Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4021 2013-01-07, 23:15
Rickenbacker69
Ursprungligen postat av Jocke H
Jag undrar varför det sker så få haverier ute över Atlanten, senast idag läste jag om att ett sasplan från Sthlm till Luleå fått vända pga misstänkt bränsleläckage, om liknande inträffar mitt över Atlanten, vad gör man då? Knappast gå ner på vattnet liksom? Mvh


Anledningen är att de flesta olyckor sker under start och landning, det är betydligt mindre som kan gå fel mitt ute över atlanten. Plus att alla plan som flyger längre sträckor över vatten har flera redundanta system, så att man har reserver om något går sönder.
#4022 2013-01-08, 08:16
Mula
Ursprungligen postat av 39-1900

Sitter dock inte på kunskap om hur det går till t.ex över Stilla Havet så någon som kan det mer får gärna upplysa mig.


Vet att det brukar vara uppe i tråden emellanåt, men det finns regler för detta, det kallas ETOPS. Oavsett var man flyger, så ska det alltid finnas en alternativ flygplats inom ETOPS-avståndet som man kan avvika till. Alltså även över stilla havet.
Även om stilla havet är rätt stort, så finns det ju ett antal öar förutom Hawaii. Om man tex flyger från USA till Japan så håller man sig ju ganska långt norrut, och då har man ju många platser i Alaska och Ryssland som alternativa landningsplatser.
#4023 2013-01-08, 18:34
sven33
Ursprungligen postat av Mula
Vet att det brukar vara uppe i tråden emellanåt, men det finns regler för detta, det kallas ETOPS. Oavsett var man flyger, så ska det alltid finnas en alternativ flygplats inom ETOPS-avståndet som man kan avvika till. Alltså även över stilla havet.
Även om stilla havet är rätt stort, så finns det ju ett antal öar förutom Hawaii. Om man tex flyger från USA till Japan så håller man sig ju ganska långt norrut, och då har man ju många platser i Alaska och Ryssland som alternativa landningsplatser.


Känns som att ETOPS dock är på väg bort. Boeing 777 har En ETOPS på över fem timmar vilket innebär att de får flyga så långt från närmaste flygfällt. Airbus satsar på att få sin a350 certifierad för 6 timmar, mycket längre än så går det inte att komma från närmaste flygfällt någon stans på jorden.

Exempel på obebodd ö mitt i stilla havet som ibland används för nödlandningar: http://en.wikipedia.org/wiki/Henderson_Field_%28Midway_Atoll%29
#4024 2013-01-08, 20:56
Sicilia
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Anledningen är att de flesta olyckor sker under start och landning, det är betydligt mindre som kan gå fel mitt ute över atlanten. Plus att alla plan som flyger längre sträckor över vatten har flera redundanta system, så att man har reserver om något går sönder.


Ok men om någon på planet plötsligt skulle bli akut sjuk då? Drabbas av stroke, anfylaktisk chock eller någonting annat. Går man ned då eller är besättningen tillräckligt bevandrade inom sjukvård? Håller man ett standardmedicinförråd på planet?
#4025 2013-01-08, 21:55
Bara jag som är näst intill livrädd när det är en kvinnlig kapten? Flög senast i söndags med en kvinnlig kapten... VARJE GÅNG det sitter en kvinna till vänster där framme så beter sig alltid flygplanet annorlunda än de andra 99 gångerna när det inte är en tjej som är kapten, varför i hela friden är det så?
Det mesta känns annorlunda, stigningarna är annorlunda, sättet planet svänger och beter sig på (vilket hon förmodligen sköter), landingen, ja ALLT!

Skulle till NY med SAS, när jag fick höra att kaptenen var kvinnlig fick jag nästan panik, men jag lever trots allt så det lär ju inte vara något fel på dem. Det är något konstigt jag har fått för mig
#4026 2013-01-08, 22:39
Ursprungligen postat av Sicilia
Ok men om någon på planet plötsligt skulle bli akut sjuk då? Drabbas av stroke, anfylaktisk chock eller någonting annat. Går man ned då eller är besättningen tillräckligt bevandrade inom sjukvård? Håller man ett standardmedicinförråd på planet?


Det finns en så kallat "doctor's kit" ombord som är till för att eventuella läkare bland passagerarna ska kunna utnyttja. Jag tror inte besättningen har mer utbildning är första hjälpen och HLR, plus att det numera förstås borde finnas defibrillator ombord.

Ursprungligen postat av Timpsiii
Bara jag som är näst intill livrädd när det är en kvinnlig kapten?


Nej, det har jag aldrig märkt. Ibland verkar det lite framtungt men då beror det på att både kapten och styrman har fyra streck på uniformen snarare än något annat.
#4027 2013-01-08, 22:55
Sicilia
Ursprungligen postat av Cliffak
Det finns en så kallat "doctor's kit" ombord som är till för att eventuella läkare bland passagerarna ska kunna utnyttja. Jag tror inte besättningen har mer utbildning är första hjälpen och HLR, plus att det numera förstås borde finnas defibrillator ombord.

Ok men ponera att ingen av passagerarna är läkare eller att läget är så akut att personen behöver sjukhusvård omgående. Går man ned då eller får det gå som det går med den stackars sjuklingen?
#4028 2013-01-08, 23:34
Ursprungligen postat av Sicilia
Ok men ponera att ingen av passagerarna är läkare eller att läget är så akut att personen behöver sjukhusvård omgående. Går man ned då eller får det gå som det går med den stackars sjuklingen?


Finns det en flygplats i närheten så går man naturligtvis ned.
#4029 2013-01-08, 23:59
Sicilia
Ursprungligen postat av Cliffak
Finns det en flygplats i närheten så går man naturligtvis ned.

Trots kostnaden för att gå ned? Debiteras sjuklingen?
#4030 2013-01-09, 00:42
raol
Ursprungligen postat av Sicilia
Trots kostnaden för att gå ned? Debiteras sjuklingen?

Ja det gör man och nej, flygbolaget försöker inte stämma en person på kostnaden för att landa när personen blivit sjuk (det skulle väl vara en PR-katastrof att försöka).

Det verkar finnas bolag som erbjuder tjänster som flygbolagen använder sig av för att att kontakta läkare på marken vid en medicinsk situation och för att komma fram till hur situationen bör hanteras. I denna tjänst kan försäkring för kostnaderna för att göra en extra landning ingå.
Diskuteras på detta forum: http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/196040/
On a "normal medical" diversion the passenger is never charged at our airline. We use a medical service and they provide medical expertise. As part of the "package" the diversions costs are covered by an insurance plan arranged with the medical service.


http://www.medaire.com/solutions/airlines/solutions/medical-advisory-ser...
http://www.medaire.com/docs/default-document-library/sample-in-flight-sc...
#4031 2013-01-09, 01:06
Ursprungligen postat av Sicilia
Men hur långt kan ett plan glidflyga vid ett motorbortfall? I Atlanten är man väl sällan mer än 150 mil från någon flygplats, och mellan Sverige och exempelvis New York är man väl i princip aldrig ute över öppet vatten, men i Stilla Havet har du ju i princip 400 mil hav mellan USAs fastland och Hawaii innan alla mindre ögrupper tar vid.

Om det sker mitt emellan Azorerna och Bermuda (jag förutsätter att det finns en större flygplats i Hamilton), 150 mil öst och lika långt väst. Det måste ju ta sin lilla tid innan Storbrittanien eller Portugal får ut räddningspersonal med båt och helikopter?

Även om du är "bara" 150 mil från en flygplats så är det mycket längre än något passagerarflygplan kan glidflyga. Jag har för mig att ett vanligt passagerarflygplan kan glidflyga 17 gånger den höjd det befinner sig på. Ett plan som får totalt motorstopp på 17 mils höjd kan alltså glidflyga 17 mil. Att det sällan sker haverier mitt ute i Atlanten beror nog väldigt mycket på att det är vid start och landning som dom flesta tillbuden sker + att sannolikheten att ett flygplans samtliga motorer får motorstopp samtidigt är extremt låg. Ett passagerarflygplan har vanligtvis flera bränsletankar så sannolikheten att det skulle uppstå bränsleläckage i samtliga tankar samtidigt är nog nästan obefintlig.
#4032 2013-01-09, 17:45
PilotHockey
Ursprungligen postat av Timpsiii
Bullshit skittext.......


Det där kan vara det omognaste jag läst på Flashback. Alla piloter har samma utbildning vare sig de är unga, gamla, tjocka, smala, långa, korta, man eller kvinna.