Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#841 2009-03-09, 10:00
bijjer
Ursprungligen postat av Mylph

Vad är de avgörande faktorerna för att en pilot inte ska gå gå ut och står med när passagerarna kommer ombord, har de alltid fullt upp innan start? Kanske inte högsta prioritet på det kanske dock, vad gör ni annars, sitter och väntar?


Tidsbrist är den avgörande faktorn. När det är dags att ta ombord passagerarna har vi en rad saker som vi sysslar med. Man tar ner väder, hämtar klarering, pratar igenom utflygningen, går igenom checklistor, laddar in färdplanen i flygplanets dator, etc. etc.

Ursprungligen postat av Mylph
Varför meddelas inte när piloterna kommer börja gå ner? När de drar ner motorvarvet så de låter som om motorerna stannar, för att sedan 10-15 min senare meddela att inflygningen börjat? Vad är definitionen för inflygning? Är inte det just att man börjar gå ner mot landningsbana?

Det här skiljer från bolag till bolag och flygning till flygning. Jag brukar oftast prata med passagerarna ungefär 10 minuter innan landning. Då har man redan lämnat sin marschhöjd och påbörjar inflygningen.
Rent definitionsmässigt är det inte alls säkert att man påbörjar inflygningen när man drar av gasen och lämnar sin marschhöjd, det kan man göra p.g.a. andra saker också, som mötande trafik, rapporterad turublens etc.


Ursprungligen postat av Mylph
Gasar man verkligen på vid nedstigning? Kan förstå om man gasar på efter att man gått ner för att inte tappa fart, fast när nosen är lite lite lutat ner behöver man väl inte gasa för att inte tappa fart? Inte första gången jag flyger med Swiss och tycker de ofta verkar trycka på med gasen vid nedstigning likt inget annat flygbolag?


Under de olika skedena av inflygningen behöver man mer eller mindre gas. T.ex. om man sjunkit ner mot den höjd som man startar sin ILS-inflygning från, man har låg fart p.g.a. t.ex. restriktioner från flygledningen, och sedan ska ta ut flaps, slats och gear, då kan man behöva gasa på extra för att hålla den fart man ska ha.


Ursprungligen postat av Mylph
Sen flög jag till USA för ett år sedan, vid inflygningen slocknade all belysning förutom nödbelysningen i kabinen, varför släcks ljusen ibland? Sen antar man att det är kritiskt då ingen i personalen berättade vad felet var. Vad är felet med största sannolikhet då belysningen slutar fungera?


Det var inte så att man helt enkelt släckte ner kabinen inför landning?
Normalt sett gör man detta för att passagerare och besättning ska ha sitt mörkerseende om det är mörkt ute. På samma sätt ser man till att alla fönsterskydd är uppdragna på dagtid.

Om det nu var så att all belysning slocknade p.g.a. något fel, kan det förstås vara en mängd orsaker i det elektriska systemet. Det är väldigt svårt att svara på just den här gången.

Ursprungligen postat av Mylph
Sen undrar jag en icke-flygrädsla sak. Finns det någon 'pilothierarki' - kan man bli imponerad om man ser piloter från ett visst flygbolag? Och andra sidan, ser de piloterna från de högt ansedda flygbolagen ner på piloter från mindre ansedda?


Hehe. Ja, det är en ventilerad fråga även bland oss piloter titt som tätt. En del av mina kollegor är av den åsikten att piloter från ett visst bolag med f.d. monopol ser ner på övriga kollegor i branschen.
Det är dock inget jag märkt av.

/bijjer
#842 2009-03-09, 10:02
Coolcitte
Om jag minns rätt så släcks interiörbelysningen för att flygplanet behöver ström till viktigare saker. Ungefär som när man har bilradion på och vrider om tändningen i en bil, då stängs ju radion av i någon sekund för att ge ström åt startmotorn.
#843 2009-03-09, 15:55
sleinad
Jag satt just och kollade på det nya programmet Stockholm-Arlanda som går på TV3.

Det var...speciellt.
Fanns en hel del jag som anställd på Arlanda reagerade på, bland annat backade en Norwegian 737-800 från gate helt för sig själv. Det var naturligtvis ett klipp på en ankomst som kördes baklänges. Men nu ska inte jag babbla om det.

En av sakerna som hände var att en Lufthansa CRJ fick "komma tillbaka till Arlanda" (jag antar att han inte hade lyft än, men det framgick inte riktigt).
Anledningen var en indikation på att en brandsläckare avfyrats i lastrummet. Det var då snack om någon farlig gas, halogen tyckte jag han sa, som var direkt livsfarlig enligt speakern. Det kan den knappast vara, då brandmannen som sedan öppnade lastrumsluckan inte ens hade gasmask på sig, och bara drog upp luckan utan vidare.
Det visade sig sen att det endast var ett indikationsfel, men nu till min fråga.

Finns det farliga ämnen ombord som kan skada last eller passagerare? Typ vid läckage?
Är väl olika från flygplan till flygplan, men vad gäller för sånt? För det låter ju konstigt att ha en "livsfarlig" gas ombord som kan läcka?

Edit: Programmet kan ses http://www.tv3.se/
#844 2009-03-09, 17:28
jumpcut
Ursprungligen postat av sleinad
Jag satt just och kollade på det nya programmet Stockholm-Arlanda som går på TV3.

Det var...speciellt.
Fanns en hel del jag som anställd på Arlanda reagerade på, bland annat backade en Norwegian 737-800 från gate helt för sig själv. Det var naturligtvis ett klipp på en ankomst som kördes baklänges. Men nu ska inte jag babbla om det.

En av sakerna som hände var att en Lufthansa CRJ fick "komma tillbaka till Arlanda" (jag antar att han inte hade lyft än, men det framgick inte riktigt).
Anledningen var en indikation på att en brandsläckare avfyrats i lastrummet. Det var då snack om någon farlig gas, halogen tyckte jag han sa, som var direkt livsfarlig enligt speakern. Det kan den knappast vara, då brandmannen som sedan öppnade lastrumsluckan inte ens hade gasmask på sig, och bara drog upp luckan utan vidare.
Det visade sig sen att det endast var ett indikationsfel, men nu till min fråga.

Finns det farliga ämnen ombord som kan skada last eller passagerare? Typ vid läckage?
Är väl olika från flygplan till flygplan, men vad gäller för sånt? För det låter ju konstigt att ha en "livsfarlig" gas ombord som kan läcka?

Edit: Programmet kan ses http://www.tv3.se/


Fast du, om en bil skulle borja lacka in avgaser sa skulle det ju anses vara direkt livsfarligt, bilen skulle stannas och man skulle be alla kliva ur, men inte en manniska skulle ju anvanda gasmask for att oppna dorrarna, motorhuven eller for att kolla under bilen.

Flygplan har val mer eller mindre slutna luftsystem, brandmannen stod antagligen utomhus? En viss skillnad pa att en gas ar livsfarlig vid langre exponering eller valdigt hoga doser och pa att en gas ar livsfarlig for alla som utsatts for den...
#845 2009-03-09, 17:54
sleinad
Ursprungligen postat av jumpcut
Fast du, om en bil skulle borja lacka in avgaser sa skulle det ju anses vara direkt livsfarligt, bilen skulle stannas och man skulle be alla kliva ur, men inte en manniska skulle ju anvanda gasmask for att oppna dorrarna, motorhuven eller for att kolla under bilen.

Flygplan har val mer eller mindre slutna luftsystem, brandmannen stod antagligen utomhus? En viss skillnad pa att en gas ar livsfarlig vid langre exponering eller valdigt hoga doser och pa att en gas ar livsfarlig for alla som utsatts for den...


Nu dör du ju inte av avgaser från en bil genom att andas in ett andetag eller två, så det var en konstig jämförelse.
Såg du programmet?
#846 2009-03-10, 16:52
Ossco
Jag var ute och flög för ett par veckor sedan och var med om en obehaglig incident:

Jag skulle ut och flyga en kortare sträcka(anknytningsflyg) och redan vid start så uppför planet sig underligt och det känns som om planet inte orkar upp utan sjunker lite för att sedan komma i väg. När planet väl är uppe i luften så är allting som vanligt i ungefär en kvart innan det börjar låta som om piloten drar full gas, planet skakar kraftig och lamporna i planet flimrar. Sekunderna efter full gas börjar planet tappa höjd snabbt och syrgasmaskerna faller ner. Jag drar på mig min mask och är övertygad om att vi kommer landa mycket tidigare än planerat.

Jag kollar hur kabinpersonalen reagerar och de ser riktigt nervösa ut där de sitter(på vanliga passagerarplatser som var lediga), trots att de försöker lugna folk med gester. När jag rättar till min syrgasmask så tyckte jag att det luktade rök men det var antagligen inbillning eller för att det var dåligt med syre i kabinen, det underlättade dock inte situationen.

Jag har flyger ganska ofta men jag har, tack o lov, aldrig varit med om något liknande och det hjälpte inte min flygrädsla om man säger så.

Nu till min fråga till piloterna: Hur vanligt är sånt här/hur illa ute var man egentligen? Vad kan sånt här bero på?

Jag tror att det var ett sånt här plan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing_737-300
#847 2009-03-10, 17:24
Mylph
Ursprungligen postat av bijjer
mycket bra svar..

/bijjer


Tack så hjärtligt mycket för dina svar, gav svar på mina funderingar.

Hur är Swiss piloter rent generellt, kan man lita på dom i dessa 'störtdykningar'?
#848 2009-03-10, 17:33
jumpcut
Ursprungligen postat av sleinad
Nu dör du ju inte av avgaser från en bil genom att andas in ett andetag eller två, så det var en konstig jämförelse.
Såg du programmet?


Nej, jag sag visserligen inte programmet. Men jag forsokte bara visa att det finns gaser som ar farligare i vissa situationer an andra. Sitter du i ett litet utrymme med avgaser sa ar det direkt livsfarligt (vilket du skrev att de sa att gasen var), men det finns ju inte en manniska som skulle kanna behovet att ha gasmask om han stod utomhus och oppnade dorren till det utrymmet. Jag tycker att det ar en helt okej jamforelse

Sa de i programmet att man dog av gasen efter ett andetag eller tva, eller kan det vara sa att gasen var potentiellt livsfarlig om det lackt ut i planet och folk utsatts for den under en hel flygtur, och inte pang-bom-dod-gas?
#849 2009-03-10, 17:46
Mylph
Ursprungligen postat av sleinad
Jag satt just och kollade på det nya programmet Stockholm-Arlanda som går på TV3.

Det var...speciellt.
Fanns en hel del jag som anställd på Arlanda reagerade på, bland annat backade en Norwegian 737-800 från gate helt för sig själv. Det var naturligtvis ett klipp på en ankomst som kördes baklänges. Men nu ska inte jag babbla om det.

En av sakerna som hände var att en Lufthansa CRJ fick "komma tillbaka till Arlanda" (jag antar att han inte hade lyft än, men det framgick inte riktigt).
Anledningen var en indikation på att en brandsläckare avfyrats i lastrummet. Det var då snack om någon farlig gas, halogen tyckte jag han sa, som var direkt livsfarlig enligt speakern. Det kan den knappast vara, då brandmannen som sedan öppnade lastrumsluckan inte ens hade gasmask på sig, och bara drog upp luckan utan vidare.
Det visade sig sen att det endast var ett indikationsfel, men nu till min fråga.

Finns det farliga ämnen ombord som kan skada last eller passagerare? Typ vid läckage?
Är väl olika från flygplan till flygplan, men vad gäller för sånt? För det låter ju konstigt att ha en "livsfarlig" gas ombord som kan läcka?

Edit: Programmet kan ses http://www.tv3.se/


Var det inte kväve? I sånt fall var det ingen halogen
#850 2009-03-10, 21:58
Ursprungligen postat av sleinad
Jag satt just och kollade på det nya programmet Stockholm-Arlanda som går på TV3.

Det var...speciellt.
Fanns en hel del jag som anställd på Arlanda reagerade på, bland annat backade en Norwegian 737-800 från gate helt för sig själv. Det var naturligtvis ett klipp på en ankomst som kördes baklänges. Men nu ska inte jag babbla om det.

En av sakerna som hände var att en Lufthansa CRJ fick "komma tillbaka till Arlanda" (jag antar att han inte hade lyft än, men det framgick inte riktigt).
Anledningen var en indikation på att en brandsläckare avfyrats i lastrummet. Det var då snack om någon farlig gas, halogen tyckte jag han sa, som var direkt livsfarlig enligt speakern. Det kan den knappast vara, då brandmannen som sedan öppnade lastrumsluckan inte ens hade gasmask på sig, och bara drog upp luckan utan vidare.
Det visade sig sen att det endast var ett indikationsfel, men nu till min fråga.

Finns det farliga ämnen ombord som kan skada last eller passagerare? Typ vid läckage?
Är väl olika från flygplan till flygplan, men vad gäller för sånt? För det låter ju konstigt att ha en "livsfarlig" gas ombord som kan läcka?

Edit: Programmet kan ses http://www.tv3.se/

Gasen i sig är inte farlig, däremot syrebristen. Det är nog kvävegas han menar, sen vill man säkert dramatisera lite för spänningens skull.
#851 2009-03-10, 22:00
Ursprungligen postat av Ossco
Jag var ute och flög för ett par veckor sedan och var med om en obehaglig incident:

Jag skulle ut och flyga en kortare sträcka(anknytningsflyg) och redan vid start så uppför planet sig underligt och det känns som om planet inte orkar upp utan sjunker lite för att sedan komma i väg. När planet väl är uppe i luften så är allting som vanligt i ungefär en kvart innan det börjar låta som om piloten drar full gas, planet skakar kraftig och lamporna i planet flimrar. Sekunderna efter full gas börjar planet tappa höjd snabbt och syrgasmaskerna faller ner. Jag drar på mig min mask och är övertygad om att vi kommer landa mycket tidigare än planerat.

Jag kollar hur kabinpersonalen reagerar och de ser riktigt nervösa ut där de sitter(på vanliga passagerarplatser som var lediga), trots att de försöker lugna folk med gester. När jag rättar till min syrgasmask så tyckte jag att det luktade rök men det var antagligen inbillning eller för att det var dåligt med syre i kabinen, det underlättade dock inte situationen.

Jag har flyger ganska ofta men jag har, tack o lov, aldrig varit med om något liknande och det hjälpte inte min flygrädsla om man säger så.

Nu till min fråga till piloterna: Hur vanligt är sånt här/hur illa ute var man egentligen? Vad kan sånt här bero på?

Jag tror att det var ett sånt här plan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing_737-300

Går att ta reda på vad det var för flyg om du talar om var och när du flög.
#852 2009-03-10, 22:12
Biatch
Jag är riktigt flygrädd faktiskt, men ändå ger jag mig in i skiten..
Allt börja redan som 12åring och till Lanzarote.
Bror min som jag flög med sa att flygplansstädarna får torka blod i taket efter varje flygning pga att folk inte har bälte och sen kommer i luftgropar...

Han gjorde mig även livrädd för hissar, men det är en annan story..

Nu ska jag iväg till Budapest i sommar och är redan rädd.
Har ju lugnande utskrivet, men att bli en drogad bäver känns ju inte så kul heller.
Så frågan är, får man ha nån musik på under starten?
Sist fick jag bassning av en flygvärdinna trots "flymode" på mobilen...
Start och landning är ju värst, men även all tid i luften ger en lätt panik.