Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3613 2012-04-17, 09:10
Coden
Ursprungligen postat av Jennie123
Jaha då ska man ut och flyga igen. Nu ångrar jag lite att jag glodde igenom alla säsonger av Air crash
investigation.:'(


Åh nej du kommer dööööööööö!!!! Flyg inte vad du än gör tjejen!!!!

Ärligt talat, är du så mentalt svag att du är flygrädd så tycker jag du ska stanna hemma eller gå någon KBT-kurs så du blir av med den där irrationella rädslan.

Flyg är säkrare än de flesta allmänna transportmedel, problemet är bara att OM det händer något så är chansen stor att du dör såklart men RISKEN att något ska hända är ytterst liten.

Jag har t.o.m flygit inrikes i Indonesien vilket i flygsammanhang måste vara motsvarigheten till att gå all-in i Grekiska statspapper och jag lever fortfarande.
#3614 2012-04-17, 10:22
Ursprungligen postat av Coden
Åh nej du kommer dööööööööö!!!! Flyg inte vad du än gör tjejen!!!!

Ärligt talat, är du så mentalt svag att du är flygrädd så tycker jag du ska stanna hemma eller gå någon KBT-kurs så du blir av med den där irrationella rädslan.

Flyg är säkrare än de flesta allmänna transportmedel, problemet är bara att OM det händer något så är chansen stor att du dör såklart men RISKEN att något ska hända är ytterst liten.

Jag har t.o.m flygit inrikes i Indonesien vilket i flygsammanhang måste vara motsvarigheten till att gå all-in i Grekiska statspapper och jag lever fortfarande.

Det är inte naturligt för människor att flyga, en del hanterar det bättre än andra.
Indonesien är intressant, flyga inrikes där gärna på ett bolag som ägaren fått i födelsedagspresent och döpt efter sig själv samt flyger med gamla Boeing är ju I-N-T-R-E-S-S-A-N-T, alternativt kinesbyggda flygplan.
#3615 2012-04-17, 13:08
Jennie123
Ursprungligen postat av Coden


Jag har t.o.m flygit inrikes i Indonesien vilket i flygsammanhang måste vara motsvarigheten till att gå all-in i Grekiska statspapper och jag lever fortfarande.

Är du självmordsbenägen?:o

Några frågor till Ksv och ni andra trafikpiloter.

Har ni någon gång fått en varning från TCAS under en flygning eller är det extremt sällsynt?

Hur hanterar piloten wake turbulence? inte genom att trampa sidrodret flera gångar i följd hoppas jag?:'( Är det jätteovanligt att man stöter på det?

Vad har man egentligen för koll på bagagelastar-personalen, det kan väl vilken kreti o pleti som helst få jobb som? De kan ju sabotera planet ordentligt om de skulle vilja.. slänga in något brandfarligt eller ha sönder något isoleringsskydd till lastrumsdörren tex.

Skulle ni kunna tänka er att flyga med någon rysk gammal klassiker som typ Tupolev, Yakovlev eller Antonov?

Och slutligen, är ni medlemmar i 10 000 m-klubben?
#3616 2012-04-17, 13:18
Ursprungligen postat av Jennie123
Är du självmordsbenägen?:o

Några frågor till Ksv och ni andra trafikpiloter.

Har ni någon gång fått en varning från TCAS under en flygning eller är det extremt sällsynt?

Hur hanterar piloten wake turbulence? inte genom att trampa sidrodret flera gångar i följd hoppas jag?:'( Är det jätteovanligt att man stöter på det?

Vad har man egentligen för koll på bagagelastar-personalen, det kan väl vilken kreti o pleti som helst få jobb som? De kan ju sabotera planet ordentligt om de skulle vilja.. slänga in något brandfarligt eller ha sönder något isoleringsskydd till lastrumsdörren tex.

Skulle ni kunna tänka er att flyga med någon rysk gammal klassiker som typ Tupolev, Yakovlev eller Antonov?

Och slutligen, är ni medlemmar i 10 000 m-klubben?

Tu-154 är så härligt rå, har inte flugit med dom andra två märkena.
#3617 2012-04-17, 19:00
SilentVictory
Ursprungligen postat av Coden
Åh nej du kommer dööööööööö!!!! Flyg inte vad du än gör tjejen!!!!

Ärligt talat, är du så mentalt svag att du är flygrädd så tycker jag du ska stanna hemma eller gå någon KBT-kurs så du blir av med den där irrationella rädslan.

Flyg är säkrare än de flesta allmänna transportmedel, problemet är bara att OM det händer något så är chansen stor att du dör såklart men RISKEN att något ska hända är ytterst liten.

Jag har t.o.m flygit inrikes i Indonesien vilket i flygsammanhang måste vara motsvarigheten till att gå all-in i Grekiska statspapper och jag lever fortfarande.

Då kan jag upplysa dig att ungefär 90% som är inblandade i en flygolycka överlever.

Chansen är inte särskilt stor att du dör bara för att något händer.

Finns flertalet märkliga olyckor med totalhaveri där alla överlever.
#3618 2012-04-17, 20:06
svampdamp
Ursprungligen postat av SilentVictory
Då kan jag upplysa dig att ungefär 90% som är inblandade i en flygolycka överlever.

Chansen är inte särskilt stor att du dör bara för att något händer.

Finns flertalet märkliga olyckor med totalhaveri där alla överlever.


Hur defineras flygolycka då?
#3619 2012-04-17, 20:24
SilentVictory
Ursprungligen postat av svampdamp
Hur defineras flygolycka då?

Haveri låter lite bättre.

Inom luftfarten definieras ett haveri på följande sätt:

Olyckshändelse, som inträffar med ett luftfartyg mellan den tidpunkt då en person går ombord i avsikt att flyga och den tidpunkt då samtliga ombordvarande personer efter landning lämnat luftfartyget, och som medför

a) att ombordvarande eller person på eller utanför luftfartyget genom händelsen avlider eller får allvarlig kroppsskada

("Med allvarlig kroppsskada förstås här sådan skada, som fordrar intagning på sjukhus (motsvarande) och vård under mer än 48 timmar.")

eller
b) att betydande skada uppstår på luftfartyget eller egendom som inte befordrats därmed.
#3620 2012-04-17, 20:59
svampdamp
Ursprungligen postat av SilentVictory
Haveri låter lite bättre.

Inom luftfarten definieras ett haveri på följande sätt:

Olyckshändelse, som inträffar med ett luftfartyg mellan den tidpunkt då en person går ombord i avsikt att flyga och den tidpunkt då samtliga ombordvarande personer efter landning lämnat luftfartyget, och som medför

a) att ombordvarande eller person på eller utanför luftfartyget genom händelsen avlider eller får allvarlig kroppsskada

("Med allvarlig kroppsskada förstås här sådan skada, som fordrar intagning på sjukhus (motsvarande) och vård under mer än 48 timmar.")

eller
b) att betydande skada uppstår på luftfartyget eller egendom som inte befordrats därmed.


Grejjen är att när gemene svensk hör ordet "flygolycka" så ser man ett plan som faller platt eller med stjärten först och slukas av ett enormt eldhav.
#3621 2012-04-23, 11:14
Justice7
Diazepal/stelsolid är alltså det som gäller.
2 frågor på det.
1: Hur får man det enklast utskrivet inför en flygning?
2: Jag är SKITrädd för att flyga, alltså jag kan inte sova nu inför resan. Jag är SINNESSJUKT rädd för turbulens+ när den lyfter. Hjäper dessa diazepal/Stesolid verkligen mig? Hur kommer jag reagera istället?
#3622 2012-04-24, 00:34
Pallesjukling
Ursprungligen postat av Justice7
Diazepal/stelsolid är alltså det som gäller.
2 frågor på det.
1: Hur får man det enklast utskrivet inför en flygning?
2: Jag är SKITrädd för att flyga, alltså jag kan inte sova nu inför resan. Jag är SINNESSJUKT rädd för turbulens+ när den lyfter. Hjäper dessa diazepal/Stesolid verkligen mig? Hur kommer jag reagera istället?



Jag var otroligt flygrädd när jag var liten 7-13 år ungefär. Fick lugnande utskrivit inför en flygning till karibien eller om det var kanarieholmarna. Provade en tablett ett par dagar innan och blev knäsvag av dem så jag var tvungen att sätta mig ner.

Tog även precis innan take-off och dem hjälpte inte ett skit. Kände ingen verkan alls av dem tyvärr så de var inte så skoj.

Dock är jag inte flygrädd längre så nu går det hur bra som helst.

Hur som helst har du inget att vara rädd för. Jag jobbar inom branschen idag och vet vad jag pratar om.

Lycka till!
#3623 2012-04-26, 12:12
Fridolf86
Lite offtopic kanske. Tänkte förra veckan senast jag flög, om ni piloter har mindre värdeskomplex? Om ni kör typ en Airbus a320 eller liknande modell, och ni ställer er bredvid en Jumbojet, hur känns det för er Piloter? Jag hade nog varit jätteavundsjuk.
#3624 2012-04-26, 19:56
ksv
Ursprungligen postat av Fridolf86
Lite offtopic kanske. Tänkte förra veckan senast jag flög, om ni piloter har mindre värdeskomplex? Om ni kör typ en Airbus a320 eller liknande modell, och ni ställer er bredvid en Jumbojet, hur känns det för er Piloter? Jag hade nog varit jätteavundsjuk.
Det är klart att de flesta vill flyga så stora flygplan som möjligt.

Men bara man kommer upp till någorlunda stor jet, brukar det flesta prioritera andra saker.
De flesta flyger alltså hellre 737 med bas på sin hemmaort och rimliga anställningsvillkor, än 747 på kontrakt någonstans i Asien.