensationsstrimma.
Ursprungligen postat av wezzzz
4. Det känns som att flygvärdinnorna slarvar när dom går förbi och kollar så alla har bälten på sig innan start, dom slänger ju bara en snabb kik på alla passagerare, är det så att dom är slarviga med detta?
Dom är inte slarviga men dom kolla säkerhetsbälten varje dag på jobbet, både inför start och landning.
Dom är rutinerade
Ursprungligen postat av wezzzz
5. Jag har hört att det finns en knapp i cockpit så det enda ni behöver göra är att trycka på den så att planet ska stiga och accelerera om ni kommer fel vid landning för att göra en go around, stämmer detta?
Tror det du tänker på är en sk. TOGA knapp. Det är sant att den finns man trycker på den för att berätta för datorerna att man gör en go around.
I dom flesta fall så koppar Autopiloten ur när man trycker på den och man får flyga go arounden manuellt.
Men det där skiljer från flygplan till flygplan.
Ursprungligen postat av wezzzz
6. Jag såg ett avsnitt av Air crash invest. tror det var nödlandningen på Hudson river. När båda motorerna slocknat ber kaptenen sin styrman att gå igenom checklistan för motorbortfall?? Jag kan tycka att det borde sitta i ryggmärgen hos piloterna vad man ska göra vid motorbortfall? Det handlar ju om så lite tid i vissa fall o lär ju minska på chanserna om en av piloterna ska börja läsa en bok mitt i allt?
Checklist läsning är en konst.
Det finns vissa saker som vi gör från minnet, recall items, memory items, by heart items, eller vad man än nu kallar dom för.
Det är punkter som måste göras direkt. Kan vara tex att använda brandsläckaren i motorn om man får en motorbrand.
För just motorbortfall på alla motorer så finns det vissa punkter man gör direkt för att försöka få igång motorn, sen plockar man upp checklistan och går igenom den så att inget missas.
Sen har vi vanliga checklistor också tex för att starta upp flygplanet trots att vi gör det varje dag och kan varenda punkt utantill så använder vi fortfarande en checklista för att säkerhetsställa att vi aldrig glömmer något.
Ursprungligen postat av wezzzz
7. Borde det inte finnas en liten mini syrgastub under alla stolar om man skulle krascha i vatten? Läste i tråden om nån olycka där passagerarna blåst ut flytvästen inne i planet o därför drunknat, hade inte syrgastuben vart användbar här?
Tror inte en syrgastub hade hjälpt dig om du var under vattnet inuti ett flygplan med en flytväst uppblåst.
Därför flygvärdinnorna har säkerhetsgenomgång innan start. "flyt inte upp flytvästen innan du är utanför planet)
Ursprungligen postat av wezzzz
8. Läste att ni ibland glömmer att släcka "fasten your seatbelt" lampan, kan det inte då hända att ni glömmer att fälla ut landningsställen eller något annat?
Nej, det behöver du inte oroa dig för. Landningsstället kommer inte glömmas på ett stort kommersiellt flygplan. Vi har rutiner, checklistor och varningssignaler för att se till så att dom kommer ner.
Ursprungligen postat av wezzzz
9. Detta med separationsregler i luften, följer ni det benhårt? Det känns ibland som att plan flyger förbi 50 meter bort.
Japp, alla separationskrav följs alltid. Jag kan lova dig att inget flygplan är 50meter ifrån dig trots att det kan kännas så ibland
Ursprungligen postat av wezzzz
10. Som jag säger varje gång efter en landning, piloter: ni är änglar!
Ps. Lite trist att Pilot vart frånvarande det senaste.
Tack! Uppskattas verkligen! Hoppas du fick svar annars kan säkert ksv mm förklara mycket bättre än mig
Ps. ska bli lite bättre på skriva