Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3253 2011-09-26, 00:50
bijjer
Ursprungligen postat av EMLN
Man blir så imponerad av att läsa om hur det går till när ni piloter flyger. För mig som är flygrädd så är allt detta främmande och det känns varje gång som ett mirakel att man överlevt flygningen.

Då känns det tryggt att läsa om piloter sitter i planet frivilligt och som uppenbarligen inte är rädda och dessutom förklarar hur saker går till. Liksom att de stora trafikflygen uppenbarligen verkar vara rätt manövreringsbara, jag som tidigare mest sett dem som stora kolosser som knappt går att manövrera om någon oväntat händer...och så visar det sig att go-arounds och allt möjligt annat inte alls verkar vara något extremt konstigt eller alarmerande.

Sist jag flög var det oerhört turbulent tyckte jag och det pågick länge. Tillslut såg man att planet dök (eller iaf lutade det framåt) och sen blev det lugnare. Förr skulle jag ha tänkt att vi var på väg att störta men efter att ha läst här så tänkte jag att piloten sjönk medvetet för att flyga någon annanstans än i den enorma turbulensen, så det blev inte alls lika otäckt som vanligt.

Väl hemma har jag ju iofs börjat fundera på om det var en halv störtning trots allt. Kan det ha varit så eller låter min första förklaring trolig?


Kul att höra att man kan hjälpa till!

Angående turbulensen är din första förklaring helt trolig. Vid s.k. klarluftsturbulens är ett byte av flyghöjden normalt det bästa sättet att undvika turbulensen. Ibland kan dock turbulensen sträcka sig över stora höjdspann och även på längre laterala sträckor och då blir det förstås svårare att få lugn och ro. Dessutom kan det ibland vara så att annan trafik flyger både över och under och att man då inte får lov att byta höjd.
#3254 2011-09-27, 10:31
Hur sjutton kan larmet gå såhär sent? Det måste väl bero på ett mänskligt misstag, där man inte haft tillräckligt bra koll på radarn i flygledartornet?

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.733292-flygplan-nara-krock-over-hongkong
#3255 2011-09-27, 11:46
SilentVictory
Ursprungligen postat av rulletulle
Hur sjutton kan larmet gå såhär sent? Det måste väl bero på ett mänskligt misstag, där man inte haft tillräckligt bra koll på radarn i flygledartornet?

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.733292-flygplan-nara-krock-over-hongkong

Finns mer att läsa här http://www.scmp.com/portal/site/SCMP/menuitem.2af62ecb329d3d7733492d9253...

Ibland blir det lite mycket för flygledarna, och då är det bra att det finns TCAS system som hoppar in och varnar piloterna.

Men självklart ska inte sånt här hända, men tyvärr så kan det bli så ibland, och då är det bra att det finns teknik som kan hjälpa till.
#3256 2011-09-27, 12:05
Nintendokid
När jag bokar en biljett så är avgångstiden 9.40. Är det då 9.40 när planet roterar, står på startbanan, eller taxar ut från gaten?
#3257 2011-09-27, 12:21
EMLN
Ursprungligen postat av rulletulle
Hur sjutton kan larmet gå såhär sent? Det måste väl bero på ett mänskligt misstag, där man inte haft tillräckligt bra koll på radarn i flygledartornet?

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.733292-flygplan-nara-krock-over-hongkong


Åh usch och fy :'(
Sånt där är ett av skälen till att jag tycker det är onormalt och hemskt att flyga. Bra att du påminde mig så jag inte börjar flyga för mycket i onödan
#3258 2011-09-27, 12:34
SilentVictory
Ursprungligen postat av EMLN
Åh usch och fy :'(
Sånt där är ett av skälen till att jag tycker det är onormalt och hemskt att flyga. Bra att du påminde mig så jag inte börjar flyga för mycket i onödan

Om du ser till hur många miljonatals flygningar det görs hela tiden så är detta en som en piss i mississippi.

Absolut ingenting som du behöver oroa dig över när du flyger.
Media är till för att skrämma upp folk :|
#3259 2011-09-27, 15:34
pilot
Ursprungligen postat av rulletulle
Hur sjutton kan larmet gå såhär sent? Det måste väl bero på ett mänskligt misstag, där man inte haft tillräckligt bra koll på radarn i flygledartornet?

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.733292-flygplan-nara-krock-over-hongkong



Vi kan se alla flygplan i vår närhet på ett instrument i cockpit. Om ett flygplan hamnar för nära eller om det finns en risk för kollision får vi en varning när vi är ca 40 sekunder ifrån.

Om ingenting görs (ca 25 sekunder innan) så kommer mitt och det andra flygplanet att prata med varandra och komma med bästa lösningen.
I mitt plan kommer vi tex få instruktioner om att stiga och det andra planet instruktioner om att sjunka.

Kanske låter som lite tid men tro mig, det är gott om tid att göra något åt saken och en korrekt utförd undanmanöver kommer inte ens märkas i kabinen.
Vi tränar på det här regelbundet
#3260 2011-09-27, 15:43
SilentVictory
Ursprungligen postat av pilot
Vi kan se alla flygplan i vår närhet på ett instrument i cockpit. Om ett flygplan hamnar för nära eller om det finns en risk för kollision får vi en varning när vi är ca 40 sekunder ifrån.

Om ingenting görs (ca 25 sekunder innan) så kommer mitt och det andra flygplanet att prata med varandra och komma med bästa lösningen.
I mitt plan kommer vi tex få instruktioner om att stiga och det andra planet instruktioner om att sjunka.

Kanske låter som lite tid men tro mig, det är gott om tid att göra något åt saken och en korrekt utförd undanmanöver kommer inte ens märkas i kabinen.
Vi tränar på det här regelbundet

Måste manövern ske manuellt, eller kan AP hoppa in och styra undan om man ligger och flyger med AP?
#3261 2011-09-27, 16:35
pilot
Ursprungligen postat av SilentVictory
Måste manövern ske manuellt, eller kan AP hoppa in och styra undan om man ligger och flyger med AP?


Jag är inte helt 100% men jag tror det finns flygplan där AP kan göra manövern själv. Tror jag läste att A380n skulle klara av det.

Men i dom flesta flygplan så måste du koppla ur automatiken och flyga själv.

Men det är verkligen ingen undanmanöver per se. Snarare att man sjunker eller stiger lite för att behålla separationen.
#3262 2011-09-27, 17:36
Ursprungligen postat av pilot
Vi kan se alla flygplan i vår närhet på ett instrument i cockpit. Om ett flygplan hamnar för nära eller om det finns en risk för kollision får vi en varning när vi är ca 40 sekunder ifrån.

Om ingenting görs (ca 25 sekunder innan) så kommer mitt och det andra flygplanet att prata med varandra och komma med bästa lösningen.
I mitt plan kommer vi tex få instruktioner om att stiga och det andra planet instruktioner om att sjunka.

Kanske låter som lite tid men tro mig, det är gott om tid att göra något åt saken och en korrekt utförd undanmanöver kommer inte ens märkas i kabinen.
Vi tränar på det här regelbundet


Men nu var det ju 6 sek det handlade om, ifall uppgifterna är de rätta. Då borde det larmats för länge sen.
#3263 2011-09-27, 17:38
Nu såg jag att larmet gick vid 2 km, men när de svängde undan så var de 6 sekunder kvar.
#3264 2011-09-27, 18:40
Nodlez
Huga. Ska flyga om 2 veckor till Thailand med Turkish Airlines Boeing 737.. första man hittar när man söker på Boeing 737 här på forumet är massa kraschar med den typen av flygplan. Inte direkt najs för en flygrädd som jag Har våra ärade piloter flugit mycket med Boeing 737's? Vad tycker ni själva om dom flygplanen?

Skulle vilja fråga oxå, finns det någon "vanlig" medicin som flygrädda kan få av läkare? Här får gärna nån annan svara som fått det och haft en bättre resa!