Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3745 2012-07-08, 03:55
Ursprungligen postat av Kein
Haha! Läste ju wiki-sidan om denna incident, det var nästan lite komiska inslag i texten.

"Quintal proposed landing at the former RCAF Station Gimli, a closed air force base where he had once served as a Canadian Air Force pilot. Unknown to him [styrmannen], however, part of the facility had been converted to a race track complex, now known as Gimli Motorsports Park.[6] It includes a road race course, a go-kart track, and a dragstrip."

Vilken jävla chock man måste få när man är påväg ner och sen ser att det är full aktivitet på "landningsbanan".

Nu blir det till att titta på Air Crash Investigation (finns tillgänglig på YouTube för er som vill se )


Jag har laddat ner hela serien (säsong 1-9) och älskar det programmet. Bara att rekommendera för den som är flygintresserad. Jag såg nog tre säsonger i rad samma vecka som jag skulle åka en långflygning till Japan

Jag har väldigt svårt att kissa på flygplan och kan nästan aldrig göra det. Jag vet inte vad det beror på men oftast när jag går av planet så kan jag stå säkert 10 minuter och bara tömma blåsan (efter en 10-timmars flygning). Det har hänt att jag känt mig kissnödig redan när jag har satt mig i planet och har sen, trots upprepade försök, inte kunnat tömma blåsan förrän vi landat. Det gör sjukt ont att bara sitta och knipa när blåsan är sprängfylld så skulle uppskatta alla tips på hur jag ska komma runt detta problem... ska snart ut på en ny långflygning :'(
#3746 2012-07-08, 16:13
Nicklas-Wall
Det är visst alltid likadant med tempen i planen, omväxlande varmt och kallt så det är svårt att klä sig rätt. Även på 12000 meter nära Mach 1 med -50 ute kunde det bli varmt och kallt igen. Ska det vara så svårt med en klimator i planen och bör personal kanske stänga alla inblås vid omlastning?

Den manliga personalen går i kortärmad skjorta och den kvinnliga var mer påklädd.
#3747 2012-07-10, 01:27
GN'R
Ursprungligen postat av Neksnor
Har för mig att det handlar om att räddningspersonal ska kunna se in i flygplanet vid behov.


Låter rimligt, tackar!

Ursprungligen postat av anbo1987
Jag har laddat ner hela serien (säsong 1-9) och älskar det programmet. Bara att rekommendera för den som är flygintresserad. Jag såg nog tre säsonger i rad samma vecka som jag skulle åka en långflygning till Japan

Jag har väldigt svårt att kissa på flygplan och kan nästan aldrig göra det. Jag vet inte vad det beror på men oftast när jag går av planet så kan jag stå säkert 10 minuter och bara tömma blåsan (efter en 10-timmars flygning). Det har hänt att jag känt mig kissnödig redan när jag har satt mig i planet och har sen, trots upprepade försök, inte kunnat tömma blåsan förrän vi landat. Det gör sjukt ont att bara sitta och knipa när blåsan är sprängfylld så skulle uppskatta alla tips på hur jag ska komma runt detta problem... ska snart ut på en ny långflygning :'(


Har du provat att sitta?
#3748 2012-07-10, 06:10
Min absoluta favorittråd på FB! Jag har läst 103 sidor under de senaste dagarna och kommer läsa varenda inlägg för det här är verkligen en guldgruva. Själv är jag varken flygrädd eller pilot men jag har lärt mig så mycket om hur en flygning fungerar nu att jag kanske borde utbilda mig till en

En vän berättade för några år sen för mig om hur en klass bråkstakar ifrån en skola som hamnade i slagsmål med ett annat sällskap, ombord på ett flygplan. Det ska tydligen blivit rätt hetsig stämning mellan sällskapen redan innan planet lyfte, såvitt jag förstått, som urartade till ett regelrätt slagsmål mellan ett antal personer senare under flygningen. Det måste gått rätt vilt till för piloten beslutade sig tydligen för att sätta ner planet på en gång och tungt beväpnad polis stormade in i planet så fort det landat. Jag har sökt och sökt efter någon tidningsartikel som nämner incidenten (tror den skedde i Frankrike, ca sex-sju år sedan) men inte hittat nått. Så jag kan inte med all säkerhet bekräfta att händelsen verkligen har ägt rum.

Min fråga handlar istället om vad det finns för rutiner om ett slagsmål skulle bryta ut på planet. Låt oss säga att kanske sju-åtta personer slåss rätt vilt i kabinen och det därför är rätt svårt för exempelvis kabinpersonalen att ensamma brotta ner bråkstakarna. Går ni ner så fort som möjligt eller behöver medpassagerare brotta ner bråkstakar innan det är möjligt, med hänsyn till passagerarnas säkerhet och dylikt?

Edit: Ja, jag har provat att sitta. Borde kanske nämna att jag knappt kan pissa på en nattklubb eller när det är mycket folk runt omkring. På offentliga toaletter använder jag aldrig pissoaren, även när jag är full.
#3749 2012-07-10, 12:38
ksv
Ursprungligen postat av GN'R
Jag skulle nog klassas som flygrädd, har extrem ångest och panik varje gång jag flyger. Jag tror att jag skulle vara lugnare ifall jag skulle veta att piloten också är det, så hur är det piloter.

Hur ofta har ni panik? eller har ni någonsin haft det?
Självklart inte.
Vi ska ju agera metodiskt och använda hela vår kunskap och erfarenhet till att undvika att hamna i sådana situationer.

Ursprungligen postat av GN'R
Förresten varför får man inte ha fönsterskyddet nere vid start och landning? jag tycker det hjälper ifall man inte ser ut vid start och landning.
Skulle det osannolika inträffa att man behöver evakuera måste man kunna se vad som finns utanför. Brinner det på höger sida vill man förstås se det så man kan ta sig ut på vänster.

Ursprungligen postat av Obnoxious2k
Jag är fortfarande helt dödsrädd för vad som kommer ske, men jag vill närma mig problemet, jag har besökt psykologer och finner det hittills meningslöst då mitt problem är relativt enkelt, jag vill få modet att uppleva en flygning, gärna med säkerheter.
Har du även träffat någon psykolog med inriktning på KBT-behandling?
Om inte, tycker jag du ska prova.

Ursprungligen postat av Kein
Är det mycket problemlösning som pilot om vi forutsätter att start->landning bara ska fungera. Det talas ju ofta om hur ofarligt det är, men pirrar det till ofta för er piloter om t.ex någon lampa börjar lysa som inte ska det osv?
Det händer då och då att man har mindre tekniska problem att lösa. Vi har då tillgång till en tjock pärm benämnd MEL (Minimum Equipment List) som i detalj reglerar vad som kan få vara trasigt och vilka fel man inte får starta med.

Den mesta dagliga problemlösning är dock inte av tekniskt natur, utan snarare mer praktiskt. Som vilka höjder man ska välja, vilken väg man ska välja mellan åskmolnsceller osv.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Att någon med noll kunskap skulle kunna landa ett plan ser jag som högst otroligt, bara att lista ut hur man sänder på radion är svårt nog
Ja, prognosen för att det ska lyckas är nog inte särskild god.
Däremot är det ju fullt möjligt att det bland flera hundra passagerare även finns någon utbildad trafikpilot med.
#3750 2012-07-10, 13:38
ksv
Ursprungligen postat av losmi
Flög för någon dag sedan med en Airbus 330-200.

Vi stod ca 45min på banan i kö och strax innan det var vår tur att lyfta så började det låta från fläkten/ventilation systemet(?) som bara den! Det lät ungefär som när man poppar popcorn eller som när hårt regn slår emot plåt. Det kändes obehagligt och många passagerare höjde på ögonbrynen. Detta fortsatte ungefär i 1 timme till efter att vi hade lyft och sedan hördes det inte mer.

Min fråga till er är vad var det som lät och varför?
Ingen aning, faktiskt. Ibland kan det bildas is i luftkonditioneringsrören som sedan släpper, men det brukar inte vara så länge.
Någon med mer kunskap om A330 kanske kan hjälpa till här.

Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Det är visst alltid likadant med tempen i planen, omväxlande varmt och kallt så det är svårt att klä sig rätt. Även på 12000 meter nära Mach 1 med -50 ute kunde det bli varmt och kallt igen. Ska det vara så svårt med en klimator i planen och bör personal kanske stänga alla inblås vid omlastning?
Ofta är det kallare om man sitter nära en dörr eller nödutgång. Det kan alltså skilja en hel del beroende på var man sitter.
Men jag håller med om att temperaturhållningen i kabinen rent allmänt är dålig på flygplan.
Långbyxor samt en långärmad tröja tillhands brukar funka för min del.

Ursprungligen postat av anbo1987
En vän berättade för några år sen för mig om hur en klass bråkstakar ifrån en skola som hamnade i slagsmål med ett annat sällskap, ombord på ett flygplan. Det ska tydligen blivit rätt hetsig stämning mellan sällskapen redan innan planet lyfte, såvitt jag förstått, som urartade till ett regelrätt slagsmål mellan ett antal personer senare under flygningen. Det måste gått rätt vilt till för piloten beslutade sig tydligen för att sätta ner planet på en gång och tungt beväpnad polis stormade in i planet så fort det landat. Jag har sökt och sökt efter någon tidningsartikel som nämner incidenten (tror den skedde i Frankrike, ca sex-sju år sedan) men inte hittat nått. Så jag kan inte med all säkerhet bekräfta att händelsen verkligen har ägt rum.

Min fråga handlar istället om vad det finns för rutiner om ett slagsmål skulle bryta ut på planet. Låt oss säga att kanske sju-åtta personer slåss rätt vilt i kabinen och det därför är rätt svårt för exempelvis kabinpersonalen att ensamma brotta ner bråkstakarna. Går ni ner så fort som möjligt eller behöver medpassagerare brotta ner bråkstakar innan det är möjligt, med hänsyn till passagerarnas säkerhet och dylikt?
Unruly passengers ses som ett allvarligt hot.
Skulle det gå så långt att att de inte lyder besättningens order och personalen dessutom misslyckas med att sätta handfängsel på dem, är det definitivt landning omedelbart som gäller.
När de så småningom kommer ut ur fängelset har de skadestånd i miljonklassen att betala av under resten av livet.

Förutsatt att de blir avlämnade i ett någorlunda civiliserat land och inte ett som inte låser in dem och kastar nycklarna.
Med stöd av Tokyokonventionen kan man som befälhavare lämna av bråkiga passagerare i vilket land som helst.
#3751 2012-07-10, 13:48
Har någon i besättningen någon som helst sjukvårdsutbildning? Jag själv lider av EP men den är dock kontrollerad. Jag förbereder mig noga inför en flygning samt att jag alltid flyger business class för att ha det så bekvämt som möjligt om jag mot förmodan skulle få ett anfall.

Ett EP-anfall (grand mal) är oftast helt ofarligt, men ser värre ut än vad det är. Kan besättningen hantera detta?
#3752 2012-07-10, 22:24
Nicklas-Wall
Har ni sett Mayday, ett litet fel så är det kört, jag känner mig säkrare i en bil.
#3753 2012-07-10, 22:30
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Har ni sett Mayday, ett litet fel så är det kört, jag känner mig säkrare i en bil.


Peka på en flygplansolycka som byggt på ett enda fel, det kan inte finnas många. Statistiken för bil mot flygplan pekar dessutom väldigt tydligt på att din magkänsla är fel, du är betydligt säkrare i ett flygplan (faktum är att du statistiskt sett är säkrare i ett flygplan än i ditt eget badrum).
#3754 2012-07-10, 23:11
Nicklas-Wall
Ursprungligen postat av Hefaiston
Peka på en flygplansolycka som byggt på ett enda fel, det kan inte finnas många. Statistiken för bil mot flygplan pekar dessutom väldigt tydligt på att din magkänsla är fel, du är betydligt säkrare i ett flygplan (faktum är att du statistiskt sett är säkrare i ett flygplan än i ditt eget badrum).

Mayday som TVserien heter handlar just om ett problem så planen störtar. Det är inte vanligt men man är väldigt hjälplös på 12000 meter nära Mach 1 med - 50 ute, om en mekaniker gjort ett enda fel.

Jag har kört massvis och långt, dårar finns det gott om men kan undvikas tydligen. Med 3punktsbälte på marken känner jag mig säkrare och kan bestämma själv. Både flyg och bilkörning är tröttsamt men bilåkningen är så dyr nu att flyg och hyrbil kostar samma på kortare tid.
Klimatet påverkas mindre om vi åker bil såg jag.
Drömmen är att bo i Skåne och ha hus i södra Frankrike, då kan man dra ner godtagbart med bil, packa hur man vill och åka när man vill.
#3755 2012-07-10, 23:38
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Mayday som TVserien heter handlar just om ett problem så planen störtar. Det är inte vanligt men man är väldigt hjälplös på 12000 meter nära Mach 1 med - 50 ute, om en mekaniker gjort ett enda fel.

Jag har kört massvis och långt, dårar finns det gott om men kan undvikas tydligen. Med 3punktsbälte på marken känner jag mig säkrare och kan bestämma själv. Både flyg och bilkörning är tröttsamt men bilåkningen är så dyr nu att flyg och hyrbil kostar samma på kortare tid.
Klimatet påverkas mindre om vi åker bil såg jag.
Drömmen är att bo i Skåne och ha hus i södra Frankrike, då kan man dra ner godtagbart med bil, packa hur man vill och åka när man vill.


Jag har sett ett stort antal avsnitt av mayday air crash investigation, jag kan inte påminna mig om ett enda avsnitt där ett enda misstag orsakar en flygkrasch.
#3756 2012-07-11, 00:23
Nicklas-Wall
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag har sett ett stort antal avsnitt av mayday air crash investigation, jag kan inte påminna mig om ett enda avsnitt där ett enda misstag orsakar en flygkrasch.

Jag såg alla ett tag och även reprisen som fascinerade och ursprunget är ofta ett fel som spårar ur i en kedja, ex. en bristfällig del som satts in, eller en trasig mätare, eller pilotfel mm. Då ville jag aldrig flyga mer men det var åratal sen och vi har flugit sedan dess, kom just hem igen.

Men jag har nog bilat ner lika mycket eller mer som flugit så jag kan jämföra. Inte så många som har bilat ner.