Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5221 2015-07-20, 16:27
SilentVictory
Ursprungligen postat av Henke54
Tack som fan för svaren. Hoppas kanske på Rysslandsrutten då. Den andra rutten åkte igenom både Turkiet (där det smällde idag) och Ukraina :/ Men det kanske dom ändrar efter idag. Den andra rutten går rätt igenom Irak men det kanske inte är någon fara?

Fan vad löjlig ni måste tycka man är. Så sjukt svårt att beskriva flygrädsla. Det är en otäck känsla.

Den första flighten i listan du ser som passerar över bl.a Ukraina -> Turkiet och snuddar Irak är den tänkta resvägen som är snabbast. Den visas eftersom flygplanet inte nått fram ännu, och är alltså inte korrekt.

Ser du på tidigare flighter så ser du hur den riktiga resvägen plottats ut, vilket är ned över sydvästra Ryssland vidare över Azerbajdzjan och Iran och sedan ner till Qatar.

DOH - KUl går Qatar -> UAE sedan över Indien och ner mot Kuala Lumpur.

Så det finns som sagt inget att oroa sig för här

För mig som aldrig har varit flygrädd, utan flyger själv på fritiden så är det såklart svårt att sätta sig in i det personligen. Men jag har en familjemedlem som är väldigt flygrädd, så jag förstår ju hur du känner.

Men det gäller ju att försöka komma över alla dessa negativa tankar. Det kommer att gå bra oavsett vad hjärnan försöker spela dig för spratt

Det räcker ju i princip att ta sig en titt på ex. http://www.flightradar24.com/ och ser hur otroligt många flygplan det är uppe i luften samtidigt över hela världen, och hur förbaskat lite olyckor som faktiskt sker.

Edit: Har du inte så mycket att göra idag kan du ju sitta och följa kärran i realtid som precis startade från Arlanda ner mot Qatar nu http://www.flightradar24.com/QTR168/6dc97e0
Kan hända att flygplanet försvinner från kartan när det kommer ner mot azerbajdzjan/Iran en liten stund. Mottagningsstationerna där nere är inte lika täta som runt Europa och i USA. F24 bygger ju på frivilliga insatser.
#5222 2015-08-12, 21:42
Ska flyga till Barcelona imorgon och kommer skrika mig till sömns ikväll. Jag är utbildad statistiker, jag vet att det är livsfarligt att flyga (jag är statistiker på riktigt). Nej jag vet att det inte är livsfarligt, men min kropp säger att jag inte ska upp på den höjden och studsa omkring bland moln. Vad ska jag tänka på för att inte vara onödigt nervös? Även om det är 20% att störta så hjälper ju inte nervositet. Statistik och sannolikhetslära fungerar självklart inte på mig
#5223 2015-08-13, 00:27
EIIer
Ursprungligen postat av TheAlamo
Ska flyga till Barcelona imorgon och kommer skrika mig till sömns ikväll. Jag är utbildad statistiker, jag vet att det är livsfarligt att flyga (jag är statistiker på riktigt). Nej jag vet att det inte är livsfarligt, men min kropp säger att jag inte ska upp på den höjden och studsa omkring bland moln. Vad ska jag tänka på för att inte vara onödigt nervös? Även om det är 20% att störta så hjälper ju inte nervositet. Statistik och sannolikhetslära fungerar självklart inte på mig

Njut av det fria att vara 10 000 meter upp i luften och drick dina öl i lugn och ro... ska själv flyga om en vecka. Älskar det men hatare det lika mycket. Men de flesta planen landar ju och piloten gör ju sådant här dagligen!
#5224 2015-08-13, 00:47
libben
Ursprungligen postat av TheAlamo
Ska flyga till Barcelona imorgon och kommer skrika mig till sömns ikväll. Jag är utbildad statistiker, jag vet att det är livsfarligt att flyga (jag är statistiker på riktigt). Nej jag vet att det inte är livsfarligt, men min kropp säger att jag inte ska upp på den höjden och studsa omkring bland moln. Vad ska jag tänka på för att inte vara onödigt nervös? Även om det är 20% att störta så hjälper ju inte nervositet. Statistik och sannolikhetslära fungerar självklart inte på mig


Hitta ett förhållningssätt till det hela. Så fort du har satt dig i planet så är det bara slappna av.

Titta på massa start och landning på youtube. Kolla in flygvärdinorna som jobbat kanske ett helt yrkesliv, kolla in kaptenen och andre piloten. Tillsammans kommer du på de flesta flighter få upp över 30+ år jobbandes i luften på den crew du ser. Statistiskt sett kommer inget hända dig. Bättre slappna av och börja intressera sig för flygplanet man flyger. Lära sig vad alla ljud är, full flaps, hjulställ upp och ner, varför vissa manövrar görs, lite skak är inga problem. Finns flygplan som forskar i orkaner och flyger in i dem och utanför dem. Plan är stabila och pålitliga, det är alltid kul att flyga och man är snart någonstans!
#5225 2015-08-13, 00:48
libben
Plan är stabila! Kolla klippet nedan, propellerplan genom en storm. För forskning.

https://www.youtube.com/watch?v=a-SnxC-BkPo
#5226 2015-08-13, 12:35
Tack grabbar. Sitter på flyget om tre timmar och väl på flyget och uppe i luften så är det mindre jobbigt. Timmarna före och just innan starten är värst. Men det är bara att härda lite och vara nervös. Tiden går framåt hela tiden det är bara att slappna av så gott det går.
#5227 2015-08-16, 15:36
Flyttade lite om Norwegians bagageregler till en Norwegiantråd.
(FB) Norwegian - den stora tråden /mod

/Mod
#5228 2015-08-16, 15:46
Läste om en gammal händelse, från 2005. http://avherald.com/h?article=48917c19&opt=0

En landande Boeing 737 hamnade i turbulens bakom en Boeing 747 vilket resulterade i att maskinen lutade som mest 62° åt vänster.
Det låter som väldigt mycket, det skulle vara intressant att veta vad som är normal maxlutning samt hur mycket lutning maskinen klarar i aktuell hastighet (okänd, men 747an höll 175 knop).
#5229 2015-08-17, 10:19
PilotHockey
Ursprungligen postat av Neksnor
Läste om en gammal händelse, från 2005. http://avherald.com/h?article=48917c19&opt=0

En landande Boeing 737 hamnade i turbulens bakom en Boeing 747 vilket resulterade i att maskinen lutade som mest 62° åt vänster.
Det låter som väldigt mycket, det skulle vara intressant att veta vad som är normal maxlutning samt hur mycket lutning maskinen klarar i aktuell hastighet (okänd, men 747an höll 175 knop).


Kärran jag kör klarar 65 graders bank utan problem. Det övar vi i simulatorn två gånger om året (steep turns).
#5230 2015-08-25, 15:45
Stage-Fright
Nu har jag läst 3000 inlägg i denna mycket intressanta tråd, med utmärkta svar från piloter, kaptener och andra mycket kunniga inom flyg och dess säkerhet.

Q: Om vi just blivit serverade en måltid, med kycklig mm och en liten flaska rött och då upptäcker flygplansförarna att det kommer att bli en djävulsk turbulens om ca 10 minuter — vad gör kabinpersonalen då?

Planet håller ju, men risken är stor att mat och vin kommer att bege sig ut på villovägar från brickan — troligtvis uppåt tillenbörjan.
#5231 2015-08-25, 15:57
PilotHockey
Ursprungligen postat av Stage-Fright
Nu har jag läst 3000 inlägg i denna mycket intressanta tråd, med utmärkta svar från piloter, kaptener och andra mycket kunniga inom flyg och dess säkerhet.

Q: Om vi just blivit serverade en måltid, med kycklig mm och en liten flaska rött och då upptäcker flygplansförarna att det kommer att bli en djävulsk turbulens om ca 10 minuter — vad gör kabinpersonalen då?

Planet håller ju, men risken är stor att mat och vin kommer att bege sig ut på villovägar från brickan — troligtvis uppåt tillenbörjan.



Oftast i de flesta fall (99/100) kan man förutse exakt vart man kommer mer extensiös turbulens. Därför händer det i stort sett aldrig men om det skulle vara så att man flyger in i CAT (Clear Air Turbulence) som inte går att förutspå förutom om någon annan flugit in i skiten och rapporterat det (som man är skyldig att göra, men chansen att någon gjort det är rättså liten då luftrummen runtom i världen är så kopiöst stora) så låter man det bara hända. Är turbulensen så kraftig så är det farligare att kabinpersonalen går runt och samlar in mat och dryck igen än att resenärerna får lite kyckling och vin i håret.

Safety first, så är det och även kabinpersonalen är människoliv som man värnar om exakt lika mycket som passagerarnas.
#5232 2015-08-25, 17:51
Ursprungligen postat av Stage-Fright
Nu har jag läst 3000 inlägg i denna mycket intressanta tråd, med utmärkta svar från piloter, kaptener och andra mycket kunniga inom flyg och dess säkerhet.

Q: Om vi just blivit serverade en måltid, med kycklig mm och en liten flaska rött och då upptäcker flygplansförarna att det kommer att bli en djävulsk turbulens om ca 10 minuter — vad gör kabinpersonalen då?

Planet håller ju, men risken är stor att mat och vin kommer att bege sig ut på villovägar från brickan — troligtvis uppåt tillenbörjan.

Som tidigare svarat så finns det inte så mycket att göra, säg att det finns 1 kabinpersonal per 60 passagerare i ekonomiklass. Med 10 minuters förvarning har man då 10 sekunder på sig att samla i en bricka. Det vettigaste är väl att be folk hälla i sig öppnad dryck och försöka få på locket på matlådan.
Gör en bildsökning på "Singapore airlines food turbulence" om du vill se vad som kan hända.