Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3733 2012-06-30, 14:13
Ursprungligen postat av GN'R
Jag skulle nog klassas som flygrädd, har extrem ångest och panik varje gång jag flyger. Jag tror att jag skulle vara lugnare ifall jag skulle veta att piloten också är det, så hur är det piloter.

Hur ofta har ni panik? eller har ni någonsin haft det? Det är ju ganska lätt att fantasin sätter igång och man inbillar sig att det är full panik i cockpiten medan ni försöker undvika en crash, fast egentligen sitter ni och dricker te med scones.

Förresten varför får man inte ha fönsterskyddet nere vid start och landning? jag tycker det hjälper ifall man inte ser ut vid start och landning.

Har för mig att det handlar om att räddningspersonal ska kunna se in i flygplanet vid behov.
#3734 2012-07-04, 11:52
Kein
Är det mycket problemlösning som pilot om vi forutsätter att start->landning bara ska fungera. Det talas ju ofta om hur ofarligt det är, men pirrar det till ofta för er piloter om t.ex någon lampa börjar lysa som inte ska det osv?

Jämför med t ex en kirurg som ganska så ofta stöter på vissa problem under operationen men det går ändå i 99 av 100 fall bra.

Sedan en till fråga, en kompis flög från Frankfurt för någon vecka sedan, kvällstid och då brukar kabinen släckas ner vid start/landning. Denna gången taxade de ut, planet stannade och varvade upp och drog iväg, kanske 3-5 sekunder in i accelerationen (dvs, inte när han åkte ut mot startbanan) så släcktes kabinen. Har inte piloterna en checklist att göra innan de ska starta? Nu verkar det ju uppenbarligen glömts bort.
#3735 2012-07-04, 18:38
Ursprungligen postat av Kein
Är det mycket problemlösning som pilot om vi forutsätter att start->landning bara ska fungera. Det talas ju ofta om hur ofarligt det är, men pirrar det till ofta för er piloter om t.ex någon lampa börjar lysa som inte ska det osv?

Jämför med t ex en kirurg som ganska så ofta stöter på vissa problem under operationen men det går ändå i 99 av 100 fall bra.

Sedan en till fråga, en kompis flög från Frankfurt för någon vecka sedan, kvällstid och då brukar kabinen släckas ner vid start/landning. Denna gången taxade de ut, planet stannade och varvade upp och drog iväg, kanske 3-5 sekunder in i accelerationen (dvs, inte när han åkte ut mot startbanan) så släcktes kabinen. Har inte piloterna en checklist att göra innan de ska starta? Nu verkar det ju uppenbarligen glömts bort.


Att släcka kabinljuset står inte i piloternas checklista, tror t.om att det normalt görs av kabinbesättningen (KSV, pilot?).
#3736 2012-07-05, 15:12
Kein
Kan flygledare hjälpa en amatör ner med ett plan, eller finns det "jourpiloter" som kan bistå med hjälp?

Ponera följande...
Något händer och ingen reaktion från besättningen. Någon misstänker att piloterna svimmat. Går in i cockpit och upptäcker att båda piloterna har svimmat och inte går att väcka. Ingen pilot finns på planet. Skulle då en amatör med instruktioner kunna ta ned planet?
#3737 2012-07-05, 15:21
Ursprungligen postat av Kein
Kan flygledare hjälpa en amatör ner med ett plan, eller finns det "jourpiloter" som kan bistå med hjälp?

Ponera följande...
Något händer och ingen reaktion från besättningen. Någon misstänker att piloterna svimmat. Går in i cockpit och upptäcker att båda piloterna har svimmat och inte går att väcka. Ingen pilot finns på planet. Skulle då en amatör med instruktioner kunna ta ned planet?

Har ingen erfarenhet alls, så tro inte på det jag säger. Men jag tror att det finns en autopilot som tar ned planet utan mänskligkraft, denna måste dock aktiveras. OBS! Jag kan ha helt fel med detta så lita INTE på det jag skrivit.
#3738 2012-07-05, 15:27
Extrans
Ursprungligen postat av Hefaiston
Att släcka kabinljuset står inte i piloternas checklista, tror t.om att det normalt görs av kabinbesättningen (KSV, pilot?).


Bekräftas, är kabinbesättningsmedlemmarna som gör det.
#3739 2012-07-05, 22:38
Ursprungligen postat av Pascal
Har ingen erfarenhet alls, så tro inte på det jag säger. Men jag tror att det finns en autopilot som tar ned planet utan mänskligkraft, denna måste dock aktiveras. OBS! Jag kan ha helt fel med detta så lita INTE på det jag skrivit.


Detta ämne har diskuterats flera gånger innan samt tagits upp i ett antal tv-program.

Jag har nu flugit jumpseat på 3 olika flygplanstyper (senaste idag), jag hade kanske med lite flyt lyckats flytta piloterna utan att stöta till något (kopplar ur autopiloten om man har osis, inte bra), och sedan hitta PTT (och inte autopilot-disconnect). Sedan är jag såpass hemma i plan att jag vet hur en ILS fungerar, vad som behövs göras, var dom viktigaste reglagen sitter etc.

Att någon med noll kunskap skulle kunna landa ett plan ser jag som högst otroligt, bara att lista ut hur man sänder på radion är svårt nog (och hur ska flygledarna veta vem du är? Du har ju inget callsign, och transponderkod kan du inte ändra om du itne vet vad det är, och svänga för identifiering är svårt om man inte vet hur autopiloten funkar, etc etc).
#3740 2012-07-06, 07:59
whee
Ursprungligen postat av Hefaiston
Detta ämne har diskuterats flera gånger innan samt tagits upp i ett antal tv-program.

Jag har nu flugit jumpseat på 3 olika flygplanstyper (senaste idag), jag hade kanske med lite flyt lyckats flytta piloterna utan att stöta till något (kopplar ur autopiloten om man har osis, inte bra), och sedan hitta PTT (och inte autopilot-disconnect). Sedan är jag såpass hemma i plan att jag vet hur en ILS fungerar, vad som behövs göras, var dom viktigaste reglagen sitter etc.

Att någon med noll kunskap skulle kunna landa ett plan ser jag som högst otroligt, bara att lista ut hur man sänder på radion är svårt nog (och hur ska flygledarna veta vem du är? Du har ju inget callsign, och transponderkod kan du inte ändra om du itne vet vad det är, och svänga för identifiering är svårt om man inte vet hur autopiloten funkar, etc etc).


Ta reda på vilket flygplan det handlar om kan inte vara speciellt svårt om man pratar med någon. Dom borde kunna svara på vilket bolag de flyger och avgång samt destination. Och antagligen har du uppfattat sen länge innan nån flyttar på avsvimmade piloter att du inte har kontakt med en av dina flygningar.

Och det är högst otroligt att detta skulle lyckas, jag säger inte omöjligt men otroligt.
#3741 2012-07-06, 10:38
Mr.x313
Har du som pilot varit rädd någon gång?
i så fall varför? vad hände?
#3742 2012-07-06, 15:02
Coden
Ursprungligen postat av SilentVictory
Okej, Sas flyger med A330 till USA.

Hade inte tvåmotoriga kärror varit lika säkra som fyra så hade de aldrig fått flyga dessa sträckor.

Vad det gäller motorerna så går det utmärkt att flyga med bara en motor, sen går det att flyga utan motorer också, bara det att man inte får någon draghjälp utan man måste landa lite tidigare.

Men oroa dig inte, sånt händer väldigt sällan


Den absolut "coolaste" incidenten med just totalt motorbortfall måste ju vara The Gimli glider.

Alla flygrädda borde kolla Air Crash Investigations avsnitt om denna flight och sen hoppas att alla piloter ni sen flyger med är lika skickliga flygare som Bob "Balls of steel" Pearson.

Älskar hans kommentar om hur han reagerade när han, efter att ha gjort en forward-slip med ett 130-tonsplan typ 200 meter över marken, ser att landningsbanan han just satt ner kärran på är full med folk : "THATS when my heart started to pidder-padder just a little bit"
#3743 2012-07-07, 11:55
losmi
Flög för någon dag sedan med en Airbus 330-200.

Vi stod ca 45min på banan i kö och strax innan det var vår tur att lyfta så började det låta från fläkten/ventilation systemet(?) som bara den! Det lät ungefär som när man poppar popcorn eller som när hårt regn slår emot plåt. Det kändes obehagligt och många passagerare höjde på ögonbrynen. Detta fortsatte ungefär i 1 timme till efter att vi hade lyft och sedan hördes det inte mer.

Min fråga till er är vad var det som lät och varför?
#3744 2012-07-07, 12:06
Kein
Ursprungligen postat av Coden
Den absolut "coolaste" incidenten med just totalt motorbortfall måste ju vara The Gimli glider.

Alla flygrädda borde kolla Air Crash Investigations avsnitt om denna flight och sen hoppas att alla piloter ni sen flyger med är lika skickliga flygare som Bob "Balls of steel" Pearson.

Älskar hans kommentar om hur han reagerade när han, efter att ha gjort en forward-slip med ett 130-tonsplan typ 200 meter över marken, ser att landningsbanan han just satt ner kärran på är full med folk : "THATS when my heart started to pidder-padder just a little bit"


Haha! Läste ju wiki-sidan om denna incident, det var nästan lite komiska inslag i texten.

"Quintal proposed landing at the former RCAF Station Gimli, a closed air force base where he had once served as a Canadian Air Force pilot. Unknown to him [styrmannen], however, part of the facility had been converted to a race track complex, now known as Gimli Motorsports Park.[6] It includes a road race course, a go-kart track, and a dragstrip."

Vilken jävla chock man måste få när man är påväg ner och sen ser att det är full aktivitet på "landningsbanan".

Nu blir det till att titta på Air Crash Investigation (finns tillgänglig på YouTube för er som vill se )