Ursprungligen postat av Mylph
Vad är de avgörande faktorerna för att en pilot inte ska gå gå ut och står med när passagerarna kommer ombord, har de alltid fullt upp innan start? Kanske inte högsta prioritet på det kanske dock, vad gör ni annars, sitter och väntar?
Tidsbrist är den avgörande faktorn. När det är dags att ta ombord passagerarna har vi en rad saker som vi sysslar med. Man tar ner väder, hämtar klarering, pratar igenom utflygningen, går igenom checklistor, laddar in färdplanen i flygplanets dator, etc. etc.
Ursprungligen postat av Mylph
Varför meddelas inte när piloterna kommer börja gå ner? När de drar ner motorvarvet så de låter som om motorerna stannar, för att sedan 10-15 min senare meddela att inflygningen börjat? Vad är definitionen för inflygning? Är inte det just att man börjar gå ner mot landningsbana?
Det här skiljer från bolag till bolag och flygning till flygning. Jag brukar oftast prata med passagerarna ungefär 10 minuter innan landning. Då har man redan lämnat sin marschhöjd och påbörjar inflygningen.
Rent definitionsmässigt är det inte alls säkert att man påbörjar inflygningen när man drar av gasen och lämnar sin marschhöjd, det kan man göra p.g.a. andra saker också, som mötande trafik, rapporterad turublens etc.
Ursprungligen postat av Mylph
Gasar man verkligen på vid nedstigning? Kan förstå om man gasar på efter att man gått ner för att inte tappa fart, fast när nosen är lite lite lutat ner behöver man väl inte gasa för att inte tappa fart? Inte första gången jag flyger med Swiss och tycker de ofta verkar trycka på med gasen vid nedstigning likt inget annat flygbolag?
Under de olika skedena av inflygningen behöver man mer eller mindre gas. T.ex. om man sjunkit ner mot den höjd som man startar sin
ILS-inflygning från, man har låg fart p.g.a. t.ex. restriktioner från flygledningen, och sedan ska ta ut flaps, slats och gear, då kan man behöva gasa på extra för att hålla den fart man ska ha.
Ursprungligen postat av Mylph
Sen flög jag till USA för ett år sedan, vid inflygningen slocknade all belysning förutom nödbelysningen i kabinen, varför släcks ljusen ibland? Sen antar man att det är kritiskt då ingen i personalen berättade vad felet var. Vad är felet med största sannolikhet då belysningen slutar fungera?
Det var inte så att man helt enkelt släckte ner kabinen inför landning?
Normalt sett gör man detta för att passagerare och besättning ska ha sitt mörkerseende om det är mörkt ute. På samma sätt ser man till att alla fönsterskydd är uppdragna på dagtid.
Om det nu var så att all belysning slocknade p.g.a. något fel, kan det förstås vara en mängd orsaker i det elektriska systemet. Det är väldigt svårt att svara på just den här gången.
Ursprungligen postat av Mylph
Sen undrar jag en icke-flygrädsla sak. Finns det någon 'pilothierarki' - kan man bli imponerad om man ser piloter från ett visst flygbolag? Och andra sidan, ser de piloterna från de högt ansedda flygbolagen ner på piloter från mindre ansedda?
Hehe. Ja, det är en ventilerad fråga även bland oss piloter titt som tätt. En del av mina kollegor är av den åsikten att piloter från ett visst bolag med f.d. monopol ser ner på övriga kollegor i branschen.
Det är dock inget jag märkt av.
/bijjer