Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3217 2011-09-20, 02:28
Jennie123
Hej!

Jag ska åka med en b737-800 o råkade läsa om flygolyckan som skedde vid Amsterdam med denna flygplansmodell ca 2 år sen. Det visade sig att det berodde på tekniskt fel, planets mätare visade fel höjd om jag minns rätt. hur vet jag att det inte kommer hända igen?

Sen undrar jag om ksv eller nån annan pilot vet hur det är att landa på Rhodos flygplats? Är det komplicerat? Ska flyga dit på natten o det känns sådär, rädd att det är korta marginaler o att vi plumsar i vattnet.

Mvh jennie
#3218 2011-09-20, 02:35
Nu är inte jag flygrädd, men jag tror ändå att frågan passar bäst här.

Ibland händer det ju att flygplan nödlandar i vatten, ex Hudson för något år sedan. Det planet flöt väl i någon timme innan det sjönk, alla gick ut på vingarna och blev sedan upplockade av båtar. Värsta skadan tror jag var ett brutet ben.
Men jag hörde att de inte öppnade bakersta nödutgången eftersom planet flöt med aktern lågt.

Är det någon sorts standard att flygplan vid vattenlandning flyter lite baktungt?

Hur flyter Airbus 380 (två våningar)? Ligger alla utgångar på huvuddäck under vatten?

Sist, men inte minst, Boeing 747 har ju ett lite framtungt utseende (men när jag flög senast verkade det ligga baktungt i luften), kommer det tippa framåt i vatten?
#3219 2011-09-20, 02:51
Ursprungligen postat av Jennie123
Hej!

Jag ska åka med en b737-800 o råkade läsa om flygolyckan som skedde vid Amsterdam med denna flygplansmodell ca 2 år sen. Det visade sig att det berodde på tekniskt fel, planets mätare visade fel höjd om jag minns rätt. hur vet jag att det inte kommer hända igen?

Sen undrar jag om ksv eller nån annan pilot vet hur det är att landa på Rhodos flygplats? Är det komplicerat? Ska flyga dit på natten o det känns sådär, rädd att det är korta marginaler o att vi plumsar i vattnet.

Mvh jennie

Att landa på Rhodos som passagerare kändes behagligt, fast det var väldigt varmt ute. Banan är ungefär lika bred och lång som Arlandas största och Landvetters enda. I övrigt ligger den ju så att den inte borde förväxlas med något annat (motorväg eller liknande) och det är ganska platt mark runt den. Men hur man landar där får trådens piloter berätta.
#3220 2011-09-20, 09:35
bijjer
Ursprungligen postat av Jennie123
Hej!

Jag ska åka med en b737-800 o råkade läsa om flygolyckan som skedde vid Amsterdam med denna flygplansmodell ca 2 år sen. Det visade sig att det berodde på tekniskt fel, planets mätare visade fel höjd om jag minns rätt. hur vet jag att det inte kommer hända igen?

Mvh jennie


Boeing 737 är det vanligaste trafikflygplanet som finns. Det har flugit i över 40 år i olika varianter och har miljontals flygtimmar. 737-800 är en moderna variant av de 737: or som först producerades och har även den massor med flygtimmar så du behöver inte vara orolig för att flygplanstypen är farlig, snarare tvärtom så är den väl utprovad under årtionden.

Olyckan inför landingen mot Schipol berodde till viss del på ett tekniskt fel på flygmaskinen. En radiohöjdmätare var trasig och indikerade att flygplanet befann sig på marknivå. Detta innebär att autothrotteln (den automatiska "gasen") trodde att flygplanet landat och således la den motorerna i tomgång. Om jag inte minns fel låg motorerna i tomgång i nästan 2 minuter och farten för flygmaskinen sjönk 40 knop under den minsta fart som flygplanet skulle hålla i den fasen. Detta fel hade enkelt kunnat åtgärdas genom att koppla ur autothrotteln och istället gasa manuellt. Jag har för mig att det hänt tidigare på 737, men att det då inte lett till någon olycka eftersom pilotern följt de procedurer som utformats för den här typen av fel. Piloterna på Turkish glömde den här gången bort att det viktigaste är att flygplanet flyger som det skall, och därefter hanterar man övriga problem.

Så (min) slutsats är att det snarare var ett pilotfel än ett tekniskt fel, även om pilotfelet orsakades av ett tekniskt fel.
#3221 2011-09-20, 21:28
Ursprungligen postat av Jennie123
Jag ska åka med en b737-800 o råkade läsa om flygolyckan som skedde vid Amsterdam med denna flygplansmodell ca 2 år sen.


Du kan tänka att det är över 1200 B737 av olika modeller i luften vid varje givet tillfälle, och att det startar eller landar två stycken någonstans i världen var femte sekund. Med tanke på hur sällan det händer olyckor med 737 i civiliserade länder är risken försvinnande liten.

Med tanke på situationen just nu skulle jag vara betydligt mer orolig för att Grekland konkar och inte kan betala flygplatspersonalen, eller att strejk utbryter, osv. Allt med resultatet att flyget blir inställt.
#3222 2011-09-21, 12:48
Ursprungligen postat av Neksnor
Nu är inte jag flygrädd, men jag tror ändå att frågan passar bäst här.

Ibland händer det ju att flygplan nödlandar i vatten, ex Hudson för något år sedan. Det planet flöt väl i någon timme innan det sjönk, alla gick ut på vingarna och blev sedan upplockade av båtar. Värsta skadan tror jag var ett brutet ben.
Men jag hörde att de inte öppnade bakersta nödutgången eftersom planet flöt med aktern lågt.

Är det någon sorts standard att flygplan vid vattenlandning flyter lite baktungt?

Hur flyter Airbus 380 (två våningar)? Ligger alla utgångar på huvuddäck under vatten?

Sist, men inte minst, Boeing 747 har ju ett lite framtungt utseende (men när jag flög senast verkade det ligga baktungt i luften), kommer det tippa framåt i vatten?


Flygplanet som landade i Hudson floden hade luckor öppna som gjorde att flygplanet inte flöt.
Nu har man ändrat i manualerna att dessa luckor ska stängas innan landning på vatten.
Man ska inte behöva gå ut på vingarna, sliderna i dörrarna fungerar som "kanoter".

Tror A380 flyter helt ok, med den vingutan så skulle det krävas mycket för att den att sjunka, detsamma gäller B747
#3223 2011-09-21, 14:02
Andy90
Ursprungligen postat av bijjer
Boeing 737 är det vanligaste trafikflygplanet som finns. Det har flugit i över 40 år i olika varianter och har miljontals flygtimmar. 737-800 är en moderna variant av de 737: or som först producerades och har även den massor med flygtimmar så du behöver inte vara orolig för att flygplanstypen är farlig, snarare tvärtom så är den väl utprovad under årtionden.

Olyckan inför landingen mot Schipol berodde till viss del på ett tekniskt fel på flygmaskinen. En radiohöjdmätare var trasig och indikerade att flygplanet befann sig på marknivå. Detta innebär att autothrotteln (den automatiska "gasen") trodde att flygplanet landat och således la den motorerna i tomgång. Om jag inte minns fel låg motorerna i tomgång i nästan 2 minuter och farten för flygmaskinen sjönk 40 knop under den minsta fart som flygplanet skulle hålla i den fasen. Detta fel hade enkelt kunnat åtgärdas genom att koppla ur autothrotteln och istället gasa manuellt. Jag har för mig att det hänt tidigare på 737, men att det då inte lett till någon olycka eftersom pilotern följt de procedurer som utformats för den här typen av fel. Piloterna på Turkish glömde den här gången bort att det viktigaste är att flygplanet flyger som det skall, och därefter hanterar man övriga problem.

Så (min) slutsats är att det snarare var ett pilotfel än ett tekniskt fel, även om pilotfelet orsakades av ett tekniskt fel.


Såg ett program igår om denna olycka och dess utredningar igår på National Geographic.
Stämmer bra att det är ett pilotfel, det räknades i alla fall som det i slutändan.
Radiohöjdmätar-problemet är ett känt problem och har rapporteras in av flera piloter som kört 737. Boeing tänker dock inte göra någonting åt det eftersom de inte ser det som ett problem då piloterna väldigt tidigt får en indikation om detta inträffar och kan då enkelt ställa om till manuell hantering. Som du säger har dom tidigare piloterna istället tagit över och gasat manuellt istället för att strunta i problemet som denna pilot gjorde, därav kraschen.
#3224 2011-09-21, 20:08
EMLN
Jag hittade denna tråden för ett par veckor sedan och har idag kommit hem från min första semesterresa med flyg efter det. Måste säga att läsandet här i tråden gjorde flygningen klart lättare!

På ungefär en vecka har jag flygit fyra gånger dvs fyra starter som jag är så rädd för, och det gick bra. Visserligen äter jag sobril när jag flyger och det hjälper väldigt väldigt mycket men nu när jag läst alla lugnande saker här i tråden så gick det bra även vid en resa då jag knappt tog något sobril alls.

Om jag tar för lite sobril brukar jag vanligen få riktig jävla ångest direkt planet börjar rulla så det var ett stort framsteg

Så tack TS och alla andra som hjälper såna som mig här i tråden
#3225 2011-09-21, 21:19
pilot
Ursprungligen postat av Jennie123
Hej!

Jag ska åka med en b737-800 o råkade läsa om flygolyckan som skedde vid Amsterdam med denna flygplansmodell ca 2 år sen. Det visade sig att det berodde på tekniskt fel, planets mätare visade fel höjd om jag minns rätt. hur vet jag att det inte kommer hända igen?

Sen undrar jag om ksv eller nån annan pilot vet hur det är att landa på Rhodos flygplats? Är det komplicerat? Ska flyga dit på natten o det känns sådär, rädd att det är korta marginaler o att vi plumsar i vattnet.

Mvh jennie


Det som hände i Amsterdam kan inte ens jag förklara hur dom lyckades med.
Även om det är sant att det var ett tekniskt fel som satte dom i den situationen så borde den olyckan aldrig hänt.
Sen dess så har Boeing gått ut med ett memo till piloter med information om olyckan och hur vi ska se till att det aldrig händer igen.


Angående Rhodos så har du inget att oroa dig för. Att landa där är rutin, har själv vart där massa gånger.
#3226 2011-09-21, 23:05
Har faktiskt en fråga till er piloter på en sak jag funderat på ett tag. Efter pushback och motorstart provar ni ju alla styrytor innan ni börjar taxa. Men hur ser ni att de verkligen ger utslag, det är ju inte direkt lätt att titta bakåt från cockpit? Givare som berättar att "nu har jag nått x° utslag"?
#3227 2011-09-22, 01:09
ksv
Ursprungligen postat av Jennie123
Sen undrar jag om ksv eller nån annan pilot vet hur det är att landa på Rhodos flygplats? Är det komplicerat? Ska flyga dit på natten o det känns sådär, rädd att det är korta marginaler o att vi plumsar i vattnet.
Nej, det är helt okomplicerat.
Man gör nästan alltid en inflygning i högervarv till bana 25, vilket innebär att man kommer in över Rhodos stad. Fin utsikt om man har fönsterplats på vänster sida, alltså.

Det är lång bana och den är utrustad med bra inflygningshjälpmedel (ILS).

Ursprungligen postat av Cliffak
Har faktiskt en fråga till er piloter på en sak jag funderat på ett tag. Efter pushback och motorstart provar ni ju alla styrytor innan ni börjar taxa. Men hur ser ni att de verkligen ger utslag, det är ju inte direkt lätt att titta bakåt från cockpit? Givare som berättar att "nu har jag nått x° utslag"?
Flygplan upp till storleken B737 har i regel vajrar mellan roder och reglage, så där känner man förmodligen om det inte är som det ska.

Större maskiner har givare som visar roderutslagen på en display. Åtminstone har de typer jag flugit haft det.
#3228 2011-09-22, 09:59
Andy90
Lånar denna tråd lite.

Ska flyga till Bangkok med Air Berlin i början av november. Arlanda->Berlin->Bangkok.
Eftersom att det verkar finnas några piloter som ibland är verksamma i denna tråd så undrar jag om det är någon som har koll på resrutten som man brukar flyga till Bangkok?

Är det över Ryssland och sedan ner över Kina? Eller brukar man flyga över Irak, Afghanistan, Himalaya osv?
Mycket turbolens?
Har hört att det alltid är medvind till Thailand (eller om det är tvärtom). Stämmer detta?