Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3709 2012-06-24, 12:34
Jag tänkte fixa fram nåt lugnande medel inför min resa till USA. Är enda vägen att fixa en tid med en doktor för att få det utskivet? Jag vet inte om jag orkar ta ledigt från jobbet bara för att träffa honom, säga att jag är flygrädd, få recept och sen gå hem med det. Finns det några smidiga sätt?
#3710 2012-06-24, 16:13
minator
Ursprungligen postat av TheAlamo
Jag tänkte fixa fram nåt lugnande medel inför min resa till USA. Är enda vägen att fixa en tid med en doktor för att få det utskivet? Jag vet inte om jag orkar ta ledigt från jobbet bara för att träffa honom, säga att jag är flygrädd, få recept och sen gå hem med det. Finns det några smidiga sätt?


Borde gå bra.. Då tror jag förmodligen att läkaren skriver ut Sobril som lugnande medel men enligt några i denna tråden har sagt att Solbrill hjälpte inte så mycket... Lycka till med flyget över Atlanten!


På tisdag åker jag till Spanien.. Då kör jag med alkohol, hoppas att det dämpar ner lite med ångest..
Det som oroar mig mest är att planet som jag åker med råkar bli den första skandinaviens flygolycka .
#3711 2012-06-24, 18:19
Ursprungligen postat av minator
Borde gå bra.. Då tror jag förmodligen att läkaren skriver ut Sobril som lugnande medel men enligt några i denna tråden har sagt att Solbrill hjälpte inte så mycket... Lycka till med flyget över Atlanten!


På tisdag åker jag till Spanien.. Då kör jag med alkohol, hoppas att det dämpar ner lite med ångest..
Det som oroar mig mest är att planet som jag åker med råkar bli den första skandinaviens flygolycka .

Men då måste jag alltså gå till en doktor? Då orkar jag nog inte tyvärr. Får sitta och skrika på planet i 16 timmar istället.

Vad är det för företag?

Nu kom jag på en till fråga; Kan man på nåt sätt ta reda på hur planet man ska flyga heter? Så man kan kolla upp hur det ser ut. Tänkte mest på om det är fyra eller två motorer. Om det är fyra så skulle jag känna mig mycket säkrare.
#3712 2012-06-24, 18:34
SilentVictory
Ursprungligen postat av TheAlamo
Men då måste jag alltså gå till en doktor? Då orkar jag nog inte tyvärr. Får sitta och skrika på planet i 16 timmar istället.

Vad är det för företag?

Nu kom jag på en till fråga; Kan man på nåt sätt ta reda på hur planet man ska flyga heter? Så man kan kolla upp hur det ser ut. Tänkte mest på om det är fyra eller två motorer. Om det är fyra så skulle jag känna mig mycket säkrare.

Står ett flight nummer på biljetten/bokningsbekräftelsen.
T.ex SK345 eller BAW345

Googla på det så får du upp flygplansmodell.

Vilket bolag åker du med?

Edit: Varför känner du sig säkrare om det är 4 motorer istället för 2?
#3713 2012-06-24, 20:50
Ursprungligen postat av SilentVictory
Står ett flight nummer på biljetten/bokningsbekräftelsen.
T.ex SK345 eller BAW345

Googla på det så får du upp flygplansmodell.

Vilket bolag åker du med?

Edit: Varför känner du sig säkrare om det är 4 motorer istället för 2?

Okej ska spana det, tack.

SAS dit och sen inrikes blir det United airlines.

För att med fyra motorer så har man råd att förlora en eller två, antar jag.
#3714 2012-06-24, 21:55
SilentVictory
Ursprungligen postat av TheAlamo
Okej ska spana det, tack.

SAS dit och sen inrikes blir det United airlines.

För att med fyra motorer så har man råd att förlora en eller två, antar jag.

Okej, Sas flyger med A330 till USA.

Hade inte tvåmotoriga kärror varit lika säkra som fyra så hade de aldrig fått flyga dessa sträckor.

Vad det gäller motorerna så går det utmärkt att flyga med bara en motor, sen går det att flyga utan motorer också, bara det att man inte får någon draghjälp utan man måste landa lite tidigare.

Men oroa dig inte, sånt händer väldigt sällan
#3715 2012-06-24, 22:39
EMLN
Ursprungligen postat av TheAlamo
Men då måste jag alltså gå till en doktor? Då orkar jag nog inte tyvärr. Får sitta och skrika på planet i 16 timmar istället.

Vad är det för företag?

Nu kom jag på en till fråga; Kan man på nåt sätt ta reda på hur planet man ska flyga heter? Så man kan kolla upp hur det ser ut. Tänkte mest på om det är fyra eller två motorer. Om det är fyra så skulle jag känna mig mycket säkrare.



För mig har det fungerat att bara ringa till doktorn. Jag får Sobril och det funkar helt ok, tycker jag. Men man måste ta ganska mycket mer än vad doktorn skrev ut från början för att det ska hjälpa. Numera får jag i alla fall en dosering som hjälper bra mot rädslan
#3716 2012-06-25, 09:57
Justice7
Provar igen.
Ifrån det att flygplanet "tar sats" och lämnar marken, hur lång tid tar det (ungefär) innan den är "rät" i luften och man kan ta av sig säkerhetsbälterna? 2 minuter eller 10? Förstår att det beror på men oftast.
#3717 2012-06-25, 10:02
Johan.Bergstrand
Ursprungligen postat av Justice7
Provar igen.
Ifrån det att flygplanet "tar sats" och lämnar marken, hur lång tid tar det (ungefär) innan den är "rät" i luften och man kan ta av sig säkerhetsbälterna? 2 minuter eller 10? Förstår att det beror på men oftast.


Räkna med 10. Men varför ska du ta av bältet?
#3718 2012-06-25, 10:37
Justice7
Ursprungligen postat av Johan.Bergstrand
Räkna med 10. Men varför ska du ta av bältet?


Frågar för att jag är flygrädd och tycker att den delen är den värsta med flygningen. Det och luftgropar/turbulens. När vi väl är i luften är det väl lite säkrare. Så 10 minuter tar det?
#3719 2012-06-25, 10:57
SilentVictory
Ursprungligen postat av Justice7
Frågar för att jag är flygrädd och tycker att den delen är den värsta med flygningen. Det och luftgropar/turbulens. När vi väl är i luften är det väl lite säkrare. Så 10 minuter tar det?

Det är när ni är i luften och flyger normalt som risken finns att ni stöter på klarluftsturbulens och "luftgropar" som gör att de utan bälte flyger upp i taket och bryter nacken eller i alla fall skadar sig.

Det har hänt flera gånger, och kommer fortsätta hända innan folk lär sig att det är bra att alltid sitta med bältet fastspänt.

Räcker ju gott och väl att göra det lösare, än att spänna upp det.
#3720 2012-06-25, 15:36
vilketnamneledigt
Ursprungligen postat av vilketnamneledigt
Är Norwegian lika säkert att flyga med som SAS inom Europa? Vad rekommenderar ni om man är flygrädd?


sorry, men vill gärna ha svar..